Laddproblem Nissan xtrail t30 2.2dci 2006

mb280sd
8 juni 2023 · 5 Inlägg

Laddar dåligt på låga varv (11.8 - 12.2v) ibland bättre (13.0v), på höga varv laddar den ok (14.2 - 14.4v). Bytt batteri och ny generator.
Får jag motorstopp går den inte att starta på en gång utan måste vänta en liten stund och då startar den på en gång. Fel?

Stortag
8 juni 2023 · 298 Inlägg

Är generatorn utrustad med frihjul? Många nyare bilar kan stoppa laddningen om batteriövervakningen anser att batteriet är fulladdat. Om bilen har batteriövervakning brukar det kunna behövas en nollställning av batterikapacitet då batteriet byts.
Vad menar du med motorstopp? Har den stannat under körning eller någon form av start stop utrustning?

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
sollu
8 juni 2023 · 416 Inlägg

Vevaxelgivare var fel på en bekant Nissan. Tråkigt på E4 bli stop. Väntar man lite stund startar den igen. Men vi hade felkod P0335.

mb280sd
9 juni 2023 · 5 Inlägg

Stortag skrev:
Är generatorn utrustad med frihjul? Många nyare bilar kan stoppa laddningen om batteriövervakningen anser att batteriet är fulladdat. Om bilen har batteriövervakning brukar det kunna behövas en nollställning av batterikapacitet då batteriet byts.
Vad menar du med motorstopp? Har den stannat under körning eller någon form av start stop utrustning?

”Kärringstopp” i vardagstankar!

mb280sd
10 juni 2023 · 5 Inlägg

sollu skrev:
Vevaxelgivare var fel på en bekant Nissan. Tråkigt på E4 bli stop. Väntar man lite stund startar den igen. Men vi hade felkod P0335.

Inga felkoder!

Mossan1
11 juni 2023 · 2 805 Inlägg

mb280sd skrev:
Bytt batteri och ny generator.

Lyser och slocknar laddlampan som den ska? Du är säker på att det är RÄTT generator för bilen? Väldigt mpnga bilar blev mer digitala just runt 2005-2006 och där ingår regulatorn som då har en LIN signal till ett styrdon istället för analog till en glödlampa som förr.

mb280sd skrev:
Får jag motorstopp går den inte att starta på en gång utan måste vänta en liten stund och då startar den på en gång. Fel?

Vad händer när du försöker starta?
Svagt batteri?  (Logiskt, för då är det batteriet som återhämtar sig. Bra batterier gör så)

Tyder på att det inte laddar.

Eller:
Full sprutt på startmotorn, men motorn startar inte föränn efter en liten stund?

Senast redigerat av Mossan1 (11 juni 2023)

mb280sd
12 juni 2023 · 5 Inlägg

Batterilampan tänds då jag vrider på nyckeln och slocknar då motorn går i gång.
Då jag får ett ”kärringstopp” och försöker starta är det som att batteriet är svagt, för att sedan starta 5 minuter senare.

Mossan1
12 juni 2023 · 2 805 Inlägg

Då återstår bara frågan om det är rätt generator för bilen?

Även om det uppgraderats elektroniskt kan en gammal modell passa fysiskt.
Finns sådana exempel. Tex Volvo V70N.

mb280sd
12 juni 2023 · 5 Inlägg

Köpt nytt på AUTODOC med mina uppgifter, så det borde vara rätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang