Automatlåda som hoppar/gör missljud

CasperPetersen
6 juni 2023 · 5 Inlägg

Tjena, jag har nyligen köpt en begagnad Skoda fabia vrs 2011 DSG automat och den har på senaste tiden börjat bete sig konstigt vid körning.
Har själv gjort lite research men jag skulle behöva lite hjälp med felsökandet på vad problemet skulle kunna vara.

Den har gått ca 17000 mil och jag har följande problemen:
Den hackar under körning,
Det låter som att kopplingen slirar när man lägger i D,
Lägger man i P eller R så kan det typ klinga till/ knacka till i lådan men det är bara vid tillfället då bilen lägger i den växeln,
Man märker lite under körning att bilen inte riktigt vet vilken växel den ska välja,
Motorlampa lyser.

Jag har oxå märkt på sista tiden att varvtalen har ökat generellt vid lugn körning i D läge och att bilen gärna hoppar till lite vid uppväxling.

Jag själv misstänker att det är dags att kolla växellådaoljan eftersom att så som jag förstår det så håller körningskvaliten ihop mycket med oljekvaliten på en automatlåda men jag skulle behöva lite extrahjälp just nu.

Senast redigerat av CasperPetersen (6 juni 2023)

Jesper328
6 juni 2023 · 2 333 Inlägg

Är det en sexväxlad eller en sjuväxlad?

Up the RA
CasperPetersen
6 juni 2023 · 5 Inlägg

Sjuväxlad

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2023 · 13 673 Inlägg

det är ju en av dom sämre lådorna i dom där så att du skulle komma undan billigt är nog fögande liten.. 

men har du några felkoder? dom där brukar vara snabba att lägga felkoder..
har sätt trasiga växelgaflar i dom där lådorna några gånger.  om det kan vara något sånt som strular. sen är kopplingarna kända för att strula.  det är torrkopplingar på dom. 

om det bara är kopplingen är det ju lätt att lösa.   även om det är dubbelkoppling är det rätt normalt sätt att byta dom.     många som tror att det är automatlådor och kör dom som en låda med converter  dom där ska man ALDRIG krypköra med då dödar man kopplingen väldigt snabbt.  utan när man kör ska man köra iväg ordenkligt så kopplingen släpps upp helt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
CasperPetersen
6 juni 2023 · 5 Inlägg

Har inte läst ut felkoder än men jag ska göra det på onsdag

Jesper328
6 juni 2023 · 2 333 Inlägg

Som ovan - felkoder.
Ett oljebyte kommer nog tyvärr inte hjälpa ett dugg.

Felsökte en Skoda igår med DSG7 som hade liknande symptom, utöver det så gick den in i felsäkert läge efter 500m och drev bara på de jämna växlarna.
Kunde konstatera att lägesgivaren för 1ans och 3ans skiftgaffel hade fått tuppjuck.
Går ej att byta separat, utan man får byta hela styrdonet.

Har du ingen lust att lämna in bilen på felsök så kan jag rekommendera OBDeleven.

Up the RA
xXSammy
6 juni 2023 · 6 566 Inlägg

Automatlådor är känsliga när det kommer till oljans kvalité och nivå, dubbelkopplingslådorna är ännu känsligare än de traditionella.

Symtom påminner om sliten kopplingsenhet (ej VAG specifik nu) eller att mechatronikenheten/ventilhuset tappar/inte håller tryck.
Finns det spån i oljan är det redan försent, brukar sitta magneter inuti lådan som ska kontrolleras också

De/Dem
CasperPetersen
6 juni 2023 · 5 Inlägg

Men det känns ju konstigt att bilen har gått 17000 mil o saker redan börjar ge upp i lådan som vissa säger.

xXSammy
6 juni 2023 · 6 566 Inlägg

Finns det historik på att oljan i växellådan har regelbundet bytts ut?

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2023 · 17 380 Inlägg

CasperPetersen skrev:
Men det känns ju konstigt att bilen har gått 17000 mil o saker redan börjar ge upp i lådan som vissa säger.

Jag antar att du har den låda som heter DQ200 i bilen. Jag tycker i så fall att det är anmärkningsvärt att den rullat hela 17000 mil innan den rasar.

Förhoppningsvis är det så enkelt att koppling behöver bytas. I bästa fall. I en perfekt värld. Det spelar även stor roll hur du kör bilen. En DSG är inte en traditionell automatlåda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CasperPetersen
6 juni 2023 · 5 Inlägg

Jag har inte kollat upp om det har byts växellådaolja förut men det kanske är smart om jag gör det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2023 · 17 380 Inlägg

CasperPetersen skrev:
Jag har inte kollat upp om det har byts växellådaolja förut men det kanske är smart om jag gör det.

Du kan ju prova. Men jag är tveksam. Att lägga av minuspolen från batteri över natten är en bra start. (Den kommer att växla lite lustigt en stund efteråt).
Jag tror det är MCU som har lagt av. Även kallad "Mechatronic Control Unit"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
6 juni 2023 · 3 296 Inlägg

Tråkigt. Vi hade en skoda octavia -11 sedan ny med 1.2 och 7 växlad dsg. På 8000 mil var den inne på verkstaden 1 gång för kamkedjan som började rassla ( gick på garantin) vid 3000mil drygt.

Väckdellådan var inne 2 gånger för den började just vibrerar/slira beta sig konstigt. Första gången vid drygt 4000 mil, sedan 7000mil. Vid 8000 mil så började man känna samma symtom så den gick ut på kvd.

Vi drog litet 650 släp med en åkgräsklippare som kanske vägde 300-400kg. Flera gånger i veckan. Rätt mycket start/stop då det var en företagsbil.

Aldrig mer..


Tror tyvärr det blir en kostsamt verkstads besök🙄

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2023 · 17 380 Inlägg

Vi tog ut en helt fabriksny Skoda Rapid Spaceback Tdi med DQ200 sommaren 2015. Det var fruns bil. 800 mil senare rasade DSG...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
6 juni 2023 · 10 388 Inlägg

CasperPetersen skrev:
Men det känns ju konstigt att bilen har gått 17000 mil o saker redan börjar ge upp i lådan som vissa säger.

Bara av ren nyfikenhet; hur många mil tror du biltillverkarna räknar med att saker och ting ska hålla? (Du kommer bli förvånad...det är långt mycket mindre än du tror i de flesta fall).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni 2023 · 17 380 Inlägg

CasperPetersen skrev:
Har inte läst ut felkoder än men jag ska göra det på onsdag

Blir det några felkoder idag?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang