Volvo C30 D2 2011 - antogs ha igensatt DPF, felkod P2002, P244A, försämrad motorprestanda vid högre motorbelastning. Fann den egentliga orsaken vara en vittrad slang till DPF trycksensor.
Också felkoder för lambda (P0135, P0131, P2297) och bränsleförbrukningen orimligt hög. Multimeter test av lambda gav dåliga värden så den byttes, P0135 försvann, P0131 och P2297 uppkom. Jag hade två extra lambda men ett andra byte förändrade inget.
Efter slangbytet försvann försämrad motorprestanda men nya felkoder dök upp, P1131 vid lugnare landsvägskörning och P0172 vid inbromsning efter motorväg, vilket också stoppar motorn.
Uppdatering:
Baserat på en del googlande och några gissningar blåste jag ur mina nya slangar och de gamla rören till trycksensorn, det var en hel del motstånd i slangen för referensvärde så kan ha varit blockerad. Rengjorde också MAF sensorn med elektronikrengöring.
Bilen är fri från felkoder, men förbrukningen snittar fortfarande minst en liter eller två mer än vad den borde. MAF ger stundvis orimliga mätningar så mitt nästa steg är att ersätta den.
Tackar och bockar för andra förslag.
Mvh Love
Senast redigerat av NilsLove (för 13 timmar sedan)