Service Volvo XC60

Brådhis * Voff voff *
29 mars 2022 · 10 276 Inlägg

torsen skrev:

spillolja skrev:
För luftfilter och Tändstift kan man köra några mil extra och ta dessa vid nästa service
Motorolja och Filter bör man ej hoppa över liksom kamrem

smile

På min Suzuki och min Honda ska tändstiften, enligt tillsynsprogrammet, endast kontrolleras var 100.000:ende mil.
Byte finns inte med.

Kan inte vara helt vanligt att en Honda eller Suzuki ens går 100000 mil... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Icebear
29 mars 2022 · 235 Inlägg

torsen skrev:

Icebear skrev:
Är det bättre att boka tid för service på märkesverkstan eller är går det lika bra på Mekonomen?

Jag skulle ALDRIG lämna in en bil hos Mekonomen - inte ens en Volvo!

Du svarade inte på mitt inlägg...

"Jag skulle ALDRIG lämna in en bil hos Mekonomen - inte ens en Volvo!"

Varför?

Jag lämnade i stort sett alltid in min förra bil på Mekonomen, utan några problem.

Icebear
30 mars 2022 · 235 Inlägg

Skulle gärna vilja höra andras omdömen/synpunkter och erfarenheter av att lämna in bilen på Mekonomen, är dom bättre eller sämre än andra verkstäder anser ni?

Tydligen verkar inte "torsen" gilla Mekonomen iallafall av nån anledning och jag hoppas han vill svara på varför?!

Men vad tycker ni andra som har lämnat in bilen där?

Brådhis * Voff voff *
30 mars 2022 · 10 276 Inlägg

Min åsikt om Mekonomen framgår i början av tråden. Har vid ett flertal tillfällen själv noterat att såväl service som delar varit dyrare än original och jag vet flera personer som betalat på gränsen till orimliga summor för reparationer hos dom.

Kanske har det blivit bättre dom senaste åren, jag har inte anlitat dom på ett par år nu.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Icebear
30 mars 2022 · 235 Inlägg

Brådhis skrev:
Min åsikt om Mekonomen framgår i början av tråden. Har vid ett flertal tillfällen själv noterat att såväl service som delar varit dyrare än original och jag vet flera personer som betalat på gränsen till orimliga summor för reparationer hos dom.

Kanske har det blivit bättre dom senaste åren, jag har inte anlitat dom på ett par år nu.

Att det kan vara lite dyrt där ibland kan jag nog till viss del hålla med om. Jag skulle byta stickdosa på förra bilen för ett tag sen, och då jag var osäker på hur det skulle kopplas så åkte jag till Mekonomen. Jag hade köpt själva dosan innan, så det enda som skulle betalas var arbetet. Det tog ungefär 45 minuter och kostade 1200:- vilket jag tycker var lite saftigt.

Men när det gäller den här 6000 mila servicen som ska göras så är ju faktiskt Mekonomen nästan 3000:- billigare än Volvo.

Men om man bortser från att dom kanske kan vara lite för dyr ibland, vad anser ni om dom då? Om man ser på jobbet som dom utför, gör dom ett sämre jobb än märkesverkstäder eller andra allmärkesverkstäder?

Senast redigerat av Icebear (30 mars 2022)

Icebear
31 mars 2022 · 235 Inlägg

spillolja skrev:
För luftfilter och Tändstift kan man köra några mil extra och ta dessa vid nästa service
Motorolja och Filter bör man ej hoppa över liksom kamrem

smile

Nu är jag nog en sån typ som gärna vill följa bilens serviceintervall och göra det som ska göras vid varje servicetillfälle, oavsett om man kan köra några mil extra eller inte. Är det bytesintervall på t.ex luftfilter och tändstift vid 6000 mil så är det ju bara att byta, även oljan i BorgWarner-kopplingen har jag hört är bra att byta vid 5-6000 mil (även fast det inte finns några direkta bytesintervall på det).

Icebear
22 mars 2023 · 235 Inlägg

Återupplivar tråden lite då det börjar vara dags för service igen...

Jag kontaktade Volvo angående pris och vad som ska göras på kommande service och då såg jag 2 punkter, Slitagekontroll och Drivlinekontroll, vad innebär det och vad görs på dom?

Icebear
22 mars 2023 · 235 Inlägg

Ingen som vet vad som görs på Slitage och Drivlinekontroll..?

Jesper328
22 mars 2023 · 2 366 Inlägg

En ren gissning är att man under slitagekontroll kontrollerar;
Bussningar
Leder
Däck
Bromsar
Vanliga slitagedelar helt enkelt.

Drivlina;
Yttre läckage motor, låda, fördelningslåda.
Drivaxlar
Rem(mar)
Felkoder

Som sagt bara en gissning.

Up the RA
Icebear
22 mars 2023 · 235 Inlägg

Jesper328 skrev:
En ren gissning är att man under slitagekontroll kontrollerar;
Bussningar
Leder
Däck
Bromsar
Vanliga slitagedelar helt enkelt.

Drivlina;
Yttre läckage motor, låda, fördelningslåda.
Drivaxlar
Rem(mar)
Felkoder

Som sagt bara en gissning.

Ja, men det kan mycket väl stämma. Slitagekontroll tror jag Mekonomen gör vid varje service, det gjorde dom iallafall på förra bilen jag hade.

Det som Volvo gör på servicen enligt Offerten är:

*Volvo Originalservice
*Slitagekontroll
*Drivlinekontroll
*Service 2.0, mjukvara styrenheter nedladdning
*Luftfilter kupé byte
*Motorolja 0W-20
*Multifilter med luftkvalitetsystem
*Service 2.0 uppgradering
*Oljefilterinsats
*Packning
*Spolarvätska

Pris: 5392:-

Har även kollat med Mekonomen, det dom gör på servicen är:

*Motorolja Castrol Edge V 0W-20
*Oljepluggsats
*Oljefilter
*Kupéfilter

Pris: 3577:-

Då den förlängda garantitiden som var på bilen när jag köpte den har gått ut så funderar jag på att göra servicen på Mekonomen, under garantitiden var jag tvungen (enligt Volvo) att göra servicen hos dom för att den skulle fortsätta gälla. Nu när garantitiden gått ut vet jag inte om jag ser nån anledning direkt att göra servicen hos Volvo, eller vad anser ni..?!

Mack Forum- och sitemoderator
22 mars 2023 · 26 136 Inlägg

Icebear skrev:

Jesper328 skrev:
En ren gissning är att man under slitagekontroll kontrollerar;
Bussningar
Leder
Däck
Bromsar
Vanliga slitagedelar helt enkelt.

Drivlina;
Yttre läckage motor, låda, fördelningslåda.
Drivaxlar
Rem(mar)
Felkoder

Som sagt bara en gissning.

Ja, men det kan mycket väl stämma. Slitagekontroll tror jag Mekonomen gör vid varje service, det gjorde dom iallafall på förra bilen jag hade.

Det som Volvo gör på servicen enligt Offerten är:

*Volvo Originalservice
*Slitagekontroll
*Drivlinekontroll
*Service 2.0, mjukvara styrenheter nedladdning
*Luftfilter kupé byte
*Motorolja 0W-20
*Multifilter med luftkvalitetsystem
*Service 2.0 uppgradering
*Oljefilterinsats
*Packning
*Spolarvätska

Pris: 5392:-

Har även kollat med Mekonomen, det dom gör på servicen är:

*Motorolja Castrol Edge V 0W-20
*Oljepluggsats
*Oljefilter
*Kupéfilter

Pris: 3577:-

Då den förlängda garantitiden som var på bilen när jag köpte den har gått ut så funderar jag på att göra servicen på Mekonomen, under garantitiden var jag tvungen (enligt Volvo) att göra servicen hos dom för att den skulle fortsätta gälla. Nu när garantitiden gått ut vet jag inte om jag ser nån anledning direkt att göra servicen hos Volvo, eller vad anser ni..?!

Ärligt talat känns det som om du redan har bestämt dig, så varför grubbla?
Gå på Mekonomen-spåret och var glad. Du spar in ett par kronor.

Personligen sätter jag inte min fot på Mekonomen igen, inte efter den erfarenhet jag har haft. Men det finns många Mekonomen-anslutna verkstäder i vårt avlånga land och jag betvivlar att alla är dåliga. Det finns säkert..någon..bra. Någonstans.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Icebear
22 mars 2023 · 235 Inlägg

Mack skrev:

Icebear skrev:

Jesper328 skrev:
En ren gissning är att man under slitagekontroll kontrollerar;
Bussningar
Leder
Däck
Bromsar
Vanliga slitagedelar helt enkelt.

Drivlina;
Yttre läckage motor, låda, fördelningslåda.
Drivaxlar
Rem(mar)
Felkoder

Som sagt bara en gissning.

Ja, men det kan mycket väl stämma. Slitagekontroll tror jag Mekonomen gör vid varje service, det gjorde dom iallafall på förra bilen jag hade.

Det som Volvo gör på servicen enligt Offerten är:

*Volvo Originalservice
*Slitagekontroll
*Drivlinekontroll
*Service 2.0, mjukvara styrenheter nedladdning
*Luftfilter kupé byte
*Motorolja 0W-20
*Multifilter med luftkvalitetsystem
*Service 2.0 uppgradering
*Oljefilterinsats
*Packning
*Spolarvätska

Pris: 5392:-

Har även kollat med Mekonomen, det dom gör på servicen är:

*Motorolja Castrol Edge V 0W-20
*Oljepluggsats
*Oljefilter
*Kupéfilter

Pris: 3577:-

Då den förlängda garantitiden som var på bilen när jag köpte den har gått ut så funderar jag på att göra servicen på Mekonomen, under garantitiden var jag tvungen (enligt Volvo) att göra servicen hos dom för att den skulle fortsätta gälla. Nu när garantitiden gått ut vet jag inte om jag ser nån anledning direkt att göra servicen hos Volvo, eller vad anser ni..?!

Ärligt talat känns det som om du redan har bestämt dig, så varför grubbla?
Gå på Mekonomen-spåret och var glad. Du spar in ett par kronor.

Personligen sätter jag inte min fot på Mekonomen igen, inte efter den erfarenhet jag har haft. Men det finns många Mekonomen-anslutna verkstäder i vårt avlånga land och jag betvivlar att alla är dåliga. Det finns säkert..någon..bra. Någonstans.

Sa jag att jag hade bestämt mig?! Vad jag vet så skrev jag väl att jag funderade på att göra servicen hos Mekonomen? Jag undrar dessutom hur du räknar om du får det till att jag sparar ett par kronor? Det blir nog närmare 2500kr...

Sen finns inte Volvo på orten där jag bor, utan närmsta anläggning är det 12 mil enkel väg till. Vilket blir ungefär 3 timmars resväg tur och retur, den där servicen tar säkert 3 timmar att göra, det skulle alltså ta en hel dag om man skulle göra servicen på Volvo. Sen gillar jag inte riktigt den där Volvo anläggningen, finns inget ställe som man kan sitta och vänta på att bilen ska bli klar, utan då ska man vara ute och gå flera timmar på samhället tills den är klar.

Mekonomen ligger på orten där jag bor och jag har inte haft några större problem med dom, utan jag tycker dom är rätt bra faktiskt. Man har möjlighet att sitta där och vänta tills bilen är klar eller om det är nån större service som tar lite längre tid så kan man gå hem och vänta, så jag har som sagt inga problem med Mekonomen.

Sen blir man ju lite nyfiken vad du har haft för erfarenheter av Mekonomen som är så negativ när det gäller dom?

Senast redigerat av Icebear (22 mars 2023)

Mack Forum- och sitemoderator
23 mars 2023 · 26 136 Inlägg

Icebear skrev:

Mack skrev:

Icebear skrev:

Ja, men det kan mycket väl stämma. Slitagekontroll tror jag Mekonomen gör vid varje service, det gjorde dom iallafall på förra bilen jag hade.

Det som Volvo gör på servicen enligt Offerten är:

*Volvo Originalservice
*Slitagekontroll
*Drivlinekontroll
*Service 2.0, mjukvara styrenheter nedladdning
*Luftfilter kupé byte
*Motorolja 0W-20
*Multifilter med luftkvalitetsystem
*Service 2.0 uppgradering
*Oljefilterinsats
*Packning
*Spolarvätska

Pris: 5392:-

Har även kollat med Mekonomen, det dom gör på servicen är:

*Motorolja Castrol Edge V 0W-20
*Oljepluggsats
*Oljefilter
*Kupéfilter

Pris: 3577:-

Då den förlängda garantitiden som var på bilen när jag köpte den har gått ut så funderar jag på att göra servicen på Mekonomen, under garantitiden var jag tvungen (enligt Volvo) att göra servicen hos dom för att den skulle fortsätta gälla. Nu när garantitiden gått ut vet jag inte om jag ser nån anledning direkt att göra servicen hos Volvo, eller vad anser ni..?!

Ärligt talat känns det som om du redan har bestämt dig, så varför grubbla?
Gå på Mekonomen-spåret och var glad. Du spar in ett par kronor.

Personligen sätter jag inte min fot på Mekonomen igen, inte efter den erfarenhet jag har haft. Men det finns många Mekonomen-anslutna verkstäder i vårt avlånga land och jag betvivlar att alla är dåliga. Det finns säkert..någon..bra. Någonstans.

Sa jag att jag hade bestämt mig?! Vad jag vet så skrev jag väl att jag funderade på att göra servicen hos Mekonomen? Jag undrar dessutom hur du räknar om du får det till att jag sparar ett par kronor? Det blir nog närmare 2500kr...

Sen finns inte Volvo på orten där jag bor, utan närmsta anläggning är det 12 mil enkel väg till. Vilket blir ungefär 3 timmars resväg tur och retur, den där servicen tar säkert 3 timmar att göra, det skulle alltså ta en hel dag om man skulle göra servicen på Volvo. Sen gillar jag inte riktigt den där Volvo anläggningen, finns inget ställe som man kan sitta och vänta på att bilen ska bli klar, utan då ska man vara ute och gå flera timmar på samhället tills den är klar.

Mekonomen ligger på orten där jag bor och jag har inte haft några större problem med dom, utan jag tycker dom är rätt bra faktiskt. Man har möjlighet att sitta där och vänta tills bilen är klar eller om det är nån större service som tar lite längre tid så kan man gå hem och vänta, så jag har som sagt inga problem med Mekonomen.

Sen blir man ju lite nyfiken vad du har haft för erfarenheter av Mekonomen som är så negativ när det gäller dom?

Jag skrev att det kändes som att du redan hade bestämt dig.
Vilket det fortfarande gör, med tanke på alla fördelar du räknar upp med att vända dig till Mekonomen.

Och precis som jag skrev tidigare så finns det säkert bra Mekonomen-knutna verkstäder också, men jag sätter inte min fot där.
Vad som hände mig har jag tidigare skrivit om ett par gånger, och även om det var en engångshändelse (en gång är ingen gång?)
så var det tillräckligt för att avskräcka mig för alla deras verkstäder.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mossan1
23 mars 2023 · 2 796 Inlägg

Men!
Hur bra eller dåligt en viss verkstad gör jobbet beror ju helt på personalen som jobbar där för tillfället.
Inte vad det står för franchise-namn på skylten på byggnaden.

Är tex en Mekonomenverkstad helt under isen på ett ställe, kan dom vara helt suveräna på ett annat. Därför ska man inte lyssna på erfarenheter av viss firma på viss ort om man sen lämnar till en annan, även om det nu är samma franchise.

Alla större kedjorna SKA följa av tillverkaren rekomenderade serviceintervaller, eller bättre. Det är därför som fabriksgarantier gäller även om man servar hos annan.

Priser på delar osv ser man ju oftast på hemsidor och det får man kolla för varje gång man ska ha något.
Ibland antar man också felaktigt orginal att vara dyrast.

Senast redigerat av Mossan1 (23 mars 2023)

Icebear
27 mars 2023 · 235 Inlägg

Jag hade en Mitsubishi Outlander tidigare som jag köpte på en bilfirma på orten där jag bor, där dom även utförde service på Mitsubishi. Så från början gjorde jag servicen där, men sen slutade dom med service och började ett samarbete med Mekonomen, så då blev det automatiskt att man började lämna in bilen på service där. Och jag har som sagt aldrig haft några större problem med dom, enda gången som jag tyckte att dom var lite dyr var när jag skulle byta stickdosa på förra bilen. Jag hade köpt dosan/uttaget tidigare och skulle alltså bara betala arbetskostnaden, det tog 45 min och kostade 1200:- vilket jag tyckte var ganska dyrt. Men annars har jag inte haft nåt problem med dom än iallafall.

Däremot som jag skrev tidigare så gillar jag inte riktigt närmaste Volvoverkstaden som jag gjorde service hos förra året. För det första så har dom inget ställe som man kan sitta och vänta tills det är klart, utan man måste vara ute och gå i flera timmar. Sen har dom ingen kundmottagning så man måste fråga efter den som ska göra servicen och lämna nyckeln till den personen. Sen när jag skulle betala servicen förra gången så lyckades dom fippla så jag inte fick med alla papper som jag skulle ha, nu var det bara att kontakta dom så skickade dom papperen, men ändå. Sen har jag Volvokort och brukar dela upp servicekostnader och sånt på 4 månader, vilket jag alltid brukade göra när Volvo fanns på orten där jag bor. Men Volvo anläggningen som jag gjorde service på förra året delade upp det av nån anledning på 24 månader, än fast jag ville ha det på 4 månader, så nu står man och betalar av en servicekostnad på 2år. Så jag har nog inte jätte bra intryck av det stället egentligen.

Senast redigerat av Icebear (27 mars 2023)

zzr94092
27 mars 2023 · 4 385 Inlägg

Men fan , åk till Mekonomen då, om du nu hatar Volvo verkstan....

Icebear
27 mars 2023 · 235 Inlägg

zzr94092 skrev:
Men fan , åk till Mekonomen då, om du nu hatar Volvo verkstan....

Nu lugnar vi ner oss lite. Har du vaknat på fel sida eller har du bara en dålig dag?! 🤔 Har man inget vettigt att komma med så behöver man inte kommentera alls....

xXSammy
27 mars 2023 · 6 569 Inlägg

En annan fördel med auktoriserad verkstad är möjlighet till goodwill ärenden OM något händer.

Skulle tex aggregatremmen gå av och trassla in sig i kamremmen (Som tidigare skedde på Volvo bilarna, alla är väl åtgärdade idag dock) och det "endast" står mekonomen i serviceboken så blir det inget goodwill av det.
Vissa tillverkare kan ersätta (eller stå för en viss kostnad själv) trots att garantin gått ut

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
27 mars 2023 · 10 276 Inlägg

Ursprungsfrågan var om du skulle välja Mekonomen eller auktoriserad verkstad (Volvo).

Varje gång någon skriver något som antyder att auktoriserade verkstaden skulle vara det bästa valet så berättar du utförligt om allt du tycker är dåligt med dom.

Jag tycker också det känns som att du redan innan tråden skapades hade bestämt dig. Serva på Mekonomen du, det är nog lugnast för alla parter kan man misstänka. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Icebear
27 mars 2023 · 235 Inlägg

Brådhis skrev:
Ursprungsfrågan var om du skulle välja Mekonomen eller auktoriserad verkstad (Volvo).

Varje gång någon skriver något som antyder att auktoriserade verkstaden skulle vara det bästa valet så berättar du utförligt om allt du tycker är dåligt med dom.

Jag tycker också det känns som att du redan innan tråden skapades hade bestämt dig. Serva på Mekonomen du, det är nog lugnast för alla parter kan man misstänka. wink

Jag har absolut inget emot Volvo verkstäder eller Bilbolaget som det egentligen heter, och det är möjligt att det är bästa valet. När dom fanns på orten där jag bor brukade jag alltid göra servicen där oavsett vilket bilmärke jag hade, eftersom det är en allmärkes verkstad, men då det lades ner på orten så blev det en helt annan sak. Då blev det automatiskt att man började hos Mekonomen, och jag kan som sagt inte säga att jag tycker dom är dålig eller sämre än nån annan Verkstad.

Sen tycker jag ju att en Volvo verkstad borde ha bättre koll på serviceintervaller och vad som ska göras på respektive service, det kan jag inte direkt säga att jag tycker dom har alla gånger. Vid 6000 mila servicen som jag gjorde förra året så tog jag hem Offerter på pris och vad som skulle göras på servicen från Volvo och Mekonomen, enligt Volvo så var det bara olja och filter som skulle bytas. Kollar man serviceintervallen på Car.info så ser man att förutom oljebyte så ska även kupéfilter bytas vid varje 3000 mil eller 1/år och även tändstift och luftfilter ska bytas vid 6000 mil, vilket Volvo inte tog upp i deras Offert, men Mekonomen visste bytesintervallen för kupéfilter, luftfilter och tändstift. När jag tog upp det med Volvo så var dom väldigt snabb på att ändra sig och säga att kupéfilter rekommenderas att bytas varje år och att luftfilter och tändstift ska bytas varje 6000 mil, vilket dom som sagt aldrig tog upp eller sa nåt om vid första offerten jag fick. Sen kan man även tycka att det är lite konstigt att inte Volvo har nåt bytesintervall för oljebyte i Haldex/BorgWarner-kopplingen då man starkt rekommenderar att byta den varje 5-6000 mil. Mekonomen hade däremot koll på det, och har det i sitt bytesintervall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang