Bensin i olja o kylarvatten b230fd volvo 940

bondeDavid
20 mars 2023 · 24 Inlägg

Tjena!
En kompis till mig har en volvo 940 med b230fd, den har bensin i både kylarvattnet och oljan, vet nån vad problemet kan va? Tänkte först om de var trasig topp eller topplockspackning, men innan jag går på de tänkte jag fråga om de var nån som hade haft nåt liknade problem och hur dom löste de,
Bilen startar men är bara igång i nån sekund sen dör den men igår så kunde den hålla sig igång i typ 2 min.

MVH David

uhlin
20 mars 2023 · 2 831 Inlägg

Bensin i kylvätska? Har aldrig hört talas om nåt sånt.  Är det nån bensinvärmare på den, men hur bränslet skulle ta sig ut i kylvätskan vet jag inte

Lucif3r
21 mars 2023 · 2 183 Inlägg

Bensin i kylvätskan låter otroligt. Det finns inte en suck att bensin kan leta sig in i kylkanalerna och bilen fortfarande startar och går ens en sekund.
Däremot kan det tryckas ut avgaser i kylsystemet, vilket kännetäcknas av att det stinker avgaser ur expansionkärlet smile
Orsaken till det är i 99% av fallen kass toppackning.

Bensin i oljan är normalt till en viss grad. Lite bensin kommer alltid läcka förbi kolvringarna.
Så här är det en definitionsfråga, där bl.a. hur långt den gått sen senaste oljebytet, hur den gått(många kallstarter korta turer t ex är ett perfekt recept för att samla på sig bensin i oljan... och kondens...), och så klart skicket på motorn är av betydelse. Ju mer sliten motorn, eller kolvringarna, är desto mer bensin kommer leta sig ner i oljan.

bondeDavid
21 mars 2023 · 24 Inlägg

Lucif3r skrev:
Bensin i kylvätskan låter otroligt. Det finns inte en suck att bensin kan leta sig in i kylkanalerna och bilen fortfarande startar och går ens en sekund.
Däremot kan det tryckas ut avgaser i kylsystemet, vilket kännetäcknas av att det stinker avgaser ur expansionkärlet smile
Orsaken till det är i 99% av fallen kass toppackning.

Bensin i oljan är normalt till en viss grad. Lite bensin kommer alltid läcka förbi kolvringarna.
Så här är det en definitionsfråga, där bl.a. hur långt den gått sen senaste oljebytet, hur den gått(många kallstarter korta turer t ex är ett perfekt recept för att samla på sig bensin i oljan... och kondens...), och så klart skicket på motorn är av betydelse. Ju mer sliten motorn, eller kolvringarna, är desto mer bensin kommer leta sig ner i oljan.

Yes men ska ta en egen titt på den idag
Men återkommer

torsen
21 mars 2023 · 7 198 Inlägg

uhlin skrev:
Bensin i kylvätska? Har aldrig hört talas om nåt sånt.  Är det nån bensinvärmare på den, men hur bränslet skulle ta sig ut i kylvätskan vet jag inte

Jag har, för länge länge sedan, hört om en VW typ1 som via defekt membran i bensinpumpen fått bensin i motoroljan.
En f d Chef hos BM i Eskilstuna skröt jämt om sin "bagge".
Bl a drog den ingen olja - tvärt om.
Tills motorn skar.
Då fick han beskedet av VW-verkstaden Alvenius att oljan var uttunnad med bensin, så den smorde inte längre utan motorn skar i ramlagren.*)

Men inte bensin i kylmediet ha ha ha!

*)Hade själv en gång en "bagge" som skar i mellersta ramlagret.
Men det berodde på att oljekanalen till mellersta ramlagret var igensatt av skit.
Motorn hade ju inget oljefilter, endast en grov sil i botten på oljetråget(satt med 6 skruvar om jag minns rätt).
Blev en utbytesvevaxel.
En av fördelarna förr med VW var att det fanns så många utbytesdelar.
Ursäkta o t.

zzr94092
21 mars 2023 · 4 378 Inlägg

Stämmer nästan,sex st m6 muttrar!
-72 så köpte jag min första Bagge 1200 -62, ...

bondeDavid
21 mars 2023 · 24 Inlägg

bondeDavid skrev:

Lucif3r skrev:
Bensin i kylvätskan låter otroligt. Det finns inte en suck att bensin kan leta sig in i kylkanalerna och bilen fortfarande startar och går ens en sekund.
Däremot kan det tryckas ut avgaser i kylsystemet, vilket kännetäcknas av att det stinker avgaser ur expansionkärlet smile
Orsaken till det är i 99% av fallen kass toppackning.

Bensin i oljan är normalt till en viss grad. Lite bensin kommer alltid läcka förbi kolvringarna.
Så här är det en definitionsfråga, där bl.a. hur långt den gått sen senaste oljebytet, hur den gått(många kallstarter korta turer t ex är ett perfekt recept för att samla på sig bensin i oljan... och kondens...), och så klart skicket på motorn är av betydelse. Ju mer sliten motorn, eller kolvringarna, är desto mer bensin kommer leta sig ner i oljan.

Yes men ska ta en egen titt på den idag
Men återkommer

Tog en titt själv idag och den tänder och får bensin men vägrar starta,
Tändstiften var helt oljiga och Tändkablarna var helt vita inuti,
Och kylarvätskan hade 100% bensin I sig(vetefan hur men de har den)
Oljan hade också en massa jävla bensin I sig också.
Plockade till sist av kamrems kåpan och såg att kamremen hade hoppat ungefär 14kugg.  (Kan tillägga att kamremen har gått 24tusen mil)
Vetefan vad allt detta kan bero på exaxt men skulle gissa att de är kamremen och förmodligen topplockspackningen, är de någon som  har haft samma problem och kanske kan förstärka mina misstankar om att de är kamremen som har ställt till allt?

Jesper328
22 mars 2023 · 2 333 Inlägg

14 kugg är ju liksom... jättefel.
Inte konstigt att du har bensin i oljan.

Nåväl, lägg kamremmen till rätta och gör ett kompressionsprov.
Medans tändstiften är ute så bränner du av dom, sedan kratsar du av dom.

Hur ser kylarvätskan ut?
Det enda jag kan tänka mig är att den blandar olja och glykol p.g.a defekt toppackning, eller spricka i block/topp.
Har du då mycket bensin i oljan så kan det säkert lukta lite bensin.

Up the RA
uhlin
22 mars 2023 · 2 831 Inlägg

Jesper328 skrev:
14 kugg är ju liksom... jättefel.
Inte konstigt att du har bensin i oljan.

Nåväl, lägg kamremmen till rätta och gör ett kompressionsprov.
Medans tändstiften är ute så bränner du av dom, sedan kratsar du av dom.

Hur ser kylarvätskan ut?
Det enda jag kan tänka mig är att den blandar olja och glykol p.g.a defekt toppackning, eller spricka i block/topp.
Har du då mycket bensin i oljan så kan det säkert lukta lite bensin.

Ja är det glykol i oljan är det nog topp eller packning.

Men hur det kommit bensin i kylvätskan vete katten? Och enbart bensin, 100 % bensin, nej, helt omöjligt.
Enda förklaringen är att nån tagit fel och hällt i bensin istället för kylvätska.
Bensin tar sig inte in dit.

Och vad det gäller kamremmen skulle jag byta den direkt, inte en säkert den har några tänder kvar när den hoppat så mycket. Tror att den motorn klarar ett kamremshaveri utan ventilerna blir skrot.

Lucif3r
22 mars 2023 · 2 183 Inlägg

Ja, 8V rödblockare(som B230FD är) är av "non-interference"-typ, och klarar kamremshaverier. 16V rödblockare klarar det inte dock smile , samma med efterträdande vitblockare.

Jesper328
22 mars 2023 · 2 333 Inlägg

uhlin skrev:

Jesper328 skrev:
14 kugg är ju liksom... jättefel.
Inte konstigt att du har bensin i oljan.

Nåväl, lägg kamremmen till rätta och gör ett kompressionsprov.
Medans tändstiften är ute så bränner du av dom, sedan kratsar du av dom.

Hur ser kylarvätskan ut?
Det enda jag kan tänka mig är att den blandar olja och glykol p.g.a defekt toppackning, eller spricka i block/topp.
Har du då mycket bensin i oljan så kan det säkert lukta lite bensin.

Ja är det glykol i oljan är det nog topp eller packning.

Men hur det kommit bensin i kylvätskan vete katten? Och enbart bensin, 100 % bensin, nej, helt omöjligt.
Enda förklaringen är att nån tagit fel och hällt i bensin istället för kylvätska.
Bensin tar sig inte in dit.

Och vad det gäller kamremmen skulle jag byta den direkt, inte en säkert den har några tänder kvar när den hoppat så mycket. Tror att den motorn klarar ett kamremshaveri utan ventilerna blir skrot.

Nej då, ren bensin och glykol kan inte ha blandats om det inte är någon som har haft glasögona upp och ner.

Säg att du får någon centiliter bensin på tröjan.
Du kommer att stinka bensin.

Säg sedan att motoroljan består till 5% av bensin.
Den kommer således att stinka bensin.
Trycker den sedan ut olja i kylarvätskan så kommer kylarvätskan att lukta pyton.
...Det är det enda jag kan tänka mig. smile

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang