Läckage från vattenpumpen

carlandersson47
22 mars 2023 · 5 Inlägg

köpte mig en volvo 740 90 talare här i veckan som började läcka från vattenpumpen efter 3 varv i rondellen. Vi åkte och köpte en ny och monterade gick skit bra när jag körde vanligt och inge läckage. Men sen efter lite sladdande så var vattnet slut och den pissade vid vattenpumpen. Läste någonting om att det kan vara pga dåligt kylar vatten och det ser ut nu som nån skitit i expansionskärlet. tacksam för hjälp då jag är nybliven hobbymekaniker roll

uhlin
23 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Det är säkert olja i expansionskärlet och du har en blockpackning som tackat för sig.  Är du säker på att det var vattenpumpen det läckte från? låter lite otroligt att en ny pump skulle bli och läcka efter bara en liten stund.

Mossan1
23 mars 2023 · 2 805 Inlägg

Och var läckte det precis?  Pumpaxel eller mot blocket? Men "skit" (som i bajs) i kylvätskan talar för annat än vattenpumpen.

Olja i kylvätskan blir en grå/brunsmet, som flyter.  Orsakas oftast av internt brusten olja/kylvätska-värmeväxlare (om sådan finns) eller av topplockspackningen.
Sprucken topp är möjligt men mindre troligt.

Steff240
23 mars 2023 · 1 017 Inlägg

Det kan ibland vara svårt att få det tätt mellan pump och block/topp, pumpen behöver ju tryckas inåt/uppåt medan man drar åt. Likaså kan det vara marigt att få det tätt runt röret på baksidan.
Men kylarvattnet blir inte skitigt av att det läcker.
Mer troligt att motorn gått varm pga för lite vatten vilket medfört att topplockspackningen gått...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang