Visar hastighetsmätaren rätt?

Rymdkejsaren
6 juni 2023 · 2 Inlägg

Hallåj!

Jag är noob vad det gäller bilar i allmänhet, men entusiastisk när jag nu skaffat min första riktigt egna bil, en Toyota Avensis kombi från 2011 (jag hade en risig gammal Corolla innan som jag fått gratis). Det kommer säkert en massa dumma frågor i framtiden när jag skall pyssla med den nya bilen!

Men just nu undrar jag lite om hastighetsmätaren i just denna bilen. Jag vet att vissa mätare visar högt, upp till runt 10% över faktiskt hastighet. Det är någon slags säkerhetsgräns, antar jag. I manualen till min fars gamla bil stod det till och med just så, men inte så i min manual. Enligt Google maps märkte jag dock att det slår över med ca 10%, och det stämmer även när jag kör förbi mätare på stan. Kan det stämma? Min upplevelse när jag kör på motorvägen stämmer ju överens med det också, för när jag låg i 110 km/h enligt min mätare var det väldigt många som körde om. Nu lägger jag mig på ca 125 km/h enligt mätaren, då lite drygt 110 enligt Google maps, och då verkar omkörningsfrekvensen lite mer normal.

Någon som vet mer eller har några tankar? smile Finns det något annat smart sätt att kontrollera det som inte involverar att köra för fort genom en poliskontrol? big_smile (Övertydlighet: jag skämtar, tänker inte göra det.)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2023 · 17 455 Inlägg

Jaa..? Ladda ner en GPS-app i telefonen så ser du riktig fart. Alternativt är att köpa en liten burk och montera i bilen. Så har vi gjort i en bil hemma för att lättare se hastigheten då ratten delvis skymmer mätaren. Den är ju exakt så klart. Visar även vädersträck, klockar 0-100 km/h, höjd över havet och annat man inte behöver.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-f552a24e26ae0b744f1e940bc9f8ce8a.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juni 2023 · 14 039 Inlägg

Rymdkejsaren skrev:
Hallåj!

Jag är noob vad det gäller bilar i allmänhet, men entusiastisk när jag nu skaffat min första riktigt egna bil, en Toyota Avensis kombi från 2011 (jag hade en risig gammal Corolla innan som jag fått gratis). Det kommer säkert en massa dumma frågor i framtiden när jag skall pyssla med den nya bilen!

Men just nu undrar jag lite om hastighetsmätaren i just denna bilen. Jag vet att vissa mätare visar högt, upp till runt 10% över faktiskt hastighet. Det är någon slags säkerhetsgräns, antar jag. I manualen till min fars gamla bil stod det till och med just så, men inte så i min manual. Enligt Google maps märkte jag dock att det slår över med ca 10%, och det stämmer även när jag kör förbi mätare på stan. Kan det stämma? Min upplevelse när jag kör på motorvägen stämmer ju överens med det också, för när jag låg i 110 km/h enligt min mätare var det väldigt många som körde om. Nu lägger jag mig på ca 125 km/h enligt mätaren, då lite drygt 110 enligt Google maps, och då verkar omkörningsfrekvensen lite mer normal.

Någon som vet mer eller har några tankar? smile Finns det något annat smart sätt att kontrollera det som inte involverar att köra för fort genom en poliskontrol? big_smile (Övertydlighet: jag skämtar, tänker inte göra det.)

Haha, så är det väl alltid. Det är ingen som verkar ha tid att följa hastighetsgränserna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2023 · 13 731 Inlägg

ja det stämmer dom visar i regel alltid fel.  det är VÄLDIGT tydligt när man kör buss..  man får köra 100 alltså borde vara istort sätt omöjligt att köra om en bil i regel. på 110väg men dom mesta ligger 105-108   

på min polo har jag gps med hastighets mätare inbyggd i stereon men stereon kan även visa bilen fart som är taget från obd. 

och dom hastigheterna stämmer exakt med varandra men bilens mätare visar 11km/h fel   

jag har en app i min telfon som visar hastigheten så brukar alltid ta en titt när jag kör ny bil eller nyss bytt däck på bilen.   man vill ju inte köra för sakta..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2023 · 17 455 Inlägg

En intressant egenhet i vår Sukka är att i 80 så visar den cirka 6 km/h för fort. i 100 så är det exakt 100. i 120 på mätaren rullar man ledigt i 126 km/h i verklig hastighet...

Lurigt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
6 juni 2023 · 7 286 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En intressant egenhet i vår Sukka är att i 80 så visar den cirka 6 km/h för fort. i 100 så är det exakt 100. i 120 på mätaren rullar man ledigt i 126 km/h i verklig hastighet...

Lurigt!

skumt

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2023 · 17 455 Inlägg

granadadr skrev:

Hybrid_ skrev:
En intressant egenhet i vår Sukka är att i 80 så visar den cirka 6 km/h för fort. i 100 så är det exakt 100. i 120 på mätaren rullar man ledigt i 126 km/h i verklig hastighet...

Lurigt!

skumt

Mycket!
Men det är just i den som GPS-burken är monterad. Och den ser man ju lättare än att titta ner så...
Annars hade vi aldrig märkt för än det är "för sent"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
6 juni 2023 · 2 792 Inlägg

Med moderna elektroniska mätare är det långt ifrån omöjligt att ha en mindre % fel i högre farter än lägre.
Programvara bara.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2023 · 17 455 Inlägg

Mossan1 skrev:
Med moderna elektroniska mätare är det långt ifrån omöjligt att ha en mindre % fel i högre farter än lägre.
Programvara bara.

i min i10 från -22 så visar den exakt. (Finns ju digital med så lätt att se)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
6 juni 2023 · 2 207 Inlägg

Hastighetsmätaren i min gamla V70 är förvånadsvärd precis, den visar 3-4km/h för mycket vid 80+, och tämligen exakt i lägre hastigheter. Den har ju då microchip-styrd analog mätare.

Men värt att ha i åtanke är att hastighetsmätaren kommer visa annorlunda om man frångår orginaldimension på däcken. Det är väl främst därför det finns lagar och regler kring hur mycket rullomkretsen får skilja mot orginal.

Oreggad Ruter Knekt
6 juni 2023 · 645 Inlägg

Med originaldimension på däcken så har jag aldrig haft nämnvärda diffar de gånger jag kollat.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
it_mutt Avstängd
6 juni 2023 · 10 388 Inlägg

Lucif3r skrev:
Hastighetsmätaren i min gamla V70 är förvånadsvärd precis, den visar 3-4km/h för mycket vid 80+, och tämligen exakt i lägre hastigheter. Den har ju då microchip-styrd analog mätare.

Men värt att ha i åtanke är att hastighetsmätaren kommer visa annorlunda om man frångår orginaldimension på däcken. Det är väl främst därför det finns lagar och regler kring hur mycket rullomkretsen får skilja mot orginal.

Faktiskt inte. Det finns ingen lag som säger att din hastighetsmätare måste visa rätt. Det är upp till dig att hålla koll på om den gör det eller inte.

Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.


https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
7 juni 2023 · 10 275 Inlägg

Lucif3r skrev:
Hastighetsmätaren i min gamla V70 är förvånadsvärd precis, den visar 3-4km/h för mycket vid 80+, och tämligen exakt i lägre hastigheter. Den har ju då microchip-styrd analog mätare.

Men värt att ha i åtanke är att hastighetsmätaren kommer visa annorlunda om man frångår orginaldimension på däcken. Det är väl främst därför det finns lagar och regler kring hur mycket rullomkretsen får skilja mot orginal.

Det är över 10 år sedan 5%-regeln slopades. Den lever bara kvar som en internet-myt idag... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DennisCA
7 juni 2023 · 247 Inlägg

Min mätare visar också för högt, men det beror på jag kör med 185/65R15 däck istället för 185/60R15, de lite större däcken är billigare och vanligare.

Kanske du inte heller har fabriksstorlek på däcken?

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
candyweiss
7 juni 2023 · 875 Inlägg

Detta kan man ju även tänka på när man räknar ut bränsleförbrukningen på sin bil. Man delar antal liter med körd sträcka. Visar hastighetsmätaren 10 % fel så blir ju även sträckan 10% längre. Så lätt att tro att bilen förbrukar mindre än vad den verkligen gör.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Brådhis * Voff voff *
7 juni 2023 · 10 275 Inlägg

DennisCA skrev:
Min mätare visar också för högt, men det beror på jag kör med 185/65R15 däck istället för 185/60R15, de lite större däcken är billigare och vanligare.

Kanske du inte heller har fabriksstorlek på däcken?

Fast större däck ger att hastighetsmätaren visar mindre, inte mer. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
7 juni 2023 · 7 230 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En intressant egenhet i vår Sukka är att i 80 så visar den cirka 6 km/h för fort. i 100 så är det exakt 100. i 120 på mätaren rullar man ledigt i 126 km/h i verklig hastighet...

Lurigt!

På min Sukka visar hastighetsmätaren samma som GPS:en efter att jag "gått upp" från 195/75 15" till 215/80-15".

Nackdelen med att hastighetsmätaren visar rätt är att bränsleförbrukningen stiger, haha!

På Honda CR-V:n visar hastighetsmätaren 12 km/t för mycket vid 120 km/t enligt GPS:en.

torsen
7 juni 2023 · 7 230 Inlägg

candyweiss skrev:
Detta kan man ju även tänka på när man räknar ut bränsleförbrukningen på sin bil. Man delar antal liter med körd sträcka. Visar hastighetsmätaren 10 % fel så blir ju även sträckan 10% längre. Så lätt att tro att bilen förbrukar mindre än vad den verkligen gör.

Kör man på milersättning så tjänar man på att hastighetsmätaren visar för lite - om hastighetsmätaren korrelerar med vägmätaren.

DennisCA
7 juni 2023 · 247 Inlägg

Brådhis skrev:

DennisCA skrev:
Min mätare visar också för högt, men det beror på jag kör med 185/65R15 däck istället för 185/60R15, de lite större däcken är billigare och vanligare.

Kanske du inte heller har fabriksstorlek på däcken?

Fast större däck ger att hastighetsmätaren visar mindre, inte mer. smile

Ja det stämmer. Blev lite hjärnsläpp där.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
granadadr
8 juni 2023 · 7 286 Inlägg

torsen skrev:

candyweiss skrev:
Detta kan man ju även tänka på när man räknar ut bränsleförbrukningen på sin bil. Man delar antal liter med körd sträcka. Visar hastighetsmätaren 10 % fel så blir ju även sträckan 10% längre. Så lätt att tro att bilen förbrukar mindre än vad den verkligen gör.

Kör man på milersättning så tjänar man på att hastighetsmätaren visar för lite - om hastighetsmätaren korrelerar med vägmätaren.

tvärtom,, då tjänar man ju MER på att den visar för mkt wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang