2344
Sök

Volvo S60N T5 (Rullande projekt)

Rullande projekttråd för eget syfte

14 517 Visningar
Uppdaterades senast 18 juni
657 Inlägg
18 december 2024
Dom där lagrena ser ju inte så dåliga ut!

Säker på att det inte började brinna för mycket i fingrarna bara?

Professionell hatare

193 Inlägg
16 april
Riktigt grymt jobbat! Noggrant och snyggt

152 Inlägg
7 maj
Jaså är det mekaniska tryckare på dom nyare motorerna, har nyss att ihop en T5 från 850 men där är det hydauliska.
Vad är det för verktyg du använder för att hålla kammen på plats så du kan shimsa?

Blir jäkligt snyggt och lär nog gå väldigt fint efter detta.
Köpte också grejer från ACM, kolvar och stakar men jag rekommenderar att du viktar in dom om du inte gjort det, trots att dom är smidda så skiljer det väldigt mkt mellan kolvarna.

152 Inlägg
8 maj
AWM skrev:
Lehto skrev:
Jaså är det mekaniska tryckare på dom nyare motorerna, har nyss att ihop en T5 från 850 men där är det hydauliska.
Vad är det för verktyg du använder för att hålla kammen på plats så du kan shimsa?

Blir jäkligt snyggt och lär nog gå väldigt fint efter detta.
Köpte också grejer från ACM, kolvar och stakar men jag rekommenderar att du viktar in dom om du inte gjort det, trots att dom är smidda så skiljer det väldigt mkt mellan kolvarna.

Det är så mycket som verktyget "999 5765". Finns att köpa liknande på nätet. Men är i regel billigast på Volvo.

Jag hoppas på det! Jag har enbart köpt deras stakar. Det var bara dem som hade rätt längd i lager, då min maskin hade de långa stakarna med 21mm lillände. Men det är vägt och uppmätt.

Ah jag tittade lite för fort, du kör kvar med original kolvarna alltså?
Vad är det för slaglängd på vevaxeln i din motor, är det fortfarande 90 eller har dom gått över till 93 på den?

152 Inlägg
11 maj
AWM skrev:
Lehto skrev:
AWM skrev:

Det är så mycket som verktyget "999 5765". Finns att köpa liknande på nätet. Men är i regel billigast på Volvo.

Jag hoppas på det! Jag har enbart köpt deras stakar. Det var bara dem som hade rätt längd i lager, då min maskin hade de långa stakarna med 21mm lillände. Men det är vägt och uppmätt.

Ah jag tittade lite för fort, du kör kvar med original kolvarna alltså?
Vad är det för slaglängd på vevaxeln i din motor, är det fortfarande 90 eller har dom gått över till 93 på den?

Ja precis, tanken från början var att hålla en rätt tajt budget. Nu i efterhand när budgeten ändå dubblats, så hade jag lika gärna kunnat borra blocket och stoppa i smidda kolvar. Men lätt att vara efterklok.. Men std kolvarna hänger ju med en bra bit.
Det är fortfarande 90 vev, 81mm borr och 2.3l. Är mest smågrejer som skiljer från tidigare versioner. Där den största skillnaden är vvt. Samt oljekylda kolvar är det väl inte i de tidigare?

Aha nice, jag tror ändå mer på 2.3l motorerna faktiskt.
Jodå 850 turbo motorerna har oljekylda kolvar, dock är det lite annan utformning på dom.

Såg i ett tidigare inlägg att du plockade isär en oljepump, är det bara fjädern som behöver bytas ut för att få dom som nya igen?
Alltså de är enda slitdelen i dom? Eller är det mer grejer man behöver se över?

Inte mycket kvar ser jag!

152 Inlägg
12 maj
speciallösning för vevhusventilationen, någon särskild anledning till den annorlunda slangen? tongue

137 Inlägg
18 juni
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0a1a08778595e311987505ed02a40e4c.jpg

Nu är motorbygget klart!
Jag har valt att skapa en egen projekttråd för motorn! Så inläggen är raderade här och allt är nu summerat med mer bilder, text, kostnad etc. i en tråd som hittas via länken nedan.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=350802
Senast redigerat av AWM (18 juni )

Sök