Chevrolet Caprice Classic -92 får en välbehövlig renovering och uppgradering

Tanken med detta projekt var från början att bara utföra ett "simpelt" rambyte. Men som vanligt eskalerade det snabbt. På agendan står: Ramlyft. Byte av ram samt blästring/lackering av hela chassit. Nya bussningar och leder överallt. Rostlagning av kaross. Byta ut 305 TBI till 350 med Holley Sniper EFI. Detta innefattar även renovering samt lite trimning av motorn. Uppgradera växellådan. Byta färg på inredningen till svart samt lite modifieringar. Lite yttre "styling" så som andra strålkastare/bakljus och byte av stötfångare fram/bak till eftermarknads. Tanken är även att foliera bilen när den är komplett igen.
  • 41 Följare
  • 14 002 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 21:39
Chevy_4400
5 mars · 153 Inlägg

T-34 skrev:
Jävlar va snyggt. Gillar verkligen noggrannheten och finishen.
Bra jobbat.
Magnus

Ja jag försöker 🙂 Tack så mycket!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Richard-R
9 mars · 331 Inlägg

Följer big_smile

Chevy_4400
22 mars · 153 Inlägg

Med en stor lättnad över att motorn startade och verkar gå bra, så var det dags att fokusera på växellådan.

Som tidigare nämnt så är detta projekt en bra möjlighet för mig att testa på nya saker som jag alltid velat göra.
I detta fallet gällde det att öppna upp en automatlåda och "preppa den".
Det var väl egentligen tänkt att jag skulle riva ner hela lådan och renovera den med nya lameller och allt.
Men jag fegade ur lite då jag inte ville riskera att "laga sönder" en fullt fungerande låda. 😅
Framförallt när jag har en till 700 låda liggandes som köptes som ett renoveringsobjekt då den ska ha "slirat på växlarna". Då testar jag hellre renovera den istället i framtiden 😁

Ett komplett renoveringskit från B&M, med inkluderat shiftkit, var redan inhandlat sedan innan.
Så med lådan uppslängd på arbetsbänken och tömd på olja, så var det väl bara till att sätta igång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ce9a586431b43324c6fe999737817522.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3e647dcbca04aa98c6f8b854db167bf7.jpg

Kablaget bortplockat och ur vägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bdd5f38442446d21df09ce5b4ed2a4de.jpg

Ventilhuset demonterat väldigt försiktigt. Ville inte ha några överraskningar med flygande kulor eller fjädrar överallt. 😬
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-617831fd192c2e5d24b946b32ce40a5b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-753d5ec42a02aabfb0b2d7ca88952e28.jpg

Det blev många bilder som dokumentation för att hålla koll på vart alla kulor skulle ligga. 👀
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a8bbdcd7561ec25cd906e511bc71be2e.jpg

Bara jag som får flashbacks till brädspelet med kulan som man skulle balansera genom labyrinten? 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8f82c8ed0e671706b26af90decc9ace3.jpg

Fjädern i servon till 3-4 växlingen (kanske?? minns inte 😏) utbytt mot distanser istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cd2a1e7b8d541f4cdf91174c00f2223d.jpg

Blev inte mycket av processen som fotades tyvärr. Men efter att ha borrat upp några hål i plåten mellan ventilhuset och lådan, plockat bort några av kulorna, samt ersatt några av fjädrarna med hårdare fjädrar eller distanser, så var det dags att montera ihop lådan igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-93cc2c50e4a9fdca05512cf755f373a8.jpg

Tråget rengjort och redo för återmontering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-893a8fca1aa38a1e551809eecca4f075.jpg

Växellådan ihop igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7a5f55acfcf948f5966ddf16f1296174.jpg

Därefter blev det ett flertal timmars rengöring med ståltrissa på borrmasking och vinkelslip.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2acad9affe05ec0b35600ded8d770c78.jpg

Halva jobbet gjort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a0e999838ab1b3dc0e77db5b592a981b.jpg

Andra halvan rengjord.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b810d76e90052115df44ff3d50ca2e70.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ea1e0243eada832c363c2e229e3a6a57.jpg

Sedan fick den en omgång färg och en ny bakre packbox.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e0810ae02157746e110e47adde99640e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ba0411725b98ea356ca1d04e71de3fca.jpg

Växellådan på plats igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0a6420566d50652e0bf03e7ccebc05a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7eee041312740b21ae076796bb899296.jpg

Därefter stod kardanen på tur. Nya heavy-duty knutkors från Moog skulle på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8bd90886a52f576db1a30473a4fa8299.jpg

Främre bytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c34ff80d0a7af36cad24faa4b0f434c9.jpg

Bakre bytt. Tyvärr är original knutkors av smält-modellen. D.v.s. att man måste värma upp knutkorsen med öppen låga (eller induktion om man har det) för att smälta ut "låsningen" från kardanen så att man sedan kan knacka ut korset. Det betydde därmed att pulverlacken brändes upp. Så får passa på att måla dem när jag ska måla lite andra delar med 2k sprayfärg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8c43700a895107642189535930c354c4.jpg

Kardanen monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5b2b78ac3ec6c66a93d7e1ca793660a6.jpg

Fick även målat plastskyddet för convertern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a258cea204d7faf401b72564e0edf1f3.jpg

Monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-595b81f51560491646fbeaa2a5ead967.jpg

Med drivlinan nu komplett så kunde jag vända mitt fokus till frontpartiet som behövde lite rostlagning innan det kunde skickas på blästring och pulverlackering.

Först ut var batterihyllan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b5b8e2d9f7ba2e2b85c7f5233a5a5986.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ea6dbc30eef050a15c73a62619bbdb52.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5d1d0f0e2c28b8ca53fc9c65a0254a82.jpg

Sedan var det innerskärmens tur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3a644cabc594f1b45614544d8b978e2b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3c8332834e97cca8a9da26561e2d82bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1eca97733c1de033d0aaca265223bd24.jpg

Till sist var det kylarmaskeringen som behövde lite rostlagning på ena sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c10288ca5d3d58e056cd0bd610dcf070.jpg

Innersta plåten bytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-fe8eb74e2a306f9aa332e5868d2540f6.jpg

Yttre plåten på plats. Ville efterlikna den andra sidan så mycket som möjligt, därav den konstiga vinkeln på skarven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ec818f5760f464bee88cd25b9a90db84.jpg

Slipat och klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c06b0083a6a85e6b5755cb99a90c81c0.jpg

Därmed var allt klart för att skickas iväg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3e60241ab34287c084f75d26c3c0d5f4.jpg

Avlämnat hos blästerfirma nr.2 då den första inte höll måttet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0a4b20ea9214f1fc016a6cb8d786f165.jpg

Bromsbeläggen som jag fick med i första bromssatsen var fel. Så jag fick reklamerat det och beställt en ny bromssats med rätt sorts belägg.
Den rätta sorten hade betydligt större slityta än original så det var ju ett stort plus 👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-21fbafefd6c604c9b10cf328952bcb18.jpg

Monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c3e680fd26dd837ce1341077be1192fc.jpg

Skönt att äntligen kunna slutföra bromsarna fram helt så att man kunde släppa det sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cce75ac4dce17e2fc37cc96e07244b43.jpg

Med det så var chassit så pass färdigt så att man kunde ställa det åt sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e46688dc5b3028845b9cb586507a6c2b.jpg

Här fick det stå och vänta på sin tur igen då det nu skulle fokuseras på karossen i några månader 😏
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ad9bbc74fca3645dacaee4b4fdd13093.jpg

Nästa uppdatering blir det som sagt fullt fokus på karossen och den rost som behövde åtgärdas. SPOILER ALERT! Det var mycket rost... 😅

Folk med vett kör Chevrolet ;)
T-34
23 mars · 87 Inlägg

Fantastiskt jobb du gör.
Magnus

Cuefa Ain't no place like home...
24 mars · 4 588 Inlägg

Håller med, grymt jobb!

Ett tips om du skulle stöta på patrull med växellådan, in på Youtube o kolla på Precision Transmission, Richard där är sjukt duktig och väldigt pedagogisk när han förklarar hur lådorna är uppbyggda och vad man ska tänka på om man bråkar med en!
Ett side-tip där är att kolla på de lite nyare videor de lagt upp, i de tidiga hade de ingen mic på Richard vilket gjorde att ljudkvaliteten blev sådär.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Chevy_4400
24 mars · 153 Inlägg

Cuefa skrev:
Håller med, grymt jobb!

Ett tips om du skulle stöta på patrull med växellådan, in på Youtube o kolla på Precision Transmission, Richard där är sjukt duktig och väldigt pedagogisk när han förklarar hur lådorna är uppbyggda och vad man ska tänka på om man bråkar med en!
Ett side-tip där är att kolla på de lite nyare videor de lagt upp, i de tidiga hade de ingen mic på Richard vilket gjorde att ljudkvaliteten blev sådär.

Tack för tipset 😊👍

Folk med vett kör Chevrolet ;)
stingray-ragge
25 mars · 1 435 Inlägg

Imponerande jobb 👍
Gillar dessa karosser
Följer givetvis

MickeEng
26 mars · 432 Inlägg

Fint jobb du gör det här måste man ju följa.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Berglund_89
26 mars · 1 444 Inlägg

följer i tystnad men är fortfarande lika impreg... sorry, imponerad cool

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW F31 320d Touring "Alpinweiss" (2014)
Chevy_4400
28 april · 153 Inlägg

Har varit ett litet uppehåll här då livet kommit emellan. Men i verkligheten har det fortsatt rulla på i verkstan.
Här kommer i alla fall en uppdatering kring hur karossen såg ut när jag började gräva i den.


Uppställd på liften och redo för en rejäl uppfräschning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4e52f6b1f862eb04943b30bb75ef1eb5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d83459be52355660fb49423d52e81e61.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3fdea5d1a510761d03126e4d2ccf9ff3.jpg

Ett välkänt problem för dessa modeller. De rostar alltid i baljorna bakom bakhjulen.
Oftast mest på vänstersidan också av någon anledning 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bbf200f9e496193a6e54efc080ea077f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4b81e985fa43826153146be7a5c15d99.jpg

Främre del av vänster hjulhus.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-654efe5c1d61ce0e64e574cd1444b1d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a948a7d49879b50084ca63e61db3a071.jpg

Karossinfästningen vänster bak...eller vad som finns kvar av den i alla fall 😬 
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7ecee9023510759ff2cd165945b1e1aa.jpg

Ett hål längst upp i hjulhuset. Märkligt ställe att rosta genom på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5755cc5f5f60f1751a36dcf67513bac7.jpg

Främre del av höger hjulhus.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-483414e64dc087ac6c8bce7113dc052e.jpg

Bagagerumsmattan. Inte den vackraste men har inte hittat en ny så får se hur jag gör vid hopmontering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1b5a9f947dde9d2b98e3761fcf8c3151.jpg

Golvmattan 🤢
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-623935db570a4a68e88a74fd5ac5052a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-754357a1ca87e6d913bea4f6bb2f8a52.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d5d5ba93cb4dd74ebe0be045f0c34e05.jpg

Alltid kul att se vad en bil döljer under mattan..
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-fa0fff2251afca7c365aefbc482c9f97.jpg

Som en sätesinfästning som håller på att trilla genom golvet 😏
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-15cce1496abb4c2f4b2f4877ac7a1201.jpg

Den här har nog varit med om ett och annat 😬
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a89beeb9561b79862887a5e9f79daf65.jpg

Tur man har en helt ny som ligger och väntar på att bli installerad 😎
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3820b54737a8f4ab0a3c661c7e6bb66c.jpg

Uughh...😑
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ae7234ea3ac4163beae84a6c89adbbd5.jpg

En Cheva Van fullastad med allt till Capricen som inte behöver ligga kvar i verkstan och ta plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9d25a7e7bfea12b09d8dcee170d27773.jpg

Plus ett släp med de större/tyngre delarna. Så skönt att göra en rejäl undanröjning så här innan man drar igång med nästa stora projekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-87242c43fc198691dac91cd1886d7524.jpg

Därefter kunde rostsökandet fortsätta.

Bakre hörnan av golvbrunnen höger bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4bc69749206f7120939b1d8fb2ca82ea.jpg

Under baksätet höger sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d66dfe2ebac08c329209c3fbb0c2846e.jpg

Höger hjulhus.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3f1e537877d472c1ee986b8e2d42beab.jpg

Bakre hörnan av golvbrunnen vänster bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-090b6bae4376ffb07211b57170e11faf.jpg

Uppe på vänster hjulhus. Som sagt ett väldigt udda ställe att rosta igenom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c2fdc7b1cceafa2c9d1a411b744e986a.jpg

Vänster hjulhus och golv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c99ca46d17ce1eefe97ee1a48668871e.jpg

Golvbrunnen vänster fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-802f1adefb60a68e13a38e047b827fff.jpg

Rost under stolsinfästningen samt tvärgående golvbalk.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d9a6eb68dd7c2709cdd8a5f1403076ee.jpg

Samma sak på höger sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5d4c400fc426b3c656f67678d5a3f691.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4e3426d8375f629972f77260f6211dc6.jpg

Så enda sättet att komma åt att laga rosten i golvet var att borra ut svetsarna till balken och ta bort den så länge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7bf8726066a324f20112331e870153ab.jpg

Samma sak för golvbalken. Men valde att kapa av den då jag kände att det blev lite overkill att borra ut alla punktsvetsar, för att kunna demontera hela balken. Nu i efterhand hade jag troligtvis gjort så eftersom jag ändå behövde göra likadant på andra sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-804948f32ea6d571ebee5192277710e9.jpg

Med balkarna ur vägen så kunde man se den riktiga skadan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9e631519761c85b0ada567556ad82b70.jpg

Inte vackert..
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bf24aef6f87dc29fc3da5b10a0b8bdb9.jpg

Vänster sida var inte direkt bättre..
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-508dac8227a794bf6d4f1dca76747b2b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-dcec18f4fa0ecd30630c89b11907c8c4.jpg

Uppe vid torpedväggen på höger sida.
Misstänker att vindrutan har läckt (eller fortfarande läcker) så att vatten kunnat stå uppe på den lilla platån.
Med tanke på att rosten hade ätit sig genom fyra (!) lager plåt. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-967eab5576c140c4d2aa2badce6a32c4.jpg


Ytterligare ett välkänt område för rostangrepp på dessa kärror.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a1674fb8873c562bf3d29b756e37c498.jpg

Rosten hade gått genom alla tre lager inklusive den inre förstärkningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c2854eafd31912d774728efb200e57c0.jpg

Vänster sida såg, till absolut ingen förvåning, i stort sett likadant ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-82690840fa7a53b1cfa72f24aeba7f30.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-39aabe7439c93c598c5e0c74c22ed86b.jpg

Så med den lilla sammanfattningen av rost som behövde åtgärdas, så känner jag att här är ett bra ställe att avsluta för den här gången.
Nästa uppdatering blir ju då på självaste lagandet av den här fantastiska rosten.

Trevlig Valborg på er!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
challle
28 april · 359 Inlägg

kul med en så rejäl renovering på en caprice!

BMW E30 "streetdrifter" (1988)
BMW E91 V8 "CSB 355" (2006)
Berglund_89
29 april · 1 444 Inlägg

men huvaligen... roll

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW F31 320d Touring "Alpinweiss" (2014)
Chevy_4400
22 maj · 153 Inlägg

Tjenare!

Rostlagning #1 är här:


Först ut var den värsta hörnan, vänster bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7fc66a3b93b4dae9787503561fb02a0b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-73fa650005f076e609773ac75815c8a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3bf52bdbf4824cb165c121bf8f45450e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ec775b7c1b85b90d86abe6b83349db52.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bf41101f522c8877603a5d4bbc53685a.jpg

Hade ett bra flow så missade att dokumentera lagningen av hjulhuset i sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d2f68bc9bc1b5d5cb913972e80be1a68.jpg

Men här var det färdigt i alla fall. Jag fick göra det i tre bitar för att få till original konturer så att ryggstödet fortfarande får plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9005c49e0d74cba6afd5070b743a70c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2fb1cc0600f49b10ea58c8a5b3c9b43e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8972177b6d6ecc45b66986a00f14137b.jpg

Hålet längst upp i hjulhuset lagat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5f27a5ba1c63511e6d9b080d7440b30f.jpg

Väldigt roligt ställe att laga rost på med gnistor och svetsglöd som regnar ner på en hela tiden 😐
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2e3ef0670c0c843e2b18bfa86de7e7c4.jpg

Änden av tröskeln lagad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8eb3718a42898df9e4c3ecc0633e84bd.jpg

Sedan den inre tröskeln som var väldigt mjuk. Karossinfästningen fick bli ett senare projekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3dfd219e4eee4c335fb4f32ef782903b.jpg

Så då var det bakkant av hjulhuset kvar. Som ni ser så var det bara ett litet hål från början.
Men som vanligt, när man går på med hammaren, så visar det sig vara bra mycket större..
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-51225e0f09b46c8bd61aa062394f6999.jpg

Men med det lagat så var hjulhuset samt angränsande plåt klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a963466318661c6eda52db768880d2ab.jpg


Därefter tacklade jag bakskärmen som jag visste skulle bli en utmaning.
Dessa bakskärmar är nämligen välvda på alla håll. De smalnar både av uppe ifrån och ner, men även ganska avsevärt från skärmkanten till stötfångaren. Som grädde på moset har den dessutom ett ganska komplext karossveck som börjar från den konvexa skärmkanten, men som sedan vänder inåt och blir ett allt mer djupt konkavt veck i bakkant. Inte helt lätt att få till med andra ord.

Men började med framkanten då den mest är välvd åt ett håll.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0a703e46ee2c054de7b17108a139ba43.jpg

Därefter svetsade jag dit innerkanten så att jag hade en referens på hur långt ner och in som bakskärmen skulle.
Tyvärr hade vi inte en fals vid detta tillfälle så kunde tyvärr inte återskapa vecken på insidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-957ab5972ca275df05c564b8cf47bf3c.jpg

Efter det kunde jag fortsätta med bit nummer två.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c690401571b7d7299502624731664dc5.jpg

Dock var jag inte helt nöjd med hur utformningen blev nertill. Så det slutade med att jag kapade av nedre delen av plåtarna och gjorde en ny plåt underifrån istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b4e557d82ebaf816e61c6ed5567029ab.jpg

Det blev mycket bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d3c2a71028a54430de540fd448b56295.jpg

Som tur var hade höger bakskärm klarat sig väldigt bra från rost så jag kunde använda den som referens när jag gjorde mina mallar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0ff55b464131310f189e1d084c1a9c60.jpg[/url

Svetsat.
[url=https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=154538&image=2916849]https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8f0dc13d72a246501cc678f91dbfce31.jpg


Utsidan klar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1021b27b25faa4c930f9b58ee4b7cb0c.jpg

Blev en blandning av falsad kant och kant-i-kant svets 😅 men lär komma tillbaka och fylla ut skarvarna med mer svets innan det spacklas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8a112b1d5582475d961b17f96ac5a3bd.jpg

Här syns det tydligt på höger bakskärm hur välvda de är.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b070bbc0bce671565249760c4fdcd61e.jpg

Änden svetsad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f9f8425161ca35eb7c60e798aa0fcbc8.jpg

Insidan svetsad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c87019a718a5c536771ed0e58b5bb09d.jpg

Fick även lagat bakre hörnan av hjulhuset som håller samman inre och yttre bakskärm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2804fefffaf0979d4440199a492fbba1.jpg

Sist men inte minst blev skärmkanten också bytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cea9a227fbb256f3ece336294b0f4001.jpg

Att få den bakskärmen lagad var en rejäl lättnad och motivationshöjare, då det var något som för det första retat mig på redan sedan inköpet, men också något som jag var väldigt nojig över hur jag skulle få till snyggt. Men jag är väldigt nöjd över resultatet faktiskt!

Det får räcka för rostlagning #1.
Ska försöka att inte dröja så länge tills nästa uppdatering. smile

Folk med vett kör Chevrolet ;)
jcm
23 maj · 8 Inlägg

grymt jobb
blir det SS skärmar bak ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang