Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)
  • 110 Följare
  • 255 743 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
eastereverybodybay
26 april 2023 · 365 Inlägg

Hej Hopp!

Ibland undrar jag ju om den här jädra bilen är besatt av satan själv.

Det har tagit lång tid att få den körbar efter motorrenoveringen...

Självklart så lyckades jag ju bryta av en kolvring vid ihop monteringen av motorn.
Tog ett bra tag att få hem en ny.

Sen hade jag ju inte varit förutseende att göra några kabelskarvar mellan motor och allt annat, så man fick ju klä av hela kablaget från motorn när den skulle ur och i... å det tog ju sin lilla tid att koppla tillbaka alltihop.

Efter att ha haft igång bilen i 20 minuter hängandes på billyften så upptäcker jag att det droppar olja från oljetråget och efter mycket om och men så kunde jag konstatera att det är en spricka i en svets i aluminiumtråget. Hur fasen det nu har kunnat hända.

Ja det fanns ju tyvärr inget annat att göra än att plocka ur motorn igen.  

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-5c887659efed28f2eb6ee0baaf02ffbc.jpg


En hel jäkla helg för att plocka ur och en annan helg till att montera tillbaka.

Fick tråget svetsat.

Plockade i motorn igen och en ny provstart. Ja det ser tätt ut. 

Åker ut å kör en sväng utan motorhuv. Typ 7-8 mil i lugnt tempo innan jag gasar på lite.

Inser att laddtrycket har gått ner med typ 0,1 bar.
Jaja det är väl normalt kan jag tro när man öppnar upp andningsvägarna med det nya insugningsröret och med andra kamaxlar.

Men motorn vaknar verkligen till liv runt 2800 rpm och drar betydligt kraftigare på lite varv. Motorn låter lite mer aggressiv nu.
Kamaxlarna gör ju helt klart en trevlig skillnad.

Kör tillbaka till verkstaden och lyfter upp den på lyften för att kolla lite allmänt.

Ja själva tråget är tätt, men jag kan konstatera att det sipprar lite olja från främre vevaxeltätningen.

Men det var då själva fan!  

Första tanken är ju så klart att jag har tabbat mig vid monteringen av packboxen, så det är ju inget annat att göra än att ställa sig och montera bort intercooler, kylare och kamrem och dit med ännu en ny packbox.


Dom lediga helgerna går verkligen fort när man står och pysslar med sånt här.

Ny provkörning och nu läcker det inget.

Monterade på motorhuven och kunde konstatera att det nya plenumet är lite för högt för att huven ska gå att stänga. Suck!

Fick plocka bort plenumet och fräsa ner det litegrann så löste sig det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-2e2d61dcbe77c661193f6c55cb05fab0.jpg


Åkte sedan ut och körde 10-15 mil för att se så att allt lirar och det verkar det ju göra.

Fick sedan för mig att skruva lite på wastegaten för att se om man kanske kunde få tillbaka dom där 0,1 baren, men det gjorde ingen större skillnad.

Funderade i några dagar på om det kanske kan vara wastegaten som har gjort att det inte gick att få upp laddtrycket över 0,8 bar vid förra mappningen?
Att original wastegate är för klen helt enkelt...

Beställde en ny motorsport wastegate från tyska Regelin Performance och skruvade dit den med samma original fabriksjustering som den gamla.

Vips så gav den en overboost på 1,3 bar... Hoppsan!
Och sedan så klart ned till 0,7 bar i takt med att varvtalet ökar. Ja laddtrycksstyrningen är ju inte mappad för något annat.
Men det bådar ju plötsligen gott inför en mappning.




Kontaktade Turbocenter för att be om en ny mappning, men dom hade tyvärr bytt lokal och hade inte sin bromsbänk i drift. Jag fick veta att dom planerade annat verksamhetsområde för sitt företag, men han sa att han kanske kunde mappa bilen på gatan lite längre fram när vädret tillåter... ja inget är som väntans tider...

Han bad mig kolla vad det sitter för spridare i bilen och att jag skulle byta ut dom om dom var för små.

Kunde konstatera att det satt original 330cc spridare... Vilket antagligen skulle bli på gränsen vid en ny mappning.

Beställde hem fyra nya Bosch 470cc spridare och skruvade dit.

Passade även samtidigt på att göra en ”delete” av den bakre laddtrycksstyrningen och dess vakuumbox... Har läst mig till att den bara sitter där för att begränsa vridmomentet på dom lägre växlarna när motorn sitter originalmonterad i Astran och att det är vanligt förekommande att plocka bort den i samband med en mappning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d2894d5628beb4a782c6b5872f1ea935.jpg




Började sedan kolla runt lite vad det finns för andra företag i landet som klarar av att mappa dessa motorstyrningar, och det är ju tyvärr inte många. 

TMChiptuning på Tjörn tackade direkt nej när jag frågade, trots att jag vet att han har mappat liknande motorer förut. Han menade på att det var alldeles för tidskrävande.

PBZ i Uppsala kunde mappa den, men han sa att det kostade 30 tusen kronor, alternativt så ville dom byta motorstyrningen, men då skulle det kosta 50 tusen.
(Minns att jag gav 7900 kr för den förra mappningen)
30 tusen är ju ett jäkla ”hittepåpris” för en mappning.

Tiden gick utan att något hände... å en dag när bilen hängde på billyften så började jag plötsligt att fundera på bakaxelstruten.

Bakaxelstruten är ju ett välkänt hållbarhetsproblem på dom gamla Oplarna.

Jag är faktiskt ganska förvånad att min aluminiumstrut har hållit ihop så här länge. Jag minns ju att jag havererade en jäkla massa kardanstrutar när jag körde rally med Ascona på 90 talet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-65a9f08cc4aef2af8af94b2e9f161bfe.jpg


Började leta efter en stålstrut... Hittade dessvärre ingen begagnad original stålstrut varken i Sverige eller i Tyskland.

Däremot så fick det bli en nytillverkad eftermarknadsstrut från Krause Rennsport i Tyskland.

Skickade sedan iväg axeln som sitter inne i struten upp till Sellholm Tuning som förstärkte den.

Finns ju företag i Tyskland som utför det på beställning, men Sellholm var ju faktiskt billigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ee2c3ac935f5368c9b47a7aaa94d01d3.jpg


Bytte också ut gummin och lager till kardanstruten så nu hoppas jag att det inte ska bli några framtida haverier med det...

Bättre att åtgärda innan haveriet.


Har sedan fortsatt att söka med ljus och lykta efter någon som skulle kunna tänka sig att mappa bilen. Men efter att ha frågat närmare 15 olika tuningfirmor i Sverige så inser jag plötsligen att det är extremt få som kan eller vill mappa dessa Bosch ME1.5.5.

Många man pratar med säger att: Ja det kan vi nog lösa, för att sedan två dagar senare säga att dom inte har utrustningen.

Jag kom dock i kontakt med Nordic Tuning i Dalarna och Robert Uhr som sa att han kan lösa saken.
Han hade visserligen aldrig mappat någon sådan ECU, men trodde han kunde göra det och han sa att han gärna ville prova.

Skulle ha kört upp bilen dit i veckan som var, MEN! Då upptäcker jag återigen att det läcker olja från den främre vevaxeltätningen... SUCK! SUCK! SUCK!

Ställer mig återigen och skruvar bort kamrem och allt annat för att plocka ur packboxen för att kolla varför i hela friden det läcker.

Kan konstatera att det är som ett litet spår i vevaxelns tätningsyta ungefär vid samma djup som packboxens inre tätningsläpp hamnar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-158b8386203b980b1c979a776da167d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e92d7715c5611d0d200fce7e1ebf67ae.jpg


Jag inser ju nu att detta är ett slitage som tidens tand har gjort under många år och något som jag har missat när jag haft isär motorn.
Sannolikt är det ju därför det inte blir tätt.

Blir nu tvungen att återigen plocka ur motorn ur bilen och hänga upp motorn i motorbänken. sad
Demontera vevaxeln och se om det går att göra något åt saken.
Kanske be någon motorfirma slipa tappen och sedan montera en packbox med annan inre storlek.

Alternativt köpa en ny vevaxel.

Ibland känner man bara en stor hopplöshet över gamla bilar.

Hoppas att kunna få ihop den lite snabbt och få den mappad...
Tiden går och solen skiner och snart är det ju vinter igen... sad 


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0c85b6e4f5e315dc5369e46aed3a0d89.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-47a74f48237c7d6dca6d51da530c24ee.jpg


Ha de! smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (26 april 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
26 april 2023 · 4 628 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Hej Hopp!

Ibland undrar jag ju om den här jädra bilen är besatt av satan själv.

Det har tagit lång tid att få den körbar efter motorrenoveringen...

Självklart så lyckades jag ju bryta av en kolvring vid ihop monteringen av motorn.
Tog ett bra tag att få hem en ny.

Sen hade jag ju inte varit förutseende att göra några kabelskarvar mellan motor och allt annat, så man fick ju klä av hela kablaget från motorn när den skulle ur och i... å det tog ju sin lilla tid att koppla tillbaka alltihop.

Efter att ha haft igång bilen i 20 minuter hängandes på billyften så upptäcker jag att det droppar olja från oljetråget och efter mycket om och men så kunde jag konstatera att det är en spricka i en svets i aluminiumtråget. Hur fasen det nu har kunnat hända.

Ja det fanns ju tyvärr inget annat att göra än att plocka ur motorn igen.  

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-5c887659efed28f2eb6ee0baaf02ffbc.jpg


En hel jäkla helg för att plocka ur och en annan helg till att montera tillbaka.

Fick tråget svetsat.

Plockade i motorn igen och en ny provstart. Ja det ser tätt ut. 

Åker ut å kör en sväng utan motorhuv. Typ 7-8 mil i lugnt tempo innan jag gasar på lite.

Inser att laddtrycket har gått ner med typ 0,1 bar.
Jaja det är väl normalt kan jag tro när man öppnar upp andningsvägarna med det nya insugningsröret och med andra kamaxlar.

Men motorn vaknar verkligen till liv runt 2800 rpm och drar betydligt kraftigare på lite varv. Motorn låter lite mer aggressiv nu.
Kamaxlarna gör ju helt klart en trevlig skillnad.

Kör tillbaka till verkstaden och lyfter upp den på lyften för att kolla lite allmänt.

Ja själva tråget är tätt, men jag kan konstatera att det sipprar lite olja från främre vevaxeltätningen.

Men det var då själva fan!  

Första tanken är ju så klart att jag har tabbat mig vid monteringen av packboxen, så det är ju inget annat att göra än att ställa sig och montera bort intercooler, kylare och kamrem och dit med ännu en ny packbox.


Dom lediga helgerna går verkligen fort när man står och pysslar med sånt här.

Ny provkörning och nu läcker det inget.

Monterade på motorhuven och kunde konstatera att det nya plenumet är lite för högt för att huven ska gå att stänga. Suck!

Fick plocka bort plenumet och fräsa ner det litegrann så löste sig det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-2e2d61dcbe77c661193f6c55cb05fab0.jpg


Åkte sedan ut och körde 10-15 mil för att se så att allt lirar och det verkar det ju göra.

Fick sedan för mig att skruva lite på wastegaten för att se om man kanske kunde få tillbaka dom där 0,1 baren, men det gjorde ingen större skillnad.

Funderade i några dagar på om det kanske kan vara wastegaten som har gjort att det inte gick att få upp laddtrycket över 0,8 bar vid förra mappningen?
Att original wastegate är för klen helt enkelt...

Beställde en ny motorsport wastegate från tyska Regelin Performance och skruvade dit den med samma original fabriksjustering som den gamla.

Vips så gav den en overboost på 1,3 bar... Hoppsan!
Och sedan så klart ned till 0,7 bar i takt med att varvtalet ökar. Ja laddtrycksstyrningen är ju inte mappad för något annat.
Men det bådar ju plötsligen gott inför en mappning.




Kontaktade Turbocenter för att be om en ny mappning, men dom hade tyvärr bytt lokal och hade inte sin bromsbänk i drift. Jag fick veta att dom planerade annat verksamhetsområde för sitt företag, men han sa att han kanske kunde mappa bilen på gatan lite längre fram när vädret tillåter... ja inget är som väntans tider...

Han bad mig kolla vad det sitter för spridare i bilen och att jag skulle byta ut dom om dom var för små.

Kunde konstatera att det satt original 330cc spridare... Vilket antagligen skulle bli på gränsen vid en ny mappning.

Beställde hem fyra nya Bosch 470cc spridare och skruvade dit.

Passade även samtidigt på att göra en ”delete” av den bakre laddtrycksstyrningen och dess vakuumbox... Har läst mig till att den bara sitter där för att begränsa vridmomentet på dom lägre växlarna när motorn sitter originalmonterad i Astran och att det är vanligt förekommande att plocka bort den i samband med en mappning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d2894d5628beb4a782c6b5872f1ea935.jpg




Började sedan kolla runt lite vad det finns för andra företag i landet som klarar av att mappa dessa motorstyrningar, och det är ju tyvärr inte många. 

TMChiptuning på Tjörn tackade direkt nej när jag frågade, trots att jag vet att han har mappat liknande motorer förut. Han menade på att det var alldeles för tidskrävande.

PBZ i Uppsala kunde mappa den, men han sa att det kostade 30 tusen kronor, alternativt så ville dom byta motorstyrningen, men då skulle det kosta 50 tusen.
(Minns att jag gav 7900 kr för den förra mappningen)
30 tusen är ju ett jäkla ”hittepåpris” för en mappning.

Tiden gick utan att något hände... å en dag när bilen hängde på billyften så började jag plötsligt att fundera på bakaxelstruten.

Bakaxelstruten är ju ett välkänt hållbarhetsproblem på dom gamla Oplarna.

Jag är faktiskt ganska förvånad att min aluminiumstrut har hållit ihop så här länge. Jag minns ju att jag havererade en jäkla massa kardanstrutar när jag körde rally med Ascona på 90 talet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-65a9f08cc4aef2af8af94b2e9f161bfe.jpg


Började leta efter en stålstrut... Hittade dessvärre ingen begagnad original stålstrut varken i Sverige eller i Tyskland.

Däremot så fick det bli en nytillverkad eftermarknadsstrut från Krause Rennsport i Tyskland.

Skickade sedan iväg axeln som sitter inne i struten upp till Sellholm Tuning som förstärkte den.

Finns ju företag i Tyskland som utför det på beställning, men Sellholm var ju faktiskt billigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ee2c3ac935f5368c9b47a7aaa94d01d3.jpg


Bytte också ut gummin och lager till kardanstruten så nu hoppas jag att det inte ska bli några framtida haverier med det...

Bättre att åtgärda innan haveriet.


Har sedan fortsatt att söka med ljus och lykta efter någon som skulle kunna tänka sig att mappa bilen. Men efter att ha frågat närmare 15 olika tuningfirmor i Sverige så inser jag plötsligen att det är extremt få som kan eller vill mappa dessa Bosch ME1.5.5.

Många man pratar med säger att: Ja det kan vi nog lösa, för att sedan två dagar senare säga att dom inte har utrustningen.

Jag kom dock i kontakt med Nordic Tuning i Dalarna och Robert Uhr som sa att han kan lösa saken.
Han hade visserligen aldrig mappat någon sådan ECU, men trodde han kunde göra det och han sa att han gärna ville prova.

Skulle ha kört upp bilen dit i veckan som var, MEN! Då upptäcker jag återigen att det läcker olja från den främre vevaxeltätningen... SUCK! SUCK! SUCK!

Ställer mig återigen och skruvar bort kamrem och allt annat för att plocka ur packboxen för att kolla varför i hela friden det läcker.

Kan konstatera att det är som ett litet spår i vevaxelns tätningsyta ungefär vid samma djup som packboxens inre tätningsläpp hamnar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-158b8386203b980b1c979a776da167d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e92d7715c5611d0d200fce7e1ebf67ae.jpg


Jag inser ju nu att detta är ett slitage som tidens tand har gjort under många år och något som jag har missat när jag haft isär motorn.
Sannolikt är det ju därför det inte blir tätt.

Blir nu tvungen att återigen plocka ur motorn ur bilen och hänga upp motorn i motorbänken. sad
Demontera vevaxeln och se om det går att göra något åt saken.
Kanske be någon motorfirma slipa tappen och sedan montera en packbox med annan inre storlek.

Alternativt köpa en ny vevaxel.

Ibland känner man bara en stor hopplöshet över gamla bilar.

Hoppas att kunna få ihop den lite snabbt och få den mappad...
Tiden går och solen skiner och snart är det ju vinter igen... sad 


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0c85b6e4f5e315dc5369e46aed3a0d89.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-47a74f48237c7d6dca6d51da530c24ee.jpg


Ha de! smile

Surt med veven, men det finns väl såna där "Speedi sleeves" (slithylsa på svenska, SKF tillverkar dem bl.a) som ger en ny yta mot tätningen, som du kan klämma på?
Vet att det är vanligt på amerikanska bilar att reparera på det sättet.
Kan ju vara värt att forska lite i tänker jag, så slipper du plocka ur veven o lämna iväg den å sånt?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
eastereverybodybay
26 april 2023 · 365 Inlägg

Cuefa skrev:
Surt med veven, men det finns väl såna där "Speedi sleeves" (slithylsa på svenska, SKF tillverkar dem bl.a) som ger en ny yta mot tätningen, som du kan klämma på?
Vet att det är vanligt på amerikanska bilar att reparera på det sättet.
Kan ju vara värt att forska lite i tänker jag, så slipper du plocka ur veven o lämna iväg den å sånt?

Det ska jag kolla upp! Det vore ju smidigt.  smile

zzr94092
26 april 2023 · 4 390 Inlägg

Såg att du har varit upp till Predrikstolen,har varit där åxxå,för ett antal år sedan,ingen lek att gå dit upp!Vi såg japaner med helt värdelösa skor på väg upp!!

Xebers76
26 april 2023 · 2 266 Inlägg

En vanlig genväg är ju att inte trycka in packboxen lika långt så att den ligger an framför spåret istället. Om det nu finns plats att göra så. Vet jag gjort så på en växellåda som hade samma problem på utgående axel. I just det fallet kunde man faktiskt trycka in den nya packboxen längre in.

vEight Baronen
27 april 2023 · 1 434 Inlägg

Som cuefa säger, speedysleeves 👍 Då kan motorn sitta kvar också 🙂

Elbilar kan dra åt helvete.
eastereverybodybay
27 april 2023 · 365 Inlägg

vEight skrev:
Som cuefa säger, speedysleeves 👍 Då kan motorn sitta kvar också 🙂

Har försökt läsa på lite om sleeves och vad jag förstår så bör man bearbeta ytan på axeln innan man monterar en sleeves....

Med tanke på att man kan känna slitaget med fingret så lär det väl inte bara vara att knacka dit den. 🤔

Problemet är att det blir ju inte helt enkelt att komma åt där inne i hålet och försöka bearbeta/slipa bort slitaget/kanten.? sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-8acc8219841618032772ed9d0a279c54.jpg


Stör mig på att motorrenoveraren inte såg slitaget när han slipade om vevaxeln. sad


.

vEight Baronen
28 april 2023 · 1 434 Inlägg

Nu hålls jag ju mestadels med grovhugget junk från amerikat med låg precision, men där är det vanligt att tillexempel svängningsdämparen på csb får ett slitagespår i sig och där knackar man bara på en sleeve och slår ihop igen.
Jag var på Momentum för ett tag sedan och köpte grejer till en pump. När jag stod och väntade på min tur så såg jag på hyllan där att dom sålde sleeves för just detta endamål. Kan ju vara värt att kolla upp där smile

Elbilar kan dra åt helvete.
zzr94092
28 april 2023 · 4 390 Inlägg

Samma sak med hjullagren på vissa USA/årgångar/modeller, bakhjulslagren har innerbanan direkt mot drivaxeln, men det finns lösningar för det ....

eastereverybodybay
1 maj 2023 · 365 Inlägg

Börjar få viss rutin på att plocka ur motorn nu... 🤔  Snart vågar man nog testa med förbundna ögon... tongue lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-911f5d56cdfbacb492e135b36c46df07.jpg


Det där med att montera en Speedi Sleeve kändes som ett krångligt projekt med motorn på plats i motorrummet.
Trångt...

Och ska jag ändå montera ur motorn så kan jag lika gärna byta ut vevaxeln så slipper jag riskera att behöva göra om saken om ett halvår.

Redan när motorrenoveraren ringde och sa att vevaxeln måste slipas så borde jag ha köpt en annan vev. Men det är ju tyvärr alltid lätt att vara efterklok.

Hittade en sprillans ny vev så den köpte jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4748ff235d9a28e9b9e24f9c6584a04d.jpg


Bara beställa hem nya vev och ramlager och lite nya packningar till oljepump och tråg så ska den nog snart brumma igen.

Har man inget att göra på helgerna så skaffar man en gammal Opel. smile

Ha de! 🙏

Oreggad Ruter Knekt
1 maj 2023 · 651 Inlägg

Saknas bara garage för en själv ja de är härliga smile

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
eastmotorsport -sommar ska de va....
3 maj 2023 · 4 524 Inlägg

Visst finns det packboxar med dubbla läppar. Vore enklast.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Cassius Hobbymekaniker
17 maj 2023 · 470 Inlägg

Jag lider med dig... och känner igen känslan.. Jag har en -79 city som kopplingen havererade på en timma före kontrollbesiktningen (sfro och regbes är avklarat). Bestämde då att jag ställde in fjolårets säsong. Vinterplanerna var nytt insug och byte av kammar och framskärmar. Insuget tog förvisso mer tid än planerat.. Men framskärmarna som skulle ha 1 månads leveranstid fick 4.5 månads leveranstid.. när jag väl plockade av dom gamla var de lite mer än väntat som behövde rostlagas.. när jag väl börjar svetsa så tar gasen slut och jag inser att jag inte skulle köpt tuben på jula (som har strandmöllen tuber, inte alla som byter dom.. och jula har självklart inget på lager!)

Sen köpte jag nya fälgar till helrätt kurs som kräver nya bärarmar fram. Hade allt material hemma, trodde jag.. inser att aluhylsorna som sitter centriskt i pu bussningarna har 14mm hål eller 11mm. Skruvarna är ju M12.. och utrustning för att rigga upp dom i pelarborren hade jag inte hunnit köpa hem ännu etc etc.

Och som du säger, den lilla lediga tid man har vill man ju använda effektivt! Jag har två små (1 och 3.5 år gamla) hus från -66 och en terrass på 100kvm som helst skulle va klar nu med...

Tur man är envis smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
17 maj 2023 · 365 Inlägg

Cassius skrev:
Tur man är envis smile

Envishet är en av de bästa egenskaper
som finns! cool
Men vissa skulle nog säga att man
är lite korkad... big_smile


Imorgon ska motorn i alla fall skruvas ihop och förhoppningsvis lyftas tillbaka på sin plats över helgen. smile

Skulle ju bara beställa hem nya vev och ramlager... Ringde till min lokala Opel handlare som sa 8-9 dagars leveranstid... Så länge ville jag ju inte vänta så jag började leta runt på nätet efter någon annan firma som hade lager...

Hittade ett företag där det stod 4-6 dagars leveranstid... Beställde ju där så klart...
13 dagar tog det att få hem
den beställningen... Suck! sad

Lagen om alltings jävlighet är ständigt närvarande...  Hahaha.
roll 😅 🙏

eastereverybodybay
21 maj 2023 · 365 Inlägg

När man har hållit på hela den lediga kristihimmelsfärdsdagen och monterat ihop motorn och sedan hållit på hela den lediga lördagen för att montera tillbaka motorn i bilen och sen på söndagen ska man "bara" skruva dit banjoskruvarna till oljekylsadaptern och fylla på motorolja och kylarvätska så ska allt vara klart för uppstart och provkörning...

Tror ni inte på fan att den där Murphy krälar in genom dörren igen!  smile
Han är ständigt närvarande den där Murphy. roll

Likt ett knäckebröd går den ena banjoskruven så klart av när man ska dra fast den.  sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-5b3d805a11b21660c5cc18b38e958f8e.jpg

Nä jag åker hem å drar täcket över huvudet!  lol

Ha de!  lol

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2023 · 14 054 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
När man har hållit på hela den lediga kristihimmelsfärdsdagen och monterat ihop motorn och sedan hållit på hela den lediga lördagen för att montera tillbaka motorn i bilen och sen på söndagen ska man "bara" skruva dit banjoskruvarna till oljekylsadaptern och fylla på motorolja och kylarvätska så ska allt vara klart för uppstart och provkörning...

Tror ni inte på fan att den där Murphy krälar in genom dörren igen!  smile
Han är ständigt närvarande den där Murphy. roll

Likt ett knäckebröd går den ena banjoskruven så klart av när man ska dra fast den.  sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-5b3d805a11b21660c5cc18b38e958f8e.jpg

Nä jag åker hem å drar täcket över huvudet!  lol

Ha de!  lol

Sånt där är jävligt tråkigt men du finner nog på råd.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
eastereverybodybay
21 maj 2023 · 365 Inlägg

Vettemannen skrev:
Sånt där är jävligt tråkigt men du finner nog på råd.
/Benny

Oja... Är ju inga problem att hitta en banjoskruv senare i veckan... 
Under tiden ska jag släpa ut Murphy ut ur verkstaden och binda fast fanskapet vid ett träd!
Får Murphy härja ohejdat så är väl inte bilen färdig förrän julhelgen 2027. lol lol  wink

eastereverybodybay
28 maj 2023 · 365 Inlägg

JUST SHOOT ME PLEASE  !!!  sad

Hela den här motorrenoveringen har liksom gått över styr och gått helt åt H-vete.  sad

Har varit ute och kört med bilen i lugnt sansat tempo varje kväll under veckan... Typ 4 mil varje kväll.
Lite inkörning av nya lager så att säga.

Har sedan lyft upp bilen på billyften efter varje körning för att konstatera att det är torrt och fint under motorn, och det har det ju varit.

Så jag bestämde mig för att köra en längre sträcka bara för att vara helt säker innan jag ringer och beställer tid för mappning.
Skruvade dit original 330cc spridare då den bluddrar en del med 470 kubikarna.
Tog sedan en tur över till Öland i solskenet. Körde ett helt varv runt ön från udde till udde i lugnt tempo... å så köpte jag en mjukglass... big_smile

Lät bli att gå över typ 0,30 - 0,40 i laddtryck och lät bli att varva så speciellt mycket. Totalt 42 mil blev den "lilla" rundan. smile

Kommer hem och lyfter upp bilen på lyften och kan direkt konstatera att det är blött med olja vid främre vevaxelpackboxen... MEN VA FAEN!!! sad sad

VAD I H-VETE ÄR DETTA  !!!  sad sad 

Gör ett kompprov på motorn och kan konstatera att den ligger på 12,4 till 12,5 på alla cylindrar. Alldeles utmärkt.

Gör sedan ett leak down test och kan konstatera att det är ett läckage på 19-21 procent på samtliga cylindrar.

Vad i hela friden!! sad
Det är ju helt orimligt på en nyrenoverad motor.

Kan konstatera att det blåser rätt bra ur oljepåfyllningshålet när man håller handen där över.

Har motorrenoveringsfirman borrat blocket felaktigt så att delar av kompressionen går ned i vevhuset och trycker främre vevaxelpackboxen???

Jag är ju helt säker på att jag har monterat samtliga kolvringar i rätt spår och korrekt vridna och med rätt sida uppåt.

Bilen går ju jättebra!
Betydligt bättre än innan renoveringen.
Anledningen till själva renoveringen var ju att den drog motorolja. 
Men helt klart så har ju detta oljeläckage tillkommit efter renoveringen.

Just nu ger jag upp med bilen!

Ställer nog in den i garaget och funderar över en framtida lösning.
Ingen idé att försöka mappa den med detta stora leak down.

Känner mig därmed klar med den här renoveringstråden. 

Med viss hopplöshet kan jag konstatera att jag borde ha gjort motorrenoveringen på ett annat sätt.
Kanske borde man ha renoverat och trimmat motorn medans den satt kvar i Astran.
Kanske borde man ha monterat motorstyrning från eftermarknaden när motorn satt i Astran och gjort mappningen i den bilen för att sedan flyttat över motorn till Kadetten. ???

Helt klart så kommer jag att lösa saken vad det lider, men just nu vet jag inte på vilket sätt och just nu har jag tappat all lust att hålla på med bilen. 

Tack alla ni som har tagit er tid att läsa och kommentera i tråden.  smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-708e1cb543610827ecfa1cac39f52af5.jpg

Senast redigerat av eastereverybodybay (28 maj 2023)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 maj 2023 · 14 054 Inlägg

Fyfan va tråkigt. Förstår dig så ta och ställ undan bilen ett tag tills intresset kommer tillbaks igen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Oreggad Ruter Knekt
28 maj 2023 · 651 Inlägg

Fan vad trist att höra, men det bra med bilar är just det, du får ställa bort den. Men tråkigt att höra. Orken kommer tillbaks någon gång!

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang