3586
Sök

Oljeplugg - med roterande huvud?

4 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#1
Jag fick totalt huvudbry..

Böt olja på min Audi A6 2018 här idag, första gången jag byter själv men bytt på 5 andra bilar tidigare och aldrig stött på detta.
Glömde såklart köpa en ny oljeplugg så fick nyttja den gamla, men det har man ju gjort förut utan problem.

Men när jag ska dra åt upplever jag att den roterar och får ju panik att det är gängpaj trots jag inte drog så hårt, men tog lös pluggen igen och kollade nä gängorna på bult och hålet i tråget hur fina som helst.

What? kollar noggrannare på pluggen och ser nästan ut som att det är en skarv mellan huvud och skruven? är det nån "inbyggd moment" i skruven som gör att den roterar när det är hårt nog? Nu sitter den då där och provkört en kvart utan någon olja sipprar fram men känns ju inte riktigt bra ändå..

5 154 Inlägg
för 9 timmar sedan
#2
Inget jag stött på att en plugg har roterade huvud. Har bilen oljetråg i plast? Kan sitta en insatsgänga i det som börjar snurra vilket resulterar i att tråget behöver bytas.
Därför jag suger ut oljan om möjligheten finns när bilen har tråg i plast och metallplugg. Mercedes bla har börjat med en plastplugg med låsning som inte kräver samma typ av åtdragning.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

4 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#3
mb_pucken skrev:
Inget jag stött på att en plugg har roterade huvud. Har bilen oljetråg i plast? Kan sitta en insatsgänga i det som börjar snurra vilket resulterar i att tråget behöver bytas.
Därför jag suger ut oljan om möjligheten finns när bilen har tråg i plast och metallplugg. Mercedes bla har börjat med en plastplugg med låsning som inte kräver samma typ av åtdragning.

Nä men det var väldigt intressant, nej tråget är av metall.. och som sagt tog ut pluggen och kontrollerade gängor både på bult och i tråget och dom var felfria.. hade gärna gjort det men motorn har ingen mätsticka.. har gjort så på tidigare bil var ju sjukt smidigt oljebyte då.

Får väl avvakta och se om det blir något läckage, se till att byta skruv nästa byte..

25 Inlägg
för 2 timmar sedan
#4
Det är alltså en vanlig metalloljeplugg på din AUDI?
Har du någon bild på den?
Vilken typ av skruvskalle har den?

4 Inlägg
för 42 minuter sedan
Trådstartare
#5
The-GOAT skrev:
Det är alltså en vanlig metalloljeplugg på din AUDI?
Har du någon bild på den?
Vilken typ av skruvskalle har den?

Tja vanlig och vanlig vet jag ju inte, det är ju det jag funderar på.. servade den senaste på en mindre firma så vet inte vad dom satte dit för plugg.
Det var en 6-kantsskalle slät ovansida, har sett vissa har insex/torx men inte denna.

4 Inlägg
för 19 minuter sedan
Trådstartare
#6
Hittade detta på ebay, rätt säker det är ett sånt här tråg.
https://www.ebay.co.uk/itm/385871033597 … olid=10050

25 Inlägg
för 16 minuter sedan
#7
Freddetjoho skrev:
The-GOAT skrev:
Det är alltså en vanlig metalloljeplugg på din AUDI?
Har du någon bild på den?
Vilken typ av skruvskalle har den?

Tja vanlig och vanlig vet jag ju inte, det är ju det jag funderar på.. servade den senaste på en mindre firma så vet inte vad dom satte dit för plugg.
Det var en 6-kantsskalle slät ovansida, har sett vissa har insex/torx men inte denna.

Det finns någon typ av plastmojäng till en del av VAGs produkter.
Givetvis kan berras video och bilmek smackat dit vad som passade om den befintliga pluggen var defekt.
Jag är riktigt nyfiken på hur den ser ut.


Sök