5580
Sök

Söker verkstad som kan airbags

50 Inlägg
fredag 22:07
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Det kanske är möjligt att köpa en kabelhärva från en bildemontering?

Kanske det. Det skulle iofs inte göra så jättestor skillnad för totalkostnaden för den största delen är arbetet. 8000kr kostar nya kablar.

4 117 Inlägg
Igår 09:18
Nu är det sidogardinen det handlar om.

Satt det som standard i alla av den modellen? Om ja, kanske allt är anpassat för det och farligare att vara utan mot om bilen även såldes utan och gardinen bara sattes på vissa utrustningsnivåer.

Ingen, kommer säga att det är ok att skarva sådan kabel.  Att jämföra det med att sätta gummislang som bromsrör är dock överdrivet.
Men att felsöka och se om reparationen VERKLIGEN fungerar går inte. Det kräver att man utlöser laddningen.

Nu vet ni fakta och gör egna bedömningar härifrån, men det viktigaste av allt är att bilen inte säljs vidare till ovetande hur väl man än skarvar kabeln.
Personligen, hade jag bytt den. På ett eller annat sätt.  Kanske från skrotad bil som även föregående föreslår.

50 Inlägg
Igår 11:23
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Nu är det sidogardinen det handlar om.

Satt det som standard i alla av den modellen? Om ja, kanske allt är anpassat för det och farligare att vara utan mot om bilen även såldes utan och gardinen bara sattes på vissa utrustningsnivåer.

Ingen, kommer säga att det är ok att skarva sådan kabel.  Att jämföra det med att sätta gummislang som bromsrör är dock överdrivet.
Men att felsöka och se om reparationen VERKLIGEN fungerar går inte. Det kräver att man utlöser laddningen.

Nu vet ni fakta och gör egna bedömningar härifrån, men det viktigaste av allt är att bilen inte säljs vidare till ovetande hur väl man än skarvar kabeln.
Personligen, hade jag bytt den. På ett eller annat sätt.  Kanske från skrotad bil som även föregående föreslår.

Tack för sansat svar.
Vi har en verkstad som är villiga att laga och som även hjälpt en bekant med samma problem. Det kan väl inte vara så att vår lilla stad råkar ha den enda verkstaden i hela landet som skarvar? Vet att motiverade hemmafixare gör det själva men hade hoppats på svar från andra som lagat på verkstad.

Jag startade tråden delvis för att verkstaden har så lång väntetid, men också för att få input eftersom jag är osäker på den här lösningen. Min största oro är inte en airbag som inte fungerar utan en som smäller av oprovocerat.

4 117 Inlägg
Igår 13:13
MalinochJoel skrev:
Min största oro är inte en airbag som inte fungerar utan en som smäller av oprovocerat.

Bra poäng.
Den risken finns absolut, men då främst under svarvning/byte av kabeln. Man vill INTE vara nära en som smäller.

Hypotetiskt skulle det kunna räcka med statisk stöt från en handen på person som gnuggat armen lite mot golvmattan bara för att ta sig till området.
Dåligt isolerad skarv som gnuggar mot samma matta......Vem vet.
Skälen att få lagar på detta viset är många. 

Dom skarvar som finns är nog gjorda av bilägaren själv.

Tråkiga svar att ge på tråkigt och kostsamt fel. Men tyvärr sant.

50 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
MalinochJoel skrev:
Min största oro är inte en airbag som inte fungerar utan en som smäller av oprovocerat.

Bra poäng.
Den risken finns absolut, men då främst under svarvning/byte av kabeln. Man vill INTE vara nära en som smäller.

Hypotetiskt skulle det kunna räcka med statisk stöt från en handen på person som gnuggat armen lite mot golvmattan bara för att ta sig till området.

Vad tänker du om att vi har en verkstad som uppenbarligen gör sånt här? Betyder det automatiskt då att de är skojare? Det verkar vara en väldigt omtyckt verkstad.

781 Inlägg
för 5 timmar sedan
MalinochJoel skrev:
Mossan1 skrev:
MalinochJoel skrev:

Bra poäng.

Vad tänker du om att vi har en verkstad som uppenbarligen gör sånt här? Betyder det automatiskt då att de är skojare? Det verkar vara en väldigt omtyckt verkstad.

ja o jävligt oseriösa. men om du går vidare med skarvningen se till att få ett kvitto på att dom har skarvad sladden. så du har bevis när det smäller o du kör i diket eller frontal krockar o ditt barn blir skadat

4 117 Inlägg
för 5 timmar sedan
MalinochJoel skrev:

Jag, tänker att verkstaden (med bra rykte) gör en så bra kabelskarv som man fysiskt kan göra och att sannolikheten att krockgardinen inte löser ut eller löser ut när den inte ska, är liten.
Men inte 0.

Viktigast av allt (!!!) är att ingen som inte vet ett enda skvatt om dessa systemen, glad i hågen gör kabelskarvar med skräpskarvar som knappt duger till dåliga extraljusinkopplingar.
Kan både lösa ut den under arbetet, lösa ut den av statisk el under dammsugning eller gropig väg, och naturligtvis hindra funktionen när den behövs.

En BRA verkstad BORDE veta vad dom gör.
Finns dåliga verkstäder? Ja.

Jag tycker ni vet nog nu för vuxna beslut.
Senast redigerat av Mossan1 (för 5 timmar sedan)

50 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
MalinochJoel skrev:

Jag, tänker att verkstaden (med bra rykte) gör en så bra kabelskarv som man fysiskt kan göra och att sannolikheten att krockgardinen inte löser ut eller löser ut när den inte ska, är liten.
Men inte 0.

Viktigast av allt (!!!) är att ingen som inte vet ett enda skvatt om dessa systemen, glad i hågen gör kabelskarvar med skräpskarvar som knappt duger till dåliga extraljusinkopplingar.
Kan både lösa ut den under arbetet, lösa ut den av statisk el under dammsugning eller gropig väg, och naturligtvis hindra funktionen när den behövs.

Tack för kloka ord! En fråga till bara, om du har lust. Om du var tvungen att välja mellan att skarva (lagligt men riskabelt) eller att koppla bort airbagen och sätta ett motstånd istället (olagligt, utan airbag, men utan risk att den detonerar vid fel tillfälle?), vilket väljer du?

4 117 Inlägg
för 1 timme sedan
MalinochJoel skrev:
Mossan1 skrev:
MalinochJoel skrev:

Men inte 0.

Tack för kloka ord! En fråga till bara, om du har lust. Om du var tvungen att välja mellan att skarva (lagligt men riskabelt) eller att koppla bort airbagen och sätta ett motstånd istället (olagligt, utan airbag, men utan risk att den detonerar vid fel tillfälle?), vilket väljer du?

Inget av dom.faktiskt. Jag hade bytt kabeln i sin helhet.
Men en VÄL SKARVAD är nog bättre än ingen alls.

Och visst finns det risker i detta
Men man väljer lite hur man ser på dom.

Vissa sätter bakvänd barnstol fram med avstängd passagerarairbag utan att tänka två gånger.
Som att lägga en handgranat under barnsängen med orden "sprinten är ju i".
Visst, den smäller nog inte, men...

Det handlar nu om en sidogardin som i regel inte stängs av eller tas bort för barnstolar. Passagerarairbagen gör frigolit och plastkonfetti av en bakvänd barnstol.

Andra sätter sitt barn i en sketen plastsits bak på en cykel OCH CYKLAR I TRAFIK!
Inte sällan hejvilt mellan bilar på bästa cykelterrorist-vis.

Andra propagerar för bästa bromsarna, säkraste bilen osv, men ser hastighetsbegränsningar som rekommendationer....

Osv osv
Senast redigerat av Mossan1 (för 1 timme sedan)

738 Inlägg
för 52 minuter sedan
Mossan1 skrev:
MalinochJoel skrev:
Mossan1 skrev:

Men inte 0.

Inget av dom.faktiskt. Jag hade bytt kabeln i sin helhet.
Men en VÄL SKARVAD är nog bättre än ingen alls.

Och visst finns det risker i detta
Men man väljer lite hur man ser på dom.

Vissa sätter bakvänd barnstol fram med avstängd passagerarairbag utan att tänka två gånger.
Som att lägga en handgranat under barnsängen med orden "sprinten är ju i".
Visst, den smäller nog inte, men...

Det handlar nu om en sidogardin som i regel inte stängs av eller tas bort för barnstolar. Passagerarairbagen gör frigolit och plastkonfetti av en bakvänd barnstol.

Andra sätter sitt barn i en sketen plastsits bak på en cykel OCH CYKLAR I TRAFIK!
Inte sällan hejvilt mellan bilar på bästa cykelterrorist-vis.

Andra propagerar för bästa bromsarna, säkraste bilen osv, men ser hastighetsbegränsningar som rekommendationer....

Osv osv

Jag köper detta resonemang, däremot är det inte legalt att demontera gardinen men sätta barnet i en frigolitstol framför en handgranat är, tillika cykelscenariot.
Jag finner det lite märkligt gällande lagstiftningen.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök