2363
Sök

Kolv fast i bromsok Renault clio III

3 Inlägg
12 december 2024
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har slitit upp händerna i hopp om att kunna rubba kolven i oket. Jag använder specialverktyg för just detta men det hjälper föga. Har verktyg med gänga åt båda håll men inget funkar.

Frågan är helt enkelt om det är någon idé att fortsätta eller om det bara är att byta ok-helvetet?

Gör jag något fel? Tips mottages gärna!

Med vänlig hälsning, Daniel

7 277 Inlägg
12 december 2024
#2
Rör sig kolven ut när du bromsar?


1 140 Inlägg
12 december 2024
#3
Sitter kolven så jäkla hårt hade jag nog bytt oket istället...  Kan inte kosta mycket pengar med ett nytt till en sån bil.


3 Inlägg
12 december 2024
Trådstartare
#4
Janneutanb skrev:
Rör sig kolven ut när du bromsar?

Ja det gör den, den jäveln.

3 Inlägg
12 december 2024
Trådstartare
#5
Steff240 skrev:
Sitter kolven så jäkla hårt hade jag nog bytt oket istället...  Kan inte kosta mycket pengar med ett nytt till en sån bil.

Jag har kommit allt närmare den slutsatsen.
Nej det gör ju inte det men det är lite akut att få det klart och allt är 2-5 dagars leverans.

2 405 Inlägg
13 december 2024
#6
Bevandrad skrev:
Steff240 skrev:
Sitter kolven så jäkla hårt hade jag nog bytt oket istället...  Kan inte kosta mycket pengar med ett nytt till en sån bil.

Jag har kommit allt närmare den slutsatsen.
Nej det gör ju inte det men det är lite akut att få det klart och allt är 2-5 dagars leverans.

Finns de inte på ett biltema i närheten? Sist jag köpte ok på biltema så var det förvånansvärt billigt och de verkar hålla bra


2 849 Inlägg
14 december 2024
#7
Rör sig kolven när du trycker på bromspedalen men inte går och få in så kolla bromsslangen. Den kan ha separerat invändigt och fungerar som en backventil. Öppna luftnippeln på oket och försök pressa in kolven

3 317 Inlägg
14 december 2024
#8
Är det bak och integrerad handbroms ska kolven skruvas tillbaka.
Dvs hela kolven ska rotera.

Många bromskolvverktyg kräver att man roterar "på två sätt", när en kolv ska skruvas in.  Så man både får press OCH rotation.

Har bromsslangen blivit backventil (det händer) så öppna lugtnippeln, som sagt.  Men, det är ju givetvis ingen lösning så, bara en diagnoskonstatering.  Man kan inte köra med sådan slang. Blir duktig anliggning det.


Sök