3045
Sök

Volvo S70 Elkonvertering Elbil

Bygger elbil på en Volvo S70. Första provkörningen klar! Finns många spöken kvar att jaga innan bilen ska besiktas på nytt, häng på!

18 520 Visningar
Uppdaterades senast igår 21:52
164 Inlägg
fredag 00:52
#121
Ja om din aldrig släcks så är det snarare någon signal som saknas.

Annars borde den släckas när du startar och sedan när du börjar rulla så borde den sätta felkod isf.

Vilken årsmodell har du på kärran? Kan du inte köra med felkodsläsare? Är det en 98 måste du väl köra Vol-FCR, men vid 00 borde du kunna ha vanliga obd läsare.

768 Inlägg
fredag 07:22
Trådstartare
#122
Lehto skrev:
Ja om din aldrig släcks så är det snarare någon signal som saknas.

Annars borde den släckas när du startar och sedan när du börjar rulla så borde den sätta felkod isf.

Vilken årsmodell har du på kärran? Kan du inte köra med felkodsläsare? Är det en 98 måste du väl köra Vol-FCR, men vid 00 borde du kunna ha vanliga obd läsare.

Får mäta hela systemet på lördag, alla givare och kablar, söka kabelbrott osv, annars så har jag förstått att det är vanligt med en lödning i abs-styrenheten som brukar ge sig.. Har även läst mig till att själva tändningslåset kan va ett problem. Vi får se vad jag hittar på lördag.


768 Inlägg
fredag 07:25
Trådstartare
#123
Min är en 1997, den funkar inte med vanliga felkodsavläsare "såklart"
Här behövs ett speciellt volvoprogram då de va i brytet mellan blinkkoder och obd.


164 Inlägg
fredag 09:44
#124
Ja men då är det vol-fcr du ska ha. Och en vanlig Kina elm 323 kabel eller va den heter.

768 Inlägg
fredag 09:59
Trådstartare
#125
Lehto skrev:
Ja men då är det vol-fcr du ska ha. Och en vanlig Kina elm 323 kabel eller va den heter.

Det stämmer säkert det du säger. Ska forska mer på den efter jag mätt upp allt.
Stort tack för alla tips.


768 Inlägg
fredag 10:02
Trådstartare
#126
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-f4764b5de9cee2fb16c69b16a34842a4.jpg

Har insett att jag köpt fel pump.

Denna pump är inte tillräckligt stark för att orka ge det vacuum jag behöver. Så ni som kopierar mitt mästerverk vet nu att denna pump inte funkar. Jag behöver alltså köpa en biffigare modell. Suck, ett steg fram, två steg bakåt. Men det är ju såhär det funkar när man sätter ihop saker som inte ska leka med varandra hehe


768 Inlägg
fredag 16:27
Trådstartare
#127
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-d6fabef7aab65f23db8c4b86fe0d4254.jpg

Tror bestämt att jag kan ha hittat felet, en abs-sensor ger inget utslag, precis som att det är brott i abs-sensor.
Senast redigerat av Ev_volvo142 (Igår 15:07)


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 578 Inlägg
fredag 16:45
#128
Ev_volvo142 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-d6fabef7aab65f23db8c4b86fe0d4254.jpg

Tror bestämt att jag kan ha hittat felet, en abs-sensor ger inget utslag, precis som att det är brott i abs-sensor. Ny beställd!

Inte så att du råkat skada kabeln till givaren vid batterimonteringen?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Forummoderator
18 295 Inlägg
Igår 11:47
#129
Kollat igenom hela tråden. Trevlig läsning!

Noterade att 12V-batteriet är Litium. Har detta en inbyggd BMS eller uppkoppling till vadå? Bilen bör väl veta hur mycket den ska ladda detta?

En annan fråga är hur du löser problemet med värme/kyla i kupé?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

768 Inlägg
Igår 14:55
Trådstartare
#130
Hybrid_ skrev:
Kollat igenom hela tråden. Trevlig läsning!

Noterade att 12V-batteriet är Litium. Har detta en inbyggd BMS eller uppkoppling till vadå? Bilen bör väl veta hur mycket den ska ladda detta?

En annan fråga är hur du löser problemet med värme/kyla i kupé?

12v batteriet har inbyggt bms, det tar ej emot laddning när det känner att det överladdas, det stänger även av om det blir en kortslutning i 12v systemet, eller om det tas ut för mycket ampere plötsligt.


Denna bil är aldrig tänkt att den ska få ac.
Nästa bil jag bygger kommer jag göra ac i.

Till värme så kan jag gå olika vägar, men det behövs inte värme för att gå igenom en besiktning, så länge du har fläkt på framrutan "defrost" så räcker det för att bli godkänd.

Jag kommer nog att montera en värmare som går på diesel i denna bil, en sån som är vattenburen, & på så vis kan jag ansluta den till bilens egna värmeelement. Med en dieselvärmare så tar jag inte energi från 30kwh batteriet, på så vis behåller jag räckvidd på vintern.


768 Inlägg
Igår 15:00
Trådstartare
#131
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-d15b2a41853013bf9697b1f0a31443df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-72565671dd6e1a349e8859cee436fc7b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-4ab54c8d0da38be9560f57088ca5d289.jpg



Såg att Biltema hade kabeln så åkte dit och kasta på den och nu är bilen fri från felmeddelanden!

Så jäkla gött!

Ny video med på youtube!

https://youtu.be/BK6-eNuoEvk?si=HmAZw-Yjq8K8SGJB


768 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#132
Så nu om någon fler undrar så behöver man inte skicka canbus signaler eller skapa nån vevaxelsignal till motorstyrningen eller annat för att göra abs glad, se bara till att alla givare är hel så kan man montera vilken motor som helst i en volvo s70, iallafall om den är byggd 1997.
Senast redigerat av Ev_volvo142 (för 18 timmar sedan)



Sök