AMP lampa lyser konstant - Volvo pv 544 - 61

Discoprinsen
5 juni 2023 · 2 Inlägg

Hej!

AMP Lampan på PVn lyser konstant.

Från början funkade bilen som den skulle, men sen en dag när jag var ute och körde och gasade på så glöde lampan upp och gick tillslut. Provade byta till en lampa med högre spänning för den gick hela tiden när man varvade upp bilen. Och nu lyser lampan konstant när man kör och vägrar slockna? Laddningsfel?

Kollat säkringar och allt ser ok ut.
Provat byta ladd relä men felet kvarstår.
Provat byta batteri.

Inte kollat kolen ännu dock trots att jag haft det i tankarna ett tag, och sett att en del rekommenderat det så ska göra det när jag tar hem bilen igen från förvaring.

Ingen höjdare på dessa fel generellt så hoppas att kunna få hjälp av folk med bättre koll här.

Någon som har några tips på hur man kan gå vidare eller nån som haft detta problemet tidigare och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juni 2023 · 17 465 Inlägg

Mätt upp generatorn?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 juni 2023 · 14 039 Inlägg

Discoprinsen skrev:
Hej!

AMP Lampan på PVn lyser konstant.

Från början funkade bilen som den skulle, men sen en dag när jag var ute och körde och gasade på så glöde lampan upp och gick tillslut. Provade byta till en lampa med högre spänning för den gick hela tiden när man varvade upp bilen. Och nu lyser lampan konstant när man kör och vägrar slockna? Laddningsfel?

Kollat säkringar och allt ser ok ut.
Provat byta ladd relä men felet kvarstår.
Provat byta batteri.

Inte kollat kolen ännu dock trots att jag haft det i tankarna ett tag, och sett att en del rekommenderat det så ska göra det när jag tar hem bilen igen från förvaring.

Ingen höjdare på dessa fel generellt så hoppas att kunna få hjälp av folk med bättre koll här.

Någon som har några tips på hur man kan gå vidare eller nån som haft detta problemet tidigare och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Är det likström eller växelström?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
5 juni 2023 · 9 296 Inlägg

Det låter som likström på en 61a om det inte är konverterat. Du behöver sannolikt renovera din generator (dynamo) men det kan vara triviala fel som att remmen slirar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Discoprinsen
12 juni 2023 · 2 Inlägg

Hej!

Jag ska ta och kika på det ni säger, yes det är likström. Tar hem bilen nästa helg och ska gräva mer då. Återkommer.

torsen
12 juni 2023 · 7 233 Inlägg

Även laddningsregulatorn kan ha ett elakt finger med i spelet.
Gamla laddningsregulatorer är vanligtvis justerbara.
Ett sätt att "justera/serva" en mekanisk laddningsregulator är att dra ett absolut rent tidningspapper mellan kontakterna.
Marginalen = utan text - hos en dagstidning rekommenderas.
Fick jag lära mig på ABG:s bilelektrikerkurs(i tidernas begynnelse) - som SAAB kostade på mig.*)
I Tecnos Bilel kan man botanisera mer om laddningsproblem och förslag till felsökning och åtgärd.
Har du tur så finns boken hos ditt bibliotek, eller så tar dom hem den åt dig.

*)Somliga mins det lilla pappret som låg med i plastasken med Bosch avbrytarkontakter - men få visste om varför pappret bifogades - det var för att rengöra kontakterna efter att man ställt in avståndet med ett inte alltid rent bladmått.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang