Dittdutt22 skrev:
Goddag! Jag går och sneglar på en bil i 25-30 000 kronors klassen från 2007-2010, förmodligen en Toyota Yaris eller Aygo för deras pålitlighet. Den kommer uteslutandes att köra korta sträckor inom stan.
Hur som helst, hur ser det ut med skyddet från firnor när man köper i denna prisklassen? Jag vet att man är skyddad av konsumentköplagen, men säg att det uppstår ett stort problem under de första 2 åren, som att exempelvis kopplingssatsen var sliten vid köp och ger sig strax därefter, hur stor chans är det att jag som köpare går ur en sådan tvist vinnandes? Vad är er erfarenhet?
Bilar i den här prisklassen säljs inte av seriösa bilhandlare som är medlemmar i Motorbranschens Riks Förbund, MRF.
Endast MRF-anslutna bilföretag har förbundit sig att följa och åtgärda klagomål från Allmänna Reklamations Nämnden, ARN.
Nu är jag inte riktigt uppdaterad, men jag har för mig att bilar med pris under 30.000:- inte behöver konditionsdeklareras.
Köper man således en bil för under 30.000:- hos en icke MRF-bilhandlare så gäller endast de frivilliga garantier som bilhandlaren eventuellt lämnar.
De garantier som lämnas gäller inte slitage-/förbrukningsdelar såsom däck, bromsar, koppling etc.
Garantierna brukar ENDAST gälla för saker som har med den DIREKTA trafiksäkerheten att göra.
Du har rätt i att Toyota är kända för deras pålitlighet.
Men 18 år gamla bilar för 25.000:- har lämnat sitt bästa av pålitlighet - oavsett vilket fabrikat det är fråga om.
Är det kopplingen du är mest bekymrad över, eftersom bilen uteslutande kommer att köras inom stan, så kan du testa kopplingen på följande sätt.
Kör på 2:ans eller 3:ans växel i 40 - 50 km/t.
Ge fullgas och sparka samtidigt till på kopplingspedalen.
Hugger inte kopplingen direkt utan motorn fortsätter att varva har förmodligen kopplingen levt sina bästa dagar - men kan med varsam medveten behandling leva relativt länge till.
Om motorn går på tomgång och det skramlar/rumlar om lite grand - men tystnar när kopplingspedalen trycks ner - är det förmodligen urtrampningslagret som sjunger på sista versen - med det kan även vara lager i växellådan.
Defekt urtrampningslager kan hålla "hur länge som helst", och endast vara ett akustiskt fenomen.
Slutligt tips för att "kolla växellådan" är att köra i runt 50 km/t på 4:an och snabbt växla ner till 3:ans växel utan att det "skrapar".
I regel, men inte alltid, är det synkroniseringen på 3:ans växel som indikerar sliten växellåda.
Går alldeles utmärkt att leva med - man bara växlar ner lite långsammare.
Kör gärna sakta i en "åtta" med öppna fönster och lyssna på om det "klonkar eller knastrar" från något av framhjulen-
Oljud från framhjulen kan var slitna yttre drivaxelknutar.
Okulärkolla gärna drivaxeldamaskerna(dammskydden).
Lycka till med bilköpet och berätta gärna hur det gått!