2436
Sök

Biltemas rostomvandlare,funkar det?

93 Inlägg
23 april
Trådstartare
Ska försöka fixa till lite rostskador på bilen.Tidigare ägare har bättrat lite men troligtvis endast sprayat på lite färg för att dölja skadorna!
Undrar om BILTEMAS rostomvandlare dels kan funka som tillfälligt roststopp och att man kan ha det som primer innan man lägger på spackel
och grundfärg?
Jag vet att det är en nödlösning,men hoppas att kunna hålla liv i bilen ett par år,men finns det nåt som funkar bättre ?
Mvh Thomas

129 Inlägg
11 maj
Fungerar alldeles utmärkt till det som rostomvandlare är avsedd att användas till, dvs att neutralisera rostporer som kan finnas kvar även efter man slipat. Dock så är det inget rostskydd i sig utan det måste målas över med riktig rostgrund/kallgalv och färg inom 12-24 timmar.

6 389 Inlägg
11 maj
Hej!
Biltemas rostomvandlare är helt verkningslös!
Den bästa rostbortagaren är "Corroprotect Rostätare" ! Men även den fordras att man slipar med sliprondell och liknande i omgångar.
Hur mycket rost är det du har??

576 Inlägg
11 maj
Jag tog bort lite rost i motorrummet på min bil och använde mig av Biltemas rostätare och det funka fint. Plåten blev lila/svart sen måla jag över med primer och färg och det har inte kommit tillbaka någon rost än iaf. Är väl 2 år sen jag gjorde det.

Edit: För att förtydliga så slipade jag ju såklart den värsta rosten först. Sen rostätare.
Senast redigerat av Jeebz (11 maj )

6 389 Inlägg
11 maj
Så gör inte jag när jag tar bort rost med rostätare! Rosten finns ju fortfarande kvar under det svarta!
Jag gör så här:  Slipar med stålborste för att ta bort så mycket som möjligt av rosten, Ibland använder jag även vinkelslip med stålborste.  Efter det penslar på corroprotect och låter det sitta någon halvtimme och slipar sedan igen med stålborste eller vinkelslip försedd med stålborste. Penslar återigen på Corroprotect och låter det ligga på någon halvtimme eller så (inte så noga med tiden), slipar igen osv. Så här håller jag på till minsta svarta rostprick är borta! Allt brukar ta en vecka.

Sen penslar eller sprutar jag på 2komp grundfärg. Efter någon dags torkning sprutar (eller penslar beroende på om det bara är små ytor) jag på sprutspackel och slipar sedan . Har på mer sprutspackel och slipar igen. Efter att ha gjort så 2-3 gånger slipar jag ner ytan med 500 papper och sprutar så på 2komp billack.

Sök