3520
Sök

Hur mycket hjälper det att tvätta en gammal bil som redan börjat rosta?

360 Inlägg
9 februari
Trådstartare
#1
Hej! Jag har lite funderingar ibland.
Man kan ju undra hur mycket det hjälper att tvätta en bil som redan börjat rosta?
Det borde ju gå att få ut några/flera år till på bilen om den inte är helt upprostad från början.
Tänk att låta all vägsalt sitta kvar år efter år borde ju gå rätt snabbt att det rostar vidare.



Min bil har rost i skärmkanter men dom får rosta på innan jag byter ut skärmarna. Golvet är i princip rostfritt, sparklådor utbytta för nå år sen.
Annars är dörrar baklucka huv etc rostfria kanske nått stenskott då.

Mvh
Senast redigerat av Eleeb90 (9 februari )

121 Inlägg
11 februari
#2
Tvätta gör ingenting för att stoppa befintlig rost, för att stoppa vidare rostbildning så måste den behandlas med något som penetrerar djupt ner i rostlagret och sedan isolerar rosten helt ifrån syre (Oxidation=reaktion med syre), utan syre ingen rost.
Ett billigt och bra alternativ jag själv använt på gamla bilar i snart 15 år är linolja. Finns att köpa på Biltema på sprayburk och är helt miljövänligt dessutom. Man lägger på ett nytt lager varje år och efter några år så har man ett rostskydd som varken vatten eller kallavfettning rår på.
Senast redigerat av Koster (11 februari )

* Voff voff *
10 784 Inlägg
11 februari
#3
Koster skrev:
Tvätta gör ingenting för att stoppa befintlig rost, för att stoppa vidare rostbildning så måste den behandlas med något som penetrerar djupt ner i rostlagret och sedan isolerar rosten helt ifrån syre (Oxidation=reaktion med syre), utan syre ingen rost.
Ett billigt och bra alternativ jag själv använt på gamla bilar i snart 15 år är linolja. Finns att köpa på Biltema på sprayburk och är helt miljövänligt dessutom. Man lägger på ett nytt lager varje år och efter några år så har man ett rostskydd som varken vatten eller kallavfettning rår på.

Att tvätta bort salt och smuts gör en hel del för att bromsa eländet. Låter man salt och smuts sitta kvar kommer det rosta fortare.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

121 Inlägg
11 februari
#4
Oxidation=reaktion med syre. Utan syre ingen rost.

* Voff voff *
10 784 Inlägg
11 februari
#5
Koster skrev:
Oxidation=reaktion med syre. Utan syre ingen rost.

Så är det förstås, men förekomsten av syre kan vi ju inte påverka nämnvärt. Saker som vi däremot kan påverka är ju tex mängden salt som plåten utsätts för, tex genom att tvätta.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

121 Inlägg
11 februari
#6
Det kan vi visst, mycket enkelt dessutom!!!
På samma sätt som en bromsskiva hindras från att börja rosta med hjälp av den skyddande hinna av olja/fett som appliceras vid tillverkningen, så stoppas befintlig rost av att isoleras ifrån syre på samma vis!

* Voff voff *
10 784 Inlägg
11 februari
#7
Koster skrev:
Det kan vi visst, mycket enkelt dessutom!!!
På samma sätt som en bromsskiva hindras från att börja rosta med hjälp av den skyddande hinna av olja/fett som appliceras vid tillverkningen, så stoppas befintlig rost av att isoleras ifrån syre på samma vis!

Fast olja in en bil full med salt känns som en halvbra idé...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 504 Inlägg
11 februari
#8
Koster skrev:
Tvätta gör ingenting för att stoppa befintlig rost, för att stoppa vidare rostbildning så måste den behandlas med något som penetrerar djupt ner i rostlagret och sedan isolerar rosten helt ifrån syre (Oxidation=reaktion med syre), utan syre ingen rost.
Ett billigt och bra alternativ jag själv använt på gamla bilar i snart 15 år är linolja. Finns att köpa på Biltema på sprayburk och är helt miljövänligt dessutom. Man lägger på ett nytt lager varje år och efter några år så har man ett rostskydd som varken vatten eller kallavfettning rår på.

Men huvva, har du verkligen gjort det flera gånger?
Jag har också behandlat bilar med Biltemas linolja - men med den i literförpackningar - och tryckluftspruta.
Ett himla jobb att rengöra utrustningen, för att inte tala om golvet, trots att det täcktes med dagstidningar.
Linoljan fortsätter att droppa drygt ett år efter behandlingen, vilket kräver en ansenlig mängd mängd tidningar på garagegolvet.
3 flaskor/liter räcker till en normalstor bil.

Linolja som förebyggande rostskyddsmedel är helt överlägset konventionella rostskyddsmedel enligt långtidsprov som SP i Borås genomfört.
Den mekaniska slitstyrkan och den penetrerande förmågan samt åldersbeständigheten är i särklass bäst med linolja.

121 Inlägg
11 februari
#9
Ok, du väljer att vilja ha rätt.

121 Inlägg
11 februari
#10
torsen skrev:
Koster skrev:
Tvätta gör ingenting för att stoppa befintlig rost, för att stoppa vidare rostbildning så måste den behandlas med något som penetrerar djupt ner i rostlagret och sedan isolerar rosten helt ifrån syre (Oxidation=reaktion med syre), utan syre ingen rost.
Ett billigt och bra alternativ jag själv använt på gamla bilar i snart 15 år är linolja. Finns att köpa på Biltema på sprayburk och är helt miljövänligt dessutom. Man lägger på ett nytt lager varje år och efter några år så har man ett rostskydd som varken vatten eller kallavfettning rår på.

Men huvva, har du verkligen gjort det flera gånger?
Jag har också behandlat bilar med Biltemas linolja - men med den i literförpackningar - och tryckluftspruta.
Ett himla jobb att rengöra utrustningen, för att inte tala om golvet, trots att det täcktes med dagstidningar.
Linoljan fortsätter att droppa drygt ett år efter behandlingen, vilket kräver en ansenlig mängd mängd tidningar på garagegolvet.
3 flaskor/liter räcker till en normalstor bil.

Linolja som förebyggande rostskyddsmedel är helt överlägset konventionella rostskyddsmedel enligt långtidsprov som SP i Borås genomfört.
Den mekaniska slitstyrkan och den penetrerande förmågan samt åldersbeständigheten är i särklass bäst med linolja.

Jag står ute på gården med sprayburk och lägger på där det behövs lite då och då under sommaren, balkar, skärmar och fjäderben mest. Absolut det bästa rostskyddet jag någonsin använt!. Min 5000kr bil har hållit i 12 år nu och jag HATAR att tvätta bilar. Jag avsaltar på våren bara och sedan sporadiskt under resten av året.

Linoljan som droppar ner i gruset försvinner efter vintern, helt utan miljöskada dessutom! smile

* Voff voff *
10 784 Inlägg
12 februari
#11
Koster skrev:
Ok, du väljer att vilja ha rätt.

I det avseendet att det spelar roll om man tvättar eller inte tvättar bort salt för att minska tillkomsten/spridningen av rost, så ja. smile Dessutom tror jag få personer vill dränka hela bilen i linolja även om det skulle stoppa tillfälligt en rostande skärm eller dörr. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

tummen mitt i handen
178 Inlägg
21 februari
#12
Ett tips, eller snarare ett TILLÄGG till er som tipsar om LINOLJA som rostsydd. Förutsatt att det man vill rostskyddsbehandla verkligen RENT och TORRT, så finns det två olika linoljor att välja... KOKT linolja och RÅ linolja. Och det ska vara den RÅA linoljan. Den kokta använder man till att måla utemöblerna med. Den enda nackdelen med den råa linolja är att den tar en evighet innan den torkar. Och en sak till... välj den KALLPRESSADE före den varmpressade.

Går självklart jättabra att handpensla underredet men bäst blir det att spruta. 

Kallpressad rå linolja köper man ex direkt från bönderna i dunkar till mycket bra pris jämfört mot vad färghandlare tar. Sök på nätet!  :-)

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)


Sök