Kia optima plug in hybrid bra/dålig?

Fiskiz
28 mars 2023 · 19 Inlägg

Som rubriken lyder, vad är era erfarenheter med denna bil? Har testkört en och verkar ju vara fin osv men ett 30minuters testkörning säger ju inte allt om bilen.
Hur långt kommer man på elen i verkligheten,är de skillnad på elen på sommar/vinter,några "kända fel" som många råkat ut för? (Hört rykten om problem med växellådor)
Har 48km till jobbet med möjligheten att ladda där och pendling med dieselbil börjar kännas i plånboken

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2023 · 17 465 Inlägg

De håller bra. Tyvärr står bensinmotorn för uppvärmning av kupé så på vintern går den för det mesta. Lådorna håller. Hört en som rasat men föraren i den bilen hade inte koll på hur man kör med en dubbelkoppling.

De har ett något osmidigt ingrepp vid skifte mellan eldrift/bensindrift.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fiskiz
28 mars 2023 · 19 Inlägg

Hybrid_ skrev:
De håller bra. Tyvärr står bensinmotorn för uppvärmning av kupé så på vintern går den för det mesta. Lådorna håller. Hört en som rasat men föraren i den bilen hade inte koll på hur man kör med en dubbelkoppling.

De har ett något osmidigt ingrepp vid skifte mellan eldrift/bensindrift.

Jo att den går på bensin för att värma kupen visste jag redan,har fått fram siffran "ca 0.2 liter mil” för att hålla värmen i kupen av en bilförsäljare,hurvida den siffran stämmer vet jag inte

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2023 · 17 465 Inlägg

Fiskiz skrev:

Hybrid_ skrev:
De håller bra. Tyvärr står bensinmotorn för uppvärmning av kupé så på vintern går den för det mesta. Lådorna håller. Hört en som rasat men föraren i den bilen hade inte koll på hur man kör med en dubbelkoppling.

De har ett något osmidigt ingrepp vid skifte mellan eldrift/bensindrift.

Jo att den går på bensin för att värma kupen visste jag redan,har fått fram siffran "ca 0.2 liter mil” för att hålla värmen i kupen av en bilförsäljare,hurvida den siffran stämmer vet jag inte

Den kan mycket väl vara ok. Sen förutsätter jag (utan att veta) att du tittar på en kombi? Är det så? Sedan ska undvikas. Av många orsaker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fiskiz
28 mars 2023 · 19 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Fiskiz skrev:

Hybrid_ skrev:
De håller bra. Tyvärr står bensinmotorn för uppvärmning av kupé så på vintern går den för det mesta. Lådorna håller. Hört en som rasat men föraren i den bilen hade inte koll på hur man kör med en dubbelkoppling.

De har ett något osmidigt ingrepp vid skifte mellan eldrift/bensindrift.

Jo att den går på bensin för att värma kupen visste jag redan,har fått fram siffran "ca 0.2 liter mil” för att hålla värmen i kupen av en bilförsäljare,hurvida den siffran stämmer vet jag inte

Den kan mycket väl vara ok. Sen förutsätter jag (utan att veta) att du tittar på en kombi? Är det så? Sedan ska undvikas. Av många orsaker.

Jo är en kombi årsmodel 2019, advanceplus paket 1 på 7900mil

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2023 · 17 465 Inlägg

Jo är en kombi årsmodel 2019, advanceplus paket 1 på 7900mil

Rätt modell, paket och lagom med mil. Har ni för avsikt att behålla den länge rekommenderas Eberspächer bensinvärmare. Finns färdiga paket och lätt att montera på denna bil. Tar en dag för någon som har lite vana.

Låter bra tycker jag.

/Hybrid
KIA-tekniker, högvolt/elbilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang