2573
Sök

Vinande/tjutande ljud kring generatorn vid kallstart

233 Inlägg
29 november
Trådstartare
#21
Drivremmen, nu känner jag mig dum men är det den som sitter vid generatorn?

Det jag märkt var att bilen håller på och lägger av när det låter sådär och är för kallt ute. Så min intuition säger att det är generatorn som spökar (den får väl inte tillräckligt med återladdning till batteriet för att hålla igång motorn i början). Provade även att gasa lite lätt direkt efter start och ljudet försvann fortare den gången...

Så jag ska alltså prova spraya silikon eller vatten på drivremmen?

Går det att spänna drivremmen utan att behöva ta bort en massa annat runt omkring tro? Eller bör jag låta nån verkstad titta på det? Vintern blir ju lång om det ska vara sånt här pissblött väder, lär ju slita ut generator/rem i förtid om det ska hålla på...

Började som sagt märkas när jag blev av med garaget så den permanenta utevistelsen är ju en garanterad orsak till problemet...

559 Inlägg
29 november
#22
skreech3 skrev:
Drivremmen, nu känner jag mig dum men är det den som sitter vid generatorn?

Det jag märkt var att bilen håller på och lägger av när det låter sådär och är för kallt ute. Så min intuition säger att det är generatorn som spökar (den får väl inte tillräckligt med återladdning till batteriet för att hålla igång motorn i början). Provade även att gasa lite lätt direkt efter start och ljudet försvann fortare den gången...

Så jag ska alltså prova spraya silikon eller vatten på drivremmen?

Går det att spänna drivremmen utan att behöva ta bort en massa annat runt omkring tro? Eller bör jag låta nån verkstad titta på det? Vintern blir ju lång om det ska vara sånt här pissblött väder, lär ju slita ut generator/rem i förtid om det ska hålla på...

Började som sagt märkas när jag blev av med garaget så den permanenta utevistelsen är ju en garanterad orsak till problemet...

Den spänner antingen automatiskt eller så har du en manuell spännare. Men skulle väl tro att du har en automatisk sådan.

Remmen är den runt generatorn ja, ta en vattenflaska och spraya eller någonting annat. Lyssna efter skillnader i tonen.

För mig vinade remmen mer vid kall väderlek och försvann efter att motorn blivit varm.

Professionell hatare

6 152 Inlägg
29 november
#23
Spraya vatten men för allt i världen inte  något med silikon i...då slirar remmen!


233 Inlägg
30 november
Trådstartare
#24
Var ut och provade trycka ner remmen, heter väl nått annat kanske... men i jämförelse med remmen till styrservon var den klart mycket slakare...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-8e640c6cc5410166027d5d035e964755.jpg

Så här såg det ut i rep.handboken, kanske inte är fullt så komplicerat som det ser ut. Är väl mer rädd att den ska bli ännu mindre spänd eller för spänd än tidigare. Vet inte vad en verkstad tar för att fixa. De har nog mer handlag (och tålamod) än mig.

559 Inlägg
30 november
#25
skreech3 skrev:
Var ut och provade trycka ner remmen, heter väl nått annat kanske... men i jämförelse med remmen till styrservon var den klart mycket slakare...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-8e640c6cc5410166027d5d035e964755.jpg

Så här såg det ut i rep.handboken, kanske inte är fullt så komplicerat som det ser ut. Är väl mer rädd att den ska bli ännu mindre spänd eller för spänd än tidigare. Vet inte vad en verkstad tar för att fixa. De har nog mer handlag (och tålamod) än mig.

Ah så du måste justera den självmant.

Den ska väl kunna röra sig kanske 1-2cm totalt. Ska inte vara alltför spänd.

Blev det någon ljudskillnad när du sprejade vatten på remmen?

Det som då var slutliga skälet för att min rem började vina var att spännaren var dålig och kunde ej spänna remmen så mycket som den skulle. Men när motorn blev varm expanderade saker och grejjer och ljudet försvann (nästan helt och hållet).

För att spänna så lossar du bulten som håller fast allting, spänner sedan med den andra. När remmen är nog spänd så drar du fast bulten som håller generatorn på plats, och backar av spännbulten något varv.


Om osäker så spela in när du trycker ned på generatorremmen där den visar på bilden.
Senast redigerat av Blanke (30 november )

Professionell hatare

6 152 Inlägg
30 november
#26
Man ska kunna trycka ner remmen ca 10mm med fingret ...mitt på remmen!
Någon "fancy" remspännarmätare behövs inte!
Senast redigerat av jaka54 (30 november )


233 Inlägg
1 december
Trådstartare
#27
jaka54 skrev:
Man ska kunna trycka ner remmen ca 10mm med fingret ...mitt på remmen!
Någon "fancy" remspännarmätare behövs inte!

Min bedömning (läs ögonmåttet) var mer än 10 mm rörelse, och då tryckte jag rätt hårt ändå. Kan ju alltid dubbelkolla med linjal...

233 Inlägg
1 december
Trådstartare
#28
Blanke skrev:
skreech3 skrev:
Var ut och provade trycka ner remmen, heter väl nått annat kanske... men i jämförelse med remmen till styrservon var den klart mycket slakare...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-8e640c6cc5410166027d5d035e964755.jpg

Så här såg det ut i rep.handboken, kanske inte är fullt så komplicerat som det ser ut. Är väl mer rädd att den ska bli ännu mindre spänd eller för spänd än tidigare. Vet inte vad en verkstad tar för att fixa. De har nog mer handlag (och tålamod) än mig.

Ah så du måste justera den självmant.

Den ska väl kunna röra sig kanske 1-2cm totalt. Ska inte vara alltför spänd.

Blev det någon ljudskillnad när du sprejade vatten på remmen?

Det som då var slutliga skälet för att min rem började vina var att spännaren var dålig och kunde ej spänna remmen så mycket som den skulle. Men när motorn blev varm expanderade saker och grejjer och ljudet försvann (nästan helt och hållet).

För att spänna så lossar du bulten som håller fast allting, spänner sedan med den andra. När remmen är nog spänd så drar du fast bulten som håller generatorn på plats, och backar av spännbulten något varv.


Om osäker så spela in när du trycker ned på generatorremmen där den visar på bilden.

Ska prova spela in imorgon när det är ljust.

Den genomgående bulten ska lossas något, men förstår inte vad "adjustment bolt" ska ha för funktion, den beskrivs inte öht, bara utpetad på bilden. Hade ju varit klart lättare om man kunde spänna den med hjälp av den, nu är det mer som att jag måste hålla emot själv med kraft för att inte remmen ska bli för dåligt spänd så fort jag lossat på bulten.

559 Inlägg
1 december
#29
skreech3 skrev:
Blanke skrev:
skreech3 skrev:
Var ut och provade trycka ner remmen, heter väl nått annat kanske... men i jämförelse med remmen till styrservon var den klart mycket slakare...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-8e640c6cc5410166027d5d035e964755.jpg

Så här såg det ut i rep.handboken, kanske inte är fullt så komplicerat som det ser ut. Är väl mer rädd att den ska bli ännu mindre spänd eller för spänd än tidigare. Vet inte vad en verkstad tar för att fixa. De har nog mer handlag (och tålamod) än mig.

Ah så du måste justera den självmant.

Den ska väl kunna röra sig kanske 1-2cm totalt. Ska inte vara alltför spänd.

Blev det någon ljudskillnad när du sprejade vatten på remmen?

Det som då var slutliga skälet för att min rem började vina var att spännaren var dålig och kunde ej spänna remmen så mycket som den skulle. Men när motorn blev varm expanderade saker och grejjer och ljudet försvann (nästan helt och hållet).

För att spänna så lossar du bulten som håller fast allting, spänner sedan med den andra. När remmen är nog spänd så drar du fast bulten som håller generatorn på plats, och backar av spännbulten något varv.


Om osäker så spela in när du trycker ned på generatorremmen där den visar på bilden.

Ska prova spela in imorgon när det är ljust.

Den genomgående bulten ska lossas något, men förstår inte vad "adjustment bolt" ska ha för funktion, den beskrivs inte öht, bara utpetad på bilden. Hade ju varit klart lättare om man kunde spänna den med hjälp av den, nu är det mer som att jag måste hålla emot själv med kraft för att inte remmen ska bli för dåligt spänd så fort jag lossat på bulten.

Spännbulten snurrar du för att antingen flytta generatorn ena hållet eller det andra (spänd/ospänd). Den är egentligen bara där för att hjälpa spänna. Du kan i praktiken ta en kofot runt generatorn och när den är nog spänd dra åt den där genomgående bulten.

Professionell hatare

233 Inlägg
1 december
Trådstartare
#30
Jag kilade fast en måttstock och tog en ringnyckel och tryckte ner där jag uppskattade mitten på remmen, något suddiga bilder men skulle uppskatta att det blev en diff på 12-16 mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-6703cc85ecd4bdc277116ca938d253de.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-daf9a049c202f1cff1e4c9070050343e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-0e5a03f96f026e33e06a7bcfd72a7b22.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-f8cac0616881850ed75f2312b70cb9c3.jpg

233 Inlägg
2 december
Trådstartare
#31


Lite film då

559 Inlägg
2 december
#32
Ok kan någon annan säga vad dom tycker om den otroligt blanka ytan?

Är ju en spegel.

Professionell hatare

233 Inlägg
fredag 06:05
Trådstartare
#33
Blanke skrev:
Ok kan någon annan säga vad dom tycker om den otroligt blanka ytan?

Är ju en spegel.

Oj, det har jag inte ens tänkt på. Ett dåligt tecken?

6 152 Inlägg
fredag 11:44
#34
Den blanka ytan är nog inget att bry sig om.
Senast redigerat av jaka54 (fredag 11:48)


233 Inlägg
lördag 18:02
Trådstartare
#35
jaka54 skrev:
Den blanka ytan är nog inget att bry sig om.

Enligt uppgift ska alla remmar ha bytts samtidigt med kamremmen. Såvida de inte satte dit en budgetrem just där.

Diagnostekniker
2 742 Inlägg
lördag 18:34
#36
Blank yta = någonting går troligen tungt.
T.ex löp/sträckrulle som remmens baksida löper över.

Not: har inte följt tråden så har noll koll på vad som skrivits.
Men en polerad yta brukar ofta tyda på att något går tungt, och att någonting är hyfsat nytt betyder ej att det inte kan bli dåligt.
Senast redigerat av Jesper328 (lördag 18:34)

Up the RA

6 152 Inlägg
lördag 21:49
#37
Håller med om att den blanka ytan kan skapas av trög spännrulle men...eftersom det i bilderna  ovan inte finns någon spännrulle så kan heller inte ovansidan av remmen bli blank.


233 Inlägg
söndag 11:56
Trådstartare
#38
Tänker i varje fall att spänna remmen vore ett vettigt försök. Måste bara få tag på en förlängare till mitt spärrskaft (den andra har väl nån nisse snott), omöjligt att komma åt att skruva annars.

Går tungt? Nä är bara en rem på två rullar, inga andra inblandade. Läste att remmen kunde bli blank på sidorna om den spårar ur, har inte sett hur det ser ut där dock. Insidan ser okej ut, inga sprickor eller annat otrevligt.


Sök