Urgängad navbult

VeryMad
28 maj 2023 · 9 Inlägg

Var ute och körde en sväng i morse med min 1st gen V70, väl framme på min destination (mitt i ingenstans) så svänger jag in och parkerar, och när jag kliver ur bilen så ser jag att dustcapen till fälgen har ramlat av och ligger bredvid bilen. Jag plockar upp den, och ser då att navbulten (antar jag är rätt ord, alltså centerbulten) hänger ut löst och är i princip helt urgängad vänster fram.

Jag skruvade in den så långt det gick för hand. Frågan är vad jag gör nu?
Jag har en trettonhylsa och ett litet spärrskraft som jag kan dra åt med, frågan är om det räcker för att våga köra hem på? Borde jag försöka hissa upp han först, eller kan jag dra åt den medans hjulet står på marken?

xXSammy
28 maj 2023 · 6 566 Inlägg

Eftersom det bara är en skruv så håller den drivaxeln på plats, håller ej ihop lagret som muttrarna gör.

Har inte tillgång till Volvo's litteratur längre men Fordarna vill i snitt att dessa ska dras 25 nm + 90 grader
..Så typ som ett tändstift (alltså har du ingen momentnyckel tillhands så drar du som det vore ett tändstift så är det lugnt sen)

De/Dem
Lucif3r
28 maj 2023 · 2 183 Inlägg

loctite är viktigt. 35nm + 90 grader ska den dras med.
Man kan, teoretiskt, köra utan skruven, men lagret blir inte långlivat då. Någon risk för totalhaveri, att hjulet lossnar, eller liknande, är tämligen obefintlig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang