1747
Sök

Volvo 740 Gl ” Barnfind ”

En rostfri 740 som stått länge ska startas upp

8 592 Visningar
Uppdaterades senast 1 december
160 Inlägg
20 augusti 2023
Trådstartare
#21
Pontiac_firebird72 skrev:
Är det inte en frysplugg innanför insuget just där kolla det är säkert hål i den.

Jo de stämmer nog, ska kolla upp det


2 845 Inlägg
21 augusti 2023
#22
Lucasliindstrom skrev:
Pontiac_firebird72 skrev:
Är det inte en frysplugg innanför insuget just där kolla det är säkert hål i den.

Jo de stämmer nog, ska kolla upp det

Verkar ju inte va topplockspackningen iallafall. Så nåt vid insuget är det. Är ju därifrån det rinner iallafall.

160 Inlägg
13 september 2023
Trådstartare
#23
Dålig på att komma ihåg att ta bilder. Men ja kikade snabbt på 740in i helgen. Insugspackningen var dålig därav läckaget från toppen. De går vattenkanaler in i insuget, aldrig tänkt på tidigare. Tog lös insuget fixade de lite snabbt. Bilen startar och går ”fint” men den går inte på alla cylindrar. Fick gjort en provkörning, kan inte säga att den vart lyckad då generatoremmen gick av och bilen börja koka samt att den var något otroligt slö. Inte så konstigt då ja senare konstaterade att den endast gick på två burkar.

Inget fel på tändingen, den har gnista och allt sånt som behövs. Ja har inte kollat kompen men troligtvis så har topplockspackningen skjutit mellan 2-3ans cylinder då den inte går på dessa.

Står i valet och kvalet om att sälja eller fixa. Känns tråkigt då den på ett sätt är rätt fin. Ramlar jag över någon vettig D24 blir det en sån men tror jag börjar med att liva upp bensinaren och provar göra en besiktning. Bromsar, fjädring, bussningar osv kändes rätt så i ordning så en översyn sen är de nog Inga större bekymmer. Bild från provkörning. Notera att alla mätare fungerar, inklusive tankmätaren smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-127b1d2bc0e63aec9305ce854dafddec.jpg
Senast redigerat av Lucasliindstrom (13 september 2023)


160 Inlägg
3 november
Trådstartare
#24
Kan göra en liten uppdatering, var ett tag sen sist. Den är inte såld eller bortglömd. Har inte tagit tag i den bara. Men för några månader sen fick jag för mig att prov starta, precis som sist gick den inte på två burkar. Bytte plats å vips så gick den på alla 4. Tankevurpa i all hast under felsökning kanske :p
Samtidigt den gick på alla cylindrar så bytte jag packningsats till vattenpumpen då allt var silikon.

Sen gick de några månader till och kylan kom och därmed snö. Så fick för mig att börja greja med den igen samt se till att hälla i lite glykol då det bara var vatten i den. (Som frusit).
Kablade igång den, gick orent och slött som sist. Drog på choken och vred på fördelaren, och så vart de som en helt annan motor helt plötsligt, gick riktigt bra och fint. Körde en hel del med den efter grusvägarna utan bekymmer. Allt känns i ordning i bromsar pigg och glad motor. Men så tvärdog den bara under körning, blöddrade lite och inget mer liv sen. Aja soppatorsk tänkte jag. Tankade i 20liter 98 men inget liv. Bogserade hem och konstatera ingen gnista. Jaha, felsökning igen. Och kom fram till den där förbannade hallgivaren igen. Dessutom omöjlig att få tag på verkar de som. Så nu står den utan gnista igen.

Så jag funderar nu på vad man ska göra. Tanken är b230 sugtrim. K motorn är ju inget vidare att trimma så bäst vore en annan 230 me annat tändsystem så man slipp den där jävla hallgivaren som felar jämt. Men får se, tänkte att den skulle bli trafik duglig i vinter helst smile

Men vad tror folket är de värt att byta fördelare igen, hänga på några fajs 45, byta grenrör och avgas sedan prova besikta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-7db3102acf1311d8adb14e9cf7bc6677.jpg


160 Inlägg
söndag 19:45
Trådstartare
#26
Gör en liten uppdatering smile
Tappade som sagt gnista och efter det har jag felsökt som en galning, bytte nästan allt i tändningsväg. Trodde det var hallgivaren som spökade så bytte till en helt ny sådan. Fortfarande ingen gnista. Så jag flyttade över tändspole, tändkablar occh tändmodul från en annan bil. Fortfarande dött, samt flera olika rotorer. Ledsnade och köpte nytt fördelarlock,rotor tändkablar och tändstift.
Och tillslut efter det så fick ja gnista igen. Antagligen något med locket skulle jag tro.

Så nu går den igen big_smile
Kupéfläkten va också död, men såg snabbt att motståndet saknades eftersom att detta var en inom parantes Reservdelsbil tidigare. Raggade tag på ett sådant sedan kom fläkten igång.

Som det ser ut just nu är planen att tvätta upp den ordentligt, se över allt inför besiktning.
Har även börjat köpa lite grejer för att lägga ner en d24 i den. Så kanske under vintern blir det en diesel av denna smile


Bild från dagen, ser hemsk ut men fortfarande förvånansvärt potent kaross. Inte en buckla eller rosthål. Dock en del stenskott som rostat
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-77b3e3d526bcabbce27028a83f377ca1.jpg
Senast redigerat av Lucasliindstrom (söndag 19:48)



Sök