6364
Sök

Får helt olika besked av olika verkstäder?

648 Inlägg
för 40 minuter sedan
Trådstartare
Jag fick en tvåa vid besiktningen pga en ABS/antisladdsensor gav en felkod.

Nu har jag pratat med de två verkstäder, A och B, jag brukar serva mina bilar på och som jag har förtroende för. Båda drivs av svenska män i 50-60-årsåldern som förmodligen mekat bilar hela livet, och borde vara erfarna och sett det mesta.

Hos verkstad A, när jag gav felkoden visste han exakt vad det var och kunde ge ett exakt pris (2205:-, för arbete och delar). Verkstad B däremot kunde inte ens slå upp felkoden utan jag fick läsa beskrivningen och fick då två sannolika fel - "magnetringen behöver bytas" eller "sensorn behöver bytas" (samt att det kunde vara någon sladd som var skadad). I första fallet skulle det kosta ca 3000:- för arbete och delar, i andra fallet ca 4100:-.

Hur kan A vara så säker medan B inte ens kan slå upp koden?

Det finns ju en tendens hos en ganska stor grupp "gubbar" att uttala sig tvärsäkert om saker de faktiskt inte vet så mycket om. Samtidigt kan man ju tycka att en felkod i normala fall bara kan ha ett fåtal anledningar. Att en ABS-sensor går sönder på en 10 år gammal bil är väl knappast oväntat, så man borde kunna vara rätt säker på vad som är fel.

Sök