Stereon har lagt av (eftermarknad)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2023 · 17 379 Inlägg

Känns som det börjar bli dags att tvångsmata stereon på svart/gul/röd med spänning för att se var felet ligger. Egentligen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nevadacontra
28 maj 2023 · 234 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Känns som det börjar bli dags att tvångsmata stereon på svart/gul/röd med spänning för att se var felet ligger. Egentligen...

Okej. Hur kopplar jag de kablarna till tillexempel batteriet för att se om den startar?

Senast redigerat av Nevadacontra (28 maj 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2023 · 17 379 Inlägg

Nevadacontra skrev:

Hybrid_ skrev:
Känns som det börjar bli dags att tvångsmata stereon på svart/gul/röd med spänning för att se var felet ligger. Egentligen...

Okej. Hur kopplar jag de kablarna till tillexempel batteriet för att se om den startar?

JO, lite pyssel. Svart till minus och BÅDE röd och gul till PLUS. Sen hur du ska göra rent praktiskt utan att skada? Ja du.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nevadacontra
28 maj 2023 · 234 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Nevadacontra skrev:

Hybrid_ skrev:
Känns som det börjar bli dags att tvångsmata stereon på svart/gul/röd med spänning för att se var felet ligger. Egentligen...

Okej. Hur kopplar jag de kablarna till tillexempel batteriet för att se om den startar?

JO, lite pyssel. Svart till minus och BÅDE röd och gul till PLUS. Sen hur du ska göra rent praktiskt utan att skada? Ja du.

Skadar jag stereon menar du?
Eller så tar jag och säljer bilen bara.... Får ingen ordning på detta och jag känner ingen som kan hjälpa mig sad

Senast redigerat av Nevadacontra (28 maj 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2023 · 17 379 Inlägg

Nevadacontra skrev:

Hybrid_ skrev:

Nevadacontra skrev:

Okej. Hur kopplar jag de kablarna till tillexempel batteriet för att se om den startar?

JO, lite pyssel. Svart till minus och BÅDE röd och gul till PLUS. Sen hur du ska göra rent praktiskt utan att skada? Ja du.

Skadar jag stereon menar du?
Eller så tar jag och säljer bilen bara.... Får ingen ordning på detta och jag känner ingen som kan hjälpa mig sad

Lugn och fin. Nej, stereon tar inte stryk men du behöver kablar -gärna med passande stift- att sätta in i kontakten på stereo, såg ut som standard DIN. som innehåller dessa. Sen är det bara att dra till batteriet på utsidan bilen. Men då får man ju ha allt detta hemma med. Alla har ju inte som mig, en komplett elverkstad hemma i ett förråd. Detta är mitt jobb och har även lite pyssel för mig på fritiden...

Sälja bilen är ju en smula i överkant bara för att du inte har något ljud i den. Om den fungerar bra i övrigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nevadacontra
28 maj 2023 · 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-72923068b1e628c809ce2447e60fb6c7.jpg

Hybrid_ skrev:

Nevadacontra skrev:

Hybrid_ skrev:
JO, lite pyssel. Svart till minus och BÅDE röd och gul till PLUS. Sen hur du ska göra rent praktiskt utan att skada? Ja du.

Skadar jag stereon menar du?
Eller så tar jag och säljer bilen bara.... Får ingen ordning på detta och jag känner ingen som kan hjälpa mig sad

Lugn och fin. Nej, stereon tar inte stryk men du behöver kablar -gärna med passande stift- att sätta in i kontakten på stereo, såg ut som standard DIN. som innehåller dessa. Sen är det bara att dra till batteriet på utsidan bilen. Men då får man ju ha allt detta hemma med. Alla har ju inte som mig, en komplett elverkstad hemma i ett förråd. Detta är mitt jobb och har även lite pyssel för mig på fritiden...

Sälja bilen är ju en smula i överkant bara för att du inte har något ljud i den. Om den fungerar bra i övrigt.

Ah jag har inte jättemycket sånt hemma.
Kan detta fungera? Bilen fungerar bra annars.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-8f8ba05bcaec587e0abd743f1fc3eeb9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-f516a09671e089fb8b1444e866519581.jpg

Senast redigerat av Nevadacontra (28 maj 2023)

MammDiin
28 maj 2023 · 2 016 Inlägg

Konstant plus borde ju gå rakt till stereon från bilens kablage tycker man så där är det att försöka mäta så tidigt i kretsen det bara går för att se om du alls har spänning någonstans.
Tändningsspänningen kan väl eventuellt vara en canbussignal som grejen nere under växelspaken på bilderna tyder och skickar sedan spänning vidare till stereon så den vet att den ska gå igång.
Det finns väl inte heller någon säkring på kablaget som kom med stereon?

Går ju även att göra som Hybrid_ föreslår och mata stereon direkt från batteriet eller något annat som ger runt 12 volt, för att veta om stereon fungerar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2023 · 17 379 Inlägg

MammDiin skrev:
Konstant plus borde ju gå rakt till stereon från bilens kablage tycker man så där är det att försöka mäta så tidigt i kretsen det bara går för att se om du alls har spänning någonstans.
Tändningsspänningen kan väl eventuellt vara en canbussignal som grejen nere under växelspaken på bilderna tyder och skickar sedan spänning vidare till stereon så den vet att den ska gå igång.
Det finns väl inte heller någon säkring på kablaget som kom med stereon?

Går ju även att göra som Hybrid_ föreslår och mata stereon direkt från batteriet eller något annat som ger runt 12 volt, för att veta om stereon fungerar.

Om vi nu ponerar att bilens kablage har slutat att ge spänning så är problemet i en helt annan riktning. Därför är jag lite sugen på att veta om stereo vevar igång via tvångsmatning. Kan ju vara så att bilen ger 12 volt men vid belastning klipper den spänning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nevadacontra
28 maj 2023 · 234 Inlägg

Okej då vet jag vad jag ska göra. Kan någon länka lite produkter som jag kan behöva så köper jag det direkt? Kablar och stift asså.

Senast redigerat av Nevadacontra (28 maj 2023)

Nevadacontra
7 juni 2023 · 234 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Nevadacontra skrev:

Hybrid_ skrev:

JO, lite pyssel. Svart till minus och BÅDE röd och gul till PLUS. Sen hur du ska göra rent praktiskt utan att skada? Ja du.

Skadar jag stereon menar du?
Eller så tar jag och säljer bilen bara.... Får ingen ordning på detta och jag känner ingen som kan hjälpa mig sad

Lugn och fin. Nej, stereon tar inte stryk men du behöver kablar -gärna med passande stift- att sätta in i kontakten på stereo, såg ut som standard DIN. som innehåller dessa. Sen är det bara att dra till batteriet på utsidan bilen. Men då får man ju ha allt detta hemma med. Alla har ju inte som mig, en komplett elverkstad hemma i ett förråd. Detta är mitt jobb och har även lite pyssel för mig på fritiden...

Sälja bilen är ju en smula i överkant bara för att du inte har något ljud i den. Om den fungerar bra i övrigt.

Ska införskaffa denna i eftermiddag. Det borde ju fungera. Svart kabel till negativ pol och röd/gul kabel till plus pol på batteriet.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilster … 2000051066

Nevadacontra
7 juni 2023 · 234 Inlägg

Eller om någon har något annat bättre alternativ för att kunna tvångsmata stereon. På väg till Biltema nu.

MammDiin
7 juni 2023 · 2 016 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Eller om någon har något annat bättre alternativ för att kunna tvångsmata stereon. På väg till Biltema nu.

Helt klart lättast med färdiga kontakter så kör på det.

Nevadacontra
7 juni 2023 · 234 Inlägg

MammDiin skrev:

Nevadacontra skrev:
Eller om någon har något annat bättre alternativ för att kunna tvångsmata stereon. På väg till Biltema nu.

Helt klart lättast med färdiga kontakter så kör på det.

Japp, köpt nu så återstår att se.
Tänkte på om färgerna inte är på samma plats som på den andra kontakten, gör det nått?
Spelar väl ingen roll så länge kontakten har röd, svart och gul väl?

Försöker lära mig om el, därför så många frågor..

Senast redigerat av Nevadacontra (7 juni 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni 2023 · 17 379 Inlägg

Nevadacontra skrev:

MammDiin skrev:

Nevadacontra skrev:
Eller om någon har något annat bättre alternativ för att kunna tvångsmata stereon. På väg till Biltema nu.

Helt klart lättast med färdiga kontakter så kör på det.

Japp, köpt nu så återstår att se.
Tänkte på om färgerna inte är på samma plats som på den andra kontakten, gör det nått?
Spelar väl ingen roll så länge kontakten har röd, svart och gul väl?

Försöker lära mig om el, därför så många frågor..

Om färger bytt plats så kan du inte följa dessa. Tyvärr. Men självklart är det bra att du frågar!
Överlåter detta till någon annan medlem på forumet då jag måste packa en väska och dra iväg 40 mil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MammDiin
7 juni 2023 · 2 016 Inlägg

Nevadacontra skrev:

MammDiin skrev:

Nevadacontra skrev:
Eller om någon har något annat bättre alternativ för att kunna tvångsmata stereon. På väg till Biltema nu.

Helt klart lättast med färdiga kontakter så kör på det.

Japp, köpt nu så återstår att se.
Tänkte på om färgerna inte är på samma plats som på den andra kontakten, gör det nått?
Spelar väl ingen roll så länge kontakten har röd, svart och gul väl?

Försöker lära mig om el, därför så många frågor..

Är det röd och gul som är omväxlade eller? Om så är fallet så gör det inget när du ändå ska ha plus till båda.

Nevadacontra
8 juni 2023 · 234 Inlägg

MammDiin skrev:

Nevadacontra skrev:

MammDiin skrev:

Helt klart lättast med färdiga kontakter så kör på det.

Japp, köpt nu så återstår att se.
Tänkte på om färgerna inte är på samma plats som på den andra kontakten, gör det nått?
Spelar väl ingen roll så länge kontakten har röd, svart och gul väl?

Försöker lära mig om el, därför så många frågor..

Är det röd och gul som är omväxlade eller? Om så är fallet så gör det inget när du ändå ska ha plus till båda.

Har provat nu att tvångsmata stereon.
Satte röd och gul på plus, höll dem mot varandra. Svart på negativ. Stereon lös till i typ två sekunder sen dog den. Varenda gång jag satte dit svarta kabeln så lös den till.
Vad beror detta på?

Kan även tillägga att jag mätte bilens egna stereokablage igår och det visade 12,26V, så den har plus och jord.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni 2023 · 17 379 Inlägg

Orange?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nevadacontra
8 juni 2023 · 234 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Orange?

Orange kabel använde jag inte, inte blå heller utan de låg åt sidan, eller vad menade du med orange?

Senast redigerat av Nevadacontra (8 juni 2023)

Nevadacontra
25 augusti 2023 · 234 Inlägg

Okej alla. Så nu har det gått en tid och jag har lagt det här åt sidan.

Men i förrgår beställde jag original stereon och original skärmen som satt i bilen när jag köpte den, beställde från skroten. Men tro fan att det fortfarande inte fungerar. Skärmen visar klocka och temperatur men stereon vill inte starta.

Då är det alltså något fel i bilens kablage. Vart börjar jag felsökningen? Har noll koll på el alltså.

Jag tänker på att lämna in den till Renault för felsökning men de kanske är för dyra..

Har btw provat 3 st stereos nu utan resultat...

Brådhis * Voff voff *
25 augusti 2023 · 10 244 Inlägg

Har du bytt ut den dåliga kontakten du visar på sida ett i tråden och/eller testat att koppla förbi den?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang