Jobbig helg! Igår gick det riktigt åt helvete då jag skulle ta bort baklampan, förmodligen p.g.a. allt läckage hade skruvarna (en av dom) rostat fast, så de började snurra runt i plasten. Fick kapa skruven för att få ut den.
Först såg allt bra ut:

Men det var inte det värsta, detta borde gå relativt lätt att fixa, ny M5 skruv (rostfri), fick bort den gamla, epoxilimma in en ny med kemisk metall. Men det började uppstå sprickor i den orange plasten, och under natten kom det mera! Så nu måste jag prova fixa det också...
Eller jag hade tur och hittade en ny baklampa för 10€ på en finsk auktionssajt så den är inköpt, men ska prova fixa denna trots allt, kanske det blir bra!
Har slipat ut sprickorna och fyllt dom med klart epoxilim. Nu torkar den. Sen ska det sandas igen och kanske jag klarlackar hela lyktan med 2k klarlack, det har jag haft bra erfarenhet med på strålkastarna på min andra bil.
Nya lampan:

Och såhär såg det ut under baklampan

Sprickorna på nuvarande lampa

Fogar urslipade

Epoxilim applicerat och det torkar nu.

Slipad till 800, tyckte det räckte

Och efter lackering, det blir väl inte bättre än såhär, har en ny spruta och lite svårt med inställningarna, tror jag lade på det för vått. Kanske går att våtsanda bort vissa saker och göra ytan flatare. Men sprickorna kommer aldrig försvinna, men den läcker åtminstone inte.

Problemet nu är den kommer inte matcha den andra lampan, men får se hur jag gör, om jag lägger på den andra lampan då den kommer, eller om jag slipar den andra och lackerar den. Fördelen att slipa och lackera är man får bort de fula ingjutna märkerna, man får en ren och slät yta. Det blir också UV beständigt.
Och en bild mera rakt framifrån:

Senast redigerat av DennisCA (5 augusti )