B230 startar ej

carlwiberg
28 september · 23 Inlägg

Tjena, nu är det så att jag har köpt en 945 Ftt som inte startar, den får ingen gnista varken från tändspolen eller fördelaren.
Varvmätaren står still
Har provat byta
-fördelarlock
-rotor
-stift
-tändkablar
-vevaxelgivsre
-tändspole
-tändmodul
-bränslepumpsrelä

o kamremmen är hel

börjar bli vilsen vart nästa steg är.
Har någon nått tips?

simlar
28 september · 5 448 Inlägg

Har du ström till tändspolen vid tändning på och även när du drar på startmotorn?
(har för mig varvräknaren tar signalen ute vid tändspolen)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
carlwiberg
28 september · 23 Inlägg

simlar skrev:
Har du ström till tändspolen vid tändning på och även när du drar på startmotorn?
(har för mig varvräknaren tar signalen ute vid tändspolen)

Nej ingen ström till tändspolen, provade även dra direktström från batteriet. varvräknaren tar signal från vevaxelgivare. Tror allt hänger ihop på nå sätt.

simlar
28 september · 5 448 Inlägg

Kollat säkringar?
För har du ingen ström på tändspolen med tändningen på så tror jag inte resten av systemet har ström heller.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
carlwiberg
28 september · 23 Inlägg

simlar skrev:
Kollat säkringar?
För har du ingen ström på tändspolen med tändningen på så tror jag inte resten av systemet har ström heller.

yes har kikat varenda säkring..

simlar
28 september · 5 448 Inlägg

Har du tagit ut och bara visuellt sett att dom är hela eller kollat med en testmejsel så ström finns på alla säkringar?
Detta för att avgöra om felet finns före eller efter säkringen.

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 … 940-93.htm
Här hittade jag ett elschema iaf.

Tändspolen får ström från radio-relät 2/12 i elschemat.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
carlwiberg
28 september · 23 Inlägg

simlar skrev:
Har du tagit ut och bara visuellt sett att dom är hela eller kollat med en testmejsel så ström finns på alla säkringar?
Detta för att avgöra om felet finns före eller efter säkringen.

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 … 940-93.htm
Här hittade jag ett elschema iaf.

Tändspolen får ström från radio-relät 2/12 i elschemat.

Har kikat visuellt endast, får ta o mäta upp lite imorgon o kika, har börjat fundera på om det kan vara tändboxen som strular också. Mvh

simlar
28 september · 5 448 Inlägg

Bäst att göra det, många som slösat många timmar på att felsöka utan att kolla så säkringarna faktiskt får ström.


Kikat lite i elschemat, så som jag tolkar elscheman i länken så kommer strömmen så här:

Tändspolen får ström från "radio-relät" 2/12 i elschemat. 2/12 ger även ström till spridarna.

2/12 aktiveras av 2/13 Bränslerelät.

2/13 aktiveras av 4/23 Motorstyrdonet

Motorstyrdonet, tändningsstyrdonet och bränslerelät får batteriplus från säkring 1 i säkringshållaren.
Säkring 1 matas från batteriet.

Motorstyrdonet och tändningsstyrdonet får tändningsplus från tändningslåset.
Samma kabel som matar säkring 12 och 13 med ström.


Har du konstant ström på säkring 1 och tändningsström på säkring 12 och 13 har du mest troligt ström till styrdonen såvida det inte är kabelbrott från säkringshållaren till vardera styrdon.

Går bränslepumpen några sekunder när du vrider på tändningen?
Om "JA" så är kretsen mest troligt hel fram till dit och felet är då mest troligt i det såkallade radio-relät/spridarrelä (heter egentligen radioavstörningsrelä, sitter på insida vä framskärm bredvid spridarmotstånd och tändmodul enligt vad jag lyckats googla fram)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
carlwiberg
28 september · 23 Inlägg

simlar skrev:
Bäst att göra det, många som slösat många timmar på att felsöka utan att kolla så säkringarna faktiskt får ström.


Kikat lite i elschemat, så som jag tolkar elscheman i länken så kommer strömmen så här:

Tändspolen får ström från "radio-relät" 2/12 i elschemat. 2/12 ger även ström till spridarna.

2/12 aktiveras av 2/13 Bränslerelät.

2/13 aktiveras av 4/23 Motorstyrdonet

Motorstyrdonet, tändningsstyrdonet och bränslerelät får batteriplus från säkring 1 i säkringshållaren.
Säkring 1 matas från batteriet.

Motorstyrdonet och tändningsstyrdonet får tändningsplus från tändningslåset.
Samma kabel som matar säkring 12 och 13 med ström.


Har du konstant ström på säkring 1 och tändningsström på säkring 12 och 13 har du mest troligt ström till styrdonen såvida det inte är kabelbrott från säkringshållaren till vardera styrdon.

Går bränslepumpen några sekunder när du vrider på tändningen?
Om "JA" så är kretsen mest troligt hel fram till dit och felet är då mest troligt i det såkallade radio-relät/spridarrelä (heter egentligen radioavstörningsrelä, sitter på insida vä framskärm bredvid spridarmotstånd och tändmodul enligt vad jag lyckats googla fram)

Ja precis har också googlat runt lite o verkar komma till samma svar. Ska kika imorrn om det får ström som sagt o sen med det där relät så det fungerar. Tack så mycket mvh

carlwiberg
29 september · 23 Inlägg

simlar skrev:
Bäst att göra det, många som slösat många timmar på att felsöka utan att kolla så säkringarna faktiskt får ström.


Kikat lite i elschemat, så som jag tolkar elscheman i länken så kommer strömmen så här:

Tändspolen får ström från "radio-relät" 2/12 i elschemat. 2/12 ger även ström till spridarna.

2/12 aktiveras av 2/13 Bränslerelät.

2/13 aktiveras av 4/23 Motorstyrdonet

Motorstyrdonet, tändningsstyrdonet och bränslerelät får batteriplus från säkring 1 i säkringshållaren.
Säkring 1 matas från batteriet.

Motorstyrdonet och tändningsstyrdonet får tändningsplus från tändningslåset.
Samma kabel som matar säkring 12 och 13 med ström.


Har du konstant ström på säkring 1 och tändningsström på säkring 12 och 13 har du mest troligt ström till styrdonen såvida det inte är kabelbrott från säkringshållaren till vardera styrdon.

Går bränslepumpen några sekunder när du vrider på tändningen?
Om "JA" så är kretsen mest troligt hel fram till dit och felet är då mest troligt i det såkallade radio-relät/spridarrelä (heter egentligen radioavstörningsrelä, sitter på insida vä framskärm bredvid spridarmotstånd och tändmodul enligt vad jag lyckats googla fram)

säkring 1 får ström , säkring 12 får även ström med tändning på men inte säkring 13?

carlwiberg
29 september · 23 Inlägg

carlwiberg skrev:

simlar skrev:
Bäst att göra det, många som slösat många timmar på att felsöka utan att kolla så säkringarna faktiskt får ström.


Kikat lite i elschemat, så som jag tolkar elscheman i länken så kommer strömmen så här:

Tändspolen får ström från "radio-relät" 2/12 i elschemat. 2/12 ger även ström till spridarna.

2/12 aktiveras av 2/13 Bränslerelät.

2/13 aktiveras av 4/23 Motorstyrdonet

Motorstyrdonet, tändningsstyrdonet och bränslerelät får batteriplus från säkring 1 i säkringshållaren.
Säkring 1 matas från batteriet.

Motorstyrdonet och tändningsstyrdonet får tändningsplus från tändningslåset.
Samma kabel som matar säkring 12 och 13 med ström.


Har du konstant ström på säkring 1 och tändningsström på säkring 12 och 13 har du mest troligt ström till styrdonen såvida det inte är kabelbrott från säkringshållaren till vardera styrdon.

Går bränslepumpen några sekunder när du vrider på tändningen?
Om "JA" så är kretsen mest troligt hel fram till dit och felet är då mest troligt i det såkallade radio-relät/spridarrelä (heter egentligen radioavstörningsrelä, sitter på insida vä framskärm bredvid spridarmotstånd och tändmodul enligt vad jag lyckats googla fram)

säkring 1 får ström , säkring 12 får även ström med tändning på men inte säkring 13?

skoja säkring 13 fick också ström jag som gjorde bort mig.

carlwiberg
29 september · 23 Inlägg

LÖST

Var kontakten till bränslebox som glappade.
Nu startar tamefan liket efter ha bytt massa grejer så är de kontakten…

Tack alla som har svarat och gett mig tips.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang