2440
Sök

Bilbatteri laddas ur trots att det har bra hälsa och det finns ingen tjuvström. Vad kan problemet vara?

Fri fart för ett fritt folk!
14 637 Inlägg
12 maj
#41
TRB skrev:
Beträffande Ah. Nu sitter det 60Ah i bilen. Om jag skulle köpa vad Toyota erbjuder så blir det 65Ah.

Var sugen på Exide 75Ah.
https://www.mekster.se/exide-exide-prem … 79445.html

Ringde Mekonomen och frågade om Ah. De satt det kunde bli problem ifall jag väljer 75Ah. Eftersom det är högre kapacitet än batteriet som sitter i så kanske inte generatorn skulle palla med batteriet. Så de avrådde från 75Ah.

skulle endå välja största möjliga batteriet  för det där är bullshit.  visst den laddar inte batteriet till 100% lika lätt som ett mindre batteri så klart.  eftersom det tar längre tid att ladda 75Ah istället för 65Ah  men man har överkapacitet som inte är dumnt att ha. 

du kan gnugga startmotorn nämdvärt längre innan batteriet ger upp. 

på min lilla Audi a2 säljs det 74ah batterier  jag kör 100Ah och har aldrig haft några som helst problem.   fortfarande orginal 90Ah generator och det fungerar utmärkt. 
sen beror det så klart på hur smart bilen är.    det kan vara dåligt om man har batteriövervakning på bilen  att montera fel batteri. 
men en normal gamal hedlig bil så kvittar det

Kör fort så hinner inget hända...

7 651 Inlägg
12 maj
#42
TRB skrev:
Beträffande Ah. Nu sitter det 60Ah i bilen. Om jag skulle köpa vad Toyota erbjuder så blir det 65Ah.

Var sugen på Exide 75Ah.
https://www.mekster.se/exide-exide-prem … 79445.html

Ringde Mekonomen och frågade om Ah. De satt det kunde bli problem ifall jag väljer 75Ah. Eftersom det är högre kapacitet än batteriet som sitter i så kanske inte generatorn skulle palla med batteriet. Så de avrådde från 75Ah.

Skitsnack!
Många som har elwinschar på sina bilar byter till batterier med högre ampéretal utan att byta generator.

Men vad har DU för nytta av ett batteri med annat ampéretal än vad som rekommenderas?
Har du winsch eller effektkrävande ljudanläggning eller kylskåp eller annan energikrävande utrustning?

B t w - har du kollat släpvagnsuttaget?

* Voff voff *
10 936 Inlägg
12 maj
#43
Dessutom, att gå från 65 till 75 Ah är ju inget jättekliv direkt. big_smile

På båtar tex är det ju inte ovanligt att man laddar 2-3 batterier på uppåt 100 Ah med originalgeneratorn och dom laddas dessutom ur betydligt mer mellan laddningarna än vad det kommer göra i din bil.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

78 Inlägg
12 maj
Trådstartare
#44
Tack Growe och Brådhis.
Då ska jag inte hänga upp mig på Mekonomens varning om att generatorn inte skulle orka med 75Ah. Läste sen också på Biltemas hemsida "Det finns till exempel ingen fördel i att välja ett batteri med väsentligt högre Amperetimmetal, eftersom ett sådant tar längre tid för din generator att återladda och du riskerar startproblem vid kyla." Gillade inte biten om startproblem vid kyla.

657 Inlägg
12 maj
#45
TRB skrev:
Beträffande Ah. Nu sitter det 60Ah i bilen. Om jag skulle köpa vad Toyota erbjuder så blir det 65Ah.

Var sugen på Exide 75Ah.
https://www.mekster.se/exide-exide-prem … 79445.html

Ringde Mekonomen och frågade om Ah. De satt det kunde bli problem ifall jag väljer 75Ah. Eftersom det är högre kapacitet än batteriet som sitter i så kanske inte generatorn skulle palla med batteriet. Så de avrådde från 75Ah.

Inte så det fungerar. Tänk dig att det där är vad som bestämmer hur länge du kan vrida på startmotorn innan den dör. Inget mer.

Professionell hatare

* Voff voff *
10 936 Inlägg
13 maj
#46
TRB skrev:
Tack Growe och Brådhis.
Då ska jag inte hänga upp mig på Mekonomens varning om att generatorn inte skulle orka med 75Ah. Läste sen också på Biltemas hemsida "Det finns till exempel ingen fördel i att välja ett batteri med väsentligt högre Amperetimmetal, eftersom ett sådant tar längre tid för din generator att återladda och du riskerar startproblem vid kyla." Gillade inte biten om startproblem vid kyla.

Väsentligt högre är inte att gå från 60-65 till 75 Ah. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

78 Inlägg
13 maj
Trådstartare
#47
Jag köpte Exide 12V 75Ah 630A. 4 cm längre än det gamla men det fick plats.
https://www.thansen.se/bil/toyota-hiace … -485784294

Jag ska testa det gamla batteriet. Först ladda upp det fullt och sen mäta under några dagar hur spänningen är. Hur mycket kan man räkna att spänningen faller per dag/per vecka om batteriet är OK (antar att det faller lite grann i alla fall)?

Har också en dum off-topic fråga. Om det gamla batteriet är OK kanske det får bli ett reservbatteri. Alternativt skulle det vara skoj att testa att använda till en elektrisk kylbox t ex om man campar. Anta att batteriet är fristående från bilen och inte laddas upp under campingtiden, anta också att jag hittar en lösning att koppla kylboxen till batteriet, hur länge skulle batteriet kunna hålla igång kylboxen? Är det bara ett par timmar?
P.S Förstår att en rejäl påse med is vore ett bra alternativ.

7 651 Inlägg
13 maj
#48
TRB skrev:
Jag köpte Exide 12V 75Ah 630A. 4 cm längre än det gamla men det fick plats.
https://www.thansen.se/bil/toyota-hiace … -485784294

Jag ska testa det gamla batteriet. Först ladda upp det fullt och sen mäta under några dagar hur spänningen är. Hur mycket kan man räkna att spänningen faller per dag/per vecka om batteriet är OK (antar att det faller lite grann i alla fall)?

Har också en dum off-topic fråga. Om det gamla batteriet är OK kanske det får bli ett reservbatteri. Alternativt skulle det vara skoj att testa att använda till en elektrisk kylbox t ex om man campar. Anta att batteriet är fristående från bilen och inte laddas upp under campingtiden, anta också att jag hittar en lösning att koppla kylboxen till batteriet, hur länge skulle batteriet kunna hålla igång kylboxen? Är det bara ett par timmar?
P.S Förstår att en rejäl påse med is vore ett bra alternativ.

Teoretiskt, med ett 60Ah-batteri, och kylbox som förbrukar 4 Ah, håller batteriet liv i kylboxen i 15 timmar.

657 Inlägg
13 maj
#49
Spara det iaf, och om du nånsin ska kasta det så ta det till metallåtervinningen. Dom betalar väldigt mycket för gamla batterier.

Professionell hatare

78 Inlägg
14 maj
Trådstartare
#50
Det gamla batteriet är nu fulladdat. Ska mäta spänningen under några dagar (ej kopplat i bilen). Om batteriet är OK, hur mycket kan man räkna med att spänningen faller/dag?

* Voff voff *
10 936 Inlägg
14 maj
#51
TRB skrev:
Det gamla batteriet är nu fulladdat. Ska mäta spänningen under några dagar (ej kopplat i bilen). Om batteriet är OK, hur mycket kan man räkna med att spänningen faller/dag?

Åk förbi en verkstad och låt dom belastningsprova det istället så vet du om det är okej eller om du ska reklamera det. Kan inte rimligen kosta många kronor eller fikabröd.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

78 Inlägg
14 maj
Trådstartare
#52
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Det gamla batteriet är nu fulladdat. Ska mäta spänningen under några dagar (ej kopplat i bilen). Om batteriet är OK, hur mycket kan man räkna med att spänningen faller/dag?

Åk förbi en verkstad och låt dom belastningsprova det istället så vet du om det är okej eller om du ska reklamera det. Kan inte rimligen kosta många kronor eller fikabröd.

Det testades för en månad sedan i en butik av en snorkig sur gubbe. Sa det var bra.
Reklamerade batteriet och fick pengar tillbaka. Därav att jag köpte nytt batteri igår.

Jag ska mäta spänningen under några dagar mest för att veta om batteriet ska sparas eller återvinnas.

* Voff voff *
10 936 Inlägg
14 maj
#53
TRB skrev:
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Det gamla batteriet är nu fulladdat. Ska mäta spänningen under några dagar (ej kopplat i bilen). Om batteriet är OK, hur mycket kan man räkna med att spänningen faller/dag?

Åk förbi en verkstad och låt dom belastningsprova det istället så vet du om det är okej eller om du ska reklamera det. Kan inte rimligen kosta många kronor eller fikabröd.

Det testades för en månad sedan i en butik av en snorkig sur gubbe. Sa det var bra.
Reklamerade batteriet och fick pengar tillbaka. Därav att jag köpte nytt batteri igår.

Jag ska mäta spänningen under några dagar mest för att veta om batteriet ska sparas eller återvinnas.

Okej. Spänningen säger dock egentligen ingenting om hur mycket kapacitet det är kvar i batteriet. För det måste det belastningsprovas...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

78 Inlägg
14 maj
Trådstartare
#54
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Brådhis skrev:

Åk förbi en verkstad och låt dom belastningsprova det istället så vet du om det är okej eller om du ska reklamera det. Kan inte rimligen kosta många kronor eller fikabröd.

Det testades för en månad sedan i en butik av en snorkig sur gubbe. Sa det var bra.
Reklamerade batteriet och fick pengar tillbaka. Därav att jag köpte nytt batteri igår.

Jag ska mäta spänningen under några dagar mest för att veta om batteriet ska sparas eller återvinnas.

Okej. Spänningen säger dock egentligen ingenting om hur mycket kapacitet det är kvar i batteriet. För det måste det belastningsprovas...

Ok, fel uttryckt av mig. Problemet jag hade var att batteriet laddades ur. Rådet var bl a att testa och se om batteriet laddas ut även om det inte är inkopplat. Det är det jag testar nu.

78 Inlägg
14 maj
Trådstartare
#55
TRB skrev:
Det gamla batteriet är nu fulladdat. Ska mäta spänningen under några dagar (ej kopplat i bilen). Om batteriet är OK, hur mycket kan man räkna med att spänningen faller/dag?

Det var tydligen för svår fråga....

* Voff voff *
10 936 Inlägg
14 maj
#56
TRB skrev:
Brådhis skrev:
TRB skrev:

Det testades för en månad sedan i en butik av en snorkig sur gubbe. Sa det var bra.
Reklamerade batteriet och fick pengar tillbaka. Därav att jag köpte nytt batteri igår.

Jag ska mäta spänningen under några dagar mest för att veta om batteriet ska sparas eller återvinnas.

Okej. Spänningen säger dock egentligen ingenting om hur mycket kapacitet det är kvar i batteriet. För det måste det belastningsprovas...

Ok, fel uttryckt av mig. Problemet jag hade var att batteriet laddades ur. Rådet var bl a att testa och se om batteriet laddas ut även om det inte är inkopplat. Det är det jag testar nu.

Du skriver att batteriet testades och att det var bra. Sedan skriver du att du reklamerade batteriet och fick pengarna tillbaka. Är det samma batteri du har kvar ändå? Dvs du reklamerade ett friskt batteri, fick pengarna tillbaka och fick behålla batteriet? Bra affär då... smile

Spänningen ska inte sjunka alls egentligen om du inte har en förbrukare inkopplad (eller om en cell går sönder tex i batteriet), så det enkla svaret är 0 volt. Men spelar andra faktorer in, tex hur mycket ström (Ah) som batteriet klarar att hålla kvar och det ser du inte med en spänningsprovare.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

* Voff voff *
10 936 Inlägg
14 maj
#57
TRB skrev:
TRB skrev:
Det gamla batteriet är nu fulladdat. Ska mäta spänningen under några dagar (ej kopplat i bilen). Om batteriet är OK, hur mycket kan man räkna med att spänningen faller/dag?

Det var tydligen för svår fråga....

Är batteriet inte inkopplat så finns ingen förbrukare och då ska spänningen inte sjunka. Detta säger dock ingenting om huruvida ditt batteri är friskt eller inte och det var det jag trodde du undrade...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

78 Inlägg
15 maj
Trådstartare
#58
Brådhis skrev:
TRB skrev:
TRB skrev:
Det gamla batteriet är nu fulladdat. Ska mäta spänningen under några dagar (ej kopplat i bilen). Om batteriet är OK, hur mycket kan man räkna med att spänningen faller/dag?

Det var tydligen för svår fråga....

Är batteriet inte inkopplat så finns ingen förbrukare och då ska spänningen inte sjunka. Detta säger dock ingenting om huruvida ditt batteri är friskt eller inte och det var det jag trodde du undrade...

Jag följer ditt tidigare råd.
"Men har du testat att (som flera skrivit) koppla loss det gamla när bilen står för att se om det är batteriet i sig som är dåligt eller bilen som drar ur det?"

Jag trodde att spänningen likväl skulle sjunka något. OK, ett batteri som laddas och sen bara ställs undan ska alltså behålla spänningen.

Igår var batteriet fulladdat. Visade 13,07V. Idag, ett dygn senare visar det 12,94V. Jag ska testa under några dagar till och se hur pass mycket spänningen sjunker (i och med att spänningen uppenbarligen sjunker något på detta batteriet).

* Voff voff *
10 936 Inlägg
15 maj
#59
TRB skrev:
Brådhis skrev:
TRB skrev:
Det var tydligen för svår fråga....

Är batteriet inte inkopplat så finns ingen förbrukare och då ska spänningen inte sjunka. Detta säger dock ingenting om huruvida ditt batteri är friskt eller inte och det var det jag trodde du undrade...

Jag följer ditt tidigare råd.
"Men har du testat att (som flera skrivit) koppla loss det gamla när bilen står för att se om det är batteriet i sig som är dåligt eller bilen som drar ur det?"

Jag trodde att spänningen likväl skulle sjunka något. OK, ett batteri som laddas och sen bara ställs undan ska alltså behålla spänningen.

Igår var batteriet fulladdat. Visade 13,07V. Idag, ett dygn senare visar det 12,94V. Jag ska testa under några dagar till och se hur pass mycket spänningen sjunker (i och med att spänningen uppenbarligen sjunker något på detta batteriet).

Ja, med den felsökningen var tanken att du skulle koppla från batteriet och se om bilen då startade. Gjorde den det så visste du ju att det var bilen som drog ur det och gjorde den inte det, trots att batteriet ej varit inkopplat, så visste du att det var batteriet som var dåligt (eftersom bilen då ej haft möjlighet att påverka det).

Vilospänningen ska vara runt 12,7 volt. Högre spänning utan laddare inkopplad beror på ytladdning och den kommer försvinna, dvs spänningen kommer sjunka ner mot 12,7 volt i vila.
Senast redigerat av Brådhis (15 maj )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 651 Inlägg
15 maj
#60
TRB - ta till dig de kloka orden som Brådhis skriver.

Lite kanske onödigt vill jag tillägga att:
Om du laddar ett nominellt 12 volt bilbatteri så är spänningen uppemot 13 volt eller drygt det om du med voltmeter avläser spänningen direkt.
Väntar du ett tag, så att batteriet fått "lugna sig", kanske ½ dygn, är spänningen 12,6 á 12,7 volt - något avhängigt voltmeterns precision.
Ett nominellt 12 volt bilbatteri kan inte ha högre spänning än något drygt 12,6 volt, och är då fulladdat.

Jag har ett reservbatteri ståendes på golvet i garaget.
Det batteriet laddar jag fullt då och då.
Spänningen brukar sjunka några tiondels volt på några månader.
Så visst laddar batterierna ur, även om de inte är anslutna till någon förbrukare, om än långsamt.
Det är därför en del har en elektronisk batteriladdare som underhållsladdar batteriet under vinterhalvåret på hobby/entusiastbilar.

Den bästa laddaren är i princip bilens egen generator.

För sista gången - har du varit inne i draganordningens eluttag och kollat. Jag har frågar dig flera gånger, men du har inte behagat svara.


Sök