5473
Sök

Använder du friktionsdäck eller dubbdäck och varför

320 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
I takt med att friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) blir bättre och bättre samt fungerar bättre under de flesta väderförhållanden anser jag att dubbade vinterdäck är en onödig produkt på "moderna" bilar med ABS.

Jag har kört på nordiska friktionsdäck av bra kvalitet sedan millennieskiftet och har inte haft några bekymmer med greppet varken vid inbromsning, styrutslag eller att komma iväg från stillastående.

Hur resonerar du kring din valda vinteruppsättning.

BTW, en länk till en text om däcktyperna.

https://www.naturvardsverket.se/amnesom … 8318550764

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

5 925 Inlägg
för 6 timmar sedan
Jag har gått över till nordiska friktionsdäck på två av mina tre bilar jag kör vintertid, upplever faktiskt att det många gånger varit bättre grepp med dom än med dubbdäck.
Även min bror och en nära vän har också blivit imponerade av moderna dubbfria och gått över till det på sina vinterbilar.

Största anledningen däremot till att jag gått över till dubbfritt är för att jag gillar inte att slösa pengar i onödan och man får då ofta kvalitetsdäck till samma eller bättre pris som budget dubbdäck.
Senast redigerat av simlar (för 6 timmar sedan)

7 529 Inlägg
för 5 timmar sedan
jag har nya hakka 9 dubbdäck, för på is är dubb det ända som är bra, och ja även om jag bodde i skåne skulle jag ha det, för jag anser däcken är som bilbälte, man vill ej använda dem i skarpt läge, men när man MÅSTE det så är det guld värt

8 920 Inlägg
för 2 timmar sedan
Jag har alltid haft dubbdäck och kommer att fortsätta med det, dom dagar det är svartis är få men dom finns och då är det bara dubb som hjälper.
Senast redigerat av Hamilton (för 2 timmar sedan)

Fotograf på Tierp iDag

Fri fart för ett fritt folk!
14 938 Inlägg
för 2 timmar sedan
jag testade europeiska vinterdäck denna vinter.. och just nu ser jag att det är en fördel.   mitt antisladdsystem fungerar inte med dessa däck..    det är inte pga det fantastiska greppet om man säger så smile

men ack så roligt... inga problem att få bilen att gå brett fast antiskoj systemet inte går att stänga av.. bara stänga av antispinnet och använda handbromsen när man behöver styra smile  jag har dubbade däck ligger oxå men just nu klarar jag mig då jag lika gärna kan ha sommardäck för det är så kort sträcka jag ska med låg fart smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 938 Inlägg
för 2 timmar sedan
The-GOAT skrev:
I takt med att friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) blir bättre och bättre samt fungerar bättre under de flesta väderförhållanden anser jag att dubbade vinterdäck är en onödig produkt på "moderna" bilar med ABS.

Jag har kört på nordiska friktionsdäck av bra kvalitet sedan millennieskiftet och har inte haft några bekymmer med greppet varken vid inbromsning, styrutslag eller att komma iväg från stillastående.

Hur resonerar du kring din valda vinteruppsättning.

BTW, en länk till en text om däcktyperna.

https://www.naturvardsverket.se/amnesom … 8318550764

naturvårdsverket.. ja det är ju källan jag skulle använda eller kanske inte..  smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök