B5234t3 Många funderingar

Turbotisse
30 mars · 15 Inlägg

Tjena allihopa!, Är min första tråd här på garaget men sku behöva lite hjälp med frågor kring denna motor alltså b5234t3 99-00.

Okej så är det någon som vet skillnaden på b5234t3 på fas1 V70 99-00 och b5234t3 fas2 V70 från 01- .?

Och om det är relativt samma motor, så varför har fas1 av den motorn 5w40 olja medans fas2 har 0w30?

Min tickar nämligen lite med 5w40 men med 0w30 eller 5w40 med keramisk oljetillsats så slutar det.
Så känns knas att den ska låta så med oljan som den är gjord för (5w40, har frågat volvo) :s .

Kan det bli knas med VVT ventilen om man har fel olja? Alltså att oljetrycket inte räcker till för att ställa in?
Har nämligen p0014 men har bytt VVt ventil,  ställt in kamremmen , och enligt VIDA så ska det vara fel på ventilen isåfall, är rätt ventil men den visar fel värde alltså 4.7 ohm istället för 3.7 (står inget om att det kan va +-1) som VIDA säger att det ska vara.
Tändningsgraden(ignition timing advance) eller va det heter är på +27° och enligt VIDA så är det ventilen som är kass då, men den klickar och rör på sig när jag testat den?

Så kan det va att jag gått ned till 0w30?
Typ att det inte får rätt tryck till VVt enheten tack vare det.
Eller kan det vara att ventilen är fel modell även fast det va rätt artikelnummer ?

Och är det någon stor oljetrycksskillnad mellan 0w30 och 5w40?

Ursäkta för så många frågor på en o samma gång, men man vill som inte byta ut allt på måfå då det är dyra delar.
Mvh/ turbotisse

Senast redigerat av Turbotisse (30 mars )

Lucif3r
30 mars · 1 981 Inlägg

Ingen betydande skillnad förutom mjukvaran.
Skillnaden mellan 5W-40 och 0W-30 är obetydande. 0W är bättre i riktigt kalla klimat(typ, norrland) för att få igång smörjningen fortast möjligt vid kallstart. -30 är tunnare varm än -40.

Personligen anser jag att -30 är för lite för så gamla vitblockare, dom är inte direkt svala av sig. 0W är onödigt, men så bor jag i mellansverige med garage också. Skulle aldrig gå över 5W på en turbo dock.

Vilken visco man väljer är således mest en personlig preferens, skillnaden i praktiken är minimal under normala förhållanden.

Tickandet beror troligen mer på att motorn inte är direkt ny längre. Det är dock märkligt att den låter mindre med 0W-30 än 5W-40, det brukar vara tvärtom, att högre visco dämpar ev. tickande ljud.

VVT'n, som du säkert redan vet dock, är oljetrycksdriven. Finns det inte tillräckligt med oljetryck så fungerar inte ventilen som den ska. Men, om så är fallet beror det på något annat än vilken typ av olja du har...

Brådhis * Voff voff *
30 mars · 9 494 Inlägg

Glöm inte att klassningen på oljan (tex A3/B4 osv) är minst lika viktig, om inte viktigare än viskositeten...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Turbotisse
31 mars · 15 Inlägg

Brådhis skrev:
Glöm inte att klassningen på oljan (tex A3/B4 osv) är minst lika viktig, om inte viktigare än viskositeten...

Jo men det har jag.
Klassningen a3/b4 är densamma på som på båda dom motorerna. Enda skillnaden är att på 01orna och uppåt så har dom 0w30 och på s/v/c 70 första gen så står det 5w40.
Och ja oljan jag köpte va a3/b4 fast 0w30 istället för 5w40.

Senast redigerat av Turbotisse (31 mars )

Turbotisse
31 mars · 15 Inlägg

Lucif3r skrev:
Ingen betydande skillnad förutom mjukvaran.
Skillnaden mellan 5W-40 och 0W-30 är obetydande. 0W är bättre i riktigt kalla klimat(typ, norrland) för att få igång smörjningen fortast möjligt vid kallstart. -30 är tunnare varm än -40.

Personligen anser jag att -30 är för lite för så gamla vitblockare, dom är inte direkt svala av sig. 0W är onödigt, men så bor jag i mellansverige med garage också. Skulle aldrig gå över 5W på en turbo dock.

Vilken visco man väljer är således mest en personlig preferens, skillnaden i praktiken är minimal under normala förhållanden.

Tickandet beror troligen mer på att motorn inte är direkt ny längre. Det är dock märkligt att den låter mindre med 0W-30 än 5W-40, det brukar vara tvärtom, att högre visco dämpar ev. tickande ljud.

VVT'n, som du säkert redan vet dock, är oljetrycksdriven. Finns det inte tillräckligt med oljetryck så fungerar inte ventilen som den ska. Men, om så är fallet beror det på något annat än vilken typ av olja du har...

Okej, jo den blir varmare snabbare än med 5w40 nu, tror ni det kan vara någon som har bytt ut motorn till en nyare modell ?
Tänkte eftersom den inte tickar på 0w30?.
Skitsamma gör det ingen direkt skillnad i VVt så måste jag väl nog byta VVt ventil igen då det verkar peka på den i felsökningen, även fast den funkar.
Måste ha fått fel modell när jag beställde den eller nått. Beställde VVt modell billigast på autodoc som heter bms54501 och fick en som det står fgf4754501 på.
Kan ju kanske va en insugs ventil eller nått, verkar ju vara det felsökningen säger sig va problemet. Står inte om det är intake eller exhaust på just själva VVt-ventilen.

Får väll uppdatera när jag bytt den och trippel kollat kaminställningen.

Turbotisse
4 april · 15 Inlägg

Okej, så har precis fått nya vvt ventilen o nu kan jag iaf ha ett stabilt varvtal under 1200rpm när jag testar kaminställningen.
Problemet är att det fortfarande är över 27°-30° over advanced fortfarande.
Ska ju ligga mellan -7° och +7°.
Så blir å riva upp allt igen o försöka på nytt,
Vad gör jag för fel? Jag följer Volvo VIDA's instruktioner till 100%, är det jag som ställer veven fel eller ? Blir fan tokig på denna skit ..

Har nån någon bild på exakta märkningarna?, Alltså inte illustration utan en bild.
Snurrar jag VVT hubben fel?
Liksom ska den va helt frisnurrande eller ska den va åtdragen just så pass så man kan snurra runt den ?

Man ska ju ställa VVT en kugg före sen när man spänner den medurs tills det tar stopp så ska man väll sätta den efter markeringarna vid plastkåpan?

Så jävla leds på att ha den där felkoden o blir 4e gången jag försöker ställa in detta nu.

Bytte även tbx till en xW40 olja.

Hoppas ni förstår det jag förklarar .

Senast redigerat av Turbotisse (4 april )

Turbotisse
4 april · 15 Inlägg

För att klargöra det med kaminställningen så står det att på turbomotorer så ska man ha lite gas men va under 1200 rpm och ha -+7° max för att det ska vara ok.
På icke-turbo så ska man kolla det enbart på tomgång.
Kan tillägga att bilen har tuning från BSR, men det borde inte va nått problem.

Aja ut o skruva kaminställning/nolla för 4e gången (dör internt).

Senast redigerat av Turbotisse (4 april )

Turbotisse
4 april · 15 Inlägg

Färdig precis, så rengjort cvvt-hubben och är ny vvt ventil o är fanimej stensäker på att jag nollat allt rätt med kamlås och vevtapp/lås.
Får jag inte rätt värden nu så finns det bara två fel jag kan tänka mig o det är cvvt hubben som e kass eller så är nå ventil eller nått krökt. Vettefan

Senast redigerat av Turbotisse (10 april )

Turbotisse
4 april · 15 Inlägg

Okej positiva resultat iaf, verkar va vvt-hubn.
Ligger kring 10-14° nu.
Uppdaterar när jag bytt den å, alltid kul om man själv söker svar på nätet att folk skriver så mycket info det ba gå om problemet o lösningen.

Turbotisse
10 april · 15 Inlägg

Okej, så nu får man skämmas lite eller inte?
Det gick upp igen till 27° och funderade på om det är cvvt hubben som är pajj men sen så hände detta och nu vet jag inte riktigt längre.

Avgassystemet gick sönder vid slutburken så tänkte passa på att göra om det från katten och bak, och hade enbart en liten ljuddämpare innan o 3" från katten o bak, så satte dit en större dämpare i mitten och den mindre dämparen bak allt 2,5" eller 64mm tro jag, iaf samma storlek som orginal och
Nu så är jag nere på väldigt mycket stabilare 12-14° vid 1200rpm.

Jag har för mig att nästintill alla jag frågat säger att det är okej att göra lite hur man vill med avgassystemet (raka rör, ta bort en ljuddämpare etc.) ,Men detta ger ju bevis på att så är inte fallet, eller ja det går men isåfall så måste man ju in och betala skjortan för å ändra om i ECU.

Så nu är jag extremt kluven på om CVVT verkligen är trasig eller inte då avgassystemet (mottryck) verkar spela en stor roll i cvvt'n .

Kan dåliga tändstift väga in i timing over advanced också?

Någon som har stor koll på om det finns nått program man kan ladda ner och ändra i ECU själv? (Efter genomgång av guider osv givetvis).

All hjälp o tips om detta hade varit guld just nu. Så jag kanske slipper punga ut sinnessjuka summor på delar som inte ens kanske är trasig.

Senast redigerat av Turbotisse (10 april )

Turbotisse
10 april · 15 Inlägg

Okej, så nu är den tillbaka på +27° , blir fan inte klok på denna skit....

Lucif3r
10 april · 1 981 Inlägg

Allt bakom sista lambdasonden har bilen inte en susning om att det ens existerar smile

Turbotisse
11 april · 15 Inlägg

Okej, så då tyder det väll på en defekt cvvt?
Med tanke på att den hoppade så pass fram å tillbaka i graderna sådär?.

Konstigt att den gick till typ 12-14 grader efter avgasbytet då?

Lossade hubben (3skruvar) med kamremmen fortfarande på och justerade litegrann och hamnade på +8 som bäst,men när jag skulle justera lite till så ville den inte överhuvudtaget och är nu tillbaka på 30° .

Visst borde det vara cvvt då som är helt jävla kaputt?.
Med tanke på att jag kollat kablarna, bytt vvt-ventil, och ställt in kammen/veven rätt 3 ggr.

Allt började efter ett kamrems/vattenpumps/o-rings byte .(inte jag som installerade)

Jesper328
11 april · 1 561 Inlägg

Möjliga fel;
Hubben
Ventilen (du har väl en piratdel med fel motstånd?)
Igensatt oljekanal till VVT.
Kablage/kontakter
Mjukvara
Styrenhet.

IOM att felet uppstod efter ett kamremsbyte så kan man ju fundera på om ansvarig mekaniker har gjort något tokigt med hubben.
Ett avgassystem gör ingen direkt skillnad så länge du inte har en mappning avsedd för ett sådant.
Speciellt inte när det är ifrån katten och bakåt.
Grenrör/turbo/downpipe är största flaskhalsen då avgaserna har en hel del volym så nära motorn.
Där tror jag snarare på ett sammanträffande.

Beträffande piratdelar så felsökte jag en VW för ett tag sedan.
Hade felkod på för mager blandning, och bilen gick lite konstigt när den var varm.
Visade sig att EGR-ventilen var en piratdel, och det var fel motstånd i lägesgivaren (och magnetspolen) kontra en originaldel.
Denna byttes, och bilen går nu hur grannt som helst.

Senast redigerat av Jesper328 (11 april )

Turbotisse
12 april · 15 Inlägg

Tack för bra svar .

Har dock precis varit ute nu för typ femtielfte gången och tagit ner allt och hett ihop igen på olika sätt.
Nu sista gången så gjorde jag exakt på Volvos sätt, fast 1,5 kugg innan så drog jag fast hubben och på veven så satte jag den inte exakt på markeringen utan kanske 17ish kamgrader (halv kugg typ)innan markeringen. Spände åt som man ska göra med allt och samma jävla problem.

så lossade enbart dom tre vvt skruvarna och flyttade hubben pytte jävla lite motsols och skruvade åt dom igen och vips så funkar den nu högsta jag hade var -6 vid just under 1200rpm och ligger kring 0 till -2 typ på tomgång.

Så är det jag som förstår inställningen fel eller är det hubben som börjar bli skit?

Ta i trä på att det håller nu när jag ska iväg imorn. Gör det inte det så måste ja köpa ny hub, finns som inget annat.
En fördel med denna skit är att jag blivit snabb på å skriva allt dethär o att jag kan det utan instruktioner så...yay i guess.

Uppdaterar imorn :p.
Tack för all hjälp iaf allehopen.

Turbotisse
12 april · 15 Inlägg

Jesper328 skrev:
Möjliga fel;
Hubben
Ventilen (du har väl en piratdel med fel motstånd?)
Igensatt oljekanal till VVT.
Kablage/kontakter
Mjukvara
Styrenhet.

Jo den va nå billigt skit från autodoc eller nått. Men köpte ny ventil från Vparts och den hade närmare värden och är gjort i Sverige.

Samt är rätt orginalnr 31251211.

3200 för en vvt-ventil på volvo är lite väl efterblivet dyrt. Så svenskgjord för 1000 spänn vart bra .

Är BSR steg 1 mjukvara men med tanke på att problemet uppkom ett halvår innan jag fixade det så äre nog inte det.

Somsagt peppar peppar ta i trä på att det funkar imorn också som det gjorde nu sist.

Senast redigerat av Turbotisse (17 april )

Turbotisse
9 maj · 15 Inlägg

Okej, så det som är gjort är :
Ny VVT-enhet.
ny VVT-ventil.
kollat kablar och åtgärdat skador.
ny kamremsspännare.
Har gjort EXAKT som man ska göra vid installation av kamrem och vvt mm .

Vad i hellvete är problemet med biljäveln?
Nån som vill köpa den?
Tomgång så går det fint inom parametrarna men direkt jag ger lite gas så slår den på +20° (under 1200rpm).
Ger upp på denna biljävel och köper en bil utan vvt och en massa jävla elektronik.
Tillbaks till stenåldern förfan usch för dessa bilar.

Lucif3r
9 maj · 1 981 Inlägg

Har tyvärr för lite erfarenhet av VVT'n för att vara till någon direkt hjälp, men jag tycker det låter väldigt märkligt. Det finns ju liksom inte mycket som kan gå sönder som du inte redan bytt.
Så frågan är ju snarare om felet egentligen är något helt annat, så bilen anser att den behöver köra på +20° ?

Men jo visst, dom äldre modellerna har ju sina fördelar, såsom att man slipper det eländiga elektroniska spjällhuset och VVT.... Men och andra sidan har dom ju andra saker som kan bråka... Fördelare och rotor t ex...

jaka54
9 maj · 5 284 Inlägg

Är det "tickandet" du vill ha bort? Eller vad?
Tickandet brukar betyda slitna ventillyftare! Du har väl hydrauliska sådana.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang