2745
Sök

Glömde ljusen på och nu startar inte bilen?

162 Inlägg
31 oktober
Trådstartare
#1
Hej, då har det hänt. Jag glömde på ljusen på bilen i flera timmar och nu startar inte bilen, all elektronik funkar men bilen startar helt enkelt inte. Då jag inte drabbats av detta tidigare så undrar jag vad det enklaste sättet att få igång den är, få en kompis att komma hit med startkablar och sin bil och hjälpa mig eller att köpa en batteristartare på t.ex. Biltema? Då jag är fullkomlig novis på området så undrar jag också om starthjälp från annan bil är skadligt för mitt batteri samt när jag väl får igång bilen behöver jag åka ett tag för att ladda det eller är det ett nytt bilbatteri som gäller? Vore tacksam för all hjälp, känner mig som en fullkomlig idiot redan.

6 143 Inlägg
31 oktober
#2
Det första du ska göra är att ladda batteriet! -Det tar 12-16 timmar för att få det fulladdat så under tiden kan du skaffa en batteristartare eller be en kompis koppla på sitt bilbatteri!


1 127 Inlägg
31 oktober
#3
Be en kompis komma med startkablar, det är ingen fara sålänge ni inte kopplar tokigt.
När du fått igång bilen bör du köra några mil så generatorn får ladda upp batteriet. Förhoppningsvis är ditt batteri fortfarande friskt efter urladdningen och livet går vidare.

Batteriladdare är annars en bra grej att ha, men det krävs ju att man har tillgång till eluttag då... Inte alltid en självklarhet.


162 Inlägg
31 oktober
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Det första du ska göra är att ladda batteriet! -Det tar 12-16 timmar för att få det fulladdat så under tiden kan du skaffa en batteristartare eller be en kompis koppla på sitt bilbatteri!

Fick krypa till korset och fråga pappa om hjälp. Efter att han hånflinat lite så sa han att det är bäst om batteriet laddas och att jag får låna hans laddare. Jag har dock läst att det räcker att köra bilen ett tag för att ladda upp bilen, men det kanske är bättre om batteriet får laddas upp helt? det förvårar ju dock proceduren en del eftersom vi måste plocka ur det då.

Från Finland
350 Inlägg
1 november
#5
Varför måste du plocka ur batteriet? Väl bara å lägga dit kontakterna och stänga huven lite lätt.

Sen det är inte bra för batteriet att laddas ur helt. Det kan bli så att batteriet tappar mycket kapacitet och laddar ur jättesnabbt igen i framtiden. Desto flera gånger batteriet laddas ur helt desto värre blir det.

Många moderna batteriladdare kommer inte ens ladda ett batteri som blivit för mycket urladdat annars, då kan man behöva en äldre variant som inte har nån elektronik i sig annat än en likriktare och transformator. Jag har en sån och fick liv i batterier som närmade sig slutet några gånger men de var opålitliga efteråt, bilen kunde ladda ur över natten trots den laddat i 24 timmar innan.

Så om du upptäcker bilen är död igen inom en snar framtid, eller har svårt att starta efter det stått över natten så vet du att batteriet förmodligen behöver bytas ut.

Professionell nybilshatare

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
1 november
#6
Steff240 skrev:
Be en kompis komma med startkablar, det är ingen fara sålänge ni inte kopplar tokigt.
När du fått igång bilen bör du köra några mil så generatorn får ladda upp batteriet. Förhoppningsvis är ditt batteri fortfarande friskt efter urladdningen och livet går vidare.

Batteriladdare är annars en bra grej att ha, men det krävs ju att man har tillgång till eluttag då... Inte alltid en självklarhet.

Flamslag skrev:
Hej, då har det hänt. Jag glömde på ljusen på bilen i flera timmar och nu startar inte bilen, all elektronik funkar men bilen startar helt enkelt inte. Då jag inte drabbats av detta tidigare så undrar jag vad det enklaste sättet att få igång den är, få en kompis att komma hit med startkablar och sin bil och hjälpa mig eller att köpa en batteristartare på t.ex. Biltema? Då jag är fullkomlig novis på området så undrar jag också om starthjälp från annan bil är skadligt för mitt batteri samt när jag väl får igång bilen behöver jag åka ett tag för att ladda det eller är det ett nytt bilbatteri som gäller? Vore tacksam för all hjälp, känner mig som en fullkomlig idiot redan.

Det är inte så dumt att skaffa sig en startbooster speciellt om du inte har ström vid din parkering. Den här har jag och gillar den https://www.batterilagret.se/sortiment/ … 00-a-18361 . Men lämna inte boostern i bilen månad ut och månad in för då är den urladdad när du ska ha den. Ha den inomhus och underhållsladda den ibland. Batteriladdare är inte heller dumt. På min CTEK-laddare finns en knapp att trycka på om batteriet är för urladdat annars klarar inte en digital laddare att ladda batteriet om det är för urladdat. Det är inte heller dumt att skaffa sig en multimeter så man kan konstatera hur mycket ström det finns i batteriet och om generatorn laddar.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (1 november )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 224 Inlägg
1 november
#7
Ang "köra bilen för att ladda upp batteriet",  så är det ok med en ren fossilbil som kan ladda med 10tals Ampere, medan det för flertalet hybrider inte funkar riktigt så.
Även dom med vanligt 12v batteri.
Laddas inte av generator, utan via en DC-DC omvandlare som inte klarar att ladda upp ett urladdat batteri om man inte kör i maaassor av timmar.

3 374 Inlägg
1 november
#8
DennisCA skrev:
Varför måste du plocka ur batteriet? Väl bara å lägga dit kontakterna och stänga huven lite lätt.

Sen det är inte bra för batteriet att laddas ur helt. Det kan bli så att batteriet tappar mycket kapacitet och laddar ur jättesnabbt igen i framtiden. Desto flera gånger batteriet laddas ur helt desto värre blir det.

Många moderna batteriladdare kommer inte ens ladda ett batteri som blivit för mycket urladdat annars, då kan man behöva en äldre variant som inte har nån elektronik i sig annat än en likriktare och transformator. Jag har en sån och fick liv i batterier som närmade sig slutet några gånger men de var opålitliga efteråt, bilen kunde ladda ur över natten trots den laddat i 24 timmar innan.

Så om du upptäcker bilen är död igen inom en snar framtid, eller har svårt att starta efter det stått över natten så vet du att batteriet förmodligen behöver bytas ut.

Alla bor inte i hus med egen parkeringen/garage med tillgång till el:)


* Voff voff *
10 603 Inlägg
1 november
#9
Flamslag skrev:
Hej, då har det hänt. Jag glömde på ljusen på bilen i flera timmar och nu startar inte bilen, all elektronik funkar men bilen startar helt enkelt inte. Då jag inte drabbats av detta tidigare så undrar jag vad det enklaste sättet att få igång den är, få en kompis att komma hit med startkablar och sin bil och hjälpa mig eller att köpa en batteristartare på t.ex. Biltema? Då jag är fullkomlig novis på området så undrar jag också om starthjälp från annan bil är skadligt för mitt batteri samt när jag väl får igång bilen behöver jag åka ett tag för att ladda det eller är det ett nytt bilbatteri som gäller? Vore tacksam för all hjälp, känner mig som en fullkomlig idiot redan.

Som alltid är det viktigt att inte berätta vad det är för bil det gäller...

En gammal Volvo 940 kan det mycket väl funka att bara ge starthjälp och sedan köra en sväng, medan en modern bil kräver kanske andra metoder för att det ska bli bra.

Men starthjälp och köra bilen dit du vill funkar alltid, men med en modern bil kan det finnas behov av att ladda batteriet även fast du kört då bilens elektronik gör att det inte laddar särskilt mycket vid körning (för att spara bränsle).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 454 Inlägg
1 november
#10
Har du tömt batteriet helt kan du glömma att ladda det med en elektronisk bilbatteriladdare.
Till detta behöver du en äldre analog batteriladdare.

Funderar du på startbooster vill jag rekommendera LIDL:s för 695:-(har jag för mig).
Den har bättre data än de flesta fler gånger dyrare diton.

Men i ditt ställe tror jag att det bästa är om du får hjälp medelst startkablar.
Bilens egen generator kommer att ladda batteriet skonsamt och säkert på någon dryg timmas körning.
Redan efter en kvarts körning har du med säkerhet laddning för att starta motorn utan startkablar.

UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT ATT INTE BATTERIET TOTALFÖRSTÖRDES AV DEN DJUPA URLADDNINGEN!

Från Finland
350 Inlägg
1 november
#11
Low skrev:
Alla bor inte i hus med egen parkeringen/garage med tillgång till el:)

Nåja det förstås. Fast även den tiden jag bodde i lägenhet för snart 20 år sen, hade jag en laddstolpe jag kunde nyttja för el. Men kanske risk nån norpar laddaren och batteriet då.

Professionell nybilshatare

162 Inlägg
1 november
Trådstartare
#12
jaka54 skrev:
Det första du ska göra är att ladda batteriet! -Det tar 12-16 timmar för att få det fulladdat så under tiden kan du skaffa en batteristartare eller be en kompis koppla på sitt bilbatteri!

Fick krypa till korset och fråga pappa om hjälp. Efter att han hånflinat lite så sa han att det är bäst om batteriet laddas och att jag får låna hans laddare. Jag har dock läst att det räcker att köra bilen ett tag för att ladda upp bilen, men det kanske är bättre om batteriet får laddas upp helt? det förvårar ju dock proceduren en del eftersom vi måste plocka ur det då.

Brådhis skrev:
Flamslag skrev:
Hej, då har det hänt. Jag glömde på ljusen på bilen i flera timmar och nu startar inte bilen, all elektronik funkar men bilen startar helt enkelt inte. Då jag inte drabbats av detta tidigare så undrar jag vad det enklaste sättet att få igång den är, få en kompis att komma hit med startkablar och sin bil och hjälpa mig eller att köpa en batteristartare på t.ex. Biltema? Då jag är fullkomlig novis på området så undrar jag också om starthjälp från annan bil är skadligt för mitt batteri samt när jag väl får igång bilen behöver jag åka ett tag för att ladda det eller är det ett nytt bilbatteri som gäller? Vore tacksam för all hjälp, känner mig som en fullkomlig idiot redan.

Som alltid är det viktigt att inte berätta vad det är för bil det gäller...

En gammal Volvo 940 kan det mycket väl funka att bara ge starthjälp och sedan köra en sväng, medan en modern bil kräver kanske andra metoder för att det ska bli bra.

Men starthjälp och köra bilen dit du vill funkar alltid, men med en modern bil kan det finnas behov av att ladda batteriet även fast du kört då bilens elektronik gör att det inte laddar särskilt mycket vid körning (för att spara bränsle).

Glömde att skriva att det är en Volkswagen Up från 2016 (bensin).

162 Inlägg
1 november
Trådstartare
#13
Brådhis skrev:
Flamslag skrev:
Hej, då har det hänt. Jag glömde på ljusen på bilen i flera timmar och nu startar inte bilen, all elektronik funkar men bilen startar helt enkelt inte. Då jag inte drabbats av detta tidigare så undrar jag vad det enklaste sättet att få igång den är, få en kompis att komma hit med startkablar och sin bil och hjälpa mig eller att köpa en batteristartare på t.ex. Biltema? Då jag är fullkomlig novis på området så undrar jag också om starthjälp från annan bil är skadligt för mitt batteri samt när jag väl får igång bilen behöver jag åka ett tag för att ladda det eller är det ett nytt bilbatteri som gäller? Vore tacksam för all hjälp, känner mig som en fullkomlig idiot redan.

Som alltid är det viktigt att inte berätta vad det är för bil det gäller...

En gammal Volvo 940 kan det mycket väl funka att bara ge starthjälp och sedan köra en sväng, medan en modern bil kräver kanske andra metoder för att det ska bli bra.

Men starthjälp och köra bilen dit du vill funkar alltid, men med en modern bil kan det finnas behov av att ladda batteriet även fast du kört då bilens elektronik gör att det inte laddar särskilt mycket vid körning (för att spara bränsle).

Kanske bäst att få ingång bilen först med startkablar, köra en bit och sedan ta ut batteriet och ladda det över kvällen? Att ladda på gatan blir svårt då vi tyvärr bor i sveriges andra stad där risken är överhängande att laddare och allt annat är borta imorgon.

Forummoderator
18 013 Inlägg
1 november
#14
En Up! från 2016 borde efter startkabelhjälp köras i ca 30-45 minuter. Det ska räcka. Modern bil med reglerad laddning.

Jag går emot Brådhis här alltså.
Senast redigerat av Hybrid_ (1 november )

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 374 Inlägg
1 november
#15
DennisCA skrev:
Low skrev:
Alla bor inte i hus med egen parkeringen/garage med tillgång till el:)

Nåja det förstås. Fast även den tiden jag bodde i lägenhet för snart 20 år sen, hade jag en laddstolpe jag kunde nyttja för el. Men kanske risk nån norpar laddaren och batteriet då.

Lyxigt värre. Alla hyreslägenheter/rad hus man bott senaste 30 åren har inte någon eluttag existerat på vanliga parkeringar. Garagen brukar ha. Om man dvs får en sådan erbjudan, oftas lite kö..smile

Då har man hyrt från större bolag.


7 454 Inlägg
1 november
#16
Low skrev:
DennisCA skrev:
Low skrev:
Alla bor inte i hus med egen parkeringen/garage med tillgång till el:)

Nåja det förstås. Fast även den tiden jag bodde i lägenhet för snart 20 år sen, hade jag en laddstolpe jag kunde nyttja för el. Men kanske risk nån norpar laddaren och batteriet då.

Lyxigt värre. Alla hyreslägenheter/rad hus man bott senaste 30 åren har inte någon eluttag existerat på vanliga parkeringar. Garagen brukar ha. Om man dvs får en sådan erbjudan, oftas lite kö..smile

Då har man hyrt från större bolag.

Personligen hade jag vintertid en helt regelvidrig elkabel från balkongen, som hade eluttag, ner till BMN på gården.
Konstigt att ingen granne klagade, men dom tyckte väl synd om mig och min svårstartade 2002:a.

* Voff voff *
10 603 Inlägg
1 november
#17
Hybrid_ skrev:
En Up! från 2016 borde efter startkabelhjälp köras i ca 30-45 minuter. Det ska räcka. Modern bil med reglerad laddning.

Jag går emot Brådhis här alltså.

Det är helt okej, inte alls omöjligt att Up!:en klarar att ladda batteriet fullt tillräckligt med generatorn. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 414 Inlägg
1 november
#18
BÄST är att ta ur batteriet(om man nu måste det...) och låta det stå på ladd några dygn. Detta för att minimera risken att skada batteriet ytterligare, likaså kan det - ibland - få liv i annars döda celler.

SNABBAST är någon form av starthjälp(kablar, booster) och låta bilen ladda upp batteriet bäst det kan.

---

Ang. urladdade batterier och intelligenta laddare så ställer jag mig tvärt emot torsen.
Jag har 2 intelligenta laddare - en ~20år gammal ctek och en ~2-3år gammal billig hamron(från jula, dvs). Bägge har klarat att få liv i batterier som haft <2V i spänning. Hamron är lite jobbig, då den har automatiskt 6/12V-läge, så den är rätt bökig att få att fatta att den ska ladda upp mer än 6V i ett urtömt 12V batteri. Men det går. Ctek'en är bättre, den har manuellt val mellan 6 och 12V.
Jag vill påstå att trickle-charging som intelligenta laddare använder sig utav är betydligt mer skonsamt än rå styrka som gamla dumladdare använder sig utav. Men det beror så klart på massa andra faktorer också.. Har batteriet varit urladdat en längre tid så krävs det rejält med oompf för att väcka liv i det, men då är det tveksamt att ens det hjälper, men är det "bara" plötsligt tomt så funkar trickle-charge alldeles utmärkt. Det tar bara sin lilla tid smile Och med lilla menar jag timmar innan något till synes händer(med en multimeter ser man dock tydligt att något händer hela tiden).

edit: bör dock poängteras att om ett blybatteri har sjunkigt så lågt i spänning så är det att anse som skrot - det kommer i bästa fall fungera hjälpligt(vilket kan vara fullt tillräckligt), aldrig 100% igen. Jag har nyss kasserat ett av mina batterier. Efter, om jag minns rätt, totalt 6 djupurladdningar under åren kan det inte hålla kapaciteten för att vara funktionsdugligt i ett fordon längre. Duger i absoluta nödfall för ett par starter+ett dygn stillastående, men inte mer än så.
Senast redigerat av Lucif3r (1 november )


* Voff voff *
10 603 Inlägg
1 november
#19
Och det kan tilläggas att jag har testat att både misshandla batterier rejält och att sköta om dem på bästa vis i såväl bilar som båtar.

Skillnaden är ...absolut obefintlig om ens någon... faktiskt! När batteriet är slut så är det slut, då spelar det ingen roll hur dyra och fina laddare man har. Kanske kan man klämma ut någon månad till med en 3000 kr-laddare, men då handlar det sannolikt mer om tur än om laddaren...

Köper man ett vettigt batteri med rätt storlek, rätt konstruktion utifrån vad det ska användas till, och av ett bra märke så kommer det att fungera tills det är slut, oavsett om du laddar det en gång i månaden med en laddare med guldpläterade kontakter eller om du kör värmaren varenda morgon så kablarna glöder. Helt enkelt troligen för att tillverkaren vet att det är exakt så 99% av alla användare använder sitt batteri.

Så krångla inte till det... big_smile
Senast redigerat av Brådhis (1 november )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

162 Inlägg
2 november
Trådstartare
#20
Liten uppdatering. Fick låna pappas batteriladdare och vi laddade bilbatteriet i köket tills laddaren visade att det nästan var fullt. Jag vågade inte ha det över natten då jag isåfall hade behövt ha bilen olåst vilket jag inte vågar här i stan. Jag kunde således inte ladda bilen över natten dock så visade batteriladdaren att mitt bilbatteri var nästan fullt när jag satte in det igen. Bilen (Volkswagen Up) startade direkt och jag åkte runt kvarteret samt provade att stänga av och starta bilen några gånger, utan problem. Min fråga är, var det dumt av mig att inte ladda batteriet över natten och har det tagit skada av att inte vara helt fulladdat när jag satte in det igen?


Sök