Vw Polo 1.4 1998. Vad hände med oljetrycket?

Henkix
2 april 2023 · 6 737 Inlägg

Gäller en vw Polo 1998 1.4 som gått 18600mil.

Vet ej om detta har med saken att göra men skriver det ändå.
En torsdag för ca fyra veckor sedan ska jag köra till jobbet med bilen. Det är cirka 6 mil tur och retur. På morgonen är det ca -22 grader kallt. Bilen startar som vanligt o jag kör iväg. Märker dock att det luktar vevhusgaser inne i bilen när man står stilla vilket det inte gjort tidigare. Vi kör på och bilen går utan problem dit och hem. På hemvägen var det plusgrader ute och ingen mera vevhus-lukt. Kollar under huven hemma och ser att motorn verkar tryckt ur sig olja på höger sida. Låg ett tunt lager på motorfästet. Startar bilen o kollar om jag kan se någon läcka men ser inget. Kollar oljestickan det ser bra ut också. Det är nog ingen fara tänkte jag o stängde huven o brydde mig inte mer om det.

Bilen står till söndagen då jag ska åka o tanka. Efter ca 2km tänds oljelampan! Stänger av direkt o rullar intill vägkanten. Provar starta igen, lyser fortfarande. Stänger av, går ut o kollar oljestickan, det ser bra ut. Provar starta igen samtidigt som jag lyssnar på motorn. Motorn låter normalt men lampan lyser fortfarande. Stänger av igen o ringer efter hjälp. Precis innan jag lägger på så provar jag starta en gång till och nu plötsligt så lyser inte lampan mer. Så jag körde bilen hem utan problem och ställde den.

Har nu efter ca 3 helger kollat på bilen.
Jag har mätt upp kabeln mellan givare och mätarhus, tänkte om det än nått knas med den men den är ordentlig.
Har gjort en egen oljetrycksmätare av en manometer och lite rör,
Kall motor har jag 4.5 bar på tomgång, gasar jag med kall motor har jag 6 bar.
Med varmkörd motor har jag 1.2 bar på tomgång och gasar jag (3000) varv så har jag 3 bar. Är detta ok?

Tycker även varningen i mätarhuset verkar lite opålitlig. Givaren jordar kabeln när det blir oljetryck. Rycker jag väck kabeln från givaren så ibland tänds lampan direkt, inland tar det flera minuter o ibland inte alls. När den inte tänds alls så verkar den alltid tändas om jag börjar köra.

Vad tror ni hände egentligen? Varför tändes den från början o sen bara slocknade o tändes inte mer?
Jag har idag satt dit en ny givare o kört ca 1 mil och det var inga problem.

Vill tillägga att jag i oktober råkade köpa fel olja till den. Har alltid kört på Mobil1 halvsyntet 10w-40 som köpts på gekås. Men i höstas var det så mycket folk där så jag gick inte in. Skulle istället köpa samma på biltema vilket jag gjorde. Såg dock när jag kom hem att jag råkade köpa deras 5w-40 helsyntet istället. Tänkte det gör nog inget så använde den ändå. Har kört ca 400mil med den oljan innan lampan tändes.
Har vid alla byten på denna bil använt sån där motorrengörnimg man häller i gamla oljan innan byte.

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mew
2 april 2023 · 2 156 Inlägg

Låter som antingen givaren eller kablaget till den. Lampan tänds vid typ 0.25 bar, så inte i närheten av dina mätningar. smile

Edit: har du testat att mäta just när /strax efter att lampan lyser? Så det inte ligger nånting i tråget som fastnar i oljesilen då och då? Vet dock inte hur det skulle kunnat hända bara sådär.

Senast redigerat av Mew (2 april 2023)

spillolja
2 april 2023 · 4 020 Inlägg

Kan finnas 2 givare på motorn, den ena ska sluta vid ca 1.4 -1.8 bar den andra ska bryta vid just 0,2-0,3 bar, fenomenet uppstår vanligen över 2000rpm då den förstnämda givaen kopplas in

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Henkix
2 april 2023 · 6 737 Inlägg

Mew skrev:
Låter som antingen givaren eller kablaget till den. Lampan tänds vid typ 0.25 bar, så inte i närheten av dina mätningar. smile

Edit: har du testat att mäta just när /strax efter att lampan lyser? Så det inte ligger nånting i tråget som fastnar i oljesilen då och då? Vet dock inte hur det skulle kunnat hända bara sådär.

Ja 0,3 bar stod det på den gamla givaren tongue
Nej jag har inte lyckats få lampan att tändas fler gånger.
Har också tänkt på oljesilen, den ska kollas upp. Måste ta ner tråget inom snar framtid då packningen läcker en del
Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
2 april 2023 · 6 737 Inlägg

spillolja skrev:
Kan finnas 2 givare på motorn, den ena ska sluta vid ca 1.4 -1.8 bar den andra ska bryta vid just 0,2-0,3 bar, fenomenet uppstår vanligen över 2000rpm då den förstnämda givaen kopplas in

Ja jag har läst om 2 givare efter lite googling om oljetrycket på denna bil. Har kollat överallt på motorn, jag hittar bara en givare. O enligt kopplingsschema över mätarhuset så finns bara en givare kopplad till mätarhuset smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
spillolja
2 april 2023 · 4 020 Inlägg

Golf V och VI har en givare som sluter vid ca 0,5 bar (den ska sluta efter ca 6 sekunder efter start annars larm )

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
2 april 2023 · 5 719 Inlägg

Du sa att du  hade du olja som stänkt ut i motorrummet...var kom den i från? Du sa att du inte såg varifrån den kom men någonstans ifrån måste oljan ha kommit, och det är ju det som är alvarligt. Har du bilder?
Helsyntet är  bättre för motorn än delsyntet!

Senast redigerat av jaka54 (2 april 2023)

uhlin
3 april 2023 · 2 834 Inlägg

jaka54 skrev:
Du sa att du  hade du olja som stänkt ut i motorrummet...var kom den i från? Du sa att du inte såg varifrån den kom men någonstans ifrån måste oljan ha kommit, och det är ju det som är alvarligt. Har du bilder?
Helsyntet är  bättre för motorn än delsyntet!

Visst är helsyntet bättre, men att slå i helsyntet i en gammal motor som gått på mineral/halvsyntetolja är ingen bra ide då det löser upp gamla avlagringar som kan sätta igen oljekanaler. Men detta är sannolikt inte felet här.

Skulle kunna va så att det frusit i vevhusventilationen då den tryckt ur sig olja. Kan inte så nåt annat då det verkar gå bra nu.

spillolja
3 april 2023 · 4 020 Inlägg

hel/fusksyntet ska inte vara några problem om den är regelbundet servad (max <15.000km)
en bra mineralolja har stor sett samma rengörande egenskaper (om man inte har kör på 10W-40 olja 50:- för en 4 litare som förr fanns på hyllan hos ICA-Maxi)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2023 · 13 734 Inlägg

vanligt fel är att vevhusventilationen fryser på smallblocks vw.   på 16v så brukar kammarna skära pga det. 
så plocka ner hela det systemet rengör allt och är det några filter på dom så byt ut dom..   

nu är detta en ren gissning men bilen körs inte så långa sträckor så fukten aldrig hinner försvinna..  och det fryser och det blir tvärstopp  antingen så sprutar det ur olja eller så tappar man oljetrycket   vad som exakt händer vete tusan men det är vanligt problem på dom här motorerna hade du haft 16v motorn så hade du stått med trasig kamrem just nu.   och minst en kam skuren.. men 8v tål rätt mycket   jag körde i 1.5år med lysande oljetrycks lampa smile   orka aldrig fundera på varför den tändes det var vid ett visst läge som den alltid tändes smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Oreggad Ruter Knekt
3 april 2023 · 646 Inlägg

Vad är det för luktskillnad på avgaser och vevhusgaser?

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
torsen
3 april 2023 · 7 233 Inlägg

Duvetdet skrev:
Vad är det för luktskillnad på avgaser och vevhusgaser?

I princip skulle jag vilja påstå att från en modernare motor i god kondition luktar avgaser inte alls.
Förutom nystartade motorer som inte hunnit bli så varma att "katten" fungerar.
Däremot luktar det unket/surt från samma motor om du luktar vid borttaget oljepåfyllningslock.
Min upplevelse!

Henkix
8 juni 2023 · 6 737 Inlägg

Tack till alla som har svarat! smile
Sen jag gjorde denna tråd så har bilen bara stått då jag prioriterade att bli klar med min renovering av kök o vardagsrum här hemma tongue

Men nu har jag tagit tag i bilen o kollat lite noggrannare på den smile

Jag börjar med att tömma ur oljan, ser helt normalt ut inga konstigheter tycker jag.
Sedan plockar jag ner tråget o kollar, ser inget konstigt där oljesilen är ren och fin.
Tycker dock vevlagren är lite väl mycket glappiga, det ska väl gå o glappa lite grann i sidled va? Upplever även att det finns ett litet ”sne-glapp” som jag tror inte alls ska finnas?

Jag fortsätter o plockar bort oljepumpen o skruvar isär den, ser inget konstigt i den.
Innan oljepumpen åkte bort så demonterades kamremen, märkte då att remen krypet av drevet något ca 2mm. Varför? Såg detta för första gången för ca 1 år sedan, tryckte då bara tillbaka den något så den hamnade i mitten o brydde mig inte mer om det.

Sedan så lyfter jag ventilkåpan o ser följande:

Hmm, det ser konstigt ut mellan kamaxeln och överfallet tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f0ea8bbcabd4c63d87a7a0dc47f28f11.jpg

Skruvar loss det ena överfallet till kamaxeln och ser detta: https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-0141fab24b608de397cc7a7e8ea98277.jpg

Tror jag hittat varför lampan tändes big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3af151a448988b70cd261d3f22b023f9.jpg

Jag fortsätter och kollar dem övriga överfallen.
Bättre än den första men inte bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6d69d21d29f938cea9deebee7c6f7aee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9992c7f8d11ac1a84fed882ee5b25c79.jpg

Toppen på bilen är ju skrot så den plockas bort.
Ett par dagar senare bestämmer jag mig för att även plocka ur bottendelen av motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-97f69ef2eef2c3adf18dfc10dcb41987.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f0a4cb268c9a3ea2bcf3aa27fa666867.jpg

Men vad fan har hänt? Har detta hänt pang på en gång eller något som vart på g en längre tid?
Har inte hört några missljud från motorn. Olja bytt en gång om året o vid varje byte så har motorn gått med såndär invändig motortvätt innan den gamla oljan tappats ur.
Har dock funnits ett litet lätt vinande ljud från motorn som följt varvtalen dom 5 åren jag haft bilen. Har inte brytt mig om detta då man hört andra lika dana bilar låta exakt lika dant.


Mer än såhär har jag inte gjort i nuläget.
Planen är nu att plocka isär underdelen av motorn och se om den också är skrot eller om den ser ok ut.
Ser den ok ut så kommer jag skaffa en ny topp o renovera hela motorn smile
Är motorn kass så vet jag inte.. ny motor eller ny bil? Vet ej känns rätt tråkigt har lagt mycket arbete o energi på denna bil.
Ex svetsat upp all rost, plockat ner fram o bakvagn som lämnats på blästring o sedan varmgalvanisering, renoverat hela bromssystemet, nya hjullager runt om, nytt avgassystem, ny framruta mm.

Verkar ju även väldigt dåligt med dessa bilar på skrotarna. Har iaf hittat en topp på bildelsbasen som jag kanske köper beroende på hur underdelen ser ut.

Fortsättning följer smile
Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
spillolja
8 juni 2023 · 4 020 Inlägg

ebay.de  gör sök med hjälp av motorkoden, med lite tur kan man göra fynd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Bmsone Reservdelsnisse
9 juni 2023 · 183 Inlägg

Frysen vevhusventilaiton kan orsaka detta. HAr för mig att den ska ha ett elelement som ska värma vevhuset på denna motor. Kolla så den fungerar.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
zzr94092
9 juni 2023 · 4 385 Inlägg

Har lagat en Golf2 som haft frusen vevhusvent,och tryckt ur sig oljan ur oljesticksröret ,med skuret vevlager som följd!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 juni 2023 · 13 734 Inlägg

Bmsone skrev:
Frysen vevhusventilaiton kan orsaka detta. HAr för mig att den ska ha ett elelement som ska värma vevhuset på denna motor. Kolla så den fungerar.

kan inte minnas att jag sätt något sånt..  men som sagt det är standard fel på dom där små motorerna och det är helt klart vevhus venten som är problemet..  på 16v brukar kammen stanna direkt och remmen går oxå av

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Henkix
13 juni 2023 · 6 737 Inlägg

spillolja skrev:
ebay.de  gör sök med hjälp av motorkoden, med lite tur kan man göra fynd

Tackar 🙏 där får jag ta en titt tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
13 juni 2023 · 6 737 Inlägg

Bmsone skrev:
Frysen vevhusventilaiton kan orsaka detta. HAr för mig att den ska ha ett elelement som ska värma vevhuset på denna motor. Kolla så den fungerar.

Tackar
Det där elementet ska jag googla lite efter, tror inte jag sett något sådant när jag tog ur motorn smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
13 juni 2023 · 6 737 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har lagat en Golf2 som haft frusen vevhusvent,och tryckt ur sig oljan ur oljesticksröret ,med skuret vevlager som följd!

Förmodligen frusen ventilation som ställt till det för mig också tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang