Lära sig modifiera chassin?

samueel
1 juni 2023 · 84 Inlägg

God kväll!

Har en generell fråga jag försökt söka svar på och googla mig till utan att bli riktigt klok.
Har en Ford Anglia 1959 som jag tänker ska bli ett lagomt ambitiöst budget-busbygge, typ saab turbomotor, lämplig fram och bakvagn, sitta still stolar och lite så. Jag har tidigare aldrig byggt om bilar, endast pysslat om brukisar.

Läst om otaliga byggen här, i bilsport, sett på träffar etc där chassin är ombyggda med komponenter från allehanda andra bilar än den ursprungliga modellen. Känns som en kunskap och något många gör men hur lär man sig kring det?
Så... nu till frågan, hur lär man sig vad som skulle kunna funka och bli bra när det kommer till den biten?
Finns det nå grundprinciper, böcker, videos eller liknande där man kan nörda ner sig?

T.ex man läser om bilar med komponenter i framvagnen som är från flera andra bilar. Hur vet man att just de modellernas delar skulle funka bra ihop på ett projekt?


/Samuel, en glad amatör.

Oreggad Ruter Knekt
1 juni 2023 · 625 Inlägg

Väldigt få går ner på detaljnivå i materialhållbarhet på annat än motor, men man lär sig ju genom att göra. Andra pluggar och lär sig därigenom. En huvudsak tror jag är självlärda genom många misstag.
Angående hur du gör med att ersätta fram-, bakvagn samt komplett drivlina, bromsar, styrning, uppgradera chassiet och styva till karossen ... rätt omfattande renovering som första bygge. Men man lär sig genom att jämföra/räkna på delarna tekniskt, sedan praktiskt?

Senast redigerat av Duvetdet (1 juni 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
simlar
1 juni 2023 · 5 516 Inlägg

Läsa projektrådar, se youtube-videos och läsa sfro-bygghandbok m.m

Sen är det ju även att våga prova och ha orken att bygga om ifall man inte har sån otrolig tur att det blir bra på första försöket.
Ha ett garage att mecka i och verktyg samt tid.

Räkna med att det kommer kosta många tusenlappar trots tanken är budget-bygge.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
mats757
1 juni 2023 · 912 Inlägg

Gå in på Rejsa.nu, där finns det mycket att lära om chassikunskap.
Det är ett måste att ha grundläggande kunskaper i geometri innan man börjar om. Kan blir ganska intressanta egenskaper om man inte har koll.
Det finns även en hel del böcker i ämnet. Finns tips om det också på Rejsa.nu

samueel
10 juni 2023 · 84 Inlägg

Tack för många bra tips. Inser att mitt projekt kanske blir mastigt. Får se vad det blir av det. Time will tell.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang