2120
Sök

"Projekt Lolvo" - Mappad, resan mot regbes!

Brukisen som blev finbil! Stilren styling för att göra bilen personlig. :)

185 177 Visningar
Uppdaterades senast 21 oktober
2 306 Inlägg
5 juli
Trådstartare
#341
Jag lämnade iväg toppen på planing, fick ett meddelande att den var färdig häromdagen så jag åkte och plockade upp den! Det visade sig att den tydligen var lite för skev/krökt i längsled, 0.8mm för att vara mer exakt. Gränsen enligt Volvo är max 0.5mm så det var bra att det gjordes. Fick såklart vara noga med att blåsa ut alla kanaler rejält efter planingen.
https://i.imgur.com/VXsw1Zy.jpeg

Jag bytte faktiskt tillbaks till originalkamaxeln temporärt. Den nya var inte helt färdiginställd med ventilspel/lashcaps, och egentligen ska bilen ju mappas om med den nya kammen. Nu vill jag verkligen ha ihop bilen och jag har ändå lite andra planer med motorn som kommer kräva mappning som förmodligen kommer göras i vinter, så jag kan lika gärna byta kamaxeln samtidigt då istället. Så går inte bilen med andra delar än den mappades med så länge,och jag vill som sagt verkligen ha ut den och få den reggad nu. Monterade lite smådetaljer på toppen samtidigt.
https://i.imgur.com/Z6VMNpF.jpeg

Jag smorde alla cylinderloppen med olja och drog runt motorn några varv så e inte går torrt vid uppstart. Rengjorde sen ytan där packningen ska sitta...
https://i.imgur.com/KBEH0MU.jpeg

...och satte dit topplockspackningen.
https://i.imgur.com/HITujtz.jpeg

Och så hamnade toppen på plats och momentdrogs. smile
https://i.imgur.com/dPZQQog.jpeg


2 306 Inlägg
27 juli
Trådstartare
#342
Jag har som jag tidigare nämnt valt att köra med original värmeväxlare istället för oljekylaren i fronten. Jag vill också förenkla oljebytena framöver och gärna slippa att kladda ner halva motorrummet när jag försöker klämma oljefiltret förbi grenröret, så jag köpte en oljefilterförflyttare och
började leta efter en vettig placering för filtret. Slutade med att det får hamna här, under spolarvätskebehållaren.
https://imgur.com/1Yre3dt.jpeg

Provmonterade värmeväxlare, förflyttare och AN-kopplingar. Det är fruktansvärt tajt mot motorfästet, men det går precis. Jag kör med värmeväxlaren utan original förflyttare direkt bakom den nya förflyttaren, hittade till och med kylarslangar i gömmorna som passade perfekt för den här placeringen. big_smile
https://imgur.com/n4d20E6.jpeg

Värmeväxlaren fick sig en ny packning.
Originalskruven var för kort så jag byggde ihop nåt eget av en oljefilterskruv från en sugis.
https://imgur.com/THoC6Kz.jpeg

Värmeväxlaren på plats.
https://imgur.com/5tfCSnw.jpeg


Såg att spolarvätskebehållaren av någon anledning har fått en massa skit i sig medan bilen stått? Vätskan var fortfarande klarblå men helt full av små svarta prickar. Jätteskumt.
https://imgur.com/SWzjKh8.jpeg

Så allt togs hem och rengjordes (har inte vatten i garaget). Passade på att rengöra under behållaren samtidigt. Här är även AN-slangarna monterade i båda ändar av filterförflyttaren.
https://imgur.com/QB5RnT1.jpeg

Skruvade också fast den nya filterhållaren. Utgick från ett färdiggängat hål som jag tror är till batterifästet på bilar med batteriet på passagerarsidan som råkade vara väldigt lägligt placerat, så jag behövde bara borra ett nytt hål.
https://imgur.com/jU6RxPG.jpeg
https://imgur.com/YM7xRPO.jpeg

Behållaren tillbaks på sin plats.
https://imgur.com/OB8cTXc.jpeg

Givarna på plats - duktigt trångt mellan dem, men det funkar.
https://imgur.com/KdpN5Re.jpeg

Blev ett litet jagande efter filter som passar nu, lösningen visade sig till slut vara väldigt simpel - filtret till 2.0hdi passar perfekt. Det råkar vara en sån motor jag har i skåpbilen jag bruksar för tillfället, så jag hade till och med ett filter på hyllan. Just det här filtret kommer dock inte sitta här länge, jag kommer köra en flush med ett extra oljebyte nu i början eftersom motorn varit öppnad, så jag beställde hem två Boschfilter direkt.
https://imgur.com/uhLoZDn.jpeg
Senast redigerat av Mew (27 juli )


2 306 Inlägg
28 juli
Trådstartare
#343
Turbo och grenrör monterades tillbaka! Det var duktigt trångt mot torkfiltret, speciellt med lambdasonden monterad. Kommer få modifiera lite till däromkring.
https://imgur.com/eMU5umq.jpeg

Sen slant jag på tangentbordet eller nåt och råkade klicka hem ett ställbart kamdrev. big_smile
https://imgur.com/K9EKoiI.jpeg

Monterade en ny packbox till kamaxeln, sen monterades det nya drevet tillsammans med kamremmen och allt som hör till den.
https://imgur.com/McSSuYP.jpeg
https://imgur.com/2poCgQx.jpeg

Insug och fuelrail hamnade också på plats.
https://imgur.com/ZWQFJz6.jpeg
https://imgur.com/fru5vrb.jpeg

Det ställbara kamdrevet är bredare än original, så den övre kamremskåpan gick inte att montera. Måttade ut drevets centrum på kåpan och borrade ett "pilothål".
https://imgur.com/d4lVlJw.jpeg

Sen gick jag lös med hålborren. Hade inte riktigt rätt storlek, hade gärna haft ett hål på typ 120mm, men satsen jag hade hoppade från 102mm till 127mm. Men det blir nog bra ändå. smile
https://imgur.com/dxL0wPN.jpeg

Filade till hålet lite grann...
https://imgur.com/qyPAeQ6.jpeg

...och sedan snyggades kåpan till och monterades. Är ändå ganska nöjd med resultatet. smile
https://imgur.com/RkZtbW4.jpeg
https://imgur.com/LOXaXPh.jpeg


2 306 Inlägg
9 oktober
Trådstartare
#344
Det har hänt huuur mycket som helst, men pga tidsbrist har jag inte hunnit uppdatera tråden särskilt mycket. Står och funderar om jag ska dela upp det i en massa inlägg i samma takt/ lika detaljerat som jag brukar skriva inläggen, eller om jag ska köra en bildbomb och bara summera det lite grann. tongue

Kan ge en liten teaser iallafall!

LEVER! big_smilebig_smile
https://i.imgur.com/ZWKqSua.jpeg
...Lever inte... lol
https://i.imgur.com/KkoiIi0.jpeg


2 306 Inlägg
11 oktober
Trådstartare
#346
volvoqq skrev:
Växellådan eller vad gav sig

Ja, lådan gillade inte riktigt mitt experimenterande med launch control. lol
https://i.imgur.com/n4L63hB.jpeg
Senast redigerat av Mew (11 oktober )


Lastbilsmekaniker
5 183 Inlägg
11 oktober
#347
Mew skrev:
volvoqq skrev:
Växellådan eller vad gav sig

Ja, lådan gillade inte riktigt mitt experimenterande med launch control. lol
https://i.imgur.com/n4L63hB.jpeg

Väl sprängd låd, bara bunkra upp med växellådor ser jag att du behöver.


2 306 Inlägg
21 oktober
Trådstartare
#348
Avgasröret åkte på plats.
https://imgur.com/F4AQxjt.jpeg
https://imgur.com/GBOtZMj.jpeg
Skyddade insynsskyddet lite grann, så det inte smälter som det förra gjorde.
https://imgur.com/XvO77x3.jpeg

Sitter ett fäste i bakvagnsbryggan som inte finns kvar längre, så fixade ett eget där.
https://imgur.com/z8mG058.jpeg

Monterade lite mer i motorrummet.
https://imgur.com/bjdGX7o.jpeg
https://imgur.com/Wx4WIL0.jpeg

Sen fick jag ett paket från Yoshifab i USA - till slut, tog några månader.
https://imgur.com/JRtkLGz.jpeg
Det är ett fäste till LS-spolar! Vill framöver köra sekventiell styrning på bränsle/tändning (främst för att få ner bränsleförbrukningen lite), och då lär det bli sådana.
https://imgur.com/G8nyCbf.jpeg

Dessvärre fick jag fästet för fel typ av LS-spolar, trots att jag specificerade exakt vilka jag skulle köra med. roll Fästpunkterna är inte likadana på de två varianterna. Men det går att lösa genom att utnyttja det ena skruvhålet, och så tillverka egna fästen mellan spolarna. Fick också borra upp hålet i spolarna lite grann.
https://imgur.com/CFe4pNw.jpeg
https://imgur.com/WnzgL6K.jpeg

Det här är varianten jag skulle haft, vs den jag fick.
https://imgur.com/NI6q557.jpeg
https://imgur.com/po9v1Oi.jpeg
https://imgur.com/iN6Acu0.jpeg
https://imgur.com/ErOos1C.jpeg

Ska ha på ett fjäderbensstag också, så ville provmontera så tändspolarna går fritt.
https://imgur.com/iN6Acu0.jpeg
Lade självhäftande kardborrband på undersidan för att förhindra skav på lacken.
https://imgur.com/WAcxnh6.jpeg

De går fritt om de monteras i rätt vinkel, men det är precis.
https://imgur.com/ZvMp5gT.jpeg
https://imgur.com/5B3EC39.jpeg
https://imgur.com/vypWedu.jpeg

Däremot är det värre med frigång mot gasvajern av någon anledning.
https://imgur.com/NkGqJRS.jpeg

Nu åkte rätt ventilkåpa på...
https://imgur.com/Nv2KB1H.jpeg

Och ambulansstaget.
https://imgur.com/fuknetp.jpeg

Svetsade ihop ett rör till wastegaten. Satte in en minikatalysator som egentligen är avsedd för motorcyklar, så kan ingen iallafall klaga på att jag släpper ut ofiltrerade avgaser om jag kör med screampipe. Ja, en del av svetsarna ser ut som kattskit, men det är tätt iallafall. roll
https://imgur.com/nTt9woz.jpeg
https://imgur.com/RvEBhnl.jpeg
https://imgur.com/MFEzszp.jpeg
https://imgur.com/WuEuhNB.jpeg

Monterad! Det är tajt, men det går att få dit den med allting i bilen.
https://imgur.com/gMGrchW.jpeg
https://imgur.com/x5sbm0W.jpeg

Fick sen modda oljefilterförflyttaren lite grann, den behövde täta bättre mot blocket så gjorde om infästningen. Inte kul med grenröret på plats, men det går precis. Behövde mer gängor, men adaptrarna man får med sandwichar osv är för tjocka för original värmeväxlare, så jag svarvade ner och förkortade en adapter med rätt gänga.
https://imgur.com/8d0sVQb.jpeg
https://imgur.com/ClzxzK9.jpeg

Passade samtidigt på att använda dremeln för att förbättra flödet i adaptern lite grann. Den hade en skarp kant som jag inte gillade.
https://imgur.com/rChOUHZ.jpeg
https://imgur.com/W1z7mSJ.jpeg

Så var det dags för uppstart! Startade upp den och körde ut den på en provrunda... och den gick som en påse nötter. hmm

Kopplade in en ombyggd rökmaskin till insuget för att leta läckor.
https://imgur.com/MgYUye6.jpeg
Märkte ganska snabbt att jag glömt koppla in vakuuumslangen till sprutet. lol Kopplade in den och problemet var löst. tongue
https://imgur.com/Bngp95l.jpeg

DEN LEVER! big_smile
https://imgur.com/ouXDRbe.jpeg
https://imgur.com/ZWKqSua.jpeg

Körde hem bilen för första gången på 2 år, det var en otroligt härlig känsla. smile
https://imgur.com/QCeS1Hw.jpeg



Sök