3553
Sök

Kommer elbilens intåg att ta död på bilhobbyn?

1 507 Inlägg
6 oktober
Trådstartare
#1
Som ett rent transportmedel, för att ta sig ifrån punkt A till B så är ju faktiskt en elektrisk drivlina svårslagen. Minimalt med service, simpel pålitlig konstruktion, tyst, och billig i drift. Nackdelen i dagsläget skulle väl vara inköpspriset.

Men.

För alla er som har en renodlad hobbybil, som man inte primärt använder för att pendla till jobbet eller åka och handla med. Kan ni se er själva äga en elbil som hobbybil/projektbil?

För egen del så går jag i tankarna att sälja min BMW som är min enda bil, och istället skaffa en ren bruksbil som ska vara billig, pålitlig, tråkig och som jag inte behöver vara rädd om (jag pendlar 13 mil om dagen till och från jobbet, vilket sätter sina spår) samt en ren hobbybil som jag kör med för nöjes skull. Och som man kan ge sig på lite större och mer krävande renoveringar/modifikationer vilket inte riktigt är möjligt om man har en enda bil som måste vara körklar på måndag morgon när man ska bege sig iväg till jobbet.

Mina tankar? Nej! Jag kan inte se mig själv intressera mig något djupare i en elbil. Ljudet och känslan i en förbränningsmotor är oerhört viktigt för mig.  Jag spenderar mycket tid tittande på motorsport dessutom och har gett ett seriöst försök att intressera mig i Formel E, Rallycross samt STCC. Men tyvärr, inga motorer = inte kul.

Så, vad har ni för tankar? Kan ni se er själva praktisera ert biintresse med en elbil? eller är det ett big NoNo?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
6 oktober
#2
trubbelturbo skrev:
Som ett rent transportmedel, för att ta sig ifrån punkt A till B så är ju faktiskt en elektrisk drivlina svårslagen. Minimalt med service, simpel pålitlig konstruktion, tyst, och billig i drift. Nackdelen i dagsläget skulle väl vara inköpspriset.

Men.

För alla er som har en renodlad hobbybil, som man inte primärt använder för att pendla till jobbet eller åka och handla med. Kan ni se er själva äga en elbil som hobbybil/projektbil?

För egen del så går jag i tankarna att sälja min BMW som är min enda bil, och istället skaffa en ren bruksbil som ska vara billig, pålitlig, tråkig och som jag inte behöver vara rädd om (jag pendlar 13 mil om dagen till och från jobbet, vilket sätter sina spår) samt en ren hobbybil som jag kör med för nöjes skull. Och som man kan ge sig på lite större och mer krävande renoveringar/modifikationer vilket inte riktigt är möjligt om man har en enda bil som måste vara körklar på måndag morgon när man ska bege sig iväg till jobbet.

Mina tankar? Nej! Jag kan inte se mig själv intressera mig något djupare i en elbil. Ljudet och känslan i en förbränningsmotor är oerhört viktigt för mig.  Jag spenderar mycket tid tittande på motorsport dessutom och har gett ett seriöst försök att intressera mig i Formel E, Rallycross samt STCC. Men tyvärr, inga motorer = inte kul.

Så, vad har ni för tankar? Kan ni se er själva praktisera ert biintresse med en elbil? eller är det ett big NoNo?

elbils hysterien är framtvingad så ingen är igentligen intreserad av elbilar..  motorsporten med el suger ju kraftigt..   det är som att kolla på f1 med ljudet av.  men endast däckljud på.  vilket låter såååå illa


att därimot montera en elmotor i en fin gammal classic bil skulle jag vara intreserad av då slipper man dom totalt själlösa bilarna som idag säljs.  den ena fulare än den andra.  med 78" skärm mitt på brädan som gör vem som helst totalt blind
inga blinkers spak eller något normalt alla bilar bör ha. 

så en gammal golf m1 med en tesla motor fram i skulle vara optimalt som brukis

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 688 Inlägg
6 oktober
#3
*Äger ingen elbil men kör och har kört en del via jobb*

Inte direkt.
Eller faktist inte alls då de i dagsläget inte har någon slags charm eller ?själ?.
Det kittlas inte i magen när man kör dem helt enkelt.

Sen om jag skulle få för mig att lägga en större summa pengar på en bil så hade jag lätt kunna köpa en Leaf, t.ex.
Ful som stryk, vilket de flesta elbilar är, men pålitliga.
Kommer dock aldrig hända då den ekonomiska kalkylen inte går ihop jämfört med en billig bil.

Vad gäller bilintresse så tycker jag att det är kul när det är dramatiskt och på gränsen till läskigt.
Med det sagt så bjuder inte en V70 på speciellt mycket dramatik heller, men det är inget jag skulle ha som hobbybil.
Sen finns det ju folk vars hobby är att bygga ljud eller skicka på luftfjädring och 21? hjul, och då är ju en V70 perfekt.

Man kan säkert göra mycket kul med en elbil om man har intresset för det, men för mig så saknar elbilar det mesta jag vill ha ur en bil.

Up the RA

6 628 Inlägg
6 oktober
#4
Inte elbilen i sig som är felet utan det växande hatet emot fordon överlag, allt ska centraliseras men samtidigt läggs saker ner för ingen kan göra vinst i alla typer av branscher och företag, underhåll.. etc.

De/Dem

1 192 Inlägg
6 oktober
#5
Nej jag kan inte se mig själv ha en elbil som hobbybil i dagsläget. Däremot, om/när bränslet kostar 40-50kr/litern och nyförsäljning av förbränningsbilar förbjuds så kommer det inte finnas något alternativ för mig. Jag behöver ta mig till jobbet alla dygnets timmar, buss tar över en timme och bil tar 15 minuter. Jag är ganska säker på att jag kommer fortsätta se elbil som ett transportmedel och att jag kommer få ägna mig åt andra intressen. När det kostar 2000kr att tanka upp hobbybilen så är det inte kul längre i min mening.

Nu har jag ingen hobbybil i dagsläget utan en motorcykel i stället men det är ju liknande situation där, jag vill absolut inte ha en el-hoj för en del av nöjet är att man sitter ovanpå ett förbränningsmotor med gott ljud från avgassystemet.

Kommande generationer kanske tänker helt annorlunda? När de sista förbränningsbilarna är 20-30 år gamla så kanske en ny typ av bilintresse växer fram?


6 051 Inlägg
6 oktober
#6
Precis som för elbilar i stort så hänger det på batterierna. När det finns små, effektiva batteripaket på begagnatmarknaden som man kan sätta i en äldre bil tror jag det kommer växa lite i alla fall. Då kan det bli kul att elkonvertera någon äldre bil. Och förr eller senare måste väl någon tillverkare komma med någon elbil som fyller de kriterier som många bilfantaster har, som mera retroinspirerad design, spakar och knappar istället för pekskärmar, avstängningsbara hjälpsystem och så vidare. Och bättre batterier då som sagt, som väger mindre men ger mera ström. När bilarna väger 2-3 ton är mycket av det roliga borta

6 051 Inlägg
6 oktober
#7
För 30 år sedan trodde vissa att bilhobbyn skulle dö ut när insprutningen ersatte förgasarna och det blev omöjligt att göra något själv med bilen, som det hävdades. Idag är vi ganska många som föredrar insprutning framför förgasare, och som lärt oss att skruva med det. Jag kan se en snygg veteranbil köra förbi och få lite habegär men så kommer avgasstanken och jag ångrar mig. Jag vill inte ha en bil som luktar röv och får det att bränna i halsen, även om det var normalt förr. Dagens bilar är ju så avgasrenade att de inte direkt luktar något men man kanske ändå kommer tänka samma om dom så småningom.

7 397 Inlägg
6 oktober
#8
Den dagen Suzuki, eller någon annan, kommer med en batteribil med samma dimensioner och prestanda som Jimny, DÅ kan jag kanske bli intresserad - men INTE för att det är batteribil - utan för  att fortsätta bilhobbyn = leka i skogen.

Muskelbil
6 oktober
#9
Nej bilhobby kommer inte dö ut
Det finns många som byggt tesla exempelvis

https://youtu.be/mPinm9cIl6s?si=AsdpmNESBEk_gu-h

https://youtu.be/y2dCkjzLkjk?si=QDxVLyJNT4WdlNuF

Också i Sverige

https://m.youtube.com/watch?v=5AjCDZz8nSk

2 385 Inlägg
6 oktober
#10
Enda gången elbil som hobbybil skulle vara aktuellt är när det inte finns något annat val. Förhoppningsvis är jag så gammal att bilhobby inte är aktuellt längre då.


4 141 Inlägg
6 oktober
#11
Det verkar vara ganska svalt intresse för el om man tittar på Hyperbilar som Rimac.

Köper man en så dyr bil så vill man ha en upplevelse, och det får man inte på samma sätt med el.

Personligen tycker jag el är ganska överlägset för bruksbilar, och faktiskt mycket roligare.
Min Model S är mycket mycket roligare att köra än jobbets V60/V90.

Men den kommer aldrig vara i samma klass som en corvette eller 911.

Men å andra sidan så är det ju ganska få entusiaster som skruvar bil som håller på att modda och trimma 911or.

Är bilhobby att byta fälgar, bygga ljud och sänka bilen så lär det ju fortsätta.
Men jag håller helt med om att elbilar saknar "själ".

Jag har funderat på vad en A-traktor ungdom skall göra i framtiden för att få uppmärksamhet när dom inte kan sätta 6" utblås, raka rör och ställa på pumpen.... Antar att dom får klara sig med baslåda och klistermärken samt kapade fjädrar.


Muskelbil
6 oktober
#12
zemet skrev:
Det verkar vara ganska svalt intresse för el om man tittar på Hyperbilar som Rimac.

Köper man en så dyr bil så vill man ha en upplevelse, och det får man inte på samma sätt med el.

Personligen tycker jag el är ganska överlägset för bruksbilar, och faktiskt mycket roligare.
Min Model S är mycket mycket roligare att köra än jobbets V60/V90.

Men den kommer aldrig vara i samma klass som en corvette eller 911.

Men å andra sidan så är det ju ganska få entusiaster som skruvar bil som håller på att modda och trimma 911or.

Är bilhobby att byta fälgar, bygga ljud och sänka bilen så lär det ju fortsätta.
Men jag håller helt med om att elbilar saknar "själ".

Jag har funderat på vad en A-traktor ungdom skall göra i framtiden för att få uppmärksamhet när dom inte kan sätta 6" utblås, raka rör och ställa på pumpen.... Antar att dom får klara sig med baslåda och klistermärken samt kapade fjädrar.

https://teslaclubsweden.se/tesla-model-y-som-a-traktor/

Från Finland
332 Inlägg
7 oktober
#13
Nej elbilen kommer inte ta död på bilhobbyn, det gör biltillverkarna och kundernas preferenser.

Moderna bilar som är rullande ipads är vad som tar död på bilhobbyn, ingen skillnad om det är ICE eller EL. Jag tror det tar livet av privat bilägande som koncept faktiskt, jag tror leasing kommer ta över. Det blir för dyrt att hålla på med sånt själv, förutom för en minoritet.
Senast redigerat av DennisCA (7 oktober )

Professionell nybilshatare

Muskelbil
7 oktober
#14
Tesla Club Finland hade roligt här om kvällen
Många ombyggd Tesla också


https://youtu.be/vHMUityYIDc?si=wc4nm2ck6UglsPVc
Senast redigerat av Muskelbil (7 oktober )

Muskelbil
7 oktober
#15
Growe skrev:
trubbelturbo skrev:
Som ett rent transportmedel, för att ta sig ifrån punkt A till B så är ju faktiskt en elektrisk drivlina svårslagen. Minimalt med service, simpel pålitlig konstruktion, tyst, och billig i drift. Nackdelen i dagsläget skulle väl vara inköpspriset.

Men.

För alla er som har en renodlad hobbybil, som man inte primärt använder för att pendla till jobbet eller åka och handla med. Kan ni se er själva äga en elbil som hobbybil/projektbil?

För egen del så går jag i tankarna att sälja min BMW som är min enda bil, och istället skaffa en ren bruksbil som ska vara billig, pålitlig, tråkig och som jag inte behöver vara rädd om (jag pendlar 13 mil om dagen till och från jobbet, vilket sätter sina spår) samt en ren hobbybil som jag kör med för nöjes skull. Och som man kan ge sig på lite större och mer krävande renoveringar/modifikationer vilket inte riktigt är möjligt om man har en enda bil som måste vara körklar på måndag morgon när man ska bege sig iväg till jobbet.

Mina tankar? Nej! Jag kan inte se mig själv intressera mig något djupare i en elbil. Ljudet och känslan i en förbränningsmotor är oerhört viktigt för mig.  Jag spenderar mycket tid tittande på motorsport dessutom och har gett ett seriöst försök att intressera mig i Formel E, Rallycross samt STCC. Men tyvärr, inga motorer = inte kul.

Så, vad har ni för tankar? Kan ni se er själva praktisera ert biintresse med en elbil? eller är det ett big NoNo?

elbils hysterien är framtvingad så ingen är igentligen intreserad av elbilar..  motorsporten med el suger ju kraftigt..   det är som att kolla på f1 med ljudet av.  men endast däckljud på.  vilket låter såååå illa


att därimot montera en elmotor i en fin gammal classic bil skulle jag vara intreserad av då slipper man dom totalt själlösa bilarna som idag säljs.  den ena fulare än den andra.  med 78" skärm mitt på brädan som gör vem som helst totalt blind
inga blinkers spak eller något normalt alla bilar bör ha. 

så en gammal golf m1 med en tesla motor fram i skulle vara optimalt som brukis

Det finns flera företag och hobby mekaniker som bygger om äldre bilar till eldrift
Det är inte särskilt super svårt
Golf citystromer är din bil
Långsam som de bilar du tycker om
Arosa Polo eup
Många bilar har sålts utan blinkers spakar redan på 70talet
Det var inte något problem då
Jag tror människor bara blivit mindre smarta sedan dess och allt ska vara tillrätta lakt

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 224 Inlägg
7 oktober
#16
Så länge som Miljöpartiet får finnas kvar och ha någon form av makt så kommer det att gå ganska fort att ta död på bilhobbyn i sin nuvarande form. Tyvärr måste jag säga. Det kan ju vara så att 90% av alla Miljöpartister bor innanför tullarna i Stockholm och då behöver dom knappt ha bil och då ska ingen annan heller ha det. Men tänk på glesbygden och alla dom som inte har råd med att köpa eller leasa en elbil för att ta sig till jobbet eller till mataffären. Vad ska dom göra? Ja, inte kan alla dom flytta till Stockholm och söka jobb där. Vi vill ju inte att all mark i Sverige som ligger i en radie på 10 mil utanför Stockholm ska bli vildmark.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muskelbil
7 oktober
#17
Vettemannen skrev:
Så länge som Miljöpartiet får finnas kvar och ha någon form av makt så kommer det att gå ganska fort att ta död på bilhobbyn i sin nuvarande form. Tyvärr måste jag säga. Det kan ju vara så att 90% av alla Miljöpartister bor innanför tullarna i Stockholm och då behöver dom knappt ha bil och då ska ingen annan heller ha det. Men tänk på glesbygden och alla dom som inte har råd med att köpa eller leasa en elbil för att ta sig till jobbet eller till mataffären. Vad ska dom göra? Ja, inte kan alla dom flytta till Stockholm och söka jobb där. Vi vill ju inte att all mark i Sverige som ligger i en radie på 10 mil utanför Stockholm ska bli vildmark.

/Benny

https://www.mp.se/politik/bilar-och-bransle/

Miljöpartiet vill
Göra det lättare att leva utan bil.
Att alla barn ska få växa upp med ren luft, även i våra städer.
Investera i laddstationer i hela landet ? vägfordon ska kunna köra på el i hela Sverige.
Införa ett leasingstöd för elbilar riktat mot landsbygdsbilister upp till medianlönen.
Införa en skrotningspremie för att göra gamla bilar klimatsmarta.
Skärpa bonus-malus så fler har råd med elbil.
Utöka klimatpremierna så fler företag har råd med utsläppsfria fordon och arbetsmaskiner.
Inför konverteringspremie så fler gamla bilar kan köras med el och biogas.
Sänk momsen på bilpooler så fler kan dela bil.
Inför en vägslitageavgift för tung vägtrafik.
Att sista droppen fossilt bränsle till vägtrafiken ska säljas 2030.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 224 Inlägg
7 oktober
#18
Muskelbil skrev:
Vettemannen skrev:
Så länge som Miljöpartiet får finnas kvar och ha någon form av makt så kommer det att gå ganska fort att ta död på bilhobbyn i sin nuvarande form. Tyvärr måste jag säga. Det kan ju vara så att 90% av alla Miljöpartister bor innanför tullarna i Stockholm och då behöver dom knappt ha bil och då ska ingen annan heller ha det. Men tänk på glesbygden och alla dom som inte har råd med att köpa eller leasa en elbil för att ta sig till jobbet eller till mataffären. Vad ska dom göra? Ja, inte kan alla dom flytta till Stockholm och söka jobb där. Vi vill ju inte att all mark i Sverige som ligger i en radie på 10 mil utanför Stockholm ska bli vildmark.

/Benny

https://www.mp.se/politik/bilar-och-bransle/

Miljöpartiet vill
Göra det lättare att leva utan bil.
Att alla barn ska få växa upp med ren luft, även i våra städer.
Investera i laddstationer i hela landet ? vägfordon ska kunna köra på el i hela Sverige.
Införa ett leasingstöd för elbilar riktat mot landsbygdsbilister upp till medianlönen.
Införa en skrotningspremie för att göra gamla bilar klimatsmarta.
Skärpa bonus-malus så fler har råd med elbil.
Utöka klimatpremierna så fler företag har råd med utsläppsfria fordon och arbetsmaskiner.
Inför konverteringspremie så fler gamla bilar kan köras med el och biogas.
Sänk momsen på bilpooler så fler kan dela bil.
Inför en vägslitageavgift för tung vägtrafik.
Att sista droppen fossilt bränsle till vägtrafiken ska säljas 2030.

Deras visioner är ju omöjliga att genomföra för dom lever ju inte i verkligheten. Hur tror du att människor som idag kör bilar i hundratusenkronorsklassen ska ha råd att köpa en elbil för 400, 500 eller 600-tusen kronor. Det går bara inte.

/Benny

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muskelbil
7 oktober
#19
Vettemannen skrev:
Muskelbil skrev:
Vettemannen skrev:
Så länge som Miljöpartiet får finnas kvar och ha någon form av makt så kommer det att gå ganska fort att ta död på bilhobbyn i sin nuvarande form. Tyvärr måste jag säga. Det kan ju vara så att 90% av alla Miljöpartister bor innanför tullarna i Stockholm och då behöver dom knappt ha bil och då ska ingen annan heller ha det. Men tänk på glesbygden och alla dom som inte har råd med att köpa eller leasa en elbil för att ta sig till jobbet eller till mataffären. Vad ska dom göra? Ja, inte kan alla dom flytta till Stockholm och söka jobb där. Vi vill ju inte att all mark i Sverige som ligger i en radie på 10 mil utanför Stockholm ska bli vildmark.

/Benny

https://www.mp.se/politik/bilar-och-bransle/

Miljöpartiet vill
Göra det lättare att leva utan bil.
Att alla barn ska få växa upp med ren luft, även i våra städer.
Investera i laddstationer i hela landet ? vägfordon ska kunna köra på el i hela Sverige.
Införa ett leasingstöd för elbilar riktat mot landsbygdsbilister upp till medianlönen.
Införa en skrotningspremie för att göra gamla bilar klimatsmarta.
Skärpa bonus-malus så fler har råd med elbil.
Utöka klimatpremierna så fler företag har råd med utsläppsfria fordon och arbetsmaskiner.
Inför konverteringspremie så fler gamla bilar kan köras med el och biogas.
Sänk momsen på bilpooler så fler kan dela bil.
Inför en vägslitageavgift för tung vägtrafik.
Att sista droppen fossilt bränsle till vägtrafiken ska säljas 2030.

Deras visioner är ju omöjliga att genomföra för dom lever ju inte i verkligheten. Hur tror du att människor som idag kör bilar i hundratusenkronorsklassen ska ha råd att köpa en elbil för 400, 500 eller 600-tusen kronor. Det går bara inte.

/Benny

/Benny

Varför ska dom köpa en elbil för så mycket som 400000kr eller mer
Ett förslag är leasingstöd för dom som bor på landet
Bor man på landet bor man oftast i hus
Bor man i hus kan man ladda hemma billigt

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 224 Inlägg
7 oktober
#20
Muskelbil skrev:
Vettemannen skrev:
Muskelbil skrev:

https://www.mp.se/politik/bilar-och-bransle/

Miljöpartiet vill
Göra det lättare att leva utan bil.
Att alla barn ska få växa upp med ren luft, även i våra städer.
Investera i laddstationer i hela landet ? vägfordon ska kunna köra på el i hela Sverige.
Införa ett leasingstöd för elbilar riktat mot landsbygdsbilister upp till medianlönen.
Införa en skrotningspremie för att göra gamla bilar klimatsmarta.
Skärpa bonus-malus så fler har råd med elbil.
Utöka klimatpremierna så fler företag har råd med utsläppsfria fordon och arbetsmaskiner.
Inför konverteringspremie så fler gamla bilar kan köras med el och biogas.
Sänk momsen på bilpooler så fler kan dela bil.
Inför en vägslitageavgift för tung vägtrafik.
Att sista droppen fossilt bränsle till vägtrafiken ska säljas 2030.

Deras visioner är ju omöjliga att genomföra för dom lever ju inte i verkligheten. Hur tror du att människor som idag kör bilar i hundratusenkronorsklassen ska ha råd att köpa en elbil för 400, 500 eller 600-tusen kronor. Det går bara inte.

/Benny

/Benny

Varför ska dom köpa en elbil för så mycket som 400000kr eller mer
Ett förslag är leasingstöd för dom som bor på landet
Bor man på landet bor man oftast i hus
Bor man i hus kan man ladda hemma billigt

Körsträcka mellan 2022 07 20 och 2023 09 29 (14 månader, enligt besiktningsprotokoll) så körde jag 482 mil. Det är svårt att motivera mig att köpa eller leasa en dyr elbil, eller vad tror du?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök