Passat 2010 - p0303 cylinder misfire

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 mars 2023 · 13 673 Inlägg

jaka54 skrev:
Jag säger det igen! Kompressionstesta motorn! Det är ju så j...enkelt att göra och kostar inte skjortan!
Bara skruva ur alla stiften, skruva i kompressionstestaren (se bifogad länk till Biltemas nedan) och "starta" (alltså frid runt tändningsnycken och ge full gas. Sen går du ut och kollar värdet på mätaren.
Det är viktigt att värdena på samtliga fyra cylindrar är jämna.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … re-2000016

vid oljeförbrukning brukar det sällan ge ett skit.. möjligen ett leakdown test kan ge svar..


har råkat ut för likanande problem på 3st olika motorer alla har varit volvos 5cyl  en turbo och 2st 10v motorer. 
i alla 3 fall var ringlandet knäckt.. 
på turbon fick jag aldrig problem med att den började släcka en cyl men hade just kastat i motorn i bilen så man har lite extra koll och vill inte döda något mer än nödvändigt så där lyfte jag av toppen och kollade och man kunde tydligt se var oljan tog sig in..  var en ren fläck på en av kolvarna..  där hade kolvringen expanderat och knäckt ringladet.

på dom andra sket jag i att det rasade den ena fortsatte jag att köra i 3månader i början bytte jag tändstift när den slutade tända men tilslut ryckte jag bara spridaren på den cyl och fortsatte köra.. 

ett bra sätt att se om man har ringlands problem är att varva på maskinen och hålla kvar den på varv på typ 3k och se om det börjar ryka av bara fan efter en liten stund..

på alla dessa motorer var kompet perfekt.  men olja letade sig förbi ringarna .. 
gick helt enkelt inte att se på ett komptest att någon cyl var lägre än den andra för dom var identiska..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
26 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Growe skrev:
[
vid oljeförbrukning brukar det sällan ge ett skit.. möjligen ett leakdown test kan ge svar..

Jag håller med egentligen, men eftersom den går på 3cyl och alla tänddelarna är bytta är ett kompprov intressant ändå i detta fallet. 

Hur mycket olja den förbrukar är inte fastställt mer än att TS anser det som "mycket". Lite motsägelsefulla siffror.

Oljekonumtion och misständningarna är inte nödvändigtvis relaterade.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2023 · 13 673 Inlägg

Mossan1 skrev:

Growe skrev:
[
vid oljeförbrukning brukar det sällan ge ett skit.. möjligen ett leakdown test kan ge svar..

Jag håller med egentligen, men eftersom den går på 3cyl och alla tänddelarna är bytta är ett kompprov intressant ändå i detta fallet. 

Hur mycket olja den förbrukar är inte fastställt mer än att TS anser det som "mycket". Lite motsägelsefulla siffror.

Oljekonumtion och misständningarna är inte nödvändigtvis relaterade.

då missade jag något.. tolkade det som att den börjar misstända efter en stund..   

och ibland inte alls beronde på hur bilen är körd. 

när dom drar olja har dom en förmåga att släcka stiften olika snabbt beronde på hur illa det är.   

men då missade jag något smile    då kan det vara en spräckt kolv tex..   eller att man helt enkelt smält ett hål i kolven..      tex kan ju ringladet spricka riktigt illa och faktist göra et hål i kolven.  då släcker man cylindern. 

hade varit intressant att sett hur stiften ser ut. 

hur som helst blir det nog kostsamt att laga om man inte kan meka själv.     lite osäker på vad det är för motor som är 1.8l i en passat trodde bara dom fanns med 2.0tfsi eller 2.0fsi utan turbo.. eller diesel.   men antar att det är den där otäcka 1.8tfsi som audi har som kedjan ofta går åt skogen..  inget roliga maskiner att riva..   jag gör inte om det kan jag säga...   jag blev så förbannad att jag tog vinkelslipen och kapade av kedjan vid demontering.. trångt något överjävligt   tror att någon annan monterade kedjan efter topprenoveringen    sen skruvade vi ihop allt runt omkring..  mest var väll att vi inte hade rätt låsningsverktyg för att nolla motorn.   

men totalt omöjliga motorer att få tag i dessutom så det blir ofta en renovering av dom pga det inte går att byta ut dom mot en beg för att alla är skrot.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
rqx
26 mars 2023 · 27 Inlägg

Var på biltema och köpte en tändstiftshylsesats.. det var det mest värdelösa och den gick sönder typ direkt. Men lyckades få upp stiftet, det var sotigt och inget klet. Försökte få bort sot kring spetsen och den överliggande metallbiten. Satte ner den igen men det var samma fenomen. Misfire på cylinder 3 och puttrande rökig gång med vätska ur avgasröret.

Hur rengör man tändstiftet egentligen? Eller ska jag skaffa ett nytt kanske?

Bifogar bilder på spole, tändstidt och "hålet" 😊


https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245834/245834-7bb4b5b67de2851e4218184c4a358b1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245834/245834-6af005a6df6181df7e56825f5b9374b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245834/245834-658d5048b1a15515ad9f73938cc92e8b.jpg

jaka54
26 mars 2023 · 5 680 Inlägg

"Tändstifthylsesats trasig"!!!
Hur i hels...kan en så enkel sak som ny tändstifthylsa gå sönder?! Hylsan är ju kromvanadiumstål!
Beskriv eller visa gärna en bild på tändstifthylsan...för man blir lite nyfiken. wink
Tändstift gör man inte rent, det behövs inte,  men i ditt fall med så mycket olja på stiftet/en så torka bara av med en trasa eller spraya på "brakekleen"  och torka av med trasa.

Senast redigerat av jaka54 (26 mars 2023)

jaka54
26 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Grove...vad är "ringlande"?

Mossan1
26 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Jag vill påstå att Biltema har bra verktyg. I alla fall dom i högre prisklassen.

Jag har 1/2 hylssatser som jag misshandlat framgångsrikt med rostiga skruvar och 3/4 sats där jag förlängt skaftet med långt rör och hänger i och gungar när hjulskruvarna på skotaren (skogsmaskin) ska lös.... PANG när det lossnar.
Då jäklar är det vridmoment.

Är det vita man ser på spolen reflexer från blixt?
Stiftet är svart och blött för den inte tänt. (Om det är cyl3)
Talar lite för att stiftet inte tänder faktiskt. Även om komp var för dåligt borde inte stiftet vara fuktigt då. Gnistan skulle hålla stiftet rätt ok ändå.

Undrar om tändspolen är OK verkligen. Ny är inte 100% garanti för det.
Kan vara kablaget också.

Jag, skulle med denna info nu ta ut alla stift och sätta ett shysst i den tändspolen (nr3's) och hålla stiftgängan mot motorn och se om stiftet ger gnista när startmotorn går. Om nej, testa annan tändspole.
Om gnista är nästa steg kompprov.

Cyl nr3 är nr3 räknat från multiremsidan.  INTE från växellådssidan.

Senast redigerat av Mossan1 (26 mars 2023)

rqx
26 mars 2023 · 27 Inlägg

jaka54 skrev:
"Tändstifthylsesats trasig"!!!
Hur i hels...kan en så enkel sak som ny tändstifthylsa gå sönder?! Hylsan är ju kromvanadiumstål!
Beskriv eller visa gärna en bild på tändstifthylsan...för man blir lite nyfiken. wink
Tändstift gör man inte rent, det behövs inte,  men i ditt fall med så mycket olja på stiftet/en så torka bara av med en trasa eller spraya på "brakekleen"  och torka av med trasa.

Det gick inte att torka av, det var typ fastbränt. Tänk sot som eldats på.

I satsen ingick själva hylsan och en förlängare och vridnyckel. Hylsan trycktes över tändstiftet och gick att skruva av, men när jag skulle dra upp stiftet så lossnade hylsan från förlängaren då förlängaren bara är tryckt på. Helt värdelös konstruktion. Sen när jag modifierat den och fått upp tändstiftet och skulle sätta dit det igen, så när jag drog upp den så lossnade gummipackningen som håller tändstiftet nere vid tändstiftet...

rqx
26 mars 2023 · 27 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag vill påstå att Biltema har bra verktyg. I alla fall dom i högre prisklassen.

Jag har 1/2 hylssatser som jag misshandlat framgångsrikt med rostiga skruvar och 3/4 sats där jag förlängt skaftet med långt rör och hänger i och gungar när hjulskruvarna på skotaren (skogsmaskin) ska lös.... PANG när det lossnar.
Då jäklar är det vridmoment.

Är det vita man ser på spolen reflexer från blixt?
Stiftet är svart och blött för den inte tänt. (Om det är cyl3)
Talar lite för att stiftet inte tänder faktiskt. Även om komp var för dåligt borde inte stiftet vara fuktigt då. Gnistan skulle hålla stiftet rätt ok ändå.

Undrar om tändspolen är OK verkligen. Ny är inte 100% garanti för det.
Kan vara kablaget också.

Jag, skulle med denna info nu ta ut alla stift och sätta ett shysst i den tändspolen (nr3's) och hålla stiftgängan mot motorn och se om stiftet ger gnista när startmotorn går. Om nej, testa annan tändspole.
Om gnista är nästa steg kompprov.

Cyl nr3 är nr3 räknat från multiremsidan.  INTE från växellådssidan.

Nej, jag vet inte vad det är på spolen men inte reflexer.

Stiftet är inte blött, det är sotigt fastbränt.

Detta är cylinder nummer tre från vänster. Vet ej var multirem och växellåda sitter 😊

Tack för tipset, vet ej om jag vågar mig på det. Men jag kan ju skifta spole och stift från en annan cylinder och sen om problemet flyttar på sig kanske

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2023 · 13 673 Inlägg

jaka54 skrev:
Grove...vad är "ringlande"?

missade kanske t  ringlandet.. det är utrymmet mellan kolvringarna.   

inte ovanligt problem framför allt på trimmade bilar men kan hända på en standard bil oxå...   

när jag knäckte ringlandet på mina sugmotorer så var det enda jag gjorde var att göra en fullgasväxling under full last..  och ett stort moln uppenbara sig i backspegeln..

på min turbo så var det nog ren dumhet från min sida som inte kollade laddtrycket lite försiktigt ihop med gammal bensin i tanken..    samtliga motorer rasade på 3:Ans cyl..   t5 såg jag faktist aldrig när det hände  men det var ganska grusigt ute så det var rätt mycket grus och skit som dammade mest hela tiden.. 

så trodde faktist jag skjutit turbon men efter turbo byte så var den exakt likdan endå..  och då av en slump testade jag att torrvarva motorn lägga den på 2500-3000rpm och det stog en rökpelare ur ändröret då förstog jag vad som hänt...    med toppen av kunde man t.o.m se var på kolven det pajat utan att ta ur kolven..   totalt tvärrent på ett ställe på kolven..      2 av rasen togs kolvarna ut och ringlandet hade kollapsat.. med nya kolvar gick dom igen.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt Avstängd
27 mars 2023 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:

Mossan1 skrev:

Growe skrev:
[
vid oljeförbrukning brukar det sällan ge ett skit.. möjligen ett leakdown test kan ge svar..

Jag håller med egentligen, men eftersom den går på 3cyl och alla tänddelarna är bytta är ett kompprov intressant ändå i detta fallet. 

Hur mycket olja den förbrukar är inte fastställt mer än att TS anser det som "mycket". Lite motsägelsefulla siffror.

Oljekonumtion och misständningarna är inte nödvändigtvis relaterade.

då missade jag något.. tolkade det som att den börjar misstända efter en stund..   

och ibland inte alls beronde på hur bilen är körd. 

när dom drar olja har dom en förmåga att släcka stiften olika snabbt beronde på hur illa det är.   

men då missade jag något smile    då kan det vara en spräckt kolv tex..   eller att man helt enkelt smält ett hål i kolven..      tex kan ju ringladet spricka riktigt illa och faktist göra et hål i kolven.  då släcker man cylindern. 

hade varit intressant att sett hur stiften ser ut. 

hur som helst blir det nog kostsamt att laga om man inte kan meka själv.     lite osäker på vad det är för motor som är 1.8l i en passat trodde bara dom fanns med 2.0tfsi eller 2.0fsi utan turbo.. eller diesel.   men antar att det är den där otäcka 1.8tfsi som audi har som kedjan ofta går åt skogen..  inget roliga maskiner att riva..   jag gör inte om det kan jag säga...   jag blev så förbannad att jag tog vinkelslipen och kapade av kedjan vid demontering.. trångt något överjävligt   tror att någon annan monterade kedjan efter topprenoveringen    sen skruvade vi ihop allt runt omkring..  mest var väll att vi inte hade rätt låsningsverktyg för att nolla motorn.   

men totalt omöjliga motorer att få tag i dessutom så det blir ofta en renovering av dom pga det inte går att byta ut dom mot en beg för att alla är skrot.

Ja...eller den otäcka 2.0:an... det har inte med 1.8 eller 2.0 att göra, det har att göra med, primärt, att de första spännarna och i vissa fall kedjorna var skit.
Det är alltså exakt samma spännare, kedja, glidskenor osv på en CABA/CABB/CDHA/CDHB-motor (1.8) som på en CDNB/CDND/CAEA/CAEB/CFKA-motor (2.0).


F.ö. är "tfsi" audi, och "tsi" är de flesta andra inom VAG, men där är ingen egentlig skillnad. Däremot var vissa tidiga "remmotorer" namnade just "TFSI" och kedjemotorerna "TSI", men, det var då det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rqx
27 mars 2023 · 27 Inlägg

spillolja skrev:
Inte mäste men rekommenderas, tag ur säkringen till den tankmonterande pumpen

jag hade gjort följande om det varit min bil
WD40 eller 5-56 i varje cylinder, låt dra något dygn
rengort sridarventilerna med ultraljud

Kan jag verkligen göra WD-40 själv? Verkar som man skulle tömma olja o.s.v.?

Läste också att vevhusventil kunde ställa till det med olja i cylindern?

Ikväll tänkte jag testa nytt tändstift och kompressionsprov om jag hinner

/Tim

Senast redigerat av rqx (27 mars 2023)

spillolja
27 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Man skruvar ur alla stift, spruta i WD-40 eller 5-56 i alla cylindrar, några matskedar, låt verka något några dygn, dra runt motorn innan stiften återmonteras, provstarta, men innan färd byt olja (+filter) eftersom de rinner förbi kolvringsgapen och späder ut oljan, när det gäller insprutningen vet jag inte om sådant medel hjälper:
https://www.stp.com/se/product/injector-cleaner-bensin/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
27 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Hej!
Growe ..."Ringlande" är det något lokalt uttryck för oljeskrapringen? Har aldrig hört talas om det ordet.

RQX ...Är detta tändstiftnyckeln du köpte på Biltema? I så falla funkar den utmärkt ,har själv en sådan sen flera år tillbaka. Biltemas verktyg funkar utmärkt.  Det är klart själva hylsan lossar från förlängaren om du drar hårt rakt upp och stiftet har fastnat lite i gängorna. Och att gummihållaren inne i hylsan kan lossa är väl ingen stor sak...det är ju bara att trycka tillbaka den.!
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000016826

Sen det här med WD40! Varför spruta in sånt????

Sen tipset du fått att skifta tändspole från en av de andra till 3:ans cyl är bra. Då blir du varse om det är tändspolen det är fel på eller något annat fel i 3:ans cylinder. För det är väl bara på 3:ans cyl som du får oljekladd på stiftet.
Förresten...bilden på stiftet visar tydligt att det är oljekladd...det blänker och det kan det endast göra om olja finns närvarande.

Senast redigerat av jaka54 (27 mars 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 mars 2023 · 13 673 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Growe ..."Ringlande" är det något lokalt uttryck för oljeskrapringen? Har aldrig hört talas om det ordet.

RQX ...Är detta tändstiftnyckeln du köpte på Biltema? I så falla funkar den utmärkt ,har själv en sådan sen flera år tillbaka. Biltemas verktyg funkar utmärkt.  Det är klart själva hylsan lossar från förlängaren om du drar hårt rakt upp och stiftet har fastnat lite i gängorna. Och att gummihållaren inne i hylsan kan lossa är väl ingen stor sak...det är ju bara att trycka tillbaka den.!
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000016826

Sen det här med WD40! Varför spruta in sånt????

Sen tipset du fått att skifta tändspole från en av de andra till 3:ans cyl är bra. Då blir du varse om det är tändspolen det är fel på eller något annat fel i 3:ans cylinder. För det är väl bara på 3:ans cyl som du får oljekladd på stiftet.
Förresten...bilden på stiftet visar tydligt att det är oljekladd...det blänker och det kan det endast göra om olja finns närvarande.

ringlandet... inte ringlande..   

det är utrycket man använder om området på en kolv mellan ringarna..  jag kan ha bommat T men det var mening att det ska vara med..   i usa kallar dom det ringland.   så på svensgelska blir det ringlandet smile

ingen aning varför man kallar det men alla som hålls med motorer vet vad man menar..

som bevis
https://www.google.com/search?q=ringlan … p;ie=UTF-8

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 mars 2023 · 13 673 Inlägg

it_mutt skrev:

Growe skrev:

Mossan1 skrev:

Jag håller med egentligen, men eftersom den går på 3cyl och alla tänddelarna är bytta är ett kompprov intressant ändå i detta fallet. 

Hur mycket olja den förbrukar är inte fastställt mer än att TS anser det som "mycket". Lite motsägelsefulla siffror.

Oljekonumtion och misständningarna är inte nödvändigtvis relaterade.

då missade jag något.. tolkade det som att den börjar misstända efter en stund..   

och ibland inte alls beronde på hur bilen är körd. 

när dom drar olja har dom en förmåga att släcka stiften olika snabbt beronde på hur illa det är.   

men då missade jag något smile    då kan det vara en spräckt kolv tex..   eller att man helt enkelt smält ett hål i kolven..      tex kan ju ringladet spricka riktigt illa och faktist göra et hål i kolven.  då släcker man cylindern. 

hade varit intressant att sett hur stiften ser ut. 

hur som helst blir det nog kostsamt att laga om man inte kan meka själv.     lite osäker på vad det är för motor som är 1.8l i en passat trodde bara dom fanns med 2.0tfsi eller 2.0fsi utan turbo.. eller diesel.   men antar att det är den där otäcka 1.8tfsi som audi har som kedjan ofta går åt skogen..  inget roliga maskiner att riva..   jag gör inte om det kan jag säga...   jag blev så förbannad att jag tog vinkelslipen och kapade av kedjan vid demontering.. trångt något överjävligt   tror att någon annan monterade kedjan efter topprenoveringen    sen skruvade vi ihop allt runt omkring..  mest var väll att vi inte hade rätt låsningsverktyg för att nolla motorn.   

men totalt omöjliga motorer att få tag i dessutom så det blir ofta en renovering av dom pga det inte går att byta ut dom mot en beg för att alla är skrot.

Ja...eller den otäcka 2.0:an... det har inte med 1.8 eller 2.0 att göra, det har att göra med, primärt, att de första spännarna och i vissa fall kedjorna var skit.
Det är alltså exakt samma spännare, kedja, glidskenor osv på en CABA/CABB/CDHA/CDHB-motor (1.8) som på en CDNB/CDND/CAEA/CAEB/CFKA-motor (2.0).


F.ö. är "tfsi" audi, och "tsi" är de flesta andra inom VAG, men där är ingen egentlig skillnad. Däremot var vissa tidiga "remmotorer" namnade just "TFSI" och kedjemotorerna "TSI", men, det var då det.

kan nog stämma inte skruvat mycket vag maskiner men en del av dom äldre 2.0tfsi..     skillnaden i min värld är tfsi om det är snurra eller kompressor eller båda och fsi när det är en äklig sugmotor. 
trodde att det var så att alla 2.otfsi maskiner faktist hade rem förutom kedjan mellan kammarna.. och 1.8tfsi hade den skräp kedjan som pajar bara man tänker tanken smile 

men jag kör bus jag är ingen mekaniker..  jag brukar bara hoppa in när något är för krångligt eller man behöver tålamod..   så den kunskapen ligger på nivån   hur jävla svårt ska det vara.. och så gör man det smile    enda jag kollar är åtdragningsmoment resten är ren chansning..      lite som när jag fick den där moppen av farsan när jag var 12 motorn låg löst i delar en banan kartong...   det tog ett halv år sen stog moppen där ny lackad med en fungerande motor..     men pga tidsbrist har jag inte skruvat mycket vag sedan 2015.   
jobbar 10-15timmar varje dag så finns ingen tid till att stå och skita ner sig i en verkstad..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
rqx
27 mars 2023 · 27 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Growe ..."Ringlande" är det något lokalt uttryck för oljeskrapringen? Har aldrig hört talas om det ordet.

RQX ...Är detta tändstiftnyckeln du köpte på Biltema? I så falla funkar den utmärkt ,har själv en sådan sen flera år tillbaka. Biltemas verktyg funkar utmärkt.  Det är klart själva hylsan lossar från förlängaren om du drar hårt rakt upp och stiftet har fastnat lite i gängorna. Och att gummihållaren inne i hylsan kan lossa är väl ingen stor sak...det är ju bara att trycka tillbaka den.!
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000016826

Sen det här med WD40! Varför spruta in sånt????

Sen tipset du fått att skifta tändspole från en av de andra till 3:ans cyl är bra. Då blir du varse om det är tändspolen det är fel på eller något annat fel i 3:ans cylinder. För det är väl bara på 3:ans cyl som du får oljekladd på stiftet.
Förresten...bilden på stiftet visar tydligt att det är oljekladd...det blänker och det kan det endast göra om olja finns närvarande.

Det är precis den, och när jag skruvat tillbaka stiftet finns det ingen chans i världen att jag skulle få med mig hylsan upp, stiftet sitter hårt i gummit. Isåfall måste jag fått ett måndagsex för detta verktyg jag fick är verkligen felkonstruerat, går hur lätt som helst att dra av hylsan men tändstiftrt kräver mycket mer kraft. Alltså går hylsan av tidigare än tändstiftet. Jag har limmat ihop det under natten så förhoppningsvis ska det gå bättre idag

Att gummit åker av har kanske ingen betydelse men när gummihylsan fastnar nere  över tändstiftet och börjar bli slitet så finns ju en risk att den inte fäster i verktyget igen och då har jag ett nytt problem, att få upp gummit ur hålet.

Ja det var liiiite olja, resten var fastbränt sot som fick skrapas av med kniv och stålborste

Senast redigerat av rqx (27 mars 2023)

jaka54
27 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Men om hylsan fastnar på stiftet är det bara att dra upp den med en tång! Eller ta bort gummit ur hylsan när du skruvar dit stiftet i motorn. -Det är ju inte rocket science direkt.
Hur går det förresten med komp provet smile

jaka54
27 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Growe  Då förstår jag vad du menar ."Ringlandet" är alltså landet eller området mellan kolvringarna eller området där kolvringarna sitter på kolven. Trodde först att det vara ett ljud du menade wink

Senast redigerat av jaka54 (27 mars 2023)

spillolja
27 mars 2023 · 4 014 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!

Sen det här med WD40! Varför spruta in sånt????

oljeskrapringarna på dessa motorer har pyttesmå hål för oljan som blir tilltäppta, genom att hälla i WD40 kan man etv. lösa upp denna sot och med lite tur
så sjuker oljeförbrukningen, en annan metos som skulle kunna fungera är att tanka 1/3 del E85 och 2/3 del bensin och köra då detta kan evt. göra rent från sot

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang