C-körkort

DustyDragon
3 februari 2021 · 2 Inlägg

Tråd från 2021 /mod


Hellu! Jag håller på att ta c-kort (eller ja.. klar med teorin men inte tagit min första körlektion ännu roll ) Tänkte ta några lektioner på Linköpings tungutbildning med start i februari. Jag har två frågor.. Men feel free to ge tips om allt möjligt, typ arbetsgivare, oskrivna regler i lastbilsvärden och sånt!

Okej, fråga 1: Är det värt att försöka komma i kontakt med någon som jag kan övningsköra med privat? Gjorde ju det mycket när det var B-kort som gällde, men då var man ju helt grön inom körning. Om det är bra att köra privat, hur hittar jag någon som kan, vill och får köra med mig om jag inte har några kontakter?

Fråga 2: YKB... förväntas det att man fixar YKBn på egen hand, eller finns det företag som kan finansiera det om man väl har tagit själva körkortet?

Tacksam för alla tips smile

Brådhis * Voff voff *
3 februari 2021 · 10 275 Inlägg

DustyDragon skrev:
Hellu! Jag håller på att ta c-kort (eller ja.. klar med teorin men inte tagit min första körlektion ännu roll ) Tänkte ta några lektioner på Linköpings tungutbildning med start i februari. Jag har två frågor.. Men feel free to ge tips om allt möjligt, typ arbetsgivare, oskrivna regler i lastbilsvärden och sånt!

Okej, fråga 1: Är det värt att försöka komma i kontakt med någon som jag kan övningsköra med privat? Gjorde ju det mycket när det var B-kort som gällde, men då var man ju helt grön inom körning. Om det är bra att köra privat, hur hittar jag någon som kan, vill och får köra med mig om jag inte har några kontakter?

Fråga 2: YKB... förväntas det att man fixar YKBn på egen hand, eller finns det företag som kan finansiera det om man väl har tagit själva körkortet?

Tacksam för alla tips smile

1. Det är ju alltid värt att köra mer. Lyckas du hitta någon där du har möjlighet att köra privat är det ju inget fel i det, men jag tror att mycket få lastbilar används på det sättet att det är möjligt rent praktiskt om du inte jobbar på det företaget/åkeriet.

2. Enkelt uttryckt, ja. Du förväntas lösa det själv. Det handlar ju om 140 timmar (dvs nästan en månad). Tror att du ska ha en rejäl tur om du hittar ett företag/åkeri som dels vill ha en nybakad chaffis och dels vill det så pass gärna att dom betalar dennes YKB. Men visst, omöjligt är det inte, men väl ganska otroligt tyvärr. smile

Men kämpa på, för personer med rätt inställning (dvs faktiskt jobba och inte bara se fram emot en kasse ledlampor och poppys till helgen...) finns det alltid jobb! Även med nytaget körkort! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DustyDragon
3 februari 2021 · 2 Inlägg

Brådhis skrev:

DustyDragon skrev:
Hellu! Jag håller på att ta c-kort (eller ja.. klar med teorin men inte tagit min första körlektion ännu roll ) Tänkte ta några lektioner på Linköpings tungutbildning med start i februari. Jag har två frågor.. Men feel free to ge tips om allt möjligt, typ arbetsgivare, oskrivna regler i lastbilsvärden och sånt!

Okej, fråga 1: Är det värt att försöka komma i kontakt med någon som jag kan övningsköra med privat? Gjorde ju det mycket när det var B-kort som gällde, men då var man ju helt grön inom körning. Om det är bra att köra privat, hur hittar jag någon som kan, vill och får köra med mig om jag inte har några kontakter?

Fråga 2: YKB... förväntas det att man fixar YKBn på egen hand, eller finns det företag som kan finansiera det om man väl har tagit själva körkortet?

Tacksam för alla tips smile

1. Det är ju alltid värt att köra mer. Lyckas du hitta någon där du har möjlighet att köra privat är det ju inget fel i det, men jag tror att mycket få lastbilar används på det sättet att det är möjligt rent praktiskt om du inte jobbar på det företaget/åkeriet.

2. Enkelt uttryckt, ja. Du förväntas lösa det själv. Det handlar ju om 140 timmar (dvs nästan en månad). Tror att du ska ha en rejäl tur om du hittar ett företag/åkeri som dels vill ha en nybakad chaffis och dels vill det så pass gärna att dom betalar dennes YKB. Men visst, omöjligt är det inte, men väl ganska otroligt tyvärr. smile

Men kämpa på, för personer med rätt inställning (dvs faktiskt jobba och inte bara se fram emot en kasse ledlampor och poppys till helgen...) finns det alltid jobb! Även med nytaget körkort! smile

Tack snälla för ett utförligt svar! Det var nog den sortens svar som jag hade förväntat mig också 😊 på nåt sätt är det skönare att få 'ärliga svar' från folk som har koll än att googla fram nåt som man inte riktigt har koll på. Som sagt, tusen tack för svar!

Brådhis * Voff voff *
3 februari 2021 · 10 275 Inlägg

DustyDragon skrev:

Brådhis skrev:

DustyDragon skrev:
Hellu! Jag håller på att ta c-kort (eller ja.. klar med teorin men inte tagit min första körlektion ännu roll ) Tänkte ta några lektioner på Linköpings tungutbildning med start i februari. Jag har två frågor.. Men feel free to ge tips om allt möjligt, typ arbetsgivare, oskrivna regler i lastbilsvärden och sånt!

Okej, fråga 1: Är det värt att försöka komma i kontakt med någon som jag kan övningsköra med privat? Gjorde ju det mycket när det var B-kort som gällde, men då var man ju helt grön inom körning. Om det är bra att köra privat, hur hittar jag någon som kan, vill och får köra med mig om jag inte har några kontakter?

Fråga 2: YKB... förväntas det att man fixar YKBn på egen hand, eller finns det företag som kan finansiera det om man väl har tagit själva körkortet?

Tacksam för alla tips smile

1. Det är ju alltid värt att köra mer. Lyckas du hitta någon där du har möjlighet att köra privat är det ju inget fel i det, men jag tror att mycket få lastbilar används på det sättet att det är möjligt rent praktiskt om du inte jobbar på det företaget/åkeriet.

2. Enkelt uttryckt, ja. Du förväntas lösa det själv. Det handlar ju om 140 timmar (dvs nästan en månad). Tror att du ska ha en rejäl tur om du hittar ett företag/åkeri som dels vill ha en nybakad chaffis och dels vill det så pass gärna att dom betalar dennes YKB. Men visst, omöjligt är det inte, men väl ganska otroligt tyvärr. smile

Men kämpa på, för personer med rätt inställning (dvs faktiskt jobba och inte bara se fram emot en kasse ledlampor och poppys till helgen...) finns det alltid jobb! Även med nytaget körkort! smile

Tack snälla för ett utförligt svar! Det var nog den sortens svar som jag hade förväntat mig också 😊 på nåt sätt är det skönare att få 'ärliga svar' från folk som har koll än att googla fram nåt som man inte riktigt har koll på. Som sagt, tusen tack för svar!

Inga problem! Lycka till med körkortet! smile Bara att fråga om du undrar något mer. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bassiehof
4 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Enligt Transportavtalet bekostas all utbildning ADR, YKB av arbetsgivaren. Tror det gäller fortbildningskurserna, inte grundutbildningen, som bekostas av Af.

Senast redigerat av Bassiehof (4 februari 2021)

Brådhis * Voff voff *
4 februari 2021 · 10 275 Inlägg

Bassiehof skrev:
Enligt Transportavtalet bekostas all utbildning ADR, YKB av arbetsgivaren. Tror det gäller fortbildningskurserna, inte grundutbildningen, som bekostas av Af.

Grundutbildningen bekostas av den som tar körkortet om man inte tar körkortet genom tex någon form av organiserad utbildning (gymnasium/arbetsförmedlingen osv).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bassiehof
4 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:
Enligt Transportavtalet bekostas all utbildning ADR, YKB av arbetsgivaren. Tror det gäller fortbildningskurserna, inte grundutbildningen, som bekostas av Af.

Grundutbildningen bekostas av den som tar körkortet om man inte tar körkortet genom tex någon form av organiserad utbildning (gymnasium/arbetsförmedlingen osv).

Precis, så ingen arbetssökande betalar YKB själv.

Brådhis * Voff voff *
4 februari 2021 · 10 275 Inlägg

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:
Enligt Transportavtalet bekostas all utbildning ADR, YKB av arbetsgivaren. Tror det gäller fortbildningskurserna, inte grundutbildningen, som bekostas av Af.

Grundutbildningen bekostas av den som tar körkortet om man inte tar körkortet genom tex någon form av organiserad utbildning (gymnasium/arbetsförmedlingen osv).

Precis, så ingen arbetssökande betalar YKB själv.

Det skrev jag absolut inte...

Jag skulle säga att det är extremt ovanligt att tex Arbetsförmedlingen betalar YKB åt folk. Däremot kan dom väl i viss mån styra in folk på tex yrkesförarutbildningar på vissa orter, men då är det en hel (yrkes-)utbildning det handlar om.

Men det är inte samma sak som att någon som är arbetssökande kan få sin YKB betald...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bassiehof
4 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Grundutbildningen bekostas av den som tar körkortet om man inte tar körkortet genom tex någon form av organiserad utbildning (gymnasium/arbetsförmedlingen osv).

Precis, så ingen arbetssökande betalar YKB själv.

Det skrev jag absolut inte...

Jag skulle säga att det är extremt ovanligt att tex Arbetsförmedlingen betalar YKB åt folk. Däremot kan dom väl i viss mån styra in folk på tex yrkesförarutbildningar på vissa orter, men då är det en hel (yrkes-)utbildning det handlar om.

Men det är inte samma sak som att någon som är arbetssökande kan få sin YKB betald...

Jag fick kk och YKB betald av Af.

Brådhis * Voff voff *
5 februari 2021 · 10 275 Inlägg

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Precis, så ingen arbetssökande betalar YKB själv.

Det skrev jag absolut inte...

Jag skulle säga att det är extremt ovanligt att tex Arbetsförmedlingen betalar YKB åt folk. Däremot kan dom väl i viss mån styra in folk på tex yrkesförarutbildningar på vissa orter, men då är det en hel (yrkes-)utbildning det handlar om.

Men det är inte samma sak som att någon som är arbetssökande kan få sin YKB betald...

Jag fick kk och YKB betald av Af.

Grattis! Idag är det dock ovanligt. När var detta?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
pelpet
31 maj 2023 · 94 Inlägg

Funderar lite på C-körkort själv, så jag hakar på tråden här istället för att skapa en ny.

Jag tänker mig att eventuellt ta ett eget C-körkort, mest för att det är kul och för att kunna köra tyngre fordon såsom en större husbil eller en rejäl pickup eller om man skulle få för sig att hyra en lastbil någon gång. Egentligen så räcker det väl med ett C1-kort men tänker att då kan man kanske ta ett C på en gång istället.

Teoriprovet ser jag inga som helst problem med. Om man köper en app med lastbilsfrågorna och sedan mal man runt med frågorna tills man har klarar alla frågor nästan felfritt så kommer man att klara teoriprovet också. Det är ju ändå mest vanliga B-körkortsfrågor samt lite belastningsklasser, kör och vilotider och lastvikter. Instuderingsfrågor brukar lösa uppgiften.

Däremot uppkörningen funderar jag på vad som krävs. Har inte kört en lastbil på 25 år sedan militärtjänsten. Vad förväntas man kunna egentligen? Förutom att köra lungt och tryggt och ha ordentlig uppsikt, samt backa in mot en lastkaj? Hur många körlektioner behöver man ta? Jag har ju kört bil i över 25 år och en hel del med släp så trafikvanan med längre fordon finns ju där. Kan det räcka med att fixa teoriprovet, och sedan boka in en tvåtimmars lektion och uppkörning direkt i anslutning och förvänta sig att ha en god chans att klara den? Jag har läst att genomsnittet är 7 lektioner men jag antar att de flesta som tar lastbilskort är betydligt yngre än mig och därmed inte har samma trafikvara.

Hade inte tänkt ta något YKB.

Senast redigerat av pelpet (31 maj 2023)

Brådhis * Voff voff *
31 maj 2023 · 10 275 Inlägg

pelpet skrev:
Funderar lite på C-körkort själv, så jag hakar på tråden här istället för att skapa en ny.

Jag tänker mig att eventuellt ta ett eget C-körkort, mest för att det är kul och för att kunna köra tyngre fordon såsom en större husbil eller en rejäl pickup eller om man skulle få för sig att hyra en lastbil någon gång. Egentligen så räcker det väl med ett C1-kort men tänker att då kan man kanske ta ett C på en gång istället.

Teoriprovet ser jag inga som helst problem med. Om man köper en app med lastbilsfrågorna och sedan mal man runt med frågorna tills man har klarar alla frågor nästan felfritt så kommer man att klara teoriprovet också. Det är ju ändå mest vanliga B-körkortsfrågor samt lite belastningsklasser, kör och vilotider och lastvikter. Instuderingsfrågor brukar lösa uppgiften.

Däremot uppkörningen funderar jag på vad som krävs. Har inte kört en lastbil på 25 år sedan militärtjänsten. Vad förväntas man kunna egentligen? Förutom att köra lungt och tryggt och ha ordentlig uppsikt, samt backa in mot en lastkaj? Hur många körlektioner behöver man ta? Jag har ju kört bil i över 25 år och en hel del med släp så trafikvanan med längre fordon finns ju där. Kan det räcka med att fixa teoriprovet, och sedan boka in en tvåtimmars lektion och uppkörning direkt i anslutning och förvänta sig att ha en god chans att klara den? Jag har läst att genomsnittet är 7 lektioner men jag antar att de flesta som tar lastbilskort är betydligt yngre än mig och därmed inte har samma trafikvara.

Hade inte tänkt ta något YKB.

Jag skulle säga att bästa är att skaffa körkortstillstånd och ta en provlektion. Då vet du lite hur du ska förhålla dig till det.

Men har du kört lastbil en gång i tiden så kommer det nog rätt snabbt tillbaka, känslan för storleken samt tex känslan i tryckluftsbromsar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2023 · 13 731 Inlägg

tyvärr rätt meningslöst att ta c-kort privat det kostar mer än det smakar..    välj en utbildning istället.
då ingår ykb. 

ykb är väldigt dyrt att ta.     när man väl har det betalar företagen fortbildningen.  t.o.m arbetsförmedlingen kan gå in och betala fortbildningen om man faller ur ykb och är arbetslös.

men utan ykb har men en behörighet som duger till att köra större husbilar men inget annat tyvärr

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2023 · 13 731 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Det skrev jag absolut inte...

Jag skulle säga att det är extremt ovanligt att tex Arbetsförmedlingen betalar YKB åt folk. Däremot kan dom väl i viss mån styra in folk på tex yrkesförarutbildningar på vissa orter, men då är det en hel (yrkes-)utbildning det handlar om.

Men det är inte samma sak som att någon som är arbetssökande kan få sin YKB betald...

Jag fick kk och YKB betald av Af.

Grattis! Idag är det dock ovanligt. När var detta?

är det finns ju ständigt utbildningar för C/Ce  och även D  det fattas tusentals chafförer i sverige..   

men då är det en yrkesutbildning    gick en sån själv för mitt D-körkort som bara var en slump att jag gick.      när jag hade körkortet i handen hade jag jobbet direkt.. aldrig ansökt ett jobb sen dess..    ringde och sa nu har jag körkortet och det var en onsdag på fredagen körde jag första gången..    100tusentals mil senare så var det nog inte det smartaste valet jag gjort...   jag skulle behöva dela på mig själv för att ha någon form av fritid och liv utanför körandet..   smile

men lönen blir ju bra när man jobbar dygnet runt iallfall

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juni 2023 · 17 455 Inlägg

pelpet skrev:
Funderar lite på C-körkort själv, så jag hakar på tråden här istället för att skapa en ny.

Jag tänker mig att eventuellt ta ett eget C-körkort, mest för att det är kul och för att kunna köra tyngre fordon såsom en större husbil eller en rejäl pickup eller om man skulle få för sig att hyra en lastbil någon gång. Egentligen så räcker det väl med ett C1-kort men tänker att då kan man kanske ta ett C på en gång istället.

Teoriprovet ser jag inga som helst problem med. Om man köper en app med lastbilsfrågorna och sedan mal man runt med frågorna tills man har klarar alla frågor nästan felfritt så kommer man att klara teoriprovet också. Det är ju ändå mest vanliga B-körkortsfrågor samt lite belastningsklasser, kör och vilotider och lastvikter. Instuderingsfrågor brukar lösa uppgiften.

Däremot uppkörningen funderar jag på vad som krävs. Har inte kört en lastbil på 25 år sedan militärtjänsten. Vad förväntas man kunna egentligen? Förutom att köra lungt och tryggt och ha ordentlig uppsikt, samt backa in mot en lastkaj? Hur många körlektioner behöver man ta? Jag har ju kört bil i över 25 år och en hel del med släp så trafikvanan med längre fordon finns ju där. Kan det räcka med att fixa teoriprovet, och sedan boka in en tvåtimmars lektion och uppkörning direkt i anslutning och förvänta sig att ha en god chans att klara den? Jag har läst att genomsnittet är 7 lektioner men jag antar att de flesta som tar lastbilskort är betydligt yngre än mig och därmed inte har samma trafikvara.

Hade inte tänkt ta något YKB.

Om du tog B-kort före Juli -96 så får du köra "Tung husbil" på ditt vanliga B-kort. Jag har provat att köra B-reggad husbil modell turistbuss. Det var obehagligt

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
1 juni 2023 · 4 035 Inlägg

pelpet skrev:
Funderar lite på C-körkort själv, så jag hakar på tråden här istället för att skapa en ny.

Jag tänker mig att eventuellt ta ett eget C-körkort, mest för att det är kul och för att kunna köra tyngre fordon såsom en större husbil eller en rejäl pickup eller om man skulle få för sig att hyra en lastbil någon gång. Egentligen så räcker det väl med ett C1-kort men tänker att då kan man kanske ta ett C på en gång istället.

Teoriprovet ser jag inga som helst problem med. Om man köper en app med lastbilsfrågorna och sedan mal man runt med frågorna tills man har klarar alla frågor nästan felfritt så kommer man att klara teoriprovet också. Det är ju ändå mest vanliga B-körkortsfrågor samt lite belastningsklasser, kör och vilotider och lastvikter. Instuderingsfrågor brukar lösa uppgiften.

Däremot uppkörningen funderar jag på vad som krävs. Har inte kört en lastbil på 25 år sedan militärtjänsten. Vad förväntas man kunna egentligen? Förutom att köra lungt och tryggt och ha ordentlig uppsikt, samt backa in mot en lastkaj? Hur många körlektioner behöver man ta? Jag har ju kört bil i över 25 år och en hel del med släp så trafikvanan med längre fordon finns ju där. Kan det räcka med att fixa teoriprovet, och sedan boka in en tvåtimmars lektion och uppkörning direkt i anslutning och förvänta sig att ha en god chans att klara den? Jag har läst att genomsnittet är 7 lektioner men jag antar att de flesta som tar lastbilskort är betydligt yngre än mig och därmed inte har samma trafikvara.

Hade inte tänkt ta något YKB.

Teorin är ganska enkel som du säger, men du förväntas kunna bla hur bromssystemet fungerar.

Körningen är lurigare än man tror, jag hade bra körvana och har kört mycket biltrailer med min pickup osv men det var ändå stor skillnad tyckte jag.

En sak du måste ha stenkoll på är lastsäkringen, den ytter och innre kontrollen är också betydligt mer omfattande än på personbil.

Du skall kolla hjulmuttrar, så underkörningsskydd och stänkskärmar sitter, samtliga lampor, kontrollera lasten, kontrollera trycktankar.

Du skall också klara backa till en lastkaj utan att någon vinkar/guidar dig utan att köra in i kajen mm.

Invändigt skall du sätta färdskrivaren i rätt läge, kontrollera broms och lufttryck, handbroms och säkert några grejer till.

Jag tyckte precis som du att jag hade bra körvana mm men fick nog ändå ta 7-8 lektioner om jag inte minns fel.
Jag körde dock upp i Göteborg, kan vara enklare i mindre ort kan jag tänka med mer landsvägskörning.

Skriv in dig på en körskola, är du en naturbegåvning och dina gamla erfareneheter från lumpen hjälper dig så kanske det räcker med en lektion.

Jag fick dock skriva på ett papper att det är körskoleläraren som avgör när du är redo för uppkörning, inte du själv

Senast redigerat av zemet (1 juni 2023)

pelpet
1 juni 2023 · 94 Inlägg

Hybrid_ skrev:
[
Om du tog B-kort före Juli -96 så får du köra "Tung husbil" på ditt vanliga B-kort. Jag har provat att köra B-reggad husbil modell turistbuss. Det var obehagligt

Typ en vecka in i juli -96 tyvärr sad.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2023 · 13 731 Inlägg

Hybrid_ skrev:

pelpet skrev:
Funderar lite på C-körkort själv, så jag hakar på tråden här istället för att skapa en ny.

Jag tänker mig att eventuellt ta ett eget C-körkort, mest för att det är kul och för att kunna köra tyngre fordon såsom en större husbil eller en rejäl pickup eller om man skulle få för sig att hyra en lastbil någon gång. Egentligen så räcker det väl med ett C1-kort men tänker att då kan man kanske ta ett C på en gång istället.

Teoriprovet ser jag inga som helst problem med. Om man köper en app med lastbilsfrågorna och sedan mal man runt med frågorna tills man har klarar alla frågor nästan felfritt så kommer man att klara teoriprovet också. Det är ju ändå mest vanliga B-körkortsfrågor samt lite belastningsklasser, kör och vilotider och lastvikter. Instuderingsfrågor brukar lösa uppgiften.

Däremot uppkörningen funderar jag på vad som krävs. Har inte kört en lastbil på 25 år sedan militärtjänsten. Vad förväntas man kunna egentligen? Förutom att köra lungt och tryggt och ha ordentlig uppsikt, samt backa in mot en lastkaj? Hur många körlektioner behöver man ta? Jag har ju kört bil i över 25 år och en hel del med släp så trafikvanan med längre fordon finns ju där. Kan det räcka med att fixa teoriprovet, och sedan boka in en tvåtimmars lektion och uppkörning direkt i anslutning och förvänta sig att ha en god chans att klara den? Jag har läst att genomsnittet är 7 lektioner men jag antar att de flesta som tar lastbilskort är betydligt yngre än mig och därmed inte har samma trafikvara.

Hade inte tänkt ta något YKB.

Om du tog B-kort före Juli -96 så får du köra "Tung husbil" på ditt vanliga B-kort. Jag har provat att köra B-reggad husbil modell turistbuss. Det var obehagligt

ähh  plättlätt smile     tar någon minut att inse att man sitter framför styrande axel..  har skrämt mycket folk pga det..    körde ut över ett dike med 2tanter längst fram dom skrek i panik..  hade liksom inget val om jag skulle kunna köra än att peta ut fronten över ett 2meter djupt dike smile

därimot är sånna där ombyggda turistare alltid totalt klapp slut så det krävs lite mod att ens häva sig ut i trafiken..   kompisen köpte en Setra 228dt dubbeldäckare   från 1992   var med och körde hem den pga den fortfarande var bussreggad.   den hade han till swedenrock  riktig party buss 18sängar på övervåningen var det redan när vi hämtade bussen..  den resan var milt sagt spännande..      gick på nödvajen till gasen så man fick köra med båda fötterna på gaspedalen varje gång man släppte gasen stannade motorn smile    inte skoj med obes buss i rusningstrafik genom göteborg smile 

ang årtalet 96 detta gäller fram tills du åker fast tex för fortkörning och dom drar in körkortet.. då är det kört.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2023 · 13 731 Inlägg

zemet skrev:

pelpet skrev:
Funderar lite på C-körkort själv, så jag hakar på tråden här istället för att skapa en ny.

Jag tänker mig att eventuellt ta ett eget C-körkort, mest för att det är kul och för att kunna köra tyngre fordon såsom en större husbil eller en rejäl pickup eller om man skulle få för sig att hyra en lastbil någon gång. Egentligen så räcker det väl med ett C1-kort men tänker att då kan man kanske ta ett C på en gång istället.

Teoriprovet ser jag inga som helst problem med. Om man köper en app med lastbilsfrågorna och sedan mal man runt med frågorna tills man har klarar alla frågor nästan felfritt så kommer man att klara teoriprovet också. Det är ju ändå mest vanliga B-körkortsfrågor samt lite belastningsklasser, kör och vilotider och lastvikter. Instuderingsfrågor brukar lösa uppgiften.

Däremot uppkörningen funderar jag på vad som krävs. Har inte kört en lastbil på 25 år sedan militärtjänsten. Vad förväntas man kunna egentligen? Förutom att köra lungt och tryggt och ha ordentlig uppsikt, samt backa in mot en lastkaj? Hur många körlektioner behöver man ta? Jag har ju kört bil i över 25 år och en hel del med släp så trafikvanan med längre fordon finns ju där. Kan det räcka med att fixa teoriprovet, och sedan boka in en tvåtimmars lektion och uppkörning direkt i anslutning och förvänta sig att ha en god chans att klara den? Jag har läst att genomsnittet är 7 lektioner men jag antar att de flesta som tar lastbilskort är betydligt yngre än mig och därmed inte har samma trafikvara.

Hade inte tänkt ta något YKB.

Teorin är ganska enkel som du säger, men du förväntas kunna bla hur bromssystemet fungerar.

Körningen är lurigare än man tror, jag hade bra körvana och har kört mycket biltrailer med min pickup osv men det var ändå stor skillnad tyckte jag.

En sak du måste ha stenkoll på är lastsäkringen, den ytter och innre kontrollen är också betydligt mer omfattande än på personbil.

Du skall kolla hjulmuttrar, så underkörningsskydd och stänkskärmar sitter, samtliga lampor, kontrollera lasten, kontrollera trycktankar.

Du skall också klara backa till en lastkaj utan att någon vinkar/guidar dig utan att köra in i kajen mm.

Invändigt skall du sätta färdskrivaren i rätt läge, kontrollera broms och lufttryck, handbroms och säkert några grejer till.

Jag tyckte precis som du att jag hade bra körvana mm men fick nog ändå ta 7-8 lektioner om jag inte minns fel.
Jag körde dock upp i Göteborg, kan vara enklare i mindre ort kan jag tänka med mer landsvägskörning.

Skriv in dig på en körskola, är du en naturbegåvning och dina gamla erfareneheter från lumpen hjälper dig så kanske det räcker med en lektion.

Jag fick dock skriva på ett papper att det är körskoleläraren som avgör när du är redo för uppkörning, inte du själv

en lastbil är ju ganska lätt att köra om man bara ser det till körning.. idag finns det ju dessutom inget manuellt att få tag i. 
man sitter på styrande axel och inte mycket till överhäng bak i regel. 

värre när man hoppar in i en buss  inte bara att man har ett rejält överhäng bak så har man det fram.  har man dessutom styrande axel bak så sveper man med mycket saker om man inte ser upp      den 12meters boggie bussen jag körde upp med  gick över 2meter direkt åt sidan om man hade fullt rattuslag när man åkte iväg..  2meter är rätt mycket om man står efter en kant smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
1 juni 2023 · 5 523 Inlägg

Är själv bra sugen på att ta C-kort men vet inte hur man ska göra för att få det genom utbildning.

Borde ju vara löjligt enkelt med tanke på ryktena om att det är sån extrem brist med lastbilschaufförer.

Jag är utbildad till lastbilsmekaniker men med fast anställning som bilmekaniker sedan 2016.
Jag är inte intresserad av att byta jobb enbart i syfte att ta C-kort, men skulle kunna tänka mig att byta yrke efter man har C-kortet i handen.

Så är det möjligt att ta C-kort genom yrkesutbildning samtidigt som man har ett arbete?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang