4547
Sök

Får helt olika besked av olika verkstäder?

648 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#1
Jag fick en tvåa vid besiktningen pga en ABS/antisladdsensor gav en felkod.

Nu har jag pratat med de två verkstäder, A och B, jag brukar serva mina bilar på och som jag har förtroende för. Båda drivs av svenska män i 50-60-årsåldern som förmodligen mekat bilar hela livet, och borde vara erfarna och sett det mesta.

Hos verkstad A, när jag gav felkoden visste han exakt vad det var och kunde ge ett exakt pris (2205:-, för arbete och delar). Verkstad B däremot kunde inte ens slå upp felkoden utan jag fick läsa beskrivningen och fick då två sannolika fel - "magnetringen behöver bytas" eller "sensorn behöver bytas" (samt att det kunde vara någon sladd som var skadad). I första fallet skulle det kosta ca 3000:- för arbete och delar, i andra fallet ca 4100:-.

Hur kan A vara så säker medan B inte ens kan slå upp koden?

Det finns ju en tendens hos en ganska stor grupp "gubbar" att uttala sig tvärsäkert om saker de faktiskt inte vet så mycket om. Samtidigt kan man ju tycka att en felkod i normala fall bara kan ha ett fåtal anledningar. Att en ABS-sensor går sönder på en 10 år gammal bil är väl knappast oväntat, så man borde kunna vara rätt säker på vad som är fel.

300 Inlägg
för 3 timmar sedan
#2
För att A killgissar på en felkod medans B utgår ifrån att det kan vara olika felkällor.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

8 278 Inlägg
för 1 timme sedan
#3
A kanske vet att du kör en bil där abs-ringarna är ett vanligt fel


300 Inlägg
för 1 timme sedan
#4
Marlboroman skrev:
A kanske vet att du kör en bil där abs-ringarna är ett vanligt fel

Men det kan ändå vara ett kontaktfel alternativt sensorn.
Jag tycker att det är modigt av A att bensäkert "veta" vad som är fel, ty även om felkoden påvisar en ring kan det vara något annat, mer kostsamt.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 180 Inlägg
för 51 minuter sedan
#5
Torskar man första bytet kan man alltid sälja på mer arbete och material.

Men ja, det kan vara fel på nästan precis vad som helst mellan regplåtarna.


Forummoderator
18 360 Inlägg
för 48 minuter sedan
#6
Sensor eller magnetring ger ju samma felkod. Även jag går på linjen med killgissning och sedan stiger priset...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 919 Inlägg
för 16 minuter sedan
#7
killgissning eller erfarenhet och lite gissning.. 

har man skruvat mycket av just den bilen så vet man ju vad som är standardfel och man kan ju nästan direkt utgå från vad problemet är..   

men i slutänden så kan ju du som kund varit där och pillat i abs enheten och pillat bort ledningsbanan till just den givaren.. 


men vissa bilar är man ju ganska säker på..   just när det gäller abs fel..   så man måste börja där vilket som..  eftersom det är totalt omöjligt att mäta en givare utan att klippa sladden ute vid givaren..  för att se om givaren är hel men sladden är trasig som ett exempel smile


det är som om någon säger att abs lampan lyser på en mercedersbuss så är det 99% säkerhet att givaren har ett hål i sig för att det är standard   det är det enda felet vi har på mercedersbussarna..  men den där 1% ja då är det sladden eller ett hjulager..    men givaren går sönder när man demonterar den och ser att det är ett hål i den eller inte liksom smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök