Läge att slå till på en elbil?

JanneEr
25 april 2023 · 2 Inlägg

Vad tror ni om marknaden för begagnade elbilar, är det läge att slå till nu eller kommer de sjunka ännu mer?

xXSammy
25 april 2023 · 6 569 Inlägg

Försäljning överlag har långsamt börjat öka igen och en hel del leasing kontrakt går ut nu så fler begagnade bilar blir det.

Tveksamt om priserna sjunker mycket men öka lär de inte göra iallafall

De/Dem
torsen
25 april 2023 · 7 234 Inlägg

Beror väl till stor del på om du är bilintresserad, eller bara är ute efter fortskaffningsmedel och bor så att du kan ladda och parkera bostadsnära.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 april 2023 · 13 736 Inlägg

Köp en ny istället betydligt säkrare.  Det sista du ska göra är att köpa en utan garantier på batterierna minst lika länge du tänkt äga bilen.  Eftersom batteriet är extremt dyrt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2023 · 17 466 Inlägg

Growe skrev:
Köp en ny istället betydligt säkrare.  Det sista du ska göra är att köpa en utan garantier på batterierna minst lika länge du tänkt äga bilen.  Eftersom batteriet är extremt dyrt

Så är det ju. Det sprutas ut elbilar nu men ingen vet egentligen inte hur länge (år/laddcykler) dessa går... Att snabbladdning inte är bra vet nog de flesta som har intresse. Men när bilen väl ska säljas... Vilken säljare säger att den snabbladdats i alla år? Kan ju lika gärna säga att bilen är en stor chansning att köpa.

Vi har ju kört hybrid över 10 år. Toyota har lämnat 1 års garanti på hybridpaketet inkl. batterier varje år vi servat den där. Men nu var bilen 10 år gammal och fick då bara pappret på att systemet är godkänt men inte själva garantin. Bye-bye Prius! Såld. Man vet aldrig.

Det fick bil en ren (beg) fossilbil istället. Hur länge den blir kvar får vi se.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
25 april 2023 · 3 109 Inlägg

Ju äldre elbilarna blir desto fler allbilverkstäder kommer kunna laga batteripack.

Köp en elbil nu, varför vänta med att göra besparingar i årsskatt och drivmedel.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2023 · 17 466 Inlägg

viccoA skrev:
Ju äldre elbilarna blir desto fler allbilverkstäder kommer kunna laga batteripack.

Köp en elbil nu, varför vänta med att göra besparingar i årsskatt och drivmedel.

Är det inte Torpis som kör en El-Ioniq modell tidig? Den har förvisso inget stort batteri men den är erkänt snål med "soppan" så går långt. Vi får se om han kliver in här..

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
25 april 2023 · 3 306 Inlägg

Klart du ska, kan ju bli ett spännande ägande🤑

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 april 2023 · 13 736 Inlägg

viccoA skrev:
Ju äldre elbilarna blir desto fler allbilverkstäder kommer kunna laga batteripack.

Köp en elbil nu, varför vänta med att göra besparingar i årsskatt och drivmedel.

Tex Tesla har gjort det svårare på dom nyare batteri packbe att laga dom . Så har så säker att dom inte vill att bilarna ska leva längre än nödvändigt   dom tidigare teslorna går att laga batterierna men ju nyare ju krångligare

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2023 · 17 466 Inlägg

Inte bara bilar. Ville byta batteri på min gamla Android-mobil. Glöm det. Fick köpa en ny.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
25 april 2023 · 7 286 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Inte bara bilar. Ville byta batteri på min gamla Android-mobil. Glöm det. Fick köpa en ny.

off topic,, men vad för mobil? jag har en 5 år gammal sony xperia,, å bytte batteri å laddport på den för 1000 kr smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2023 · 17 466 Inlägg

granadadr skrev:

Hybrid_ skrev:
Inte bara bilar. Ville byta batteri på min gamla Android-mobil. Glöm det. Fick köpa en ny.

off topic,, men vad för mobil? jag har en 5 år gammal sony xperia,, å bytte batteri å laddport på den för 1000 kr smile

Xiamoi 10 eller nåt. Visst kan man byta batteri om man lämnar in den. Men 1690:- spänn? Tror jag gav runt 1700:- för den ny. Nej. Köpte ny lur. Men kommer sakna den. Fast jag saknar min Honor 7 mer. Körde den i tvättmaskin! Ren blev den.

Lite samma för elbilar. Jaha ja? Batteri kass. Vi byter det. Kostar 132500:- På en Prius gen2 kan man byta en cell bara. Bilen skiter i det. Men det var då det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bosse-buss
24 maj 2023 · 210 Inlägg

Jag slog till på en VW e-up 2020 med 300 mil på mätaren (demo) i juni 2021. Jag har aldrig haft ett mer trevligt, billigt och problemfritt bilägande. Jag har ett visst bilintresse och skruvade med gamla bilar under 30 års tid på grusplanen här hemma men jag är bara glad över att slippa skruva nu.

Nu läser jag aldrig någonsin om fossilbilar för det är för mig totalt ointressant. Allt som har med eldrift att göra är däremot oerhört intressant då utvecklingen går framåt varenda dag och elbilarna blir fler och fler hela tiden.

Även gräsklipparen är batteridriven och självgående numera.

MVH: 6 200 mil nu.

Senast redigerat av Bosse-buss (24 maj 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 maj 2023 · 17 466 Inlägg

Bosse-buss skrev:
Jag slog till på en VW e-up 2020 med 300 mil på mätaren (demo) i juni 2021. Jag har aldrig haft ett mer trevligt, billigt och problemfritt bilägande. Jag har ett visst bilintresse och skruvade med gamla bilar under 30 års tid på grusplanen här hemma men jag är bara glad över att slippa skruva nu.

Nu läser jag aldrig någonsin om fossilbilar för det är för mig totalt ointressant. Allt som har med eldrift att göra är däremot oerhört intressant då utvecklingen går framåt varenda dag och elbilarna blir fler och fler hela tiden.

Även gräsklipparen är batteridriven och självgående numera.

MVH: 6 200 mil nu.

3000 mil per år. Då nyttjar du bilen flitigt! Gott och höra att allt bara fungerar. Jag följer också elbilsutvecklingen med intresse. Jobbar ju med grejerna och är HVT. Biltidningar har ju helt börjat fokusera på eldrift. Även om sista numret av ViB har en artikel om hybridbilar. Tycker inte man ska glömma bort dessa. Än. Det dyker ständigt upp nya lösningar på nya bilar. Återgången till allt mer RWD är intressant. Koppla ur ESP på en KIA EV6 och prova att provocera fram ett bakhjulssläpp på den... ojojoj.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
25 maj 2023 · 7 234 Inlägg

JanneEr skrev:
Vad tror ni om marknaden för begagnade elbilar, är det läge att slå till nu eller kommer de sjunka ännu mer?

Lite vägledning och subjektiva upplysningar kan du få om du läser senaste utgåvan av Vi Bilägare = # 8 2023.
På sidorna 22 t o m 25 lämnas synpunkter på 10 begagnade batteribilar i prisklassen 107.000:- till 477.500:- samt allmänt om begagnade batteribilar.

Personligen tror jag inte att jag någonsin kommer att skaffa elbil av vare sig vätgas- eller batterityp - men det är en helt annan sak.

Nahlem
25 maj 2023 · 2 Inlägg

Tror många skulle klara sig med elbilar överlag, finns ju både lite billigare och dem svindyra, om man ser till Svenskens average körningar per år är 1073 mil 2021 års statistik (privat personer då) det är 89 mil per månad delat på 30 dagar är ungefär 2,9 mil per dag. Många skulle utan tvekan klara sig på billigare elbilar som A-B bil sedan tjäna nästan på att hyra en dyrare bil om man vill åka på Road trip alternativ ta flyget. Sen finns det alltid undantaget för reglerna. Men många har bilen bara för A-B dessa människor borde vara prime kandidater för elbilar.

Men det är så olika kollar man bilforum så skulle man nästan kunna tro att varje bil måste kunna klara att gå minst 600-800 kilometer i alla tillstånd även om privat personen inte alls använder dem 600-800 kilometerna knappt någonsin (som sagt finns undantagen dem tänker jag inte på här)

Sen har vi alla men "TÄNK OM JAG MÅSTE" Ja då kanske du inte är rätt person men tänk om du aldrig måste någonsin. Som sagt beror på ens realitet i förhållande till vad man faktiskt kör och inte det man tror kan komma att hända för sin körning.

Är inne på min andra elbil nu första va en i3a billig i drift som tusan ganska skoj att åka med men lite för liten bil för mig, jag visste att jag behövde en bil som minst kan gå 38 mil på sommar och vinter utan problem och det klarar min i4a tex gallant även i högre hastigheter.

Min senaste lång resa om vi kollar hur den fördelades i restiden från V-ås till Uddevalla.

Etapp Ett i resan till Örebro gick från 100% till 78% batteri och en förbrukning på 19,4 kWh/100 km och snitt hastighet på 83 km/h (Restid+Längd 1 tim 7 min 90 km)

Etapp Två i resan från Örebro till Mariestad ionity stationen va tvungen att stanna för våran nyfödde behövde mat. gick från 78% till 52% mer en halvvägs till destinationen och 52% batteri vid ionity stationen.  Förbrukning 18,3 kwh/100 km snitt hastigheter 93,7 km/h. (Restid+Längd 1 tim 15 min 113 km) Stannade och ladda där till 86% flyttade på mig blev kvar ändå i nästan en timme där pga matning av bebis.

Etapp Tre i resan från Ionity Mariestad till dit vi skulle 86% batteri till 56% förbrukning 17,4 kWh/100 km och snitt hastighet på 75,2 km/h då det är mycket 2+1 vägar samt husvagnar och husbilar m.m. i kombination med 80 km/h som max hastighet i vissa fall resulterade i detta. (Restid+Längd 2 tim 1 min 147 km)

Hade då inte behövt ladda på ionity i Mariestad således. Men behövde stanna ändå pga barn.

Och det är väl snarare den verkligheten många har vid resor stopp måste göras oavsett vad men varför då inte stanna likväl på laddplatser?

kmx
30 september 2023 · 35 Inlägg

Lånar tråden lite, är bara att radera inlägget om det inte är ok.

Bor i stan, pendlar ca 15 km om dagen.
Hur funkar det med laddning på Willys eller okq8 osv?
Har ström 30 min i taget i garaget, och tror väl kanske inte att det är uppsäkrat med mer än 8 eller max 10 Amperé. Inget jag vet dock.

Hur skulle detta scenario funka för en elbil?
Blir det ekonomi i att ladda på macken hela tiden? Hur gillar batteriet detta?
Räckvidden är ju onekligen inget problem.
Finns det billiga elbilar som går att lita på?
Min nuvarande (bensin-) bil köptes för 40k och nu två år senare så är den nyligen värderad till 30k.
Den här kostat ca 17 600 kr i service och reparationer på 29 månader, dvs ca 600kr/mån
Tankar bensin ca var sjätte vecka.

Finns det ens elbilar i den prisklassen?

Peugeot 207 -08
Mazda 2 -20
Harley Davidson Road King -01
master_lars
25 oktober 2023 · 1 159 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
Köp en ny istället betydligt säkrare.  Det sista du ska göra är att köpa en utan garantier på batterierna minst lika länge du tänkt äga bilen.  Eftersom batteriet är extremt dyrt

Så är det ju. Det sprutas ut elbilar nu men ingen vet egentligen inte hur länge (år/laddcykler) dessa går... Att snabbladdning inte är bra vet nog de flesta som har intresse. Men när bilen väl ska säljas... Vilken säljare säger att den snabbladdats i alla år? Kan ju lika gärna säga att bilen är en stor chansning att köpa.

Vi har ju kört hybrid över 10 år. Toyota har lämnat 1 års garanti på hybridpaketet inkl. batterier varje år vi servat den där. Men nu var bilen 10 år gammal och fick då bara pappret på att systemet är godkänt men inte själva garantin. Bye-bye Prius! Såld. Man vet aldrig.

Det fick bil en ren (beg) fossilbil istället. Hur länge den blir kvar får vi se.

Det är väl så det är, man får ha bilen så länge försäkringen täcker batteri och hybriddrift, när det börjar närma sig gränsen 12-15k mil beroende på försäkring så är det det bra sälja och köpa något annat. Bilen kommer säkert fungera lång tid till men man vill ju inte stå med en bil som kostar mer att laga än vad den är värd.

viccoA
25 oktober 2023 · 3 109 Inlägg

kmx skrev:
Lånar tråden lite, är bara att radera inlägget om det inte är ok.

Bor i stan, pendlar ca 15 km om dagen.
Hur funkar det med laddning på Willys eller okq8 osv?
Har ström 30 min i taget i garaget, och tror väl kanske inte att det är uppsäkrat med mer än 8 eller max 10 Amperé. Inget jag vet dock.

Hur skulle detta scenario funka för en elbil?
Blir det ekonomi i att ladda på macken hela tiden? Hur gillar batteriet detta?
Räckvidden är ju onekligen inget problem.
Finns det billiga elbilar som går att lita på?
Min nuvarande (bensin-) bil köptes för 40k och nu två år senare så är den nyligen värderad till 30k.
Den här kostat ca 17 600 kr i service och reparationer på 29 månader, dvs ca 600kr/mån
Tankar bensin ca var sjätte vecka.

Finns det ens elbilar i den prisklassen?

Har tre elbilar på uppfarten. Aldrig haft så lite bekymmer sen vi bytte till elbil.
Kostat ungefär 2 kr per mil i drivmedel i snitt.
Kör man väldigt lite per år är kapitalkostnaden en stor del av bilägandet, det är till elbilens nackdel. Annars är det gott om fördelar, tex 360kr i årsskatt utöver billigt underhåll.
Kolla med din bostadsrättsförening/hyresvärd eller arbetsgivare om det inte är dags för laddstolpar, underlättar bilägandet väsentligt att slippa åka iväg och ladda..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang