Passat 2010 - p0303 cylinder misfire

rqx
23 mars 2023 · 27 Inlägg

Hej!

Vw passat 1.8 tsi 2010

Felet: vid körning så börjar bilen hacka, epc och motorlampa blinkar för att sedan bli konstant och cylindern stängs av. Detta har bara hänt vid stillastående eller vid låga hastigjeter och gaspådrag.

Har haft min bil inne på verkstad flera gånger, det har tydligen varit olika cylindrar men lite osäker på om det verkligen är så.

Första gången sa dom att tändstiftet var surt och bytte det och spolen.

Samma sak hände någon vecka senare. Då bytte vi alla tändstift och spolar.

Dagen efter är det samma problem igen och in på verkstaden. Dom säger att ena tändstiftet är surt och tror det är otur. Sen gick det i tre månader och jag åkte i måndags för misfire på cylinder 3. Dom eldade bort något (olja eller bensin) och släckte lampan, jag skulle återkomma när jag ska byta däck. Då skulle vi bestämma vad vi skulle göra, dom trodde att motorn läckte olja in i cylindern. Idag köpte jag en OBD2 och när jag skulle testa den, så stod bilen på tomgång och helt plötsligt börjar den gå sämre o sämre och till slut misfire på cylinder 3.

Jag är helt oerfaren på bilar men är tekniskt kunnig. Jag disskuterade lite med min fader och vi funderade på om det kunde vara något med motorstyrningen istället. Eftersom det bara händer vid låga hastigheter och gaspådrag=mest bränsle till cylindern, om styrenheten då inte tänder ordentligt så lär det bli för mycket bränsle i cylindern? Kan man testa att byta kablarna till spolarna på något sätt för att eliminera något?

Om olja skulle läcka in i cylinddrn borde det ju inte vara så ojämna intervaller mellan gångerna som 3 månader och 1 dag tycker man?

Jag tänkte våga mig på att ta upp en spole och tändstift för att elda som han gjorde för att sedan släcka lampan. Då kan jag utesluta lite mer fel själv innan jag lämnar den ytterligare en gång.

Till saken hör att jag får fylla på olja ofta på bilen men det har dom sagt är normalt för min bil. Jag har haft bilen 5år, kört kanske 4000mil och köpt minst 70 liter olja

jaka54
24 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Minst 70 liter olja !!! Herre gud! Något är väldigt fel!
Det första jag skulle göra är att göra ett kompressionstest! Finns grejer på bl.a Biltema, så att göra ett komptest är enkelt att göra själv.
Elda bort något????? Man kan inte fixa en sån sak du beskriver genom att "elda bort" något.

rqx
24 mars 2023 · 27 Inlägg

Nej, det jag tänkte var att rengöra stiftet för att kunna köra vidare och se om problemet uppträder bara på cylinder 3 eller på någon mer.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2023 · 17 379 Inlägg

Sträckt kamkedja är ju vanligt. Men att den skulle vara så illa så bilen går illa låter märkligt. Då borde kedjan rappat av för länge sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2023 · 17 379 Inlägg

jaka54 skrev:
Minst 70 liter olja !!! Herre gud! Något är väldigt fel!
Det första jag skulle göra är att göra ett kompressionstest! Finns grejer på bl.a Biltema, så att göra ett komptest är enkelt att göra själv.
Elda bort något????? Man kan inte fixa en sån sak du beskriver genom att "elda bort" något.

Fullt normalt på dessa Jaka54.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
24 mars 2023 · 2 333 Inlägg

En tändspole fungerar ju på så sätt att den (ofta) har konstant plus, när motorstyrdonet sedsn känner för att tända i en cylinder så jordar den spolen i några millisekunder.
Detta skapar ett magnetfält, och när styrdonet bryter kretsen så kollapsar magnetfältet in i spolen, och spänningen går vidare ner i stiftet.

Nu har ju samtliga spolar bytts ut, så felet kan isåfall ligga i kablaget mellan spolar och ecu.
Tror sällan på att det är något fel på ecu just nu.

Sedan är det väl inte helt ovanligt med kassa spridare på dessa maskiner?

Up the RA
simlar
24 mars 2023 · 5 516 Inlägg

1.75L olja per 100mil är absolut inte godkänt.
Max tillåtna oljeförbrukning är 0,5L/100mil.

Renovering av motorn krävs.

Bilen lär ju vara helt täckt av olja bak!

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
spillolja
24 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Sotiga kolvringar ?
WD40 metoden ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rqx
24 mars 2023 · 27 Inlägg

simlar skrev:
1.75L olja per 100mil är absolut inte godkänt.
Max tillåtna oljeförbrukning är 0,5L/100mil.

Renovering av motorn krävs.

Bilen lär ju vara helt täckt av olja bak!

Detta var en grov uppskattning , men jag håller med dig att det är konstigt. Manualen anger 1L/100mil är max

rqx
24 mars 2023 · 27 Inlägg

Jesper328 skrev:
En tändspole fungerar ju på så sätt att den (ofta) har konstant plus, när motorstyrdonet sedsn känner för att tända i en cylinder så jordar den spolen i några millisekunder.
Detta skapar ett magnetfält, och när styrdonet bryter kretsen så kollapsar magnetfältet in i spolen, och spänningen går vidare ner i stiftet.

Nu har ju samtliga spolar bytts ut, så felet kan isåfall ligga i kablaget mellan spolar och ecu.
Tror sällan på att det är något fel på ecu just nu.

Sedan är det väl inte helt ovanligt med kassa spridare på dessa maskiner?

Kanske kan testa byta kabelstammen

Mossan1
24 mars 2023 · 2 752 Inlägg

4000/70 = 57,14.

Förbruka 1liter olja var 57'e mil är ju inte normalt någonstans.

VAG menar att man ska acceptera hela 1lit/100mil och bara det är åt HE.
Här nästan dubbla.

Läcker den inte pöl på marken är det större fel med den motorn.  Troligen mer än nån ventiltätning, utan vi snackar oljeringar kaputt eller kompringar så den har blowby så det är kraftigt övertryck i vevhuset.

Jag delar åsikten kompprov nästa!

Mossan1
24 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Mossan1 skrev:
VAG menar att man ska acceptera hela 1lit/100mil och bara det är åt HE.
Här nästan dubbla.

Fel av mig.
Är det ändå inte 1lit /300mil som VAG menar man ska acceptera?

Vilket även det är mycket.
= Påfyllning 5lit mellan oljebyten. (Om var 1500mil)  I motor som tar typ 4.5lit eller så.....

rqx
24 mars 2023 · 27 Inlägg

Kan det läcka in olja om man har fyllt på för mycket olja? Denna sista gången så fyllde jag på olja innan jag fick problemet.

Ytterligare märkligt är det att det kan gå 1 dag, eller 3månader mellan problemen?

Senast redigerat av rqx (24 mars 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2023 · 17 379 Inlägg

rqx skrev:
Kan det läcka in olja om man har fyllt på för mycket olja? Denna sista gången så fyllde jag på olja innan jag fick problemet.

Ytterligare märkligt är det att det kan gå 1 dag, eller 3månader mellan problemen?

Kan det bero på hur du kör? Längre sträckor med hög hastighet så hinner väl motorn förbränna allt. Korta sträckor: Skit med alltihop.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rqx
24 mars 2023 · 27 Inlägg

Hybrid_ skrev:

rqx skrev:
Kan det läcka in olja om man har fyllt på för mycket olja? Denna sista gången så fyllde jag på olja innan jag fick problemet.

Ytterligare märkligt är det att det kan gå 1 dag, eller 3månader mellan problemen?

Kan det bero på hur du kör? Längre sträckor med hög hastighet så hinner väl motorn förbränna allt. Korta sträckor: Skit med alltihop.

Så tolkar jag det också

rqx
24 mars 2023 · 27 Inlägg

Startade bilen nu och det verkar som det är svart lite fet vätska som kommer från avgasröret. Tyder det på olja i motorn?


https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245834/245834-a6f2b1cad9237527fdafcfd938f37313.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245834/245834-d2206e1a59a4034da770caf04414d849.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2023 · 17 379 Inlägg

Oj jävlar! Den maskinen är sopslut.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
24 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Hur är det med turbo aggregatet, är den riktig eller läcker dess packboxar ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rqx
24 mars 2023 · 27 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Oj jävlar! Den maskinen är sopslut.

Menar du att det inte är lönt att reparera den?

rqx
24 mars 2023 · 27 Inlägg

spillolja skrev:
Hur är det med turbo aggregatet, är den riktig eller läcker dess packboxar ?

Ingen aning

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang