3507
Sök

Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo - Karosseri reparation + lite diverse små reparationer

Uppfräschning av en special modell som endast 75st såldes i Sverige endast 1992. =) Samt att första ägaren var Saab Automobile AB.

137 628 Visningar
Uppdaterades senast igår 10:41
Platschef på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 430 Inlägg
4 maj
#281
Alltid trist när sånt händer. Men ibland får saker bara ta tid för att det ska bli bra..

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3

1 934 Inlägg
4 maj
Trådstartare
#282
Ja ibland så får det bli så.


Men tog mig i kragen idag och började med att ta ner växellådan. Tänkte att det fick räcka så får jag gå på slavcylindern en annan dag.
Meeen så blev det inte. Haha!!
Fick ner lådan och då tänkte jag att det var lika bra att börja med slaven ändå. För att se om den ens gick att rädda. tongue

Var iaf fint väder medans jag höll på så fotogenkaminen behövde inte tändas idag. wink 
Började med att säkra upp motorn och växellådan med motorbalken. Sen var det bara att börja med att ta dän skruvar för subframen. Alla skruvar till den lossade lätt!? Men när jag hade fått bort stötdämpare, styrspindel och skulle lossa överfallet för bussningen till krängarhämmaren så gick en av de skruvarna av. Så den får jag borra ur sen. Som tur är så är det i den delen av subframen som går att ta dän. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-afd96d5396e3cddfcbaf1a794aac8322.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-86e3eb8fdbd435892819d79c15b8a49b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-eca2e051ea701ea9be7b70ce118ba190.jpg

När subframen väl var borta så gav jag mig på skruvarna till växellådan. Har haft ner några växellådor på 9000 i mina dagar. Men denna tog priset för att vara krångligast. Den översta muttern för startmotorn var en riktig plåga! Fick skruva loss spjällhuset för att komma åt den!  Men skam för den som ger sig. Så tillslut så var lådan ur bilen och slavcylindern och koppling blottad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8e29ad40c123c6028c12a3768b8503f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c32d042ce415a88a8a9d24fe63291c24.jpg

Ja då man tog beslutet att riva slavcylindern så kunde man ju ändå knäppa ett par bilder på den renoveringen. Blir inte en steg för steg fotografering eller beskrivning på hur man gör. Men lite före och efter bilder blev det. smile
Den var riktigt sketen när den kom ur växellådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b75d8c5455aa9093579ecb1a165c7875.jpg

Men lite kallavfettning så blev den genast lite trevligare att greja med och hittade orsaken till varför den inte ville fungera utan bara läcka ur bromsvätska..

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-623e2dbf5e474280ded52fa817b26346.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-80b3e960459748ceb7c2d875b1c607b4.jpg
Now there is your problem, man!

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-3ebf32dc14ed56c6da39a89b2ea1fbeb.jpg
Riktig äcklig inuti.

Men sen när alla delar i slaven blev isärtagen och rosten borttagen på alla delar som var rostiga så blev den mycket trevligare och med nya o-ringar samt NOS kopplingsrör så ser den nästan helt ny ut. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-84887e1cf336adf0dc3eeca082d0185a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-72307dffae3452278960a07fec5ff1c2.jpg

Sen så är det bra att veta för den som grejar med dessa slavcylindrar så 1992 som denna kommer ifrån så behövs det 2st reparations kit eller att man beställer en packbox om man bara väljer en reparations kit. Jag köpte båda reparations kiten eftersom jag inte visste vilken jag skulle ha vilken tur jag gjorde det hehe Den ena är till för 9000 1985-92 och den andre är för 1992-93. Packboxen jag behövde fanns i den för 1992-93.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-4d082b327935d8a64a90e56ad469e2fb.jpg

Sen så vad det gäller själva kopplingen så kommer det bli en organisk lamell och Sachs Performance 240mm "600" tryckplatta. Lamellen lyckades jag hitta hos KLracing. De var dom enda som hade ett lamellnav med 17splines.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ae9f74c9e792fa0077ce57a396cdc464.jpg
Bild nr 900.

Ja nu måste jag beställa lite delar innan jag kan ta och sätta ihop allt igen. smile

De var alles för denna gången.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 Inlägg
17 maj
#283
Trevlig bil. Haft en grönmetallic 9000 s 220 hk tyskimport. Tcs i den? Vet ej men känns som alla s hade tcs. Jag beundrar ditt arbete och har påbörjat liknande projekt med en 9000 som jag ställde undan för 12 år sedan som kommit fram igen.

1 934 Inlägg
19 maj
Trådstartare
#284
Swe2540 skrev:
Trevlig bil. Haft en grönmetallic 9000 s 220 hk tyskimport. Tcs i den? Vet ej men känns som alla s hade tcs. Jag beundrar ditt arbete och har påbörjat liknande projekt med en 9000 som jag ställde undan för 12 år sedan som kommit fram igen.

Ja det är TCS på denna bilen jag har. Hoppas att det funkar sen när jag försöker starta bilen hehe.

Aha va kul att du ska rädda en 9000! big_smile

Tack för kommentaren!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 934 Inlägg
19 maj
Trådstartare
#285
Tjoflöjt!

Ja en liten uppdatering igen då.

Ja sökandet efter tryckplatta fortsätter. Finns inte en enda Sachs Performance hos de jag har försökt beställa ifrån här i landet. Men fick tips om Tenaci tryckplatta som ska vara likvärdig. Så får bli att beställa en och se. smile

Men idag så blev det att plocka ner kopplingen och svänghjulet som satt på bilen. Målet var att komma åt packboxen på baksidan för att se vad måtten är på den för att beställa från kullagret.com, dessvärre så hade de inga upplagda på hemsidan så blir att beställa från ADbildelar imorgon.

Men kopplingen som satt på bilen var en Sachs original 240mm fast hade en klisterlapp med texten LuK AS Germany. Kan va så att någon har köpt ett LuK kopplingskit men då har LuK köpt det av Sachs och lagt det i sin egna förpackning och satt på klistermärket. hehe

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f13c06779f920c81f04ec298ca54fad0.jpg

När väl kopplingen och svänghjulet var borta så var det dags att gå på med kallavfettning. Har läckt olja från både packboxen vid vevaxeln men även mellan topplocket och motorblocket. Men som sagt med lite avfettning och pensel så blev det rent och fint.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0454992d7ed261d1e5cbb713edd0f536.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-77ecceeabba1574b3322ed2959d5b5f3.jpg

När man hade tvättat lite så fick man se att någon har kört med den blåadöden (som jag kallar packningssilikon). Detta är därför jag inte rekommenderar folk att ha packningssilikon utan en flytande packning som är aeronob (dvs härdar när det fattas syre) t ex Loctite 518.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-d75a0f8c6597815a72b89e99e7d2e699.jpg

Men men när det var rent så tog jag och demonterade packboxen från kåpan och vevaxeln. Måtten är 88*108*12mm verkar som att det är lite av en specialare då de vanliga packboxarna som har innermåttet 88mm verkar har yttermåttet 110mm... Så blir som sagt att beställa från ADbildelar hehe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-474003c1f1687b4e645629b4c6a2aae1.jpg

När jag ändå hade oljeuppsamlaren framme så passade jag på att tvätta lite fler saker. T ex styrväxeln och lite delar till växellådan. Blev inte som nytt men det blev renare. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-402bda89a4ecd22cfb13c3db07f8c35a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ed8c3620ceab0d55f5a89e74a190d9d0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-3fc11c38cedaf2badf7cb852d9bbd481.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e015d4ffd104eae5ae7e786a31927cbe.jpg

Svänghjulet då, hur är det? Jodå de är inte så farligt. Ska tvättas (syns spår efter oljeläckaget från packboxen) och sen blästras. Tror inte jag behöver slipa det då det inte är blåanlöpt. smile
Kopplingen var inte dålig den heller. Men väljer ändå att köpa en ny tryckplatta, den gamla tryckplattan sparas dock. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-468d1652698d8b4989956bc724f8921f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-9931935e1d1ce366b236388ded767355.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6b47ea06abeb4c117f970281ebf0aceb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-4b68ce04595355b33e621f307a8459cd.jpg

Men detta var alles som jag hann med idag.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Platschef på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 430 Inlägg
20 maj
#286
Alltid skönt att tvätt bort smuts, och ha det rent och fint när man ska återmontera :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3

1 934 Inlägg
26 maj
Trådstartare
#287
Ja sen så är ju risken minimal att smuts åker in i motorn när man tvättar av den innan demontering. 🙂

Har bara fram- och baksidan kvar att tvätta på motorn nu. Hehe

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 934 Inlägg
22 juni
Trådstartare
#288
Tjoflöjt!

Ja då har man fått fixat lite med bilen igen.

Efter flera försök så lyckades jag att få dit packboxen bakom svänghjulet. Går man efter instruktionerna på förpackningen så ska man inte behöva ha någon olja på packboxen. Men efter att ha tittat på en youtuber som monteras liknande packbox från elring och efter ett litet tag så började den läcka och när han efter lite mejlkonversation så sa elring att man ska smörja dom vid montering. Så de blev lite olja på min packbox. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6ccd7dc506612e7257557e0f2a1f507b.jpg

Sen gav jag mig på svänghjulet. Skrev sist att det skulle tvättas. Då menade jag att det skulle tvättas på jobbet. Men blev att köra med roterande nylonborste i borrmaskinen på den sidan där kopplingen är monterad. Efteråt så tog jag och kollade om den behövdes slipas. Men var inte så dålig att jag tog beslutet att montera den igen på bilen utan att slipa.
Baksidan av svänghjulet tvättades först med kallavfetting och mässingborste, sen la jag på 5-56 och borstade med mässingsborsten och torkade av med trasa. Blev helt okej resultat. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b6105d978a425b6daaa97ab05efced63.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ed186ae0dacc92c14f875484209ab9f6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-eafb7027a5e805f77ce359706ebe2816.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5af12a11fceceb864dba8d78b1b006e4.jpg

Sen gjorde jag rent skruvarna till svänghjulet. Vid montage så la jag Loctite 270 (Stark låsvätska) på gängorna då detta är rekommenderat till 9-5. Tänkte att det kanske är bra att ha det på dessa också. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1531e2c5f932c0fe1ddaaa7654cbbe57.jpg

Nu ska jag ta och beställa nya o-ringar samt packbox till slavcylindern så man kan bygga ihop den igen och sen ta med växellådan och tvätta den. Växellådan är lite smutsig och när den väl är lös från motorn så kan man ju tvätta rent den. smile
O-ringarna och packboxen kommer att beställas ifrån kullagret.com.

Ja det var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 934 Inlägg
2 juli
Trådstartare
#289
Tjoflöjt!

Ja då har man äntligen semester och kan börja vara mer i garaget. hehe

Har fått hem mina o-ringar och radialtätning till slavcylindern som jag beställde av kullagret.com. Så jag tog tag i att montera ihop slavcylindern. Dock så var jag tvungen att testa o-ringarna så de passade. Då det var lite udda mått som jag fick beställa, men de passade och tätade. Radialtätningen visste jag skulle passa då det var samma mått som den gamla och nya (ProParts). Så nu känner jag mig lite mer trygg att det kommer att hålla tätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-68fb5d5f6563cfa5f75a3217fad0173e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-535f5c0b640287069b17b6039d7d0c1b.jpg

Sen har jag tagit beslutet att köra med gamla tryckplattan då en Sachs inte går att uppbringa och andra alternativ inte heller verkar gå att få tag i. Antingen så passar de inte eller så är de också slut i lager.
Så det blir gammal tryckplatta och ny lamell. Tryckplattans yta mot lamellen fräschades upp lite med roterande nylonborste. Sen monterades kopplingen på svänghjulet. Skruvarna låstes med Loctite 243 (normal starkt) och momentdrogs med 22Nm. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c12d3d7adee0fafbabd2c799f9511540.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-177c9d3526baccf6a818f25efd7296a7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2b627fc1292615613de7378c32a39d02.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-23fb05b1b1698614d52312e5d8df61f3.jpg

Sen kunde jag bara inte låta bli att renovera skruvar och muttrar till växellåda och subframen.. Haha!!
Så de har blivit blästrade och sen elförzinkade samt gulpassiviserade. Synd att man inte har tid eller råd att skicka in subframen för omgalvanisering.
Men det ska bli kul att få höra vad besiktningsteknikern säger sen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-67099d9328e96c8986f4d670d5f40f1b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-670c80e4a3cc97ef963f2f79514d83e5.jpg

Ja det blev ingen montering av växellådan, då jag vill tvätta av den först innan jag monterar den. Den är smutsig av olja + grus/sand och när den ändå lämpligt är ur från bilen så blir det ju mycket lättare och smidigare att tvätta den.

Men det var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 934 Inlägg
5 juli
Trådstartare
#290
Tjoflöjt!

Ja då har man lagt några timmar i garaget igen. smile

Denna gången har fokuset varit på att få dit växellådan och subframen. Det jag fick börja med innan något annat var att montera urtrampningslagret. Det beställdes ifrån ADbildelar i stan. Blev ett från Sachs, hittade ett från SKF på hemsidan men när jag var i butiken så fanns den inte att beställa. Inte heller kunde ett urtrampningslager från Luk beställas så det alternativet som fanns kvar var Sachs. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f98c9e490898eb6007c59617b86abed0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-57c29f1894376fcdcf5a639e523e376e.jpg

Sen när den var monterad så kunde jag placera lådan så jag kunde lyfta dit den på plats. Ja det gick faktiskt relativt snabbt att få lådan på plats. smile Var inte så tungt denna gången. Lådan tvättade jag av tidigare i veckan. Blev inte 100% ren men 97% renare än innan iaf. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ec935516ec7fec0921e8c99b50704a39.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-539974ee025f6d3ea9ee7c29a8a750d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ab0f5e4e9ce3ed279cec7cc8f580e654.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8a75ba7990f18a8a37c474e1a8617642.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0dd709f238a273a6e26e6014bafaac86.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5cfc0b3e777c8f56a5f25ee619027f56.jpg

När lådan väl var på plats och skruvarna var dragna, så kunde jag ta och titta på den avdragna skruven till överfallet för krängarhämmargummit. Började med att borra ett genomgående hål för att få ner en pinne ur mitt skruvutdragarkit. Slutade med att den pinnen gick av sen när jag försökte lossa delen av skruven. Försökte sen svetsa på mutter (se bilden med ring för hur många försök jag gjorde) för att se om det kunde få loss skruven, men nä! Så blev att borra upp till 6.5mm och sen försöka få lossa de tunna delarna som fanns kvar. Fick till slut ur de kvarvarande delarna och körde sen med gängtapp för att se att det fanns goda gängor för den nya skruven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c7c0c97bc59199c6243a027ccea7c0df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-85f5e0e01ef1a592a03ff77e48373b92.jpg

Sen var det bara att montera upp subframen till bilen. Gick smärtfritt och titta så fint det blev med de gulplätterade skruvarna. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f25d4f2bd54b85265e7078d3cf927925.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1b32e8dee005e68eb42e563b8aad0cbc.jpg

Nu återstår det bara att koppla ihop det jag har kopplat lös och skruva tillbaka det jag har skruvat dän. tongue

Det var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 934 Inlägg
27 juli
Trådstartare
#291
Hej Dagboken!

Då har man fått ihop det mesta i motorrummet och hjulhuset efter att växellådan har varit demonterad.

Återstår nu bara att fixa en gummiböj för tryckröret från intercoolern. Sen kan man försöka se om bilen startar.

Ska sen även ta och försöka få till så att bränslepåfyllningsröret kan monteras och få vissa delar målade och klarlackat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-99319de26db672dee813deb091ad5b66.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-bc17e7770f21d7c98acd60c39ecb36d6.jpg

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 934 Inlägg
18 augusti
Trådstartare
#292
Tjoflöjt Dagboken!

Då har man hittat lite ork att åka till garaget och greja lite. Förra gången så kollade jag passningen på gummidelen till bränslepåfyllningsröret och såg då att den inte passade till 100% då jag inte fått till skärmen helt perfekt. Så fick bli att modifiera gummidelen (skära bort lite och sen limma ihop den igen).
Idag så provade jag den och den modifieringen jag gjorde blev bra så nu ska jag svetsa i de punktsvetsarna som jag borrade i. Sen kolla lite på hur mycket mer som behöver spacklas. Sen kanske man kan börja prata med någon målare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-dbd3489cd29e451c2c7adfb3d936a5af.jpg

Fick även testmonterat tankluckan för att se hur det blev med gummidelen, då den bestämmer hur passningen blir på luckan. Blev också bra. Sen så ska luckan i sig justeras lite men detta var bara en testmontering. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-a2c220dcd5ea7f9a621f26688298ee37.jpg

Sen så såg jag att det var lite rost på tankluckan så blev att slipa ner det och lägga på rostomvandlare på den rost som fanns kvar. Sen blir det att spackla och lägga på lite grundfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b5fd89b5f96ba4c78f125f90084977c2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f29c67dd339281123cba2d5800d5ec49.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6d2f7ad20c5775e453347a7641caba0c.jpg

Innan jag åkte hem så la jag på grundfärg på c-stolpen för att se om jag behöver tillföra mer spackel eller om det är bra (bra nog alltså) för att kunna måla bakskärmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-470b7ee58a7933a6aa064c174fe69fa2.jpg

Ja de var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 934 Inlägg
26 augusti
Trådstartare
#293
Hej Dagboken!

Då har man gjort ytterst lite igen med bilen, men men är ju ingen jättebrådska så. tongue

Slipat lite av svetsen som fortfarande var lite hög och lagt på nytt med glasfiberspackel. Så hoppas nu att det verkligen är det sista jag behöver spackla nu på c-stolpen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1a669ea73becdcfc0f81e70ee58f0c93.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-40f7c9175a2aa5e3885ac38179d44894.jpg

Sen så slipade jag även ner det spacklet jag hade lagt på tanklocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2c6d285e26dd414fc0bdf25392beccdc.jpg

Så nästa gång blir det att slipa lite och sen även gå över höger framskärm som ska bli monterad sen. Den har lite rost som har återkommit efter att någon har slipat ner det och grundmålat. Börjar även snart bli dags att försöka få startat bilen så man kan flytta den för egen maskin.

Aja de var iaf alles för denna gången.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 934 Inlägg
8 september
Trådstartare
#294
Hej Dagboken!

Då har jag varit och slipat spackel igen. Och tro på fan att man hittade en svacka igen så de blev att ta fram glasfiberspacklet igen.... Gahhh!

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e3b7b89aba2365f99f94090a8751fac7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-d97b4883b4d8103293d6b4d6ad187354.jpg

Men när det var blandat och utsmetat på bilen så tog jag tag i framskärmen som ska ersätta den som sitter på bilen just nu. Där någon (inte jag, då jag bytte till mig denna skärmen) har "åtgärdat" rosten på skärmen. Man har blästrat, spacklat och grundmålat.

På vissa de ställena som inte hade spackel så hade rosten gått igenom grundfärgen så tog ut skärmen och la den på målarställningen och borrsvängen med nylonborsten. Körde på där jag såg att rosten lös igenom. Sen på vissa ställen så såg jag att dammet blev vitt och kände doften av spackel.
Sen så såg samt kände jag spår av bläster så blev att ta fram lite sandpapper och försöka få bort det och lyckades till 97.89%.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b0856df6dc75fe7b66da2fc347f52a26.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0eedab0cb1528b01a1f9a8a2d911288a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f63233bd1d550f68d6b989e96f17ce21.jpg

Så nej denna gången blev det inte något försök att starta motorn, myggjävlar och insikten att man inte blev klar med spacklingen tog musten ur en.

Får se vad det blir nästa gång.

Ja de var alles för denna gången..

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 934 Inlägg
14 september
Trådstartare
#295
Hej Dagboken!

Då har man jobbat lite till med bilen. Dock så har det bara gått i slipning och spacklets tecken. Men nu så får det vara bra med det. Är det dåligt så får målaren ta det tänker jag. Jag har iaf gjort så bra jag kan med de verktyg jag har samt kunskap (som jag inte besitter).

Slipade av det glasfiberspackel jag la sist gång och sen applicerade jag nytt PP100 ovanpå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-cbf1cc0b0312ffb36524207a405ae0aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-939fabf676e15da8978b8e09877f4e62.jpg

Gjorde likadant på ett annat ställe på bakskärmen, hade visst lagt glasfiberspackel vid något tillfälle under våren. Borde ju ha härdat nu. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6d98d38599bb49c1decef91aa3b7f677.jpg

Medans detta härdade så tog jag ut framskärmen och la ett lager till med rostomvandlare på den. Nu kan jag vända på den och ta utsidan där det också har varit rostigt. tongue
Sen tog jag även ut min frontstötfångare till min bruksbil och började lägga lite spackel på den men de blir inga bilder på det i denna tråden. wink

Så till slut när jag var klar med att lägga på spackel på stötfångaren så kunde jag gå in och slipa det spacklet jag la på bilen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5c3ca542043909c86f24c42e28f333f8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-61de8c8f3fd3e2af3c6e0e44a9b2608f.jpg

Så nu kan jag nästan lägga arbetet med bakskärmen åt sidan är lite svets, spackling och målning samt tätning kvar. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 934 Inlägg
22 september
Trådstartare
#296
Hej dagboken!

Ja då har man varit och grejat med bilen igen. Blir mer och mer gjort på den.

Vände på framskärmen och la två lager rostomvandlare på de ytorna jag har slipat. Sen när det var torrt så la jag lite glasfiberspackel på de värsta rostgroparna som fanns. Mest för att det ska bli lite stabilare och var inte för det estetiska. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e484f4bfbe5de842210a6f7fb7ae4d64.jpg

Sen kunde jag inte hålla mig längre. Måste bara se om motorn startar! Den har inte varit startad sedan 2016 vilket är ett tag sen, typ 8år. haha
Började med att ta bort tändkassetten och kollade tändstiften. Ja tändstiften satt knappt fast! Så det var tur att den gick när jag hade igång motorn senast. Men de var lite sotiga dock så de blev att ta fram mässing borsten och göra rent stiften. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-9856160ea99635a51cc0f73bf19a7d0c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-935e00a13e27765254afec8ae249ccc8.jpg

Sen innan tändkassetten återmonterades så la jag på lite Krytox för att förhindra att gummit torkar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2740f9615d8d01ad094808191ab782ce.jpg

Innan jag ens försökte ge mig på att starta bilen så fyllde jag på med 5liter bensin. Behöver dock köpa 5liter till så att man hamnar över reserven. hehe
Så när det var fyllt så monterade jag dit batteripolerna på batteriet och sen vred jag på nyckel. Motorn malde och malde och malde och malde, poffade till, malde och malde, poffade till. Gjorde ett försök till att starta men inget mer..
Började tänka på vad det kunde vara. Testade med en annan tändkassett, blev en T7 då den var närmast till hand, men blev ingen förbättring. Tänkte det kunde va igensatta spridare, så tog loss dom och tvättade av dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1a0dfd786d9aafb093e71066e18d4ba1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0d390b73a726eec8e832f0d22b635154.jpg

Men blev ingen förbättring efter att spridarna hade blivit tvättade. Men såg att tempgivaren för kylvätskan inte var monterad samt en jordpunkt så monterade dom samt spridarna. Vred på nyckeln på nytt. Nu så nu började den vilja tända mer och mer för att tillslut gå igång!! YEY!!! big_smile
Dock så missar den vid fullgas eller går på tomgång mer än någon minut, så något är inte bra. MEN den startar!!
Blev lite spår i garaget att den startar, hehe. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-a753b62966233b461b3b43cc9de00eee.jpg

Sen såg jag när jag la mig och tittade under motorn att det läckte något. Kände på vätskan och luktade, kylvätska! Började kolla vart det kom ifrån och såg sen rätt snabbt att värmningen av spjällhuset inte så fint ut och att det droppade där ifrån. Så ta dän locket och börja rengöra lite. Dock så kommer locket att tas med till jobbet för att blästras istället. smile O-ringen finns att köpa så blir nog troligen att jag beställer en ny sådan också. Så de blir fortsättning följer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-753bf3c37f5e163a102416aeb040e248.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6700cb9c0bec91ca9fc61cacee9255e6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b40001e37186193ab0f208fdb0228a65.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-9833d2142b6eb4c06de191640b2d019c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8935e99bb7a21818fe83dc4b64747650.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-32438589b671b0661e79fcb58057559a.jpg

Men detta var alles för denna gången. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 934 Inlägg
24 september
Trådstartare
#297
Hej Dagboken!

Då har jag varit i garaget igen!

Denna gången så var jag där för att försöka få bilen att gå på alla cylindrar och på tomgång längre än en minut.
Blev ett semilyckat resultat. Ja den går renare och på tomgång längre än en minut, MEN så fort man rör gasen går den orent och släpper man gasen så dör den.
Har kommit fram till att den får för mycket med sopp. Så de blir att felsöka varför den får det. Vet inte om det är pga TCS systemet eller om det har med LH systemet (bränslesystemet).

Men fick iaf monterat dit trädet för vevhusventilationen på ventilkåpan då denna har jag lånat till någon bil jag ägde för några år sedan. Blev en begagnad så det innebar att den behövdes tvättas av från olja, smuts mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-872fff1c4e655391426e213f00e08582.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5a0587e91cf95ccdb803acc841b25140.jpg

Sen så på jobbet så blästrade jag locket för förvärmningen av spjällhuset. Blir så fin yta i glasblästern. smile
Efter att ha kört motorn på tomgång en lägre tid så såg jag att min åtgärd med locket var rätt. Så nu håller det tätt där. Bytte även o-ringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e86af4c4dd42efb3627c7217b88c9e63.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0a9b26e617e27d3ae399a6ef8e3de16f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-39eeb17f9fc5ca529802b19e6ddb32a3.jpg

Innan jag provade att starta motorn så valde jag att byta bränslefiltret (a.k.a br-filter som jag förkortar det). Blev inte ett original eller Bosch, men inte heller ett från Biltema utan WIX made in Polen.
Men var ju inte filtret som var problemet att motorn går orent.. Men nu är det bytt iaf. smile För den nyfikne så är det M12 och M14 banjoskruvar till bränslefiltret. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1fb61e9c938821af1fea893bba030803.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-97a687e653018f85847f29826359d30c.jpg

Som avslutning i garaget så la jag lite kemisk tennspackel på c-stolpen på vänstersidan (de mörka partien)
https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2bf7966ed4553837bd6f70c0f5364d22.jpg

Ja de var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 934 Inlägg
2 oktober
Trådstartare
#299
saabsen69 skrev:
Kemiskt tennspackel ,vad får man tag på det ?

Finns hos Mekster bland annat. smile

https://www.mekster.se/teroson-ep-5010- … _OEALw_wcB

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

3 Inlägg
2 oktober
#300
Bra, att denna, nu extremt sällsynta, Saab, får så mycket kärlek. En röd 9000 CS 2.3 Turbo S med (från utseendet) Dover grå inredning. Det är så jag skulle ha beställt den nya själv. Lycka till!



Sök