1780
Sök

Volvo 740GL -92 går ojämnt efter start, ibland. men går fint annars?

3 Inlägg
6 november
Trådstartare
#1
Hej. Har en 745a 1992, med B230F och regina / rex tändsystemet.  Både bil och motor är helt original, inget trim eller sånt.
Problemet är då att den startar alltid och hur lätt som helst, tills ungefär en minut eller två efter man har startat. Motorn tomgår oroligt och vill nästan dö, vid körning så hackar den rejält. Frikopplar man och varvar 2-3 gånger så släpper problemet och den går hur fint som helst efter det. Problemet händer oavsett kall eller varm motor,
dock är det inte alltid att detta händer, säg en 60-70% chans att det händer.

Vid något längre körning så kommer lambda lampan och lyser (ibland!), men bilen fortsätter gå fint. Felkods dosan säger att systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning. (2-2-1), inga andra felkoder.
Gjorde diagnosfunktion 3 där systemet går igenom de olika delarna, via felkodsdosan. (enligt mekbitens sida med felkoder) Allt lät och kändes som att det fungerade bra.
Fick förhöjd CO-halt vid tomgång på besiktningen, 6.1%. Annars blanka papper.

Har även hänt att den sprutat ren bensin ut ur avgasröret, skjuter alltså ut mycket. Både luktar, känns o smakar som bensin.. Detta hände samtidigt som den gick ojämnt, men att den skjutit ut bensin har bara hänt 1-2 gånger under ett halvårs tid.

En mindre lista av saker nyligen bytt.
Temperaturgivaren till styrsystemet, under cylinder 3s insug. Bilen gick märkbart bättre efter detta, och ingen mer felkod på temp.givaren, dock så är ojämnheten kvar
Ny insugspackning,
Tändstift, Bosch.
Tändkablar, NGK.
Impulsgivaren,
Avgassystem, från katalysatorn bak. Katalysatorn är ej bytt, volvo original. Allt är tätt.
Rengjort spridarna i ultraljudstvätt, både öppna och stängda.
Oljefällan rengjord.

Börjar bli lagom trött på det här, speciellt när bilen kan dö vid mindre ideal tajming.
Bör inte vara en vakuum läcka då alla slangar är hela och sitter där det ska, ny insugspackning..
Kanske spridarna som spökar? Hög CO-halt och att den kompenserar för mager/fet blandning tänker ju jag att den går för fett.. Tändstiften ser normala ut.
Misständer? Fördelaren? Regina som strular? Man har ju hört att dem ofta gör så..

Mycket tacksam för svar!!

264 Inlägg
6 november
#2
92Slingshot skrev:
Hej. Har en 745a 1992, med B230F och regina / rex tändsystemet.  Både bil och motor är helt original, inget trim eller sånt.
Problemet är då att den startar alltid och hur lätt som helst, tills ungefär en minut eller två efter man har startat. Motorn tomgår oroligt och vill nästan dö, vid körning så hackar den rejält. Frikopplar man och varvar 2-3 gånger så släpper problemet och den går hur fint som helst efter det. Problemet händer oavsett kall eller varm motor,
dock är det inte alltid att detta händer, säg en 60-70% chans att det händer.

Vid något längre körning så kommer lambda lampan och lyser (ibland!), men bilen fortsätter gå fint. Felkods dosan säger att systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning. (2-2-1), inga andra felkoder.
Gjorde diagnosfunktion 3 där systemet går igenom de olika delarna, via felkodsdosan. (enligt mekbitens sida med felkoder) Allt lät och kändes som att det fungerade bra.
Fick förhöjd CO-halt vid tomgång på besiktningen, 6.1%. Annars blanka papper.

Har även hänt att den sprutat ren bensin ut ur avgasröret, skjuter alltså ut mycket. Både luktar, känns o smakar som bensin.. Detta hände samtidigt som den gick ojämnt, men att den skjutit ut bensin har bara hänt 1-2 gånger under ett halvårs tid.

En mindre lista av saker nyligen bytt.
Temperaturgivaren till styrsystemet, under cylinder 3s insug. Bilen gick märkbart bättre efter detta, och ingen mer felkod på temp.givaren, dock så är ojämnheten kvar
Ny insugspackning,
Tändstift, Bosch.
Tändkablar, NGK.
Impulsgivaren,
Avgassystem, från katalysatorn bak. Katalysatorn är ej bytt, volvo original. Allt är tätt.
Rengjort spridarna i ultraljudstvätt, både öppna och stängda.
Oljefällan rengjord.

Börjar bli lagom trött på det här, speciellt när bilen kan dö vid mindre ideal tajming.
Bör inte vara en vakuum läcka då alla slangar är hela och sitter där det ska, ny insugspackning..
Kanske spridarna som spökar? Hög CO-halt och att den kompenserar för mager/fet blandning tänker ju jag att den går för fett.. Tändstiften ser normala ut.
Misständer? Fördelaren? Regina som strular? Man har ju hört att dem ofta gör så..

Mycket tacksam för svar!!

Du har inte svetsat något på bilen utan att koppla bort batteriet? En bekant och jag gjorde det på hans Jeep med Regina och fick aldrig riktigt rätt på den.


3 Inlägg
6 november
Trådstartare
#3
Hade batteriet urkopplat när jag svetsade en mindre rostlagning i hjulhus bak.
Dock så har förra ägaren nämnt att han svetsat i ny plåt, minns inte vart. Kan det vara att han inte kopplat ur batteriet då?
Vad är det som kan ha hänt isåfall? Något i elsystemet som bränts?
Har dock ägt bilen i närmare 3 år nu, så tänker att problemet skulle komma tidigare isåfall,

264 Inlägg
6 november
#4
92Slingshot skrev:
Hade batteriet urkopplat när jag svetsade en mindre rostlagning i hjulhus bak.
Dock så har förra ägaren nämnt att han svetsat i ny plåt, minns inte vart. Kan det vara att han inte kopplat ur batteriet då?
Vad är det som kan ha hänt isåfall? Något i elsystemet som bränts?
Har dock ägt bilen i närmare 3 år nu, så tänker att problemet skulle komma tidigare isåfall,

Då hade det nog varit så direkt när du köpte den. Den Jeepen var en tidig 89-90:a insprutare rak 6:a med Regina. Vi hade höjt den med lite grejor jag hade liggande från min gamla inför en terrängträff, nån liten grej kvar dagen innan så vi stressade för att få den klar och han hade kopplat in batteriet tidigare. Vi svetsade lite på bakaxeln och sen när vi startade den var det "flipperspel" i instrumentet. Vi kopplade bort batteriet till dagen efter, men den gick ojämnt och lambda-lampan tändes. Han fick aldrig rätt på den, för gammal för att läsa felkoder (det kan man väl på din Volvo med lilla pinnen och lampan i motorutrymmet?) men vi gissade oss fram till att något i styrdonet bränt. Den gick iaf att köra ett par träffar och tog sig fram bra, men tråkig på landsväg när den hackade och gick ojämnt. Tror den drog mycket soppa också, även för en Jeep. smile


3 Inlägg
15 november
Trådstartare
#5
Hoppas det löste sig där med Jeepens styrdon!

Har i tankarna att byta ut mina spridare, min idé är att dem kan fastna i öppet läge ibland, som släpper efter man varvat ur..
Eller lambda sonden, skall mäta upp den igen först.

Tacksam för mera svar och tankar!!


Sök