1990 Saab 900 Turbo T16 som sommarbil

Fortgående logg över vad jag gör med den här bilen, har inget slutgiltigt mål i sikte, underhåll, uppgraderingar, reparationer osv...
  • 12 Följare
  • 7 211 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 september
DennisCA
2 augusti · 224 Inlägg

Igår blev det ny avlastningsventil (eller bypass, dump eller va man nu vill kalla den) åt turbon och nya tändstift.

Det var otroligt skitigt där runt ventilen, varifrån kommer allt klet??? Jag körde alla ringklämmor genom ultraljudstvätten innan jag satte tillbaka dom också. Men det blev nog mycket gnidande och jobb med stålborste för det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-5c43ac9fcc57f4e38416b2be0dd29fb2.jpg

De gamla stiften var NGK BCP7ES och jag bytte mot NGK BCP7EV stift istället. Jag har köpt 8st New Old Stock stift med guld-palladium ist. för iridium. Läste att saabarna gillade just dessa bäst så jag slog till då jag hittade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-557b680f83de981091768e33f5eb4e50.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-4873241394f35b61a60822b99d30f4b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-4ce75c34ee8211b1e22018ecf1a364a4.jpg

När man ser på skicken på dessa är det förvånande att bilen gått bra trots allt. Nu går den ändå bättre och boostmätaren går litet högre också, den når nästan det röda nu... Men med denna APC box kommer den aldrig nå det röda det vet jag.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
4 augusti · 224 Inlägg

Det har regnat mycket här på sistone och jag har läst om hur gamla saabar kan läcka så jag gick och kollade i bagaget. I kupén läcker det åtminstone inte. Men tyvärr nog i bagaget. Det fanns vatten i botten. Fick riva ut allt och börja torka. Men såg det låg under den här ljuddämpande gummimattan (?) som är fastlimmad också. Så jag fick börja skrapa bort den. Den släpper i stora flagor på ställen, på andra sitter den fast rejält.

https://i.imgur.com/YyIBQhhh.jpg

Läckaget ser ut att komma från passagerarsidans bakljus, jag tror tätningen där är dålig och jag såg gammal fogmassa som släppte också. Tippar fogmassan var en gammal fix som inte längre funkar. Nya tätningar behövs väl och helst till båda lamporna.  Det verkar dock bli svårt att få tag i sådana. Lutar mot jag måste prova nåt eget...

Tanken är att rensa upp bagaget, ta bort rost och färg med roterande stålborstar. Syrabehandla och upprepa, kanske punktblästra om det behövs. Sen vet jag inte, om jag lägger epoxigrund på allt, eller linolja. Jag lutar mot båda, att lägga epoxigrund, sedan linolja i alla fogar så det får tränga in.

Viktigast är att få slut på läckaget.

Senast redigerat av DennisCA (4 augusti )

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
5 augusti · 224 Inlägg

Jobbig helg! Igår gick det riktigt åt helvete då jag skulle ta bort baklampan, förmodligen p.g.a. allt läckage hade skruvarna (en av dom) rostat fast, så de började snurra runt i plasten. Fick kapa skruven för att få ut den.

Först såg allt bra ut:
https://i.imgur.com/af2ITYch.jpg

https://i.imgur.com/QViIK16h.jpg

https://i.imgur.com/Mr5n1aJh.jpg

Men det var inte det värsta, detta borde gå relativt lätt att fixa, ny M5 skruv (rostfri), fick bort den gamla, epoxilimma in en ny med kemisk metall. Men det började uppstå sprickor i den orange plasten, och under natten kom det mera! Så nu måste jag prova fixa det också...

Eller jag hade tur och hittade en ny baklampa för 10€ på en finsk auktionssajt så den är inköpt, men ska prova fixa denna trots allt, kanske det blir bra!

Har slipat ut sprickorna och fyllt dom med klart epoxilim. Nu torkar den. Sen ska det sandas igen och kanske jag klarlackar hela lyktan med 2k klarlack, det har jag haft bra erfarenhet med på strålkastarna på min andra bil.

Nya lampan:
https://i.imgur.com/t2PQsJSh.png

https://i.imgur.com/Qpocp5zh.png

Och såhär såg det ut under baklampan
https://i.imgur.com/bjjB84Sh.jpg

Sprickorna på nuvarande lampa
https://i.imgur.com/7ZrpBZBh.jpg

Fogar urslipade
https://i.imgur.com/RNTsbOCh.jpg

Epoxilim applicerat och det torkar nu.
https://i.imgur.com/sKBSePkh.jpg

Slipad till 800, tyckte det räckte
https://i.imgur.com/9uQA4TAh.jpg

https://i.imgur.com/UIxCndPh.jpg

Och efter lackering, det blir väl inte bättre än såhär, har en ny spruta och lite svårt med inställningarna, tror jag lade på det för vått. Kanske går att våtsanda bort vissa saker och göra ytan flatare. Men sprickorna kommer aldrig försvinna, men den läcker åtminstone inte.

https://i.imgur.com/A0akWEih.jpg

Problemet nu är den kommer inte matcha den andra lampan, men får se hur jag gör, om jag lägger på den andra lampan då den kommer, eller om jag slipar den andra och lackerar den. Fördelen att slipa och lackera är man får bort de fula ingjutna märkerna, man får en ren och slät yta. Det blir också UV beständigt.

Och en bild mera rakt framifrån:
https://i.imgur.com/b2hXyf8h.jpg

Senast redigerat av DennisCA (5 augusti )

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
8 augusti · 224 Inlägg

Och lampan monterad igen i söndags, ja den ser ju inte helt fräsch ut. Men, det har regnat och jag har även kört en 60km+ samma dag och inget vatten läcker in längre. Har inte gjort nåt åt packningen annat än haft ut den och satt den tillbaka. Kanske det räckte? Känns nu inte vått där iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-6fc74b4d07974e3990e9b48d1f47d4d5.jpg

Köpte nya hjulhuslister, från ett finskt företag. Det är tjockare och mjukare än original:

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-5ef20202d24447c877919ab80c65f434.jpg

Monterat på ett hjul, väldigt enkel att installera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-5bded1c5814ddfb156fcdbf6021c42d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-8c7ad016639bfcabb23879fb13e14993.jpg

Ser bra ut, tjockare än originalen men jag gillar looken. En sak jag inte gillade var hur det såg ut under listen. Speciellt på insidan. Ser ut som mera svetsjobb i framtiden. Rensat och penslat med dinitrol ML och lagt mycket fett i listen innan jag satte dit den.

Senast redigerat av DennisCA (8 augusti )

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
16 augusti · 224 Inlägg

Lite jobbig vecka bakom mig. Av en slump upptäckte jag att bilen hade drabbats av en typisk saabsjuka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-ed625d66cbe26105c5eb25a2256c5967.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-d0f1aafd83bda7df8841459b62acee36.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-f638528aeb8cc9190157416662caaf25.jpg
Svetsa in ny plåt blev svaret. Jag vet om det finns ekonomi plåtar men har inte tid å vänta på sånt. Det kan hända jag köper ekonomiplåtarna och gör om detta nån vinter då bilen står.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-af8004ac3ac59937bfdae8d35d18b59a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-85953955f334354598886ee919d04bcd.jpg

Ihopsvetsat, inte så snyggt men aldrig påstått jag är en bra svetsare, sen har jag en massa ursäkter om nån frågar...  Jag hade lite för bråttom med målandet, väntade inte på att primern torkade helt innan jag lade på tröskelskyddsmassa så den kommer igenom och blandar sig, får se vad det blir till av den här röran... Får väl pensla på med nån mera skyddsmassa bara. Nu är allt ihop igen och bilen rullar, men jag glömde borra ett hål i botten som på originalen... Så det är ju inte så bra för dräneringen. Så det blir att återkomma till det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-781e749aa9b0de01afbf2497fabebfa7.jpg

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
18 augusti · 224 Inlägg

Igår bytte jag bränslepump, den kom snabbt från Maptun parts!

Gamla, noterade märket och orienterade den nya i samma riktning. Den nya hade även en flottör, som jag tänker är för en nivågivare men som är en separat enhet på den här bilen. Gissar den här pumpen passar till olika modeller. Jag installerade bara pumpen och kopplade inte i nivågivaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-ce66fce114d7b52552a8010db88dccf4.jpg

Jag tänker inte kassera den gamla utan ska hitta en ny pump till armaturen och renovera den och ha den som reserv. Den nya är proparts och man läser mycket negativt om det märket... Bra om man kunde hitta en saab NOS pump att lägga i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-494df8ea8565a63009df5e13a169a780.jpg

Allt ihop igen och låter mycket tystare nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-21b8d53efb2860249654230472d7931e.jpg

Glömde ta bild på den nya men här finns den:
https://www.maptunparts.se/branslesyste … -9000.html

Sen så märkte jag även att damasken till drivknuten på höger sida har en spricka. Vad gör man? Fyller på med fettsprutan och tejpar med silvertejp eller nåt lim tills man fått en ny? Jag tror man borde byta de flesta av dessa, såg alla lite slitna ut. Synd det inte finns nåt komplett kitt.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
29 augusti · 224 Inlägg

Börjat ersätta saknande lister på stötfångarna. Hittade sånt man kan limma på på ebay, tycker det ser bra ut, skitbilligt dessutom.

https://i.imgur.com/POVENGdh.jpg

https://i.imgur.com/T7BUyyLh.jpg

https://i.imgur.com/yGtvYFfh.jpg

Har rengjort och fixat upp ett par dimljus som jag köpte. De är ganska gamla, står made in Sweden på dom och inget CE märke lär betyda dom är gjorda 1984 senast.

Utan plast-restorer till höger.

https://i.imgur.com/BRIQHL0h.jpg

Lite rost, lägger linolja på det, tror det duger.

https://i.imgur.com/sKCWMNWh.jpg

Nu plastrenoverare på båda lamporna
https://i.imgur.com/03uyYsbh.jpg

https://i.imgur.com/vxY95xch.jpg

Som sen blir gula med hjälp av strålkastarfilm
https://i.imgur.com/0eGfUXWh.jpg

Senast redigerat av DennisCA (29 augusti )

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
29 augusti · 224 Inlägg

Förra helgen tänkte jag att jag skulle plocka av stötfångaren och se hur man kunde justera den eller vad som nu pågår där. Det är mycket större glapp under strålkastaren på höger sida, även huven verkar ha större glapp där. Trots jag har justerat den nedåt till max. Nå jag lämnade att slåss med fastrostade skruvar och fick inte allt som jag hoppats gjort. Jag vet inte vad som hänt men sidodelen satt inte fast i skenan utan satt längre ner, nån hemmagjord infästning.

Såhär såg det ut innan
https://i.imgur.com/5oZASUeh.png

Jag plockade av sidodelen och fick också lös den främre stötfångaren (delvis, en rostig skruv håller fast den i vänster sidodel), men såg inget sätt att justera den på något vis. När jag satte sidodelen på skenan går den inte hela vägen fram. Jag tänker den flyttades ner för att få den framåt. Jag fipplade med detta ett bra tag och fick det lite bättre men det är som något inte är rätt. Men vad så är jag inte säker på.

https://i.imgur.com/0C9i7ysh.jpeg

https://i.imgur.com/kdDwVkvh.jpeg

Och huven och glappet på olika sidor

https://i.imgur.com/JNYwUJDh.jpeg

https://i.imgur.com/d9cDV02h.jpeg

Riktigt bra på vänster sida men inte på höger sida.

https://i.imgur.com/SfULWxmh.jpg

Då jag suttit och stirrat på bilen tycker jag högra framlampan går neråt ju längre ut den går. Lampan fästs i en plåtbalk som går tvärs över bilens front och den här balken är skruvad i "plåtkroppen" på varsin sida.  Jag undrar om den fått en smäll där som tryckt saker nedåt och det har inte fixats korrekt, eller så har det hänt nåt annat. Tror inte dessa brukade vara såhär pass från fabrik? Man har ju hört mycket om inpassningarna från fabrik då det gäller 900orna och att det inte var världens bästa.

Senast redigerat av DennisCA (29 augusti )

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
1 september · 224 Inlägg

Mycket ljusrelaterat fel där bak på denna nu. Just fixat bromsljuset i hatthyllan, så ser jag lite längre ner. Kollade själva lampan i mitt labbagregat (hemmabygge från en psu) och den funkar. Ska ta ut båda insatserna och felsöka dom, för jag har inget bakre dimljus heller. Planen är att slipa alla banor, rugga upp dom och sen flussa ordentligt och löda på tenn i banorna. Sen klarlacka alla banor (inte blecken, såklart). Då hoppas jag de står emot korrosion och ärgning.

https://i.imgur.com/xjhNxObh.jpg

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
18 september · 224 Inlägg

Litet skämmande med backljusen efter att ha plockat isär konsolen runt växelspaken och konstaterat allt funkar, att säkringen ändå var boven trots man kollade där tidigare. Såg förmodligen fel på bakljus och backljus...

Några småsaker. Bytte drivrem till servopumpen, har hört slirande ibland* men tror det är generatorremmarna som är för lösa nu, en verkar lösare än den andra trots båda är nya, men tror de är olika märken dock. Den gamla drivremmen stod det 10x847 på, den jag fick från bildelsaffären var 10x825. Men det fanns tillräckligt med justering för att få den att funka trots allt.

* Ibland när man kör och det regnar, svänger man åt en sida tar ljudet slut en liten stund, det är inte hjullagren då det inte ändrar karaktär med olika hastighet. Jag trodde det var servoremmen som var gammal, men det slirade till litet då jag startade bilen och servoremmen var mera spänd nu än generatoremmarna. Så jag behöver förmodligen spänna dessa lite mera. Går ju bara på känn.

Ser ut som det är lågt här (servo).
https://i.imgur.com/gpqwBluh.jpg

Såg lite lågt ut även här men då jag kollade noggrannare låg det över MIN strecket ändå, bilen stått i 4 timmar kanske här. Tanken är att byta och spola kylarvätskan nån gång.
https://i.imgur.com/5dQwlouh.jpg

Bytte emblem på huven, läste om ett trick med en skruv och det funkade riktigt bra! Tog inte ens 5 minuter att få bort det.
https://i.imgur.com/X6hLQhih.jpg

https://i.imgur.com/GMEX040h.jpg

I söndags bytte jag rotor och fördelarlock, märker inte någon skillnad, den spinner fint som vanligt tycker jag. Det var förmodligen onödigt men då har jag det iallafall överstreckat på listan med gamla delar i okänt skick.

Gamla och nya fördelararmen, trodde det skulle vara svårt att få av den men nä, gick hur lätt som helst.
https://i.imgur.com/a3eEfp1h.jpg

Såhär ser det ut här inne annars...
https://i.imgur.com/cwpqqheh.jpg

Ihopmonterat igen
https://i.imgur.com/405FkHUh.jpg

Tyvärr for avlastningsventilen åt helvete igen, ca en månad höll eftermarknadsventilen från maptun. Nu hämtar jag en saab original från en lokal verkstad som råkade ha i lager.

Sist en spelare som ska passa lite bättre in i saaben. Blir att spela in några mixtapes nu (jag har så jag kan spela in rakt från datorn till kassett)
https://i.imgur.com/KBvtNRqh.jpg

https://i.imgur.com/kgU4I4qh.jpg

Senast redigerat av DennisCA (18 september )

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang