spänna handbroms s40.

s40_
9 september 2007 · 38 Inlägg

tjenare har nu spännt handbromsen på min s40.. hur lätt som hälst! de va inga bromsar som va trasiga! man löft bara på plasten vid handbroms spaken och där såg man på en gång att det var vajern som var för slak!

kan va bra å veta om man ska spänna menar jag så m,an inte lämnar in på verksta helt i onödan!  plasten sitter men 3 st skruvar en under flask hållar "gummit" och två vid ask koppen bak!




MVH//Adde

Rednik
9 september 2007 · 304 Inlägg

Vi lämnade in vår förra V40 till en verkstad för att spänna vajern sad

Tack för tipset så vet man nästa gång wink

zurre
9 september 2007 · 105 Inlägg

Annars spänner man baktill igenom pilla igenom ett litet hål på ett drev.

isakare
10 september 2007 · 272 Inlägg

Fel, Fel, Fel.

V40 har bakre bromsok med handbroms funktion i oket, så man kan inte peta på ett kugghjul genom ett hål, och man ska absolut INTE spänna handbromsen med vajern.

Åker helst på is =)
TheKG
14 september 2007 · 71 Inlägg

isakare skrev:
Fel, Fel, Fel.

V40 har bakre bromsok med handbroms funktion i oket, så man kan inte peta på ett kugghjul genom ett hål, och man ska absolut INTE spänna handbromsen med vajern.

Hur ska man spänna då?

Quantic
14 september 2007 · 645 Inlägg

TheKG skrev:

isakare skrev:
Fel, Fel, Fel.
V40 har bakre bromsok med handbroms funktion i oket, så man kan inte peta på ett kugghjul genom ett hål, och man ska absolut INTE spänna handbromsen med vajern.

Hur ska man spänna då?

Tja KG!

När jag bytte belägg o skivor på min gamla S40 så "spände" jag handbromsen genom att justera kolven som pressar beläggen mot skivan. Använde detta verktyg som finns på biltema för att skruva o skjuta in kolven. Vet inte om detta är den rätta vägen att gå men men tongue

http://www.biltema.se/products/product. … mId=103902

Toyota Aygo (2018)
isakare
14 september 2007 · 272 Inlägg

När jag bytte belägg o skivor på min gamla S40 så "spände" jag handbromsen genom att justera kolven som pressar beläggen mot skivan. Använde detta verktyg som finns på biltema för att skruva o skjuta in kolven. Vet inte om detta är den rätta vägen att gå men men tongue

http://www.biltema.se/products/product. … mId=103902

Jo det verktyget är utmärkt.

Men farmför allt ska man se till att armarna på oken går tillbaka till 100% när man släpper spaken, det gör dom inte om man justerar vajern under spaken.

Åker helst på is =)
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
14 september 2007 · 285 Inlägg

Man ska inte behöva justera någonting om handbromsen går på oket! Det är bara att skruva tillbaka kolven när man bytar klossar och sen bromsa några gånger och rycka litte i handbromsen sen ska det va bra. Annars är där något annat fel, som handbromsvajer eller oket.

Mvh Dennis

andersrally
21 januari 2009 · 6 Inlägg

Jag bytte ok och vajrar förra året men fick inte igenom handbromsen på min S40 denna gången heller...

Jag har gjort så att jag har skruvat tillbaka kolven max (när handbromsen är nedsläppt) sedan satt tillbaka oket och bromsat fram kolven genom fotbromsen och sedan dragit i handbromsen. Utan att få den att ta tidigare (den tar men för sent enligt bes.). Jag har monterat returfjäder på oket för att försökra mig om att handbromsenarmen säkert ska gå hela vägen tillbaka. Jag har även testat att spänna handbromsen inne vid spaken men utan resultat...

Vad är nästa steg? Byta ok och vajrar igen? Suck...

Volkswagen Golf II "Grupp H 2wd" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang