Saab B205R glykol?

Ahrle
16 september · 69 Inlägg

Vilken kylvätska ska det vara i Saab 9-3 Aero -00? Enligt Google grön t.o.m. -00 och röd fr.o.m. -01, därefter meningsskiljaktigheter huruvida man kan blanda, inte blanda, att färgen inte spelar någon roll osv.

Expansionskärlet är tomt och jag har blå vätska i garaget. Bara att tappa i?

Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Jesper328
16 september · 1 929 Inlägg

Färg spelar absolut inget roll.
Etylenglykol ska den ha iallafall, vetifan om det är någon speciell spec till b205, köp ifrån Maptun så får du rätt.

jaka54
17 september · 5 477 Inlägg

Det är väl etylenglykol till alla "moderna" bilar med aluminiumtoppar?! -Eller har jag fel

Jesper328
17 september · 1 929 Inlägg

jaka54 skrev:
Det är väl etylenglykol till alla "moderna" bilar med aluminiumtoppar?! -Eller har jag fel

Både och faktist.
Vissa vill ha propylen då det ej är lika giftigt, används ju t.ex inom matindustrin.
VW har kört med glycerol också.

Det bästa är nog att läsa i instruktionsboken. smile

Ahrle
18 september · 69 Inlägg

Läst mig till grön glykol tom -00, röd fr.o.m. -01. Tiopoängaren är huruvida det är en -00 eller -01, eftersom alla källor säger olika, och inte ens VIN stämmer. Expansionskärlet tomt såklart 😝

Jesper328 skrev:
Det bästa är nog att läsa i instruktionsboken. smile

Saab tänkte till:
"Lika delar rent vatten och frostskyddsvätska som är godkänd av Saab"
Vad som är godkänt framgår inte, kollat både bytesprocedur och alla sidorna under teknisk data 😅

Senast redigerat av Ahrle (18 september )

Jesper328
18 september · 1 929 Inlägg

Kolla vilket datum bilen registrerades på typ Car.info.
Juli -99 till Juni -00 så är det en -00, efter Juli -00 så är det en -01.

Oavsett så är det nog bara att tanka i valfri etylen, det mesta som finns på hyllorna idag lär uppfylla GM 6277M.
Färg är som sagt irrelevant.
Dex-Cool vet jag att de använder, sen om det gäller tidigare bilar vet jag ej.

Ahrle
18 september · 69 Inlägg

Jesper328 skrev:

Oavsett så är det nog bara att tanka i valfri etylen, det mesta som finns på hyllorna idag lär uppfylla GM 6277M.

Tillverkad dec -00 enligt Fråga på fordon. Car.info och Biluppgifter anger -01. Fordonsår vs modellår antar jag.

Hur är det om röd vätska är i och man häller i blå då? Sägs att dessa reagerar och äter upp kylsystemet.

Mack Forum- och sitemoderator
18 september · 25 905 Inlägg

Ahrle skrev:

Jesper328 skrev:

Tillverkad dec -00 enligt Fråga på fordon. Car.info och Biluppgifter anger -01. Fordonsår vs modellår antar jag.

Hur är det om röd vätska är i och man häller i blå då? Sägs att dessa reagerar och äter upp kylsystemet.

Är du osäker på vad som är i och inte vill att det ska råka blandas fel så kan du ju tappa ur det som är i och blanda helt nytt.
Bara en tanke..

Annars så kanske du kan klämma ihop lite kylarslangar så kanske det kommer upp tillräckligt mycket i kärlet för att du ska se vilken
färg det har..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
it_mutt
19 september · 10 345 Inlägg

Ahrle skrev:

Jesper328 skrev:

Nej, färgerna i sig är tämligen ointressanta. Teoretiskt kan etylenglykol ha vilken färg som helst, precis som propylenglykol.

Det är ingen fara att blanda röd och blå. Det är däremot hopplöst att blanda etylen- & propylenglykol.

Blanda ex.vis röd & blå etylen och du får rost/bajsbrunt vatten, men inte värre än så.

Blanda ex.vis röd propylenglykol med blå etylenglykol så får du inte bara en rost/bajsbrun kylvätska...den får också konsistensen av det senare av färgbeskrivningarna.

Och nej, det finns inga tveksamheter om huruvida färgen idag spelar någon roll; det gör den nämligen inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Ahrle
19 september · 69 Inlägg

Mack skrev:
Är du osäker på vad som är i och inte vill att det ska råka blandas fel så kan du ju tappa ur det som är i och blanda helt nytt.
Bara en tanke..

Annars så kanske du kan klämma ihop lite kylarslangar så kanske det kommer upp tillräckligt mycket i kärlet för att du ska se vilken
färg det har..

Tänkt på det wink Lättare sagt än gjort dock, kylaren har ingen avtappningskran. Verkar som det är röd glykol av resterna i expansionskärlet, så får köra på det tills vidare.

Senast redigerat av Ahrle (19 september )

it_mutt
19 september · 10 345 Inlägg

Ahrle skrev:

Mack skrev:
Bara en tanke..

färg det har..

Tänkt på det wink Lättare sagt än gjort dock, kylaren har ingen avtappningskran. Verkar som det är röd glykol av resterna i expansionskärlet, så får köra på det tills vidare.

Dela på nedre slang och kylare, sätt ihop, i med "bara vatten", varmkör, låt svalna, tappa ut (upprepa ev en gång till), fyll på med rätt mängd koncentrerad glykol (vilken du nu väljer), toppa upp med "bara vatten".

Audi A4 "TooLow" (2009)
Ahrle
20 september · 69 Inlägg

it_mutt skrev:
Dela på nedre slang och kylare, sätt ihop, i med "bara vatten", varmkör, låt svalna, tappa ut (upprepa ev en gång till), fyll på med rätt mängd koncentrerad glykol (vilken du nu väljer), toppa upp med "bara vatten".

Saknar tyvärr tillgång till vattenslang, ska försöka maskintablettvarianten på macken. Dock surt att det lär landa runt 3-400:- i hallhyra.

Nä, en kran, ett kärl under, tre minuter i garaget, klart. Så enkelt ska det vara. Corona -75 är grejer det!

Senast redigerat av Ahrle (20 september )

it_mutt
20 september · 10 345 Inlägg

Ahrle skrev:

it_mutt skrev:

Saknar tyvärr tillgång till vattenslang, ska försöka maskintablettvarianten på macken. Dock surt att det lär landa runt 3-400:- i hallhyra.

Nä, en kran, ett kärl under, tre minuter i garaget, klart. Så enkelt ska det vara. Corona -75 är grejer det!

Fast...vattnet behöver ju inte komma från en vattenslang. En dunk eller vad som helst.
Varför du ska i med maskindisktablett(er) har jag ingen aning om, men för all del. Kör i vind.

Audi A4 "TooLow" (2009)
Ahrle
20 september · 69 Inlägg

it_mutt skrev:
Fast...vattnet behöver ju inte komma från en vattenslang. En dunk eller vad som helst.
Varför du ska i med maskindisktablett(er) har jag ingen aning om, men för all del. Kör i vind.

Många skrönor får man höra wink En är att kylsystemet rengörs effektivt med vanlig vattenslang och spolning tills vattnet är helt rent. En annan att man fyller med vatten och disktablett + varmkörning. Jag är nöjd nog om jag hittar pluggen 😅

Senast redigerat av Ahrle (20 september )

it_mutt
20 september · 10 345 Inlägg

Ahrle skrev:

it_mutt skrev:

Många skrönor får man höra wink En är att kylsystemet rengörs effektivt med vanlig vattenslang och spolning tills vattnet är helt rent. En annan att man fyller med vatten och disktablett + varmkörning. Jag är nöjd nog om jag hittar pluggen 😅

Det är visserligen ingen skröna.

Fast hur det skulle vara relevant i sammanhanget är däremot inte det minsta begripligt.

Om du syftar på vad jag skrev om att varmköra, tappa ut, fylla på med vatten, varmköra, tappa ut osv, så är det givetvis för att;
1) Få ut så mycket som möjligt av den "gamla" glykolen
2) Spä ut eventuella rester av den gamla glykolen så pass att den inte ev. reagerar med den nya om det nu är av olika typ.

Du har inte skrivit något om att du vill rengöra kylsystemet, så varför du ev. läste det som en beskrivning på att göra just det...får vara din lilla hemlighet.

Audi A4 "TooLow" (2009)
Ahrle
21 september · 69 Inlägg

it_mutt skrev:

Bra, då visste du varför jag tänkt använda disktabletten.

it_mutt skrev:
Fast hur det skulle vara relevant i sammanhanget är däremot inte det minsta begripligt.

Om du syftar på vad jag skrev om att varmköra, tappa ut, fylla på med vatten, varmköra, tappa ut osv, så är det givetvis för att;
2) Spä ut eventuella rester av den gamla glykolen så pass att den inte ev. reagerar med den nya om det nu är av olika typ.

Du har inte skrivit något om att du vill rengöra kylsystemet, så varför du ev. läste det som en beskrivning på att göra just det...får vara din lilla hemlighet.

Det var du som skrev att jag skulle tomma en omgång vatten mellan urtappning och påfyllning. Då var det i högsta grad relevant att poängtera att jag redan tänkt på saken. Du skriver också "få ut så mycket som möjligt av den "gamla" glykolen". Om inte det är rengöring vettefasen roll

it_mutt
21 september · 10 345 Inlägg

Ahrle skrev:

it_mutt skrev:

Bra, då visste du varför jag tänkt använda disktabletten.

it_mutt skrev:

Det var du som skrev att jag skulle tomma en omgång vatten mellan urtappning och påfyllning. Då var det i högsta grad relevant att poängtera att jag redan tänkt på saken. Du skriver också "få ut så mycket som möjligt av den "gamla" glykolen". Om inte det är rengöring vettefasen roll

Om du inte förstår skillnaden på att rengöra något och att skölja ur det samma bör du kanske överlåta jobbet till någon annan.

Men, du kanske ser din såsgryta som rengjord efter att du fyllt den med vatten och hällt ur det en gång eller två.

Audi A4 "TooLow" (2009)
Ahrle
21 september · 69 Inlägg

it_mutt skrev:
Om du inte förstår skillnaden på att rengöra något och att skölja ur det samma bör du kanske överlåta jobbet till någon annan.

Men, du kanske ser din såsgryta som rengjord efter att du fyllt den med vatten och hällt ur det en gång eller två.

Rengöra = ta bort något vi inte vill ha. Vill vi inte ha gammal glykol gör vi rent från gammal glykol. Vi spolar i vatten för att få ut gammal glykol. Om syftet inte är att rengöra från gammal glykol, så spolar vi inte vatten, om vi inte har väldigt svårt att underhålla oss på andra vis. Jag vet inte om det går att förklara enklare, men det bör med detta vara färdigtramsat.

Hursomhelst, gick all in med disktablettmetoden och det resulterade i mycket vacker caffe latte-sörja. Dessvärre är avtappningsskruven nu rundad, så nu sitter smeten fast i kylare och expansionskärl roll Kanske borde göra som ovanstående säger, överlåta arbetet till någon frivillig wink big_smile

Tack för hjälp och svar iallafall, häller i blå glykol när det blir dags. Tråden kan stängas.

Senast redigerat av Ahrle (21 september )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang