6669
Sök

Bilradion får säkringen att gå upprepade gånger.

94 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Toyota Hiace 1991.

När jag körde igår lyssnade jag på radio. Plötsligt dog bilradion. Hade lyssnat på bilradion i ca 20 min.

Klockan fungerade inte heller. Jag bytte säkringen som går till "radio, bandspelare, cigarrettändare, klocka". Testade om bilradion fungerade vilket den gjorde.

Idag körde jag en sväng igen. Efter att radion varit på i några minuter så dog den igen.

Bilradion är BLOW AVH-8624. Den är 3 år gammal och har fungerat perfekt fram till igår.

Jag är inte hemma på elektronik men antar att det kan vara en kortslutning. Ett alternativ vore att köpa en ny bilradio men det känns onödigt ifall felet inte skulle ligga hos bilradion.

Några tips på vad jag kan testa?

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-3ce4e4148ab0d85c4df5cc0047761aec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-21f7a7ab69df56c1a3f66c94e497c594.jpg

4 142 Inlägg
för 3 timmar sedan
Vad är det för A på säkringen?
Steg 1 är annars att undersöka vad mer som drar på säkringen.

Mät A vid säkringen både med och utan radion på.
Så gammal bil kan ju någon ha tjuvat ström till något som inte är orginal.
Det är ändå ett väldigt enkelt elsystem i den.
Det var enklare förr...
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
15 190 Inlägg
för 3 timmar sedan
aldrig hörtalas om märket förut men skulle först kolla kablarna till + och - ser allt bra ut inte skavt eller något så skulle jag nog testa att koppla ur högtalarna   en modern stereo har normalt sätt kortslutningsskydd på högtalarna men  märket antar jag är budget och då kan det ju vara lite hur som helst tyvärr. 

om den inte kortsluts då skulle jag nog kolla högtalar kablar och högtalare så inget kortsluts mot plåten någonstans tex vid högtalarna eller dörrarna.

Kör fort så hinner inget hända...

769 Inlägg
för 42 minuter sedan
Koppla ur radion, kör och se om säkringen brinner ändå.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök