1980
Sök

Ovala fälgar upptäcka efter bilköp

1 Inlägg
18 april
Trådstartare
Köpte ny bil i vintras av ett bilföretag som säljer begagnade bilar. Eftersom det var vinter så köptes bilen givetvis med vinterdäcken på och sommardäcken följde med på sidan. Sommardäcken såg sprillans nya ut och är rätt påkostade fälgar. Slog om igår och insåg direkt att hela bilen vibrerar och ratten kränger höger och vänster. Gjorde en akut balansering där mekanikern konstaterade att däcken är i princip fyrkantiga och går inte att rädda med vikter. Min första tanke vid bilköpet var inte att be om att få besikta sommardäcken innan köp då inget annat nämndes om dem än att de var fräscha, och med blotta ögat stämde det. Något som varit med om detta? Är däcken bara skrot? Går det att köra på eller nöter det på varenda bussning och led? Vad har säljaren för skyldigheter?

3 567 Inlägg
19 april
Du kan ju alltid lyssna med Bilfirman.
Kan ju inte bli värre än Nej.

Jag vet att man i någon form kan rikta fälgar, men allt har govetvis en gräns.
Och ekonomin kanske säger att det är billigare (och bättre) med en ny fälg.

614 Inlägg
19 april
köp nya däck o lev vidare, va problemet

7 612 Inlägg
19 april
Du skriver att du köpte ny bil.
Om de verkligen är fråga om en ny bil så bör du ha garanti kvar.
Men om det är en begagnad bil av en vimpelhandlare eller MENA så får du stå ditt kast.
En MRF-handlare skulle nog rätta till missödet med fälgarna, som han i sin tur kanske inte hade en aning om var defekta.

537 Inlägg
19 april
Jaha har Riddermarksbil varit i farten igen!

7 612 Inlägg
19 april
MickeEng skrev:

??????? Förklara!

537 Inlägg
19 april
torsen skrev:
MickeEng skrev:

??????? Förklara!

Hallå!
Enkelt bara Googla på Anmälningar Riddermarks bil.
Min kollegas syster skulle köpa en Suv där ifrån när dem skulle leverera bilen visade sig att den var omlackad med rinningar på sidorna och den kosta iaf 240.000-: som tur var skulle den betalas vid leverans, blev inget köp.
Är ju lite off topic från denna tråd så ta gärna bort inlägget men skulle inte lita en sekund på det här företaget.

894 Inlägg
19 april
Är inte så att nav storleken inte stämmer utan är för stor på fälgarna mot navet så det räcker med nav ringar?
Har svårt att tro att däck och fälg är fyrkantiga

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

3 567 Inlägg
19 april
Det räcker med ett kraftigare potthål eller trottoarkant i halka tex, för att slå en fälg vind.

Och vilken Bilfirma spänner upp medföljande hjul för att kontrollera sådant?

Ang Bilfirmor och skriverier ska det alltid tas med i beaktande hur stora dom är, dvs hur många bilar som säljs.
Visst blir det fel på bilar ibland, och då fler hos dom som säljer många bara rent statistiskt. Även mänskliga faktorn. Det finns idioter överallt, och stora företag får flera sådana av samma statistik.
Många klagomål på en mindre firma är allvarligare, och man ska också notera hur ärenden hanteras. Bilar kan gå sönder plötsligt. 
Gärna skriva av riktig press och inte någons ensidiga berättelse på Facebook, typ.

6 388 Inlägg
19 april
Det är mycket begärt att en bilfirma ska ha koll på om  hjulen är "fyrkantiga" eller ej då de inte sitter på bilen.
Jag har riktat två fälgar på min Audi TT som jag tog hem från Tyskland 2011. En firma söder om stan gjorde jobbet. Har för mig att det kostade 2000:-

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 315 Inlägg
19 april
Sinc3dus skrev:
Köpte ny bil i vintras av ett bilföretag som säljer begagnade bilar. Eftersom det var vinter så köptes bilen givetvis med vinterdäcken på och sommardäcken följde med på sidan. Sommardäcken såg sprillans nya ut och är rätt påkostade fälgar. Slog om igår och insåg direkt att hela bilen vibrerar och ratten kränger höger och vänster. Gjorde en akut balansering där mekanikern konstaterade att däcken är i princip fyrkantiga och går inte att rädda med vikter. Min första tanke vid bilköpet var inte att be om att få besikta sommardäcken innan köp då inget annat nämndes om dem än att de var fräscha, och med blotta ögat stämde det. Något som varit med om detta? Är däcken bara skrot? Går det att köra på eller nöter det på varenda bussning och led? Vad har säljaren för skyldigheter?

Fälgarna är ovala och däcken är fyrkantiga, hur hänger det ihop?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 567 Inlägg
20 april
Ska nog inte tas bokstavligt utan troligen slogs corden i däcket sönder samtidigt som fälgen.

Det har jag varit med om, men fälgen klarade sig.

Men trådskaparen ska inte köra med vind fälg och/eller cordfel i däcket.

7 612 Inlägg
20 april
Har du kontaktat säljaren och fått konstaterat att du fått rätt fälgar?

Om fälgar med för litet CB(navhål) monteras kommer fälgen att rida på navkanten, och resultatet kan bli att hjulet upplevs som ovalt/fyrkantigt.
Min upplevelse då på en bil jag monterade begagnade hjul som enligt säljare skulle ha annat CB.

Eller om "bultcirkeln" inte är den rätta, utan skiljer på någon mm.
Har jag själv råkat ut för då jag på en bilskrot för länge sedan köpte snygga FIAT-hjul och monterade på en OPEL.
Bultcirkeln skilde endast 1 mm, men det räckte för bilen skulle hoppa.

6 209 Inlägg
20 april
Om en däckmontör försökt balansera hjulen lär de ha suttit i balanseringsmaskinen så det kan knappast handla om fel navhål

7 457 Inlägg
20 april
torsen skrev:
MickeEng skrev:

??????? Förklara!

OJ,, vet du inget om Riddermark? det var illa. det betyder att dem kan fortsätta att blåsa folk till höger och vänster sad

894 Inlägg
20 april
Utmarks-Loke skrev:
Om en däckmontör försökt balansera hjulen lär de ha suttit i balanseringsmaskinen så det kan knappast handla om fel navhål

Jodå det har jag vart med om ett par gånger

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

Sök