Hur vet man om en Saab 900/90/99 har turbo eller annat?

caromania Forummoderator
6 juni 2023 · 9 296 Inlägg

DennisCA skrev:
Baserat på hur mycket jag kör blir det 500-600 mil per sommar

Kaffepengar med andra ord. Den är ju skattefri.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DennisCA
6 juni 2023 · 233 Inlägg

Detta är Finland så här är det 257€ / året för bilen, eller runt 110€ för 5 månader.

Finns undantag, veteranbilsbesiktning eller museumregistrering men oklart precis vad som gäller, men då är man också begränsad med vad man kan göra med bilen. Men det är tyvärr inte som i sverige.

Det är väl ändå inte så stora saker i det hela, men så ligger det till i Finland.

Senast redigerat av DennisCA (6 juni 2023)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Mossan1
6 juni 2023 · 2 752 Inlägg

Den Saab 99 1975 2.0 enkelförgasare jag hade gick aldrig under 1.2 hur man än gjorde.
Renoverad förgasare, osv hjälpte inte.
4vxl manuell.

Idag en klassiker där dom flesta gått folkracedöden till mötes.  Vårda överlevarna ömt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2023 · 13 669 Inlägg

första saabarna med turbo stog det stort och tydligt finns ingen som idag inte skulle ha det märket på bilen om dom ägde en av dom första saabarna med turbo.. 


men ska jag vara ärlig ska du satsa på så sen 900og du kan få tag på  en 89ans  Aero t16 skulle jag satsa på   16v turbo..   dom brukar gå bra som tusan..  snygga för att vara en saab    men det är inga billiga bilar..   

det eller en av dom första men då är det runt millen i svenska pengar... 

i slutänden kommer du alltid vara beredd på att byta låda i den dom är gjorda av glas..  största problemet med 99/900 var just lådorna som inte tålde något smile   

sen fanns det ju en totalt omärkt variant med 16v turbo som var en lättryckare som typ hade 145hk   nu kan jag noll om saabar igenligen     vad jag vet så har ALLA 99/900 laddtrycksmätare om dom har turbo  det är ett lätt sätt att se om det är turbosar..

du ska försöka välja så sen modell eller tidig modell..     dom bästa är så klart dom efter 88b fram tills dom slutades tillverkas.  även om en 78ans turbo är en otrolig bil för sin tid så är en 900aero t16 så mycket bättre bil på alla sätt och vis..       

men dom är idag förbannat dyra..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2023 · 13 669 Inlägg

Steff240 skrev:
Polisen hade ett gäng civila 900 turbo, och de var rensade på dekaler och annat som kunde skilja ut bilarna från vanliga snik-saabar. Riktiga sleepers.

Rätta mig om jag har fel, men har inte turbobilarna ett galler i övre delen av motorhuven? Eller finns det gallret på alla 99/900? neutral

när 99turbon kom till polisen  så fick inte alla köra dom.. man var tvungen att bli godkänd för att köra dom..

farsan jobbade hos polisen när dom kom och det var väldigt speciellt för att få köra dessa..   nu var han mekaniker där.. på den tiden dom mekade bilarna själva. 

vet inte om dom var så speciellt mycket snabbare än Farsans gamla amazon som han körde på den tiden..     den var ju fullt racebyggd med värsta kammen för den tiden dubbla webrar och sånt smile     inte konstigt att en annan blev skadad av bilar när man är uppväxt i en massa ombyggda volvosar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DennisCA
6 juni 2023 · 233 Inlägg

Growe skrev:
men ska jag vara ärlig ska du satsa på så sen 900og du kan få tag på  en 89ans  Aero t16 skulle jag satsa på   16v turbo..   dom brukar gå bra som tusan..  snygga för att vara en saab    men det är inga billiga bilar..

Absolut är dom dyra, har sett priserna på ett par Aeros till salu och dom går fetbort, kostar som en ny bil. Jag är snål, fattig och vill göra allt billigt.

Senast redigerat av DennisCA (6 juni 2023)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Jesper328
6 juni 2023 · 2 333 Inlägg

Mjo, jag gjorde ordning på en 99a för några veckor sen.
1976a med dubbla Strombergare, treväxlad automat.
Renoverade förgasarna och låg enligt Carspects fyrgasmätare på Lambda 1.00.

Nog fan så drog den lite mer än ~1,5L/milen blandat... uppskattningsvis då jag inte körde mer än 10 mil med kärran. smile
Men det kan det ju vara värt om man bara ska såsa runt lite på sommaren.
Skattebefrielsen jämnar väl ut det.

Up the RA
DennisCA
6 juni 2023 · 233 Inlägg

Daglig användning om sommaren är tanken. Men nä, en bränsleförbrukning på 1,5 det skulle ta bort nöjet helt för mig.

Inte ens för länge sen då jag hade en trans am med 5.7l V8a så brukade vardagsförbrukningen ligga på 1,2 - 1,4, en gång fick jag ner till 0,7 då jag körde 400km med farthållare.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
16 juni 2023 · 233 Inlägg

Då har jag hittat två Saabar som ser lovande ut. Får se vart de bär... Beror lite på säljaren och prutvilligheten.

En turbo saab 1990, 4 dörrars sedan.
+Turbo
+Farthållare
+Billig för en turbo
-281,000km körd
-Rosthål dörrar och tröskel och vem vet annat.
-4 dörrar ist. för 2
-Ful lack
-Ful röd interör

https://i.imgur.com/Ff54mfKl.png

1986 Saab 900
+Endast 160,000km körd
+Servostyrning
+Taklucka
+Nästan ingen rost
+Fint skick och ren
+Tvådörrars sedan
+Fin interiör (men inte perfekt)
+Billigare än turbon
-8V insprutsmotor
-Liten spricka på ena blinkersglaset fram höger

https://i.imgur.com/o34V1sxl.jpg

Senast redigerat av DennisCA (16 juni 2023)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
18 juni 2023 · 233 Inlägg

Turbon reserverad tills efter midsommar. Om inte säljaren backar ur mellan. Får se då om man blir saabägare? Inte hört nåt av den andra säljaren.

https://i.imgur.com/d8x8x7f.png

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang