2303
Sök

Audi a6 2007

10 Inlägg
29 april
Trådstartare
#1
Har en Audi a6 2007 har bytt bensin filter, luftfilter tändstift och tändspolar och katalysator.
När motorn är kall rycker lite vid acceleration och sedan går normalt när den blir varm.
Har kört rengöringsmedel för spridare och motor 3 ggr.
Inga lampor  lyser, så jag är funderande, och när jag trycker på och varvar ut bilen inga problem.
Fick en gång felkod på cirkulations ventil till turbo, jag funderar på Waste gate eller laddtrycks ventil.
raderade felkoder och dem kom inte tillbaka.
Det är konstigt att inga lampor lyser och att det bara är när motorn är kall som jag har små hackningar.
Det är en 2 l bensinmotor, funderar på någon givare.
Undrar om någon upplevt samma?

6 388 Inlägg
10 Inlägg
30 april
Trådstartare
#3
Den har gått 30000 mil och byter olja varje år startar och går som en klocka.
När jag köpte den hade den gått 27000 mil.
Det första jag gjorde var optimering och byte av lambasonder bensin filter tändstift och tändspolar och det var enligt data stift 3 som var dålig men jag bytte alla.
Står jag still och gasar inga missljud eller hack.
Märks när motorn är kall på 2-4 växel vid acceleration 5-6mindre.
Istället för att byta ut allt undrar jag om någon har en ide.

10 Inlägg
30 april
Trådstartare
#5
Bosch tändstift och tändspolar

10 Inlägg
30 april
Trådstartare
#6
EAN:4047024385405
Modell:Double Platinum
Elektrodavstånd [mm]:0,7
Dragmoment [Nm]:28
Gängmått:M 14 x 1,25
Gänglängd [mm]:19
Nyckelvidd:16
Gnistposition [mm]:4
Antal stickkontakter:1
Produktlinje:FR 5 KPP 332 S
Märkeskvalitet:Premium
Tillverkare:BOSCH
Art. nr.:0 242 245 576

10 Inlägg
30 april
Trådstartare
#7
EAN:4047024830349
Nominell spänning [V]:14
Produktlinje:ZS-PE-TBD
Märkeskvalitet:Premium
Tillverkare:BOSCH
Art. nr.:0 221 604 115

10 Inlägg
30 april
Trådstartare
#8
Konstigt att det är när motorn är kall som det kommer små ryck vid acceleration 2-4 sedan på 5-6 avtar ryck och när motorn är varm så går den normalt fattar inte

Forummoderator
26 448 Inlägg
30 april
#9
Har man inte andra stift ibland om man optimerar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

10 Inlägg
30 april
Trådstartare
#10
Hade det varit bensinpump eller skit i luftintag så borde det vara hela tiden när jag platta gasen så går det bra kör jag inte med bilen och bara gasar händer inget när den är kall.
Jag funderar på om det är en givare eller något som inte kommunicerar med motorn ahh konstigt inga lampor lyser eller missljud

* Voff voff *
10 903 Inlägg
30 april
#11
Tändspole som börjar ge upp?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 758 Inlägg
1 maj
#12
Hmm, nya spolar o stift o optimerad. Koppla upp med VCDS o kolla misständningar live när felet uppstår- enligt mig så funkar bara NGK stift på Audi. Vid misständningar på nån specifik cylinder vid test- ta komp.prov. - Lycka till/Husse

10 Inlägg
1 maj
Trådstartare
#13
Problem med små ryckningar fanns för 3 år sedan innan optimering.
Då bytte jag tändspolar och stift och optimerade motorn, bytte även lambasond före och efter kat.
Problemen är då man kör på 2,3 eller 4 växel och då när motorn är kall.
Men kanske dem bosch stift inte var bra så jag har beställt dem bästa ngk stift, dem kostade en hundring mer per styck om jag jämför bosch, jag provar detta. Får se om det fungerar. Annars får man göra en grundlig undersökning.

1 758 Inlägg
2 maj
#14
Hmm, så vi pratar 3 år gamla spolar ? Fan, de spolarna går ju på övertid, dessa bilar älskar att käka spolar. Fast med NGK stift kanske du får en lösning. Kolla stiften när du byter- färg o beläggning kan avslöja massor, o du kan se vilken/vilka cylindrar som går orent.
Men uppkoppling med VCDS o kolla livedata är ännu bättre. -Lycka till /Husse

10 Inlägg
3 maj
Trådstartare
#15
Jag har köpt ngk bästa stift och hoppas det löser sig och om inte får mekaniker göra en grundlig felsökning med datorn. Han har en bättre dator för jag har bara en liten från biltema men fungerar faktiskt ganska bra.
Jag kan ju prova den först.
När det gäller tändspolar spelar det någon roll om vilken bosch,ngk eller tror hella fanns olika typer.

10 Inlägg
14 maj
Trådstartare
#16
Bytte tändstift och den ryckte fortfarande, gjorde en felsökning och fick p226100 cirkulation luft ventil mekaniskt fel, (wastegate)
P033200 knackning sensor 2, signalen är för låg .
Jag tror att det är wastegate och knackningssensor till cylinder 2 som behöver bytas och det konstiga att motorlampan inte lyser.


Sök