3740
Sök

Får helt olika besked av olika verkstäder?

648 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Jag fick en tvåa vid besiktningen pga en ABS/antisladdsensor gav en felkod.

Nu har jag pratat med de två verkstäder, A och B, jag brukar serva mina bilar på och som jag har förtroende för. Båda drivs av svenska män i 50-60-årsåldern som förmodligen mekat bilar hela livet, och borde vara erfarna och sett det mesta.

Hos verkstad A, när jag gav felkoden visste han exakt vad det var och kunde ge ett exakt pris (2205:-, för arbete och delar). Verkstad B däremot kunde inte ens slå upp felkoden utan jag fick läsa beskrivningen och fick då två sannolika fel - "magnetringen behöver bytas" eller "sensorn behöver bytas" (samt att det kunde vara någon sladd som var skadad). I första fallet skulle det kosta ca 3000:- för arbete och delar, i andra fallet ca 4100:-.

Hur kan A vara så säker medan B inte ens kan slå upp koden?

Det finns ju en tendens hos en ganska stor grupp "gubbar" att uttala sig tvärsäkert om saker de faktiskt inte vet så mycket om. Samtidigt kan man ju tycka att en felkod i normala fall bara kan ha ett fåtal anledningar. Att en ABS-sensor går sönder på en 10 år gammal bil är väl knappast oväntat, så man borde kunna vara rätt säker på vad som är fel.

301 Inlägg
för 8 timmar sedan
För att A killgissar på en felkod medans B utgår ifrån att det kan vara olika felkällor.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

8 278 Inlägg
för 5 timmar sedan
A kanske vet att du kör en bil där abs-ringarna är ett vanligt fel

301 Inlägg
för 5 timmar sedan
Marlboroman skrev:
A kanske vet att du kör en bil där abs-ringarna är ett vanligt fel

Men det kan ändå vara ett kontaktfel alternativt sensorn.
Jag tycker att det är modigt av A att bensäkert "veta" vad som är fel, ty även om felkoden påvisar en ring kan det vara något annat, mer kostsamt.

3 180 Inlägg
för 5 timmar sedan
Torskar man första bytet kan man alltid sälja på mer arbete och material.

Men ja, det kan vara fel på nästan precis vad som helst mellan regplåtarna.

Forummoderator
18 361 Inlägg
för 5 timmar sedan
Sensor eller magnetring ger ju samma felkod. Även jag går på linjen med killgissning och sedan stiger priset...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 920 Inlägg
för 4 timmar sedan
killgissning eller erfarenhet och lite gissning.. 

har man skruvat mycket av just den bilen så vet man ju vad som är standardfel och man kan ju nästan direkt utgå från vad problemet är..   

men i slutänden så kan ju du som kund varit där och pillat i abs enheten och pillat bort ledningsbanan till just den givaren.. 

men vissa bilar är man ju ganska säker på..   just när det gäller abs fel..   så man måste börja där vilket som..  eftersom det är totalt omöjligt att mäta en givare utan att klippa sladden ute vid givaren..  för att se om givaren är hel men sladden är trasig som ett exempel smile

det är som om någon säger att abs lampan lyser på en mercedersbuss så är det 99% säkerhet att givaren har ett hål i sig för att det är standard   det är det enda felet vi har på mercedersbussarna..  men den där 1% ja då är det sladden eller ett hjulager..    men givaren går sönder när man demonterar den och ser att det är ett hål i den eller inte liksom smile

Kör fort så hinner inget hända...

301 Inlägg
för 3 timmar sedan
Growe skrev:

har man skruvat mycket av just den bilen så vet man ju vad som är standardfel och man kan ju nästan direkt utgå från vad problemet är..   

men i slutänden så kan ju du som kund varit där och pillat i abs enheten och pillat bort ledningsbanan till just den givaren.. 

men vissa bilar är man ju ganska säker på..   just när det gäller abs fel..   så man måste börja där vilket som..  eftersom det är totalt omöjligt att mäta en givare utan att klippa sladden ute vid givaren..  för att se om givaren är hel men sladden är trasig som ett exempel smile

det är som om någon säger att abs lampan lyser på en mercedersbuss så är det 99% säkerhet att givaren har ett hål i sig för att det är standard   det är det enda felet vi har på mercedersbussarna..  men den där 1% ja då är det sladden eller ett hjulager..    men givaren går sönder när man demonterar den och ser att det är ett hål i den eller inte liksom smile

Man har stött på några hashtomtar genom åren som haft sina klåfingrar i bilen och ställt till med allehanda märkliga lösningar på problem som ijänkligenn inte fanns, innan.

925 Inlägg
för 1 timme sedan
Growe skrev:

men vissa bilar är man ju ganska säker på..   just när det gäller abs fel..   så man måste börja där vilket som..  eftersom det är totalt omöjligt att mäta en givare utan att klippa sladden ute vid givaren.. för att se om givaren är hel men sladden är trasig som ett exempel smile

En verkstad som är duktig på oscilloskop har inga som helst problem att mäta både kablage och givare utan att "klippa sladden". Sen har nästan varenda hallgivare ett kontaktstycke antingen på givaren eller i närheten av den.
Med det sagt, gemene allbilsverkstad har däremot ofta varken utrustning eller kunskap för detta.

Que Sera, Sera

Fri fart för ett fritt folk!
14 920 Inlägg
för 33 minuter sedan
The-GOAT skrev:
Growe skrev:

Man har stött på några hashtomtar genom åren som haft sina klåfingrar i bilen och ställt till med allehanda märkliga lösningar på problem som ijänkligenn inte fanns, innan.

jo man vet ju aldrig..   men jag hade nog utfrån erfarnheter gissar på felet men samtigit inte garanterat att det löser felet även om det är mer troligt än inte...

har man hållt på med samma märke länge så vet man ju i regel om svagheter..

MrHyde skrev:
Growe skrev:

men vissa bilar är man ju ganska säker på..   just när det gäller abs fel..   så man måste börja där vilket som..  eftersom det är totalt omöjligt att mäta en givare utan att klippa sladden ute vid givaren.. för att se om givaren är hel men sladden är trasig som ett exempel smile

En verkstad som är duktig på oscilloskop har inga som helst problem att mäta både kablage och givare utan att "klippa sladden". Sen har nästan varenda hallgivare ett kontaktstycke antingen på givaren eller i närheten av den.
Med det sagt, gemene allbilsverkstad har däremot ofta varken utrustning eller kunskap för detta.

nja det beror ju på om det är en fast kabel eller kontaktstycket sitter direkt på givaren..   men  man kan ohm mäta och jämföra givaren på andra sidan osv..   men det är ju obota korkat att lägga ner några timmars felsökning för en del för några hundra smile  jag hade kastat dit en givare och om det inte var det så sitter det iaf en ny givare där smile 

det har sparat mig mycket tid på mina privata bilar..    jag utgår från vad är vanligast..  än så länge har jag aldrig gått bet på det.. men därimot när jag krånglat till det och försökt hittat bättre vägar så har det kostat mig betydligt mycket mer huvudvärk och tid än om jag bara googlat på felkoden bilmärket och tagit första förslaget som dök upp.   för än så länge har det första förslaget varit rätt problem direkt smile   det har förvisso inte varit något så enkelt fel som en abs givare..

bästa felsökningen jag krånglat med ganska länge var på min gamla 740turbo..   laddtrycket föll som en sten så fort man körde på laddtryck så försvann allt laddtryck  jag provtryckte systemet jag kollade slangar och la ner en jävla massa tid..  hade jag skitit i det och använt sunt förnuft hade jag bara tagit bort oljeflaskan som stog vid luftburken som råkade suga fasti insuget på luftburken när man fick laddtryck..   smile     det är lätt att överkomplicera saker.   och lämnar man in på verkstad är det ibland billigare att kasta delar på bilen just för att felsökning tar för mycket tid i anspråk..   när delarna är relativt billiga.

Kör fort så hinner inget hända...

Sök