3245
Sök

Tesla sålde fler bilar än Volvo i september 2024

4 130 Inlägg
30 september
#61
Growe skrev:
chrizz skrev:
zemet skrev:

Helt klart tråkigt för dom som köpte model S att Tesla sänkte priset på MS med 200K över en natt....
Prissänkningarna på M3 och MY var ju lägre men ändå.

Men bra för dom som vill köpa beg elbil:)

Känns lite lurigt att köpa ny elbil över huvud taget, folk är rädda för batterier som degraderas och går sönder.
Och batteritekniken lär ju göra stora framsteg dom närmaste åren vilket gör dom gamla bilarna mindre attraktiva.

Min bil laddar ju bara med 125 KW max, och det är när batteriet är nästan tomt.
Nya Taycanen snittade ju över 300KW över hela laddcykeln. Det är ganska segt att sitta och ladda i 50kw som jag får göra när mitt batteri kommer upp i 60+ state of charge.

Vem vet var tekniken tagit vägen om 5 år, troligtvis är elbilarna mycket billigare och laddar snabbare och går längre.

Jag har en hybrid som laddar DC i 50kW max (batteriet är på 25kWh, så det tar ca 25 minuter till 100%). Tycker det är perfekt när man vill tappa upp snabbt när man är på rull. Men jag använder det mycket sällan ändå. Oftast laddar jag hemma, och då med 1.5kW. Det tar sin lilla stund big_smile

I vilket fall så mår ju batterierna betydligt bättre av att laddas lite långsammare, så för andrahandsvärdet borde det vara mindre attraktivt med bilar som snabbladdat mycket. Framöver kommer säkert sådana parametrar in i bilden när man ska köpa beg. bil. Laddningscykler, antal snabbladdningar, snittladdeffekt osv.

Jag har egentligen inga tvivel på batteriernas hållbarhet, de har ju visat sig hålla förvånansvärt bra över tid, men folk är rädda för det ändå då utbytesbatterierna ofta kostar lika mycket som att byta hela bilen efter några år.

problemet är att batterierna har en beräknad livslängd det finns en anledning att tex tesla har 8års batteri garanti
om dom vorre så fantastika många elbilsägare verkar tro så hade dom vågat ha betydligt längre garanti..

jag är övertygad att beräknad livslängd är 10år  sen efter det lever man på lånad tid.   
det är ju inga evighetsmaskiner som många tycks tro.   det är ju inte heller en vanlig bilmotor.   
men kostnadsskillnaden är ju enorm.  att byta motor på en elbil är dock billigare än en bensin eller dieselmotor.   så där vinner elbilar stort
men när det gäller batterier skulle jag aldrig köpa en 10år gammal elbil och derför blir det aldrig aktuellt för mig att skaffa en elbil. 
just pga batteriernas livslängd.   

risken är för hög för det priset en beg elbil kostar.   en tesla från 2015 borde idag vara bra mycket billigare än en dieselbil med motsvarande mil.  och årgång.  men det är dom inte sätt till batterierna redan är förbrukade och istort sätt noll i värde.. sen kan man "laga" batterier men när några celler blir dålig blir dom det av en anledning.. dom är förbrukade om några celler börjar gå sönder ska man nog räkna med att resten kommer paja inom kort då är det inte roligt när ett batteri kostar 200k

Kostnadsskillnaden är ju inte enorm mellan att byta ett batteri och en motor?
Vad får du betala för att byta en motor på en 10 år gammal bil? Runt 100K gissar jag på om det är någon vanlig tråkig 2.0L motor.
Skall du byta motor på en bil med 500 HK så blir det betydligt dyrare.

Men jag håller med dig om att en gamla tesla är ganska riskabel, förr eller senare går batteriet sönder.
35K mil gick min kollegas Model S innan batteriet gav upp, min förra MS fick batteriet bytt vid 16K mil.


Administratör
11 878 Inlägg
30 september
#62
zemet skrev:
Growe skrev:
chrizz skrev:

Jag har en hybrid som laddar DC i 50kW max (batteriet är på 25kWh, så det tar ca 25 minuter till 100%). Tycker det är perfekt när man vill tappa upp snabbt när man är på rull. Men jag använder det mycket sällan ändå. Oftast laddar jag hemma, och då med 1.5kW. Det tar sin lilla stund big_smile

I vilket fall så mår ju batterierna betydligt bättre av att laddas lite långsammare, så för andrahandsvärdet borde det vara mindre attraktivt med bilar som snabbladdat mycket. Framöver kommer säkert sådana parametrar in i bilden när man ska köpa beg. bil. Laddningscykler, antal snabbladdningar, snittladdeffekt osv.

Jag har egentligen inga tvivel på batteriernas hållbarhet, de har ju visat sig hålla förvånansvärt bra över tid, men folk är rädda för det ändå då utbytesbatterierna ofta kostar lika mycket som att byta hela bilen efter några år.

problemet är att batterierna har en beräknad livslängd det finns en anledning att tex tesla har 8års batteri garanti
om dom vorre så fantastika många elbilsägare verkar tro så hade dom vågat ha betydligt längre garanti..

jag är övertygad att beräknad livslängd är 10år  sen efter det lever man på lånad tid.   
det är ju inga evighetsmaskiner som många tycks tro.   det är ju inte heller en vanlig bilmotor.   
men kostnadsskillnaden är ju enorm.  att byta motor på en elbil är dock billigare än en bensin eller dieselmotor.   så där vinner elbilar stort
men när det gäller batterier skulle jag aldrig köpa en 10år gammal elbil och derför blir det aldrig aktuellt för mig att skaffa en elbil. 
just pga batteriernas livslängd.   

risken är för hög för det priset en beg elbil kostar.   en tesla från 2015 borde idag vara bra mycket billigare än en dieselbil med motsvarande mil.  och årgång.  men det är dom inte sätt till batterierna redan är förbrukade och istort sätt noll i värde.. sen kan man "laga" batterier men när några celler blir dålig blir dom det av en anledning.. dom är förbrukade om några celler börjar gå sönder ska man nog räkna med att resten kommer paja inom kort då är det inte roligt när ett batteri kostar 200k

Kostnadsskillnaden är ju inte enorm mellan att byta ett batteri och en motor?
Vad får du betala för att byta en motor på en 10 år gammal bil? Runt 100K gissar jag på om det är någon vanlig tråkig 2.0L motor.
Skall du byta motor på en bil med 500 HK så blir det betydligt dyrare.

Men jag håller med dig om att en gamla tesla är ganska riskabel, förr eller senare går batteriet sönder.
35K mil gick min kollegas Model S innan batteriet gav upp, min förra MS fick batteriet bytt vid 16K mil.

Det är ju inte riktigt jämförbart dock. Att byta en motor helt är ovanligt, man reparerar ju den normalt. Att reparera ett batteri hör inte till vanligheten, och även om man kanske kan göra det ibland det så är det ett helt annat sorts projekt som kräver specialkompetens. Går ens gamla Volvo sönder så kör man den till närmaste verkstad och hämtar ut den fungerande dagen efter big_smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

973 Inlägg
1 oktober
Trådstartare
#63
Tesla sålde 4793 nyabilar i september -24
Volvo  3558
1297 var eldrivna
Volkswagen 3075
1351var eldrivna
11836 eldrivna bilar såldes i september
1921 diesel drivna -54% mot -23

Y 0% ränte kampanj är förlängd hela året ut
Det kommer att säljas massor med Y tror jag

484 Inlägg
1 oktober
#64
...å därefter kommer räntan att, vaddå, vad tror ni?

973 Inlägg
1 oktober
Trådstartare
#65
krambriw skrev:
...å därefter kommer räntan att, vaddå, vad tror ni?

Inte sjunka

Dom som köpt bil med 0% ränta har den räntan under hela amorteringstiden
När den här kampanj är slut kanske tesla har en till eller höjer räntan eftersom Juniper börjar säljas
Model 3 SR och LR har 1.99%

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 206 Inlägg
1 oktober
#66
Tesla får sälja precis hur många bilar dom vill men jag kommer definitivt inte att öka på dessa siffror.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (1 oktober )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 130 Inlägg
1 oktober
#67
Vettemannen skrev:
Tesla får sälja precis hur många bilar dom vill men jag kommer definitivt inte att öka på dessa siffror.

/Benny

Jag förstår mycket väl om man inte vill ha dom som entusiastfordon, men varför inte ha en som bruks/pendlingsbil?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 206 Inlägg
1 oktober
#68
zemet skrev:
Vettemannen skrev:
Tesla får sälja precis hur många bilar dom vill men jag kommer definitivt inte att öka på dessa siffror.

/Benny

Jag förstår mycket väl om man inte vill ha dom som entusiastfordon, men varför inte ha en som bruks/pendlingsbil?

Jag har en Volvo bensin som bruksbil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 130 Inlägg
1 oktober
#69
chrizz skrev:
zemet skrev:
Growe skrev:

problemet är att batterierna har en beräknad livslängd det finns en anledning att tex tesla har 8års batteri garanti
om dom vorre så fantastika många elbilsägare verkar tro så hade dom vågat ha betydligt längre garanti..

jag är övertygad att beräknad livslängd är 10år  sen efter det lever man på lånad tid.   
det är ju inga evighetsmaskiner som många tycks tro.   det är ju inte heller en vanlig bilmotor.   
men kostnadsskillnaden är ju enorm.  att byta motor på en elbil är dock billigare än en bensin eller dieselmotor.   så där vinner elbilar stort
men när det gäller batterier skulle jag aldrig köpa en 10år gammal elbil och derför blir det aldrig aktuellt för mig att skaffa en elbil. 
just pga batteriernas livslängd.   

risken är för hög för det priset en beg elbil kostar.   en tesla från 2015 borde idag vara bra mycket billigare än en dieselbil med motsvarande mil.  och årgång.  men det är dom inte sätt till batterierna redan är förbrukade och istort sätt noll i värde.. sen kan man "laga" batterier men när några celler blir dålig blir dom det av en anledning.. dom är förbrukade om några celler börjar gå sönder ska man nog räkna med att resten kommer paja inom kort då är det inte roligt när ett batteri kostar 200k

Kostnadsskillnaden är ju inte enorm mellan att byta ett batteri och en motor?
Vad får du betala för att byta en motor på en 10 år gammal bil? Runt 100K gissar jag på om det är någon vanlig tråkig 2.0L motor.
Skall du byta motor på en bil med 500 HK så blir det betydligt dyrare.

Men jag håller med dig om att en gamla tesla är ganska riskabel, förr eller senare går batteriet sönder.
35K mil gick min kollegas Model S innan batteriet gav upp, min förra MS fick batteriet bytt vid 16K mil.

Det är ju inte riktigt jämförbart dock. Att byta en motor helt är ovanligt, man reparerar ju den normalt. Att reparera ett batteri hör inte till vanligheten, och även om man kanske kan göra det ibland det så är det ett helt annat sorts projekt som kräver specialkompetens. Går ens gamla Volvo sönder så kör man den till närmaste verkstad och hämtar ut den fungerande dagen efter big_smile

Du har rätt i att det krävs specialkompetens, men i det stora hela så är det ju inte mer avancerat än att reparera en motor om man bortser från den kraftigt ökade risken för dödsfall...
Jag gissar att dom flesta verkstäder kommer kunna byta batterier eller reparera batterier om 10-15 år när behoven börjar bli stora.

Lever garaget 20 år till så gissar jag att det kommer finnas massa forumtrådar för det:)


4 130 Inlägg
1 oktober
#70
Vettemannen skrev:
zemet skrev:
Vettemannen skrev:
Tesla får sälja precis hur många bilar dom vill men jag kommer definitivt inte att öka på dessa siffror.

/Benny

Jag förstår mycket väl om man inte vill ha dom som entusiastfordon, men varför inte ha en som bruks/pendlingsbil?

Jag har en Volvo bensin som bruksbil.

/Benny

Ja, men när du skall byta din volvo nästa gång.
Varför skulle du inte kunna ha en Model Y då istället?

Speciellt om du sparar massa pengar på det?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 206 Inlägg
1 oktober
#71
zemet skrev:
Vettemannen skrev:
zemet skrev:

Jag förstår mycket väl om man inte vill ha dom som entusiastfordon, men varför inte ha en som bruks/pendlingsbil?

Jag har en Volvo bensin som bruksbil.

/Benny

Ja, men när du skall byta din volvo nästa gång.
Varför skulle du inte kunna ha en Model Y då istället?

Speciellt om du sparar massa pengar på det?

Aldrig i livet!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ubåtsingenjör
7 304 Inlägg
1 oktober
#72
Vettemannen skrev:
zemet skrev:
Vettemannen skrev:
Tesla får sälja precis hur många bilar dom vill men jag kommer definitivt inte att öka på dessa siffror.

/Benny

Jag förstår mycket väl om man inte vill ha dom som entusiastfordon, men varför inte ha en som bruks/pendlingsbil?

Jag har en Volvo bensin som bruksbil.

/Benny

Parkerar du den i cykelstället?


Fri fart för ett fritt folk!
14 048 Inlägg
1 oktober
#73
chrizz skrev:
zemet skrev:
Growe skrev:
chrizz skrev:
Jag har en hybrid som laddar DC i 50kW max (batteriet är på 25kWh, så det tar ca 25 minuter till 100%). Tycker det är perfekt när man vill tappa upp snabbt när man är på rull. Men jag använder det mycket sällan ändå. Oftast laddar jag hemma, och då med 1.5kW. Det tar sin lilla stund big_smile

I vilket fall så mår ju batterierna betydligt bättre av att laddas lite långsammare, så för andrahandsvärdet borde det vara mindre attraktivt med bilar som snabbladdat mycket. Framöver kommer säkert sådana parametrar in i bilden när man ska köpa beg. bil. Laddningscykler, antal snabbladdningar, snittladdeffekt osv.

Jag har egentligen inga tvivel på batteriernas hållbarhet, de har ju visat sig hålla förvånansvärt bra över tid, men folk är rädda för det ändå då utbytesbatterierna ofta kostar lika mycket som att byta hela bilen efter några år.

problemet är att batterierna har en beräknad livslängd det finns en anledning att tex tesla har 8års batteri garanti
om dom vorre så fantastika många elbilsägare verkar tro så hade dom vågat ha betydligt längre garanti..

jag är övertygad att beräknad livslängd är 10år  sen efter det lever man på lånad tid.   
det är ju inga evighetsmaskiner som många tycks tro.   det är ju inte heller en vanlig bilmotor.   
men kostnadsskillnaden är ju enorm.  att byta motor på en elbil är dock billigare än en bensin eller dieselmotor.   så där vinner elbilar stort
men när det gäller batterier skulle jag aldrig köpa en 10år gammal elbil och derför blir det aldrig aktuellt för mig att skaffa en elbil. 
just pga batteriernas livslängd.   

risken är för hög för det priset en beg elbil kostar.   en tesla från 2015 borde idag vara bra mycket billigare än en dieselbil med motsvarande mil.  och årgång.  men det är dom inte sätt till batterierna redan är förbrukade och istort sätt noll i värde.. sen kan man "laga" batterier men när några celler blir dålig blir dom det av en anledning.. dom är förbrukade om några celler börjar gå sönder ska man nog räkna med att resten kommer paja inom kort då är det inte roligt när ett batteri kostar 200k

Kostnadsskillnaden är ju inte enorm mellan att byta ett batteri och en motor?
Vad får du betala för att byta en motor på en 10 år gammal bil? Runt 100K gissar jag på om det är någon vanlig tråkig 2.0L motor.
Skall du byta motor på en bil med 500 HK så blir det betydligt dyrare.

Men jag håller med dig om att en gamla tesla är ganska riskabel, förr eller senare går batteriet sönder.
35K mil gick min kollegas Model S innan batteriet gav upp, min förra MS fick batteriet bytt vid 16K mil.

Det är ju inte riktigt jämförbart dock. Att byta en motor helt är ovanligt, man reparerar ju den normalt. Att reparera ett batteri hör inte till vanligheten, och även om man kanske kan göra det ibland det så är det ett helt annat sorts projekt som kräver specialkompetens. Går ens gamla Volvo sönder så kör man den till närmaste verkstad och hämtar ut den fungerande dagen efter big_smile

batterier är inte så komplicerat som det verkar..   i regel är det en eller flera celler som släcker hela batteriet.

zemet skrev:
Vettemannen skrev:
zemet skrev:

Jag förstår mycket väl om man inte vill ha dom som entusiastfordon, men varför inte ha en som bruks/pendlingsbil?

Jag har en Volvo bensin som bruksbil.

/Benny

Ja, men när du skall byta din volvo nästa gång.
Varför skulle du inte kunna ha en Model Y då istället?

Speciellt om du sparar massa pengar på det?

man spar inga pengar..   det är grejen man köper en dyr bil för att ersätta en billig bil det blir aldrig en bra grej.. oavsätt hur billigt dom går eller ej. 
skulle aldrig i helvete sätta mig i skuld för en elbil.   när jag kan köpa en 5000kr bil och åka istort sätt gratis med.. det är samma inköpskostnad som lånkostnad varje månad.. och det är där det faller som ett korthus..  visst är man dum och köper nya bilar och tycker det är okej att förlora mängder med tusenlappar bara man rullar ur en bil hall så är det ju helt okej att välja en elbil.   men att ersätta en billig betald bil mot en ny dyr bil på lån det blir liksom aldrig en vinst.

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 048 Inlägg
1 oktober
#74
zemet skrev:
Growe skrev:
chrizz skrev:

Jag har en hybrid som laddar DC i 50kW max (batteriet är på 25kWh, så det tar ca 25 minuter till 100%). Tycker det är perfekt när man vill tappa upp snabbt när man är på rull. Men jag använder det mycket sällan ändå. Oftast laddar jag hemma, och då med 1.5kW. Det tar sin lilla stund big_smile

I vilket fall så mår ju batterierna betydligt bättre av att laddas lite långsammare, så för andrahandsvärdet borde det vara mindre attraktivt med bilar som snabbladdat mycket. Framöver kommer säkert sådana parametrar in i bilden när man ska köpa beg. bil. Laddningscykler, antal snabbladdningar, snittladdeffekt osv.

Jag har egentligen inga tvivel på batteriernas hållbarhet, de har ju visat sig hålla förvånansvärt bra över tid, men folk är rädda för det ändå då utbytesbatterierna ofta kostar lika mycket som att byta hela bilen efter några år.

problemet är att batterierna har en beräknad livslängd det finns en anledning att tex tesla har 8års batteri garanti
om dom vorre så fantastika många elbilsägare verkar tro så hade dom vågat ha betydligt längre garanti..

jag är övertygad att beräknad livslängd är 10år  sen efter det lever man på lånad tid.   
det är ju inga evighetsmaskiner som många tycks tro.   det är ju inte heller en vanlig bilmotor.   
men kostnadsskillnaden är ju enorm.  att byta motor på en elbil är dock billigare än en bensin eller dieselmotor.   så där vinner elbilar stort
men när det gäller batterier skulle jag aldrig köpa en 10år gammal elbil och derför blir det aldrig aktuellt för mig att skaffa en elbil. 
just pga batteriernas livslängd.   

risken är för hög för det priset en beg elbil kostar.   en tesla från 2015 borde idag vara bra mycket billigare än en dieselbil med motsvarande mil.  och årgång.  men det är dom inte sätt till batterierna redan är förbrukade och istort sätt noll i värde.. sen kan man "laga" batterier men när några celler blir dålig blir dom det av en anledning.. dom är förbrukade om några celler börjar gå sönder ska man nog räkna med att resten kommer paja inom kort då är det inte roligt när ett batteri kostar 200k

Kostnadsskillnaden är ju inte enorm mellan att byta ett batteri och en motor?
Vad får du betala för att byta en motor på en 10 år gammal bil? Runt 100K gissar jag på om det är någon vanlig tråkig 2.0L motor.
Skall du byta motor på en bil med 500 HK så blir det betydligt dyrare.

Men jag håller med dig om att en gamla tesla är ganska riskabel, förr eller senare går batteriet sönder.
35K mil gick min kollegas Model S innan batteriet gav upp, min förra MS fick batteriet bytt vid 16K mil.

1-2dagar i garaget=0kr        16k är förövrigt ingen längd..  det går ju vilken bensinbil eller dieselbil som helst utan att behöva öppna motorhuven istort sätt.    sen är det åren som är problemet snarare än milen på batterier.  om dom laddats rätt.

Kör fort så hinner inget hända...

973 Inlägg
1 oktober
Trådstartare
#75
zemet skrev:
chrizz skrev:
zemet skrev:

Kostnadsskillnaden är ju inte enorm mellan att byta ett batteri och en motor?
Vad får du betala för att byta en motor på en 10 år gammal bil? Runt 100K gissar jag på om det är någon vanlig tråkig 2.0L motor.
Skall du byta motor på en bil med 500 HK så blir det betydligt dyrare.

Men jag håller med dig om att en gamla tesla är ganska riskabel, förr eller senare går batteriet sönder.
35K mil gick min kollegas Model S innan batteriet gav upp, min förra MS fick batteriet bytt vid 16K mil.

Det är ju inte riktigt jämförbart dock. Att byta en motor helt är ovanligt, man reparerar ju den normalt. Att reparera ett batteri hör inte till vanligheten, och även om man kanske kan göra det ibland det så är det ett helt annat sorts projekt som kräver specialkompetens. Går ens gamla Volvo sönder så kör man den till närmaste verkstad och hämtar ut den fungerande dagen efter big_smile

Du har rätt i att det krävs specialkompetens, men i det stora hela så är det ju inte mer avancerat än att reparera en motor om man bortser från den kraftigt ökade risken för dödsfall...
Jag gissar att dom flesta verkstäder kommer kunna byta batterier eller reparera batterier om 10-15 år när behoven börjar bli stora.

Lever garaget 20 år till så gissar jag att det kommer finnas massa forumtrådar för det:)

Det blir fler och fler roliga konverteringar av gamla bilar
Till och med projekt på garaget.org
Elbilar och batterier är inte någon raket forskning
Slicka inte på orange kabel utan att ha kopplat ur batteriet är ett basic tip

* Voff voff *
10 490 Inlägg
1 oktober
#76
Growe skrev:
chrizz skrev:
zemet skrev:
Kostnadsskillnaden är ju inte enorm mellan att byta ett batteri och en motor?
Vad får du betala för att byta en motor på en 10 år gammal bil? Runt 100K gissar jag på om det är någon vanlig tråkig 2.0L motor.
Skall du byta motor på en bil med 500 HK så blir det betydligt dyrare.

Men jag håller med dig om att en gamla tesla är ganska riskabel, förr eller senare går batteriet sönder.
35K mil gick min kollegas Model S innan batteriet gav upp, min förra MS fick batteriet bytt vid 16K mil.

Det är ju inte riktigt jämförbart dock. Att byta en motor helt är ovanligt, man reparerar ju den normalt. Att reparera ett batteri hör inte till vanligheten, och även om man kanske kan göra det ibland det så är det ett helt annat sorts projekt som kräver specialkompetens. Går ens gamla Volvo sönder så kör man den till närmaste verkstad och hämtar ut den fungerande dagen efter big_smile

batterier är inte så komplicerat som det verkar..   i regel är det en eller flera celler som släcker hela batteriet.

zemet skrev:
Vettemannen skrev:
Jag har en Volvo bensin som bruksbil.

/Benny

Ja, men när du skall byta din volvo nästa gång.
Varför skulle du inte kunna ha en Model Y då istället?

Speciellt om du sparar massa pengar på det?

man spar inga pengar..   det är grejen man köper en dyr bil för att ersätta en billig bil det blir aldrig en bra grej.. oavsätt hur billigt dom går eller ej. 
skulle aldrig i helvete sätta mig i skuld för en elbil.   när jag kan köpa en 5000kr bil och åka istort sätt gratis med.. det är samma inköpskostnad som lånkostnad varje månad.. och det är där det faller som ett korthus..  visst är man dum och köper nya bilar och tycker det är okej att förlora mängder med tusenlappar bara man rullar ur en bil hall så är det ju helt okej att välja en elbil.   men att ersätta en billig betald bil mot en ny dyr bil på lån det blir liksom aldrig en vinst.

Om vi bortser från skillnaden i milkostnad så handlar ju ny vs. gammal bil om ett val mellan att reparera eller amortera.

Jag ser det som att jag köper mig fritid om jag köper en nyare bil som kräver mindre underhåll än en gammal, precis på samma sätt som jag köper mig fritid genom att lämna bilen på verkstad eller låta någon tvätta eller polera den. Eller för all del bygga om mitt kök tex...
Senast redigerat av Brådhis (1 oktober )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 130 Inlägg
2 oktober
#77
Growe skrev:
chrizz skrev:
zemet skrev:
Growe skrev:
chrizz skrev:
Jag har en hybrid som laddar DC i 50kW max (batteriet är på 25kWh, så det tar ca 25 minuter till 100%). Tycker det är perfekt när man vill tappa upp snabbt när man är på rull. Men jag använder det mycket sällan ändå. Oftast laddar jag hemma, och då med 1.5kW. Det tar sin lilla stund big_smile

I vilket fall så mår ju batterierna betydligt bättre av att laddas lite långsammare, så för andrahandsvärdet borde det vara mindre attraktivt med bilar som snabbladdat mycket. Framöver kommer säkert sådana parametrar in i bilden när man ska köpa beg. bil. Laddningscykler, antal snabbladdningar, snittladdeffekt osv.

Jag har egentligen inga tvivel på batteriernas hållbarhet, de har ju visat sig hålla förvånansvärt bra över tid, men folk är rädda för det ändå då utbytesbatterierna ofta kostar lika mycket som att byta hela bilen efter några år.

problemet är att batterierna har en beräknad livslängd det finns en anledning att tex tesla har 8års batteri garanti
om dom vorre så fantastika många elbilsägare verkar tro så hade dom vågat ha betydligt längre garanti..

jag är övertygad att beräknad livslängd är 10år  sen efter det lever man på lånad tid.   
det är ju inga evighetsmaskiner som många tycks tro.   det är ju inte heller en vanlig bilmotor.   
men kostnadsskillnaden är ju enorm.  att byta motor på en elbil är dock billigare än en bensin eller dieselmotor.   så där vinner elbilar stort
men när det gäller batterier skulle jag aldrig köpa en 10år gammal elbil och derför blir det aldrig aktuellt för mig att skaffa en elbil. 
just pga batteriernas livslängd.   

risken är för hög för det priset en beg elbil kostar.   en tesla från 2015 borde idag vara bra mycket billigare än en dieselbil med motsvarande mil.  och årgång.  men det är dom inte sätt till batterierna redan är förbrukade och istort sätt noll i värde.. sen kan man "laga" batterier men när några celler blir dålig blir dom det av en anledning.. dom är förbrukade om några celler börjar gå sönder ska man nog räkna med att resten kommer paja inom kort då är det inte roligt när ett batteri kostar 200k

Kostnadsskillnaden är ju inte enorm mellan att byta ett batteri och en motor?
Vad får du betala för att byta en motor på en 10 år gammal bil? Runt 100K gissar jag på om det är någon vanlig tråkig 2.0L motor.
Skall du byta motor på en bil med 500 HK så blir det betydligt dyrare.

Men jag håller med dig om att en gamla tesla är ganska riskabel, förr eller senare går batteriet sönder.
35K mil gick min kollegas Model S innan batteriet gav upp, min förra MS fick batteriet bytt vid 16K mil.

Det är ju inte riktigt jämförbart dock. Att byta en motor helt är ovanligt, man reparerar ju den normalt. Att reparera ett batteri hör inte till vanligheten, och även om man kanske kan göra det ibland det så är det ett helt annat sorts projekt som kräver specialkompetens. Går ens gamla Volvo sönder så kör man den till närmaste verkstad och hämtar ut den fungerande dagen efter big_smile

batterier är inte så komplicerat som det verkar..   i regel är det en eller flera celler som släcker hela batteriet.

zemet skrev:
Vettemannen skrev:

Jag har en Volvo bensin som bruksbil.

/Benny

Ja, men när du skall byta din volvo nästa gång.
Varför skulle du inte kunna ha en Model Y då istället?

Speciellt om du sparar massa pengar på det?

man spar inga pengar..   det är grejen man köper en dyr bil för att ersätta en billig bil det blir aldrig en bra grej.. oavsätt hur billigt dom går eller ej. 
skulle aldrig i helvete sätta mig i skuld för en elbil.   när jag kan köpa en 5000kr bil och åka istort sätt gratis med.. det är samma inköpskostnad som lånkostnad varje månad.. och det är där det faller som ett korthus..  visst är man dum och köper nya bilar och tycker det är okej att förlora mängder med tusenlappar bara man rullar ur en bil hall så är det ju helt okej att välja en elbil.   men att ersätta en billig betald bil mot en ny dyr bil på lån det blir liksom aldrig en vinst.

Finns det ens 5000 kr bilar längre? Var flera år sedan jag såg en bil för 5K som inte hade typ rasad motor eller liknande.
Givetvis kan man inte spara pengar jämfört med en 25 år gammal bil för 5000 kr.

Nu vet jag inget om Bennys Volvo, men om han skall byta den mot en ny xc60 eller liknande nästa gång så lär han ju spara pengar på att köpa en MY istället. Speciellt om han kör mycket.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 206 Inlägg
2 oktober
#78
zemet skrev:
Growe skrev:
chrizz skrev:
zemet skrev:
Growe skrev:
chrizz skrev:
Jag har en hybrid som laddar DC i 50kW max (batteriet är på 25kWh, så det tar ca 25 minuter till 100%). Tycker det är perfekt när man vill tappa upp snabbt när man är på rull. Men jag använder det mycket sällan ändå. Oftast laddar jag hemma, och då med 1.5kW. Det tar sin lilla stund big_smile

I vilket fall så mår ju batterierna betydligt bättre av att laddas lite långsammare, så för andrahandsvärdet borde det vara mindre attraktivt med bilar som snabbladdat mycket. Framöver kommer säkert sådana parametrar in i bilden när man ska köpa beg. bil. Laddningscykler, antal snabbladdningar, snittladdeffekt osv.

Jag har egentligen inga tvivel på batteriernas hållbarhet, de har ju visat sig hålla förvånansvärt bra över tid, men folk är rädda för det ändå då utbytesbatterierna ofta kostar lika mycket som att byta hela bilen efter några år.

problemet är att batterierna har en beräknad livslängd det finns en anledning att tex tesla har 8års batteri garanti
om dom vorre så fantastika många elbilsägare verkar tro så hade dom vågat ha betydligt längre garanti..

jag är övertygad att beräknad livslängd är 10år  sen efter det lever man på lånad tid.   
det är ju inga evighetsmaskiner som många tycks tro.   det är ju inte heller en vanlig bilmotor.   
men kostnadsskillnaden är ju enorm.  att byta motor på en elbil är dock billigare än en bensin eller dieselmotor.   så där vinner elbilar stort
men när det gäller batterier skulle jag aldrig köpa en 10år gammal elbil och derför blir det aldrig aktuellt för mig att skaffa en elbil. 
just pga batteriernas livslängd.   

risken är för hög för det priset en beg elbil kostar.   en tesla från 2015 borde idag vara bra mycket billigare än en dieselbil med motsvarande mil.  och årgång.  men det är dom inte sätt till batterierna redan är förbrukade och istort sätt noll i värde.. sen kan man "laga" batterier men när några celler blir dålig blir dom det av en anledning.. dom är förbrukade om några celler börjar gå sönder ska man nog räkna med att resten kommer paja inom kort då är det inte roligt när ett batteri kostar 200k

Kostnadsskillnaden är ju inte enorm mellan att byta ett batteri och en motor?
Vad får du betala för att byta en motor på en 10 år gammal bil? Runt 100K gissar jag på om det är någon vanlig tråkig 2.0L motor.
Skall du byta motor på en bil med 500 HK så blir det betydligt dyrare.

Men jag håller med dig om att en gamla tesla är ganska riskabel, förr eller senare går batteriet sönder.
35K mil gick min kollegas Model S innan batteriet gav upp, min förra MS fick batteriet bytt vid 16K mil.

Det är ju inte riktigt jämförbart dock. Att byta en motor helt är ovanligt, man reparerar ju den normalt. Att reparera ett batteri hör inte till vanligheten, och även om man kanske kan göra det ibland det så är det ett helt annat sorts projekt som kräver specialkompetens. Går ens gamla Volvo sönder så kör man den till närmaste verkstad och hämtar ut den fungerande dagen efter big_smile

batterier är inte så komplicerat som det verkar..   i regel är det en eller flera celler som släcker hela batteriet.

zemet skrev:

Ja, men när du skall byta din volvo nästa gång.
Varför skulle du inte kunna ha en Model Y då istället?

Speciellt om du sparar massa pengar på det?

man spar inga pengar..   det är grejen man köper en dyr bil för att ersätta en billig bil det blir aldrig en bra grej.. oavsätt hur billigt dom går eller ej. 
skulle aldrig i helvete sätta mig i skuld för en elbil.   när jag kan köpa en 5000kr bil och åka istort sätt gratis med.. det är samma inköpskostnad som lånkostnad varje månad.. och det är där det faller som ett korthus..  visst är man dum och köper nya bilar och tycker det är okej att förlora mängder med tusenlappar bara man rullar ur en bil hall så är det ju helt okej att välja en elbil.   men att ersätta en billig betald bil mot en ny dyr bil på lån det blir liksom aldrig en vinst.

Finns det ens 5000 kr bilar längre? Var flera år sedan jag såg en bil för 5K som inte hade typ rasad motor eller liknande.
Givetvis kan man inte spara pengar jämfört med en 25 år gammal bil för 5000 kr.

Nu vet jag inget om Bennys Volvo, men om han skall byta den mot en ny xc60 eller liknande nästa gång så lär han ju spara pengar på att köpa en MY istället. Speciellt om han kör mycket.

Menar du NY? Jag kollade på besiktningsprotokollen 2022 och 2023 och då hade jag på en 12-månadersperiod kört 413 mil med Volvon. Veteranbil hade jag kört ungefär 150 mil på ett år. Jag är pensionär och vi kör in till stan 1-2 gånger i veckan plus några andra turer hit och dit ibland till återvinningen med Volvon så det skulle väl inte vara speciellt ekonomiskt att köpa en ny XC60 eller vad tycker du? Veteranbilar får kosta lite mer i bränsle. Skattebefriade och billigare försäkring och betalda så blir inte årskostnaden speciellt hög.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Diagnostekniker
2 653 Inlägg
2 oktober
#79
Min Fiorino -11 går 7 dagar i veckan till och från Örebro.
Blir ungefär 230mil i månaden.
Bränslekostnad i September var ~1700kr.
Försäkring 190kr.
Skatt 150kr om man slår ut den månadsvis.

Inköp 22.000kr.
Har lagt ungefär 3500kr på reparationer över 18 månader.
Kanske 1000kr på servicegrejer.

Att försäkra en Model S P100D på mig kostar 3790kr/mån inkl. rabatter.
Man, 30, bor på landet.

En dag mina vänner så förstår även ni att gamla skitbilar är where it?s at.
Ska man lägga pengar så gör man det på en rolig bil.
Senast redigerat av Jesper328 (2 oktober )

Up the RA

4 130 Inlägg
2 oktober
#80
Jesper328 skrev:
Min Fiorino -11 går 7 dagar i veckan till och från Örebro.
Blir ungefär 230mil i månaden.
Bränslekostnad i September var ~1700kr.
Försäkring 190kr.
Skatt 150kr om man slår ut den månadsvis.

Inköp 22.000kr.
Har lagt ungefär 3500kr på reparationer över 18 månader.
Kanske 1000kr på servicegrejer.

Att försäkra en Model S P100D på mig kostar 3790kr/mån inkl. rabatter.
Man, 30, bor på landet.

En dag mina vänner så förstår även ni att gamla skitbilar är where it?s at.
Ska man lägga pengar så gör man det på en rolig bil.

Min P85D kostar 1200 i månaden för 3500 mil/år.
Man 36år på landet.

Jag har reparerat bilen för över 30K i självrisker på ett år. Totala reparationskostnaden om jag inte haft försäkring hade varit en bit över 100K...
Bara AC systemet kostade 78K att reparera(2x kondensor, kylfläkt, battery chiller mm)

Jag är fortfarande sjukt nöjd med bilen dock, men man skall nog vara försiktig med att tro att man sparar pengar på att köra en gammal lyxbil:)

Däremot så tror jag faktiskt att en modern elbil från tex Tesla kommer vara billigare att hålla igång än en ny Volvo.

Jag körde också gamla skitbilar tills jag köpte teslan för ett år sedan.
Hade en Citroen C3 1.6 HDI från 2008 att pendla med.

En dag fick jag nästan en Hyundai i nacken när det helt plöstligt bara blev totalstopp på E6.
Det enda som räddade mig var att Hyundaien hade automatisk nödbroms.

Efter det kände jag att jag har faktiskt råd att köra något annat än en gammal skokartong.
Och jag tillbringar ändå ganska många timmar o året i bilen så något som är bekvämt, tyst och roligt att köra kändes som en rimlig prioritering.
Men det var allt billigare att köra C3a.

Upp till var och en vad man prioriterar såklart:)

Själv hade jag inte heller velat ha en Model Y eller Model 3, men skall man ändå köpa ny bil så tror jag precis som försäljningssifforna visar att dom är ganska svårslagna.



Sök