2705
Sök

Byta radiator, dränera kylvätska, Honda Accord

230 Inlägg
11 november
Trådstartare
#1
Jaha, min radiator har börjat tacka för sig. Det bubblar ut en gnutta på toppen genom en spricka när den har blivit varm och go.

Läst lite genom manualen och kollat reservdelscheman och haft mig. Som jag förstår ska det finnas en dräneringsplug på undersidan, men packningen behöver visst bytas. Räcker det att ta vilken o-ring som helst och klämma dit tro (förutsatt att det är rätt storlek)?



Brukar alltid byta packning till oljepluggen när jag byter olja, men vet inte om det är nödvändigt att göra det varje gång eller om det bara är en myt från tillverkaren att tjäna lite extra pengar. IDK...

Som det är nu så kommer jag bara åt två slangar med lätthet, de andra två verkar ev kräva att jag tar bort stötdämparen och nån del på undersidan som täcker större delen av motorrummets undersida...


*EDIT*
Det ska visst finnas en bult på baksidan av motorn, ovanför oljefiltret nånstans enligt manualen. Men hittar inte fanskapet, och undrar om det är absolut nödvändigt att tömma ur motorn på kylarvätska eller om det räcker att man tar det som finns i radiatorn?
Senast redigerat av skreech3 (11 november )

1 127 Inlägg
11 november
#2
Jag hade nöjt mig med det som finns i kylaren. Resten blandas ju ut när du fyller på nytt vatten+glykol. Se till att fylla på rätt sort glykol bara, kan bli lustigt annars...

Sen tycker jag inte du behöver greja med dräneringspluggar och sådär, vattnet kommer ju rinna ut när du släpper slangarna ändå.


230 Inlägg
11 november
Trådstartare
#3
Steff240 skrev:
Jag hade nöjt mig med det som finns i kylaren. Resten blandas ju ut när du fyller på nytt vatten+glykol. Se till att fylla på rätt sort glykol bara, kan bli lustigt annars...

Sen tycker jag inte du behöver greja med dräneringspluggar och sådär, vattnet kommer ju rinna ut när du släpper slangarna ändå.

Kan det gå att lyfta upp radiatorn när den är tömd och koppla loss de andra två slangarna? De sitter liksom under fläkten. Annars lär man tydligen koppla bort både kofångaren och nån "splashscreen" under för att komma åt eländet....

1 127 Inlägg
11 november
#4
Kan ju gå. Jag vet inte hur det ser ut på din bil men med kylaren lossad kanske du kan få lite mer plats. Men tänk på att du ska lyckas få tillbaka slangarna också, det är nog ett värre problem om det är så trångt...


230 Inlägg
11 november
Trådstartare
#5
Steff240 skrev:
Kan ju gå. Jag vet inte hur det ser ut på din bil men med kylaren lossad kanske du kan få lite mer plats. Men tänk på att du ska lyckas få tillbaka slangarna också, det är nog ett värre problem om det är så trångt...

Det är just det jag tänker också. Hur i hela friden jag får tillbaka dem. Jag kommer ju precis åt den nedre tjockare slangen. De instruktionsvideor jag sett så är det som att det är utan någon splash guard under, så de kan skruva loss slangar utan problem underifrån bilen.

Reparationsmanualen nämner att man måste plocka bort slashguarden (stänkskärmen...?). Tycker det borde finnas ett enklare sätt...


Sök